PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Bila kita
jatuh sakit dan berubat, yang diubati ialah bahagian badan yang sakit. Di
samping tubuh, jiwa boleh ditimpa penyakit dan perlu diubati, diukur panas dan
dinginnya. Misalnya, panas manusia yang biasa ialah 36-37, lebih dari itu
terlalu panas dan kurang dari itu terlalu dingin. Lebih atau kurang dari 36-37
menunjukkan kesihatan badan telah hilang.
Kesihatan
jiwa memerlukan 4 syarat:
- Syaja'ah,
berani pada kebenaran, takut pada kesalahan.
- 'Iffah,
pandai menjaga kehormatan batin.
- Hikmah,
tahu rahsia dari pengalaman kehidupan.
- 'Adaalah,
adil walaupun kepada diri sendiri.
Empat sifat
inilah pusat dari segala budi pekerti dan kemuliaan. Dari yang empat inilah
timbul cabang yang lain-lain. Keempat-empatnya yang dinamai keutamaan.
Syaja'ah mempunyai
dua pinggir, pinggir sebelah ke atas terlalu panas, itulah bernama tahawwur,
berani-babi. Pinggir ke sebelah bawah terlalu dingin, itulah yang bernama
jubun, pengecut.
'Iffah mempunyai pula
dua pinggir yang terlalu panas, iaitu syarah, ertinya tak ada kunci. Obral
(suka bicara), bocor (kurang akal), belum diajak dia sudah tertawa, belum
dipanggil sudah datang, satu yang ditanyakan, 20 jawabnya. Pinggir yang sebuah
lagi terlalu dingin, itulah khumud tidak peduli.
Hikmah mempunyai
dua pinggir pula, pinggir sebelah ke atas terlalu panas, itulah safah,
tergesa-gesa menjatuhkan hukum di atas suatu perkara. Pinggir ke bawah terlalu
dingin, iaiatu balah, dungu, kosong fikiran, tolol. Sudah dapat ajaran
berkali-kali tidak hendak mengerti. Sudah beratus kali pengalaman, tidak juga
mahu faham.
'Adaalah mempunyai
dua pinggir pula, pinggir sebelah atas, yang terlalu panas, ialah sadis, joor,
zalim, aniaya. Pinggir sebelah ke bawah yang terlalu dingin, ialah muhanah hina
hati, walaupun sudah berali-kali teraniaya, tidak bangun semangatnya.
Condong ke
bawah jadi penyakit hina, condong ke atas jadi penyakit zalim. Tegak di tengah
itulah kesihatan jiwa.
Berani-Babi
Dan Pengecut.
Perangai
yang sihat ialah Syaja'ah. Iaitu berani kerana benar dan takut kerana salah.
Syaja'ah ialah perangai yang timbul daripada tabiat manusia yang bernama
Ghadab, ertinya marah.
Thawwur,
berani-babi, ialah keberanian manusia menempuh suatu hal, padahal menuntut
pertimbangan akal yang waras hal itu tak boleh ditempuh. Sebabnya timbul
berani-babi, ialah lantaran darah marah yang mendidih, yang timbul dari nafsu
pembalasan.
Untuk
mengubati penyakit tahawwur, hendaklah orang yang telah terkena penyakit ini,
sedar akan akibat yang akan ditempuh jika tahawwurnya diteruskan juga. Sedari
bahayanya, paksa diri surut ke belakang. Kalau ini telah dibiasakan, hati tidak
akan merasa kecewa lagi jika ditimpa malapetaka, tidak tercengang melihat
sesuatu yang baru. Hidup yang fana ini sekarang telah diajar menuruti jalan
lurus dan di tengah-tengah (siratal mustaqim), kelak di akhirat akan biasa
pulalah kaki menempuh jalan yang lurus (sirotul mustaqim) yang kekal. Sebab
manusia itu mati di dalam bentuk perangainya, dan akan dibangkitkan di dalam
perangai itu juga. Sebab itu setiap solat kita memohon kepada Tuhan, dengan
doa:
"Ya
Tuhanku, tunjuki apalah kiranya kami ini kepada jalan yang lurus".
Jubun,
itulah penyakit yang di bawah dari darjat pertengahan. Pendeknya kalau diukur
dengan termometer kehidupan, tabiat ini amat dingin. Kurang perasaan marah,
sehingga tidak ada marahnya pada waktu patut marah. Tidak kuasa dia tampil ke
muka pada waktu ia wajib tampil ke muka.
Sebab-sebab
Jubun:
Sama dengan
yang menimbulkan Tahawwur ialah ghadab, kemarahan, maka yang menimbulkan Jubun
ialah mati hati telah dingin darah kemarahan. Kematian hati itu ada sebabnya,
iaitu rendah-gengsi (malu), tidak ada martabat, hina kehidupan. Kerana kurang
kesabaran, kurang kemahuan, sebab itu jadi pemalas. Itulah pangkal segala
perangai yang tercela. Bahaya Jubun itu amat besar. Orang yang jubun suka saja
menerima kehinaan, asal kesenangan jasmani jangan terganggu.
Kerana ingin
kesenangan, orang takut mati padahal kematian pasti datang. Dia tak peduli
harta bendanya atau orang-orang yang patut dipeliharanya dianiaya orang, baik
dirinya apalagi tanah air dan agamanya.
Ubatnya:
Mengubati
penyakit jiwa yang berbahaya ini, ialah dengan jalan menimbulkan watak-watak
yang terpendam di dalam diri. Kerana perangai-perangai itu sebenarnya masih
belum hilang dari jiwa. Orang-orang yang pengecut itu, kadang-kadang hatinya
masih berkata, dan jiwanya masih menyesali kesalahannya. Sebab-sebab itu di
atas telah banyak kita terangkan misalnya kurang suka membaca, kurang pergaulan,
kurang suka mendengar nasihat dan petunjuk orang tua. Jadi perangai-perangai
yang baik itu, ada harapan timbul kembali bilaman dikorek-korek, atau
dibersihkan dari zat-zat yang menimbunnya.
Yang
mengatur diri kita ialah kita sendiri. Bukan orang lain. Boleh kita ambil
umpama, seorang yang demam, bila demamnya itu diberat-beratkannya, mukanya
dipermuram-muramkan, demam itu akan bertambah. Tetapi kalau dilawannya dengan:
"Ah, aku tidak demam", dengan sendirinya demam itu hilang sebelum
menjadi berat.
Begitu juga
seorang pengecut, cubalah lawan perangai itu walaupun hati berdebar. Jalankan
akal, apa sebabnya saya takut begini? Mula-mulanya jantung berdebar
memberani-beranikan diri, padahal awak pengecut. Tetapi nanti setelah menjadi
kebiasaan, debar jantung ituakan hilang sendiri.
Ramai ahli
falsafah dan ahli tasauf sengaja menempuh bahaya yang ngeri, untuk melatih agar
punya keberanian. Ditempuhnya lautan ketika ombak dan gelombang besar, atau
bangun tengah malam dari tidurnya, untuk membiasakan keberanian menghndarkan
malas. Dengan demikian timbullah perangai Syaja'ah, yang sejak agama Islam
ditegakkan, mengajar umatnya dalam keberanian itu. Orang Islam sejak bermula
didik, Syaja'ah disingkirkan daripada Jubun dan Thawwur. Mereka diajari
mempercayai mati syahid, bahawasanya orang yang mati syahid itu laksana hidup
juga. Janda seorang Islam yang mati, disuruh nikahi oleh temannya, supaya
hatinya tidak bingung menempun mati. Anaknya dinamai anak yatim, disuruh
pelihara oleh seluruh Muslimin. Kepadanya dijanjikan pula 'jannah', syurga yang
mengalir di bawahnya sungai-sungai.
Seorang
Muslim yang sejati, amat lekat Syaja'ah itu dalam kalbunya. Dia amat kuat
menolak kehinaan, takut agamanya akan rosak, takut darjatnya akan luntur, takut
masuk neraka, takut hidup tidak akan berguna, takut umatnya akan hina. Lantaran
takut akan ditimpa segala bahaya itu, maka dia berani mengadap mati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan