PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Seperti
telah diterangkan, banyak sifat-sifat yang buruk yang ditimbulkan tahawwur dan
jubun. Sebagaimana akan kita terangkan di sini:
1. Ujub.
Ialah merasa
puas diri sendiri. Disangka diri itu sudah sangat cukup dan sempurna. Menyangka
bahawa segala pekerjaan yang dikerjakan orang dalam masyarakat ini, tidak jadi
kalau dia tidak ikut. Perangai begini membawa lupa akan kekurangan diri dan
ingat akan kekurangan orang lain.
Janganlah
sifat Ujub ini menjalar ke dalam diri, menyangka bahawa segala sesuatu tidak
akan sempurna kalau kita tidak ada. Sebab kita itupun tidak akan sempurna kalau
tidak dengan orang lain. Keutamaan tidak cukup diberikan Allah kepada satu
orang, tetapi terbagi-bagi. Yang terbagi-bagi itulah yang terkumpul dalam
masyarakat. Laksana cili yang membanggakan pedasnya, garam membanggakan
masinnya, cuka yang membanggakan asamnya, ikan yang membanggakan enaknya.
Kerana segala kepedasan, keasinan, keasaman, dan keenakan itu, setelah
dikumpulkan dalam satu belanga, dimasak oleh tangan yang ahli, barulah jadi
makanan yang lazat.
Kita
perhatikan keadaan sebuah organisasi, baik agama, politik atau sosial.
Kerapkali yang menyebabkan kehilangan pamor (kekuatan) dan cahaya, ialah kerana
tiap-tiap pendiri dan pemimpin hanya ingat jasa dan tenaga sendiri, melupakan
jasa dan tenaga orang lain. Sifat ujub boleh menghancurkan organisasi itu,
2. Bangga.
Iaitu sifat
suka membanggakan kemuliaan di luar diri, sebagaimana ujub membanggakan yang
berada dalam diri. Misalnya seorang yang senegeri dengan seorang temannya,
bilamana disebut nama orang itu, dengan rasa bagga ia mengatakan bahawa orang
tersebut satu negeri dengan saya. Daatang yang seorang lagi mengatakan orang
itu iparnya. Datang seorang lagi mengatakan bapa saudaranya. Atau seorang anak
yang di mana-mana membanggakan dirinya lantaran dia turunan si anu, turunan
Datuk Perpatih nan sebatang yang mula-mula mencencang dan melatih negeri
Minangkabau, terutama Demang Lebar Daun, yang mula-mula jadi wazir di buat Si
Guntang Maha Meru, dari turunan Raja Anu Syirwan yang adil, dan Sultan Iskandar
Zulkarnain.
Membanggakan
tidak berfaedah, kerana menurut Saidina Ali:
"Wa
qimatu kulil mar-i ma yahsununahu".
"Harga
tiap-tiap manusia, ialah menurut kebaikan yang telah diperbuatnya".
Bukan
menurut nenek moyangnya.
Nabi saw
bersabda:
"Jangan
engkau datang kepadaku membawa-bawa turunanmu, tetapi datanglah kepadaku
membawa amalmu".
"Bajuku
indah". Bajulah yang indah, bukan engkau. Rumahku bagus, rumah yang bagus,
bukan engkau. Hartaku banyak. Harta yang banyak, bukan engkau. Nenek moyangku
ternama. Nenek moyangmu yang ternama, bukan engkau! Adapun engkau ini datang
dari yang kotor, dan dirimu sendiri penuh kotoran, perutmu tempat kotoran,
telingamu tempat kotoran, setelah itu kamu akan kembali ke asal kejadianmu,
iaitu tanah. Hilang badanmu, terbang jiwamu, hilang segala-galanya, harta
benda, pindah ke tangan orang lain. Yang diingat orang daripadamu hanya jasa
amalmu! Kalau jasa dan amal itu ada! Kalau tidak ada? Apa yang dapat engkau
banggakan?
3.
Bertengkar Dan Mematahkan Kata Lawan.
Bertengkar,
sampai bermerah-merahan muka, asalnya mencari mana yang salah dan mana yang
benar. Akhirnya berganti menjadi merendahkan orang lain dan tidak menghargakan
pendapatnya. Perkataan telah keluar dari pokok kata, kemarahan timbul,
kebenaran hilang. Persahabatan berganti jadi permusuhan. Renggang hati kedua
belah pihak.
Atau
mematahkan kata lawan, merendahkan pendapatnya, tidak dihargai, dicemohkan,
dikecilkan. Bagi tukang cemoh ini, tidak ada pendapat yang berharga, tidak ada
buah fikiran yang benar. Kerjanya hanya mencari mana yang salah, di mana cacat
dan celanya. Budi begini sangat rendah, tidak boleh dibawa ke tengah. Pekerjaan
mencela mudah. Tidak ada yang semudah mencela di dunia ini.
Penyakit
bertengkar dan mencemoh ini menular. Mulanya dua tiga orang, setelah itu satu
pergaulan. Lama-lama menjadi penyakit masyarakat umum. Sehingga boleh disebut
penduduk negeri anu suka bertengkar. Orang di kampung anu suka mencemoh.
Akhirnya nama negeri itu diberi "Negeri PC, negeri (Perkumpulan Cemoh).
Buat
golongan ini, anak kecil dengan orang dewasa sama saja. Kawan pergaulan dan
yang sebaya umur tidak ada perbezaan. Mukanya keruh, perbuatannya busuk.
Sesuatu pekerjaan yang patut diurus dengan sempurna, mereka tak boleh
mengerjakan.
Dalam
kalangan ini orang mudah sekali hina menghinakan, jatuh menjatuhkan, dengki
mendengki dan dekat sekali kepada penumpahan darah. Atau hilang segala
kesungguh-sungguhan.
Semuanya
menghilangkan kasih sayang, memutuskan persahabatan, menghilangkan kepercayaan
dan menghilangkan rasa malu.
4. Senda
Gurau Dan Olok-olok.
Senda gurau
dan olok-olok, sama bahayanya dengan yang di atas tadi. Dri kegembiraan
bersenda gurau, keluar perkataan yang tidak sopan, sebab kegembiraan yang
meluap menghilangkan rasa malu. Antara orang tua dengan teman seumur sama saja,
dari garah jadi tengkarah (ertinya, senda gurau membawa peperangan). Senda
gurau tidak dilarang, asal dalam batas. Rasulullah saw juga bersenda gurau,
tetapi perkataannya tidak keluar dari garis kebenaran.
5. Mungkir
Janji Dan Dendam.
Setelah itu
timbul perangai memudah-mudahkan janji. Menghilangkan kepercayaan, berhubung
dengan harta dan kehormatan, atau berhubung dengan kaum wanita. Dendam hati,
ialah menyembunyikan perasaan marah dan benci, kerana hendak membalas sakit
hati. Mulutnya manis bagai madu, tetapi hatinya bagai hati serigala. Tertawanya
singa, menunggu musuhnya lengah.
Semuanya
adalah sifat-sifat yang timbul lantaran Ghadab tidak teratur.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan