PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Hawa membawa
sesat dan tidak berpedoman sedangkan akal menjadi pedoman menuju keutamaan.
Sebab itu kita perlu mengetahui, manakah perintah hawa dan manakah perintah
akal. Perbezaan antara keduanya sangat sulit, berkehendak kepada ilmu hakikat
yang dalam.
Garis besar
yang harus diperhatikan, ialah bahawa akibat yang dikehendaki akal itu ialah
akibat mulia dan utama, tetapi jalannya sukar.
Hawa
berakibat bahaya, tetapi jalannya amat mudah. Tidak sukar. Sebab itu jika kita
menghadapi dua perkara, hendaklah dipilih barang yang sukar mengerjakannya
tetapi baik akibatnya. Jangan barang yang diingini oleh hawa nafsu, kerana
akibatnya buruk. Kebanyakan barang yang baik sukar dikerjakan. Itulah sebab
Rasulullah bersabda:
"Diramaikan
syurga dengan barang yang berat mengerjakan dan diramaikan neraka dengan
syahwat". (HR: Bukhari dan Muslim).
Allah swt
berfirman:
Ertinya:
"Boleh jadi kamu benci sesuatu, padahal dia baik bagimu, dan boleh jadi
kamu cintai sesuatu padahal dia jahat bagimu". (Al-Baqarah: 216).
Inilah suatu
pedoman besar di dalam kehidupan. Sebab itu, jika nanti tertarik dan keinginan
telah besar kepada sesuatu maksud, lekaslah timbang. Kerana jika cinta telah
lekat kepada sesuatu, mata boleh buta dan telinga boleh pekak, pertimbangan
tidak ada lagi.
Hawa
menyuruh mengelamun, berangan-angan, tetapi akal menyuruh menimbang.
Sungguhpun
pedoman telah ada, namun manusia boleh juga sesat, kerana semua bergantung
kepada taufik dan hidayah Ilahi. Kerana itu hendaklah lekas-lekas lari kepada
Allah di waktu hati telah mulai ragu. Minta pertimbanganNya. Bentangkan
kitabNya.
Berkata
ulama:
Bila terjadi
peperangan di antara akal dan hawa nafsu, akal mempertahankan barang yang pahit
tetapi manis akibatnya, nafsu mempertahankan barang yang manis tetapi pahit
bekasnya. Ketika itu keduanya sama mencari alasan dan sandaran. Akal mencari
pembelaan dari Nur Allah, nafsu mencari perlindungan dari was-was syaitan.
Kalau menang bala tentera hawa, terhapuslah cahaya kebenaran, padamlah suluh
yanghak, terang matanya menghadapi keuntungan yang sebentar, buta dari
keuntungan yang sebenarnya. Tertipu oleh kelazatan yang cepat datang dan cepat
hilang, tidak insaf kepada kekayaan, dan kalahlah petunjuk Ilahi. Kalau yang mempunyai
akal itu lekas segera mempertahankan petunjuk Tuhan, berpedoman Nur Tuhannya,
nescaya jatuh tersungkurlah bala tentera syaitan dan terpasunglah hawa nafsu.
Di dalam
Al-Quran Allah swt meletakkan perumpamaan:
"Tidaklah
engkau perhatikan bagaimana Allah membuat misal, kalimat yang baik, adalah
seumpama kayu yang baik uratnya teguh ke bumi dan dahan-dahannya sampai ke
langit, datang hasilnya tiap-tiap masa dengan izin Tuhannya. Dan diperbuat
Allah perumpamaan bagi manusia supaya mereka ingat. Dan perumpamaan kalimat
yang busuk adalah laksana pohon yang busuk, tumbang dari atas permukaan bumi,
maka tidaklah ada baginya keteguhan". (Ibrahim: 24-26).
Kata
setengah ahli tafsir, yang dimaksud dengan kayu yang baik di sini ialah tauhid
dan kayu yang jahat ialah syirik. Kata setengahnya, kayu baik ialah perumpamaan
tuntutan akal budi, dan kayu yang jahat perumpamaan dari perdayaan hawa nafsu.
Tetapi,
tidaklah semua hawa tercela. Ada hawa yang terpuji dan ada yang tercela. Yang
terpuji ialah perbuatan Allah yang dianugerahkan kepada manusia, supaya dia
dapat membangkitkan kehendak mempertahankan diri dan hidup menangkis bahaya
yang akan menimpa, berikhtiar mencari makan dan minum dan kediaman. Hawalah
yang mendorongnya.
Yang
tercela, ialah hawa nafsu yang terbit dari kehendak nafsu jahat (nafsu marah),
kehendak keuntungan yang berlebih dari keperluan.
Misalnya
hawa yang terpuji, ialah mencari kehidupan sehingga beroleh rezeki yang halal,
dan hawa yang tercela, setelah dapat yang halal, ingin lagi tambahannya,
walaupun dengan tipu muslihat yang buruk. Sudah dapat seorang isteri yang akan
menjadi teman hikup mengatur rumahtangga, kemudian timbul lagi kehendak hawa
nafsu beristeri seorang lagi. Padahal tidak cukup wang membelanjai, hanya
semata-mata kerana keinginan mendapat barang baru. Maka beristeri yang pertama
terpuji, kerana itu adalah hawa yang asli, dan beristeri yang kedua yang tak
melengkapi syarat itu tercela, lantaran menurut hawa yang tercela pula.
Untuk hidup
bergunalah fikiran. Fikiran itulah kemudi hidup. Fikiran yang waras, ialah yang
berjalan di antara akal dengan syahwat. Akal terletak di atas, syahwat (hawa)
terletak di bawah dan fikiran terletak di tengah-tengah. Kalau fikiran telah
condong ke bawah, renggang dari atas, alamat celaka, kalau fikiran rapat ke
atas dan renggang ke bawah, alamat kebaikan,. Kecenderungannya ke atas membawa
keberuntungan di dalam hidup dan cenderung ke bawah membawa segala celaka dalam
hidup.
Orang yang
berani menghadapi musuh mendapat pujian, tetapi manusia yang paling berani
menghadapi musuhnya yang benar, iaitu hawa nafsunya, tidak mendapat pujian
apa-apa. Apakah sebabnya? Kerana perjuangan nafsu ialah perjuangan batin.
Siapakah manusia yang dapat menyelami batin?
Harimau dan
singa amat berani. Apakah itu benar-benar keberanian? Keberanian serupa itukah
yang layak ditiru oleh manusia?
Tidak,
kerana keberanian harimau dan singa bukan hakikat. Harimau dan singa bukan
berani, tetapi garang. Garang sebab percaya bahawa pada dirinya ada kekuatan.
Percaya bahawa dia boleh mengalahkan mangsanya.
Orang yang
berani, tegasnya pahlawan,ialah orang yang takut menghadapi suatu perkara yang
dipandangnya berbahaya bagi kemanusiaannya. Dia lebih takut menghadapi perkara
itu daripada menghadapi mati. Sebab itu kerapkali orang yang berani itu memilih
mati daripada memilih yang ditakutinya itu.
Seorang
manusia berperang dengan hawa nafsunya, kerana dia takut jatuh hina kalau kalah
oleh nafsu. Dalam hidup yang hanya sekejap mata ini, kerap menanggung
bermacam-macam malapetaka. Itu tidak mereka takuti, yang mereka takuti ialah
malapetaka dikhirat.
Begitulah
peperangan hawa nafsu dengan akal, yang setiap saat berkobar. Medan perang itu
adalah dalam diri kita sendiri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan