PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG
INDONESIA)
Erti kata hawa ialah angin atau gelora. Dia pada tiap-tiap manusia. Dia hanya gelora, tidak berasal.
Di dalam
perjuangan melawan hawa nafsu, manusia terbagi (tiga) bahagian:
1. Yang
kalah dirinya oleh hawa sampai ditahan dan diperhamba oleh hawa itu sampai
dijadikan hawa itu menjadi Tuhan.
"Adakah
engkau lihat (Muhammad) orang yang mengambil hawanya menjadi Tuhannya?".
Tuhan ialah
yang disembah dan diikuti perintahNya.
2.
Peperangan antara keduanya berganti-ganti, kalah dan menang, jatuh dan tegak.
Orang yang berperang berganti kalah dan menang inilah yang patut disebut
Mujahid". Kalau dia mati di dalam perjuangan itu, matinya mati syahid.
Kerana orang mati di dalam pertempuran perang dengan musuh lahir saja, musuh
hawa itulah yang besar. Rasulullah saw, setelah kembali dari satu peperangan
besar bersabda kepada sahabat-sahabatnya.
"Kita
ini kebali dari peperangan yang paling kecilm menuju peperangan yang lebih
besar".
Setelah
ditanya orang baginda menjawab peperangan dengan hawa nafsu, itulah perang yang
paling besar.
Pernah pula
orang bertanya kepada Rasulullah: Apakah perang yang paling utama ya
Rasulullah? Baginda menjawab:
"Engkau
perangi hawa nafsumu".
Sabda
Rasulullah saw untuk mencukupkan bagaimana besarnya bahaya hawa nafsu:
"Bukanlah
orang yang ggah berani itu lantaran dia cepat melompati musuhnya di dalam
pertempuran, tetapi orang yang berani ialah orang yang boleh menahan dirinya
dari kemarahan". (HR: Abu Daud).
Darjat yang
kedua ini darjat pertengahan, di atasnya ialah darjat Nabi-Nabi dan wali-wali*.
(* - Wali
yang dimaksud di sini, ialah Waliur Rahman, yang disebut Tuhan dalam Quran yang
telah taqarub kepada Allah dengan amal ibadatnya, bukan wali menurut setengah
umat yang telah diperjualbelikan oleh ulama-ulama yang mengubah-ubah perjalanan
agama).
3. Orang
yang dapat mengalahkan hawanya, sehingga ia yang memerintah hawa bukan hawayang
memerintahnya, tidak boleh hawa mengutak-atikkannya, dia yang raja, dia yang
kuasa, dia merdeka, tidak terpengaruh, tidak diperhamba hawa.
Rasulullah
saw bersabda:
"Tidak
seorang pun di antara kita yang tidak bersyaitan, saya sendiri pun ada juga
bersyaitan tetapi sesungguhnya Allah telah menolong saya menghadapi syaitan
saya itu sehingga dia saya kalahkan". (HR: Ibnu Jauzi dan Ibnu
Abdurrahaman Salmi).
Umar bin
Khattab juga mendapat darjat yang hampir meningkat ini kerana Rasulullah saw
pernah bersabda kepada Umar:
"Demi
Tuhan yan menguasa diriku di dalam tanganNya, tidaklah bertemu engkau dengan
syaitan pada suatu jalan, melainkan menyingkirkan syaitan itu kepada jalan lain
yang tidak engkau lalui". (HR: Muslim dan Saad bin Abi Waqasy).
Kalau
manusia kurang hati-hati tergelincir dia, sankanya dia sanggup memerdekakan
diri dari pengaruh syaitan, dia percaya akan dirinya, dia akan sanggup berjuang
melawan syaitan atau melawan hawa, padahal dengan tidak diinsafinya dia telah
terpengaruh oleh syaitan, dan hawa nafsu. Bahkan kadang-kadang dirinya telah
jadi syaitan tanpa disedarinya, kerana yang diikutinya bukan perintah Tuhan
yang tidak setuju dengan kehendak nafsunya diputarnya, didalihnya, dibajuinya
dengan baju agama. Kadang-kadang orang yang lancar lidahnya berpidato, tidak
gugup naik pentas sanggup memegang pimpinan kumpulan dan orang ramai, padahal
dia menurutkan hawa nafsu. Apa saja tiupan yang dilakukannya kepada orang
ramai, diberinya cap 'atas nama agama', demikian firman Allah, demikian 'titah
Rasul' tidak boleh dilanggar, siapa melanggar berdosa. Padahal ayat dan hadis
itu hanya diambilnya, penguatkan hawanya. Bukan hawanya yang ditaklukkannya,
kepada Quran dan hadis.
Tuan bertanya:
"Apakah
tandanya guru-guru agama, atau pengajar yang tidak dipengaruhi hawa
nafsu?".
Tandanya
ialah:
1. Dia
mengajak orang lain bekerja dengan 'lil Lah' (kerana Allah), bukan supaya
diikuti orang. Sebab kewajipannya menyampaikan dan yang memberi hidayah ialah
berasal dari Allah.
2. Bukan
menyeru untuk diri. Menyeru mengajak kembali kepada Tuhan.
3. Insaf
bahawa dia hanya manusia, tidak kurang dan tidak lebih dari orang lain. Jika
dia pintar, ada lagi yang lebih darinya.
Tanda-tandanya:
Jika dia
sedang mengajar, memberi wa'az, atau sedang berpidato, ada lagi orang di tempat
lain yang lebih baik atau lebih tinggi ilmunya, lebih disegani orang
daripadanya atau sama, bagaimanakah perasaan hatinya? Bagaimanakah sikapnya?.
Kalau dia
sukacita tau gembira bersyukur kepada Allah lantaran ada orang lain yang
bekerja seperti pekerjaanya menyiarkan ilmu pengetahuan kepada umat, itulah
sebahagian tanda bahawa ia telah dapat mengalahkan nafsu.
Jika
sebaliknya, tidaklah lebih inggi tingkatnya orang ini dari manusia biasa yang
berbeza hanya pekerjaanya. Yang setengah tukang dengar, dan dia tukang pidato,
tetapi sama masih diperintah hawa nafsu. Bahkan kadang-kadang orang yang diberi
pelajaran lebih dahulu faham daripada yang memberi.
Maka hal ini
bukanlah buat menyelidiki orang lain. Tetapi menyelidiki diri kita sendiri.
Bertambah tinggi martabat diri orang, bertambah banyaklah dia mengintai dirinya
sendiri.
Saidina Abu
Bakar Siddiq r.a. pernah berkata:
"Bunuh
sajalah saya, kerana saya ini tidak lebih baik daripada".
Saidina Ali
bin Abi Talib pernah dipuji orang bermuka-muka. Maka beliau pun marahlah sambil
berkata:
"Saya
lebih takut hakikat diriku".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan