PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Apakah
hakikat kekayaan, dan apa hakikat kemiskinan?
Setelah payah Hukama mencari apakah erti kekayaan yang sebenarnya, mereka
mendapat keputusan, iaitu:
"Orang kaya ialah orang yang sedikit keperluannya".
Jadi jangka turun naik kekayaan dan kemiskinan, ialah hajat dan keperluan.
Siapa yang paling sedikit keperluannya, itulah orang yang paling kaya dan siapa
yang amat banyak keperluan itulah orang yang miskin. Sebab itu yang maha kaya
hanya Allah. Sebab Allah tidak berkehendak keperluan atau hajat.
Raja-raja adalah orang yang paling miskin, kerana keperluannya sangat banyak.
Di dunia seorang raja diikat oleh bermacam-macam aturan dan keperluan dan di
akhirat akan dibuka pula perkaranya yang besar-besar, sebagaimana yang
diterangkan oleh Sayidina Abu Bakar yang telah kita salinkan dahulu daripada
ini.
Jutawan ramai yang miskin!
Dasar segala yang tersebut itu, pergantungannya ialah diri sendiri. Kalau orang
hendak kaya, cukupkanlah apa yang ada, jangan bernafsu hendak memiliki
kepunyaan orang lain hadapkan saja muka di dalam taat kepada Allah, tenteramkan
jiwa di dalam menghadapi alhayat. Kalau hendak miskin, ingatlah segala yang
teringat, kenanglah segala yang belum ada, hendaki ini dan itu hendaki rumah
yang lebih cintik, kerana yang sekarang walaupun bagaimana cantiknya, belum
juga cukup rasanya, sebab belum secantik rumah si anu, padahal rumah kita
sendiri, sudah titik air liur orang lain elihatnya. Kalau dengan harta yang ada
dalam tangan, kita ingin kata, dalam sebentar waktu keinginan itu boleh
tercapai, iaitu takaran hidup berdiri di atas kesederhanaan, sudah menafkahkan
harta pada barang yang berfaedah apalagi di zaman kini yang membanyakkan
belanja orang sehari-hari itu bukanlah keperluan yang penting. Yang membesarkan
belanja kerapkali barang yang tak perlu, perhiasan yang berlebih-lebihan. Cuba
tekankan perasaan jiwa yang berontak, ikat dengan taat kepada Ilahi dan
belanjakan membela kebenaran, menegakkan keadilan, menolong fakir dan miskin.
Kekayaan hakiki ialah mencukupkan apa yang ada, sudi menerima walaupun berlipat
ganda beratus-ribu bilion, sebab dia nikmat Tuhan. Dan tidak pula kecewa jika
jumlahnya berkurang, sebab dia datang dari sana dan akan kembali ke sana. Jika
kekayaan melimpah ialah untuk menyokong amal dan ibadat, iman dan untuk membina
keteguhan hati menyembah Tuhan. Harta tidak dicintai kerana dia harta. Harta
hanya dicintai sebab dia pemberian Tuhan. Dipergunakan kepada yang berfaedah.
Kekayaan majazi, menurut kebiasaan aturan hidup di zaman sekarang ini, ialah
menumpahkan cinta kepada harta-benda semata-mata, yang menyebabkan buta dari
pertimbangan, sehingga hilang cinta kepada yang lain, kepada bangsa dan
tanahair, agama,Tuha, bahkan Tuhan itu tidak dipercayai lagi. Hilang cinta
kepada segala yang patut dicintai, bahkan kadang-kadang diri sendiri sudah lupa
mencintainya. Sebab telah tertumpah kepada harta. Orang kaya begini, dua bahaya
mengancamnya, pertama penyakit bakhil, kedua penyakit boros dan royal
(menghamburkan harta), sombong dan takbur, lupa bahawa manusia sentiasa diancam
bahaya yang mengerikan.
Dia kaya raya, sebab itu perlu penjagaan, keperluannya kepada penjagaan
menyebabkan dia miskin. Dia miskin. Dia kaya raya, perlu berubat kalau sakit.
Keperluannya kepada ubat, satu dari tanda kemiskinannya. Dia takut mati,
keperuannya menangkis kemiskinannya. Dia takut mati, keperluannya menangkis
kematian, adalah tanda dari kemiskinan. Sebab itu, orang kaya yang majazi,
ialah orang miskin yang hakiki. Sebaliknya orang miskin majazi adalah kaya yang
hakiki.
Apakah perbezaan antara orang banyak harta dengan orang yang hanya berbaju yang
lekat di tubuh itu saja?
Orang yang banyak harta dan orang yang tidur di kami lima, adakah berbeza
perasaan sakit yang mereka tanggungkan? Adakah berbeza demam yang mereka
idapkan? Tidak. Walaupun orang kaya tidur di tilam tebal dan berselimut mahal,
dan orang miskin tidur beratapkan langit saja.
Jadi tidaklah tidur di kasur itu dapat mengurangi penyakit.
Kematian boleh datang menyerang seorang kaya yang sedang berada di atas
singgahsana keemasan, dijaga oleh dayang-dayang yang ramai, beratus-ratus
pengawal yang berdiri di muka pintu. Kematian pun boleh datang kepada seorang
peminta-minta sehingga dia tersungkur di tepi jalan. Si kaya dikafani orang
dengan kain sutera, si miskin dikafani dengan pakaian yang lekat di badannya.
Si kaya dihantar ke kuburan oleh beribu-ribu orang. Si papa dihantarkan oleh
kuli kotapraja yang memungut mayatnya. Keduanya sampai ke kuburan, diperhentian
besar yang tidak membezakan darjat orang. Setelah sepuluh atau dua puluh hari
di belakang, hancurlah kafan sutera sebagaimana hancurnya pakaian yang lekat di
badan si papa tadi.
Kalau nyata bahawa harta tak dapat menangkis, menolak demam, tak dapat
menghindarkan maut, nyatalah bahawa kesusahan yang menimpa orang kaya, serupa
juga dengan yang menimpa orang miskin.
Memang mahal pakaian yang dipakai oleh lorang yang banyak harta tetapi sungguh
pun mahal, yang dipakaiya tidak lebih daripada penutup tubuhnya, sebagaiana yang
dipakai oleh si papa tadi. Berbagai ragam makanan yang lazat, dimakan orang
yang banyak harta, tetapi bila perutnya telah kenyang, dia berhenti. Persis
sebagaimana orang miskin yang hanya memakan nasi sebenggol ratak, bila perutnya
telah kenyang, berhenti pula. Kadang-kadang kita lihat lebih banyak keringat
sipapa keluar dan lebih 'sunguk sangak' dia menaikkan suapnya lantaran enak
makannya, daripada yang banyak harta tadi.
Tidak sedikit ditemukan orang kaya yang terus menerus makan enak itu bosan kerana
keenakan.
Kerapkali sejarah mengatakan bahawa orang masyhur,yang telah mendapatkan
kedudukan mulia, orang popular dan mengagumkan atau ahli-ahli ilmu yang besar,
ataupun pengarang-pengarang ternama, ahli syair, ahli seni, timbul dari
kalangan orang-orang fakir dan melarat.
Muhammad saw mengubah dunia yang besar itu, ketika dua bulan dalam kandungan
ibunya, ayahnya meninggal dunia. Ketika dia berumur enam tahun ibunya
meninggal, umur lapan tahun nenek yang mengasuhnya meninggal pula. Pusaka
ayahnya hanya lima ekor unta saja. Demikian juga daripada nabi-nabi yang
sebelumnya.
Orang-orang besar yang datang kemudian, pun demikian pula.
Abdur Rahman Dakhil (Fatih) yang mendirikan Kerajaan Bani Umaiyah di Sepanyaol,
hanya seorang pelarian politik. Salahuddin al Ayyubi pembela Palestin, hanya
seorang anak seldadu. Ibnu Saad haya seorang anak raja yang terbuang ke rumah
Syeikh Mubarak As Sabah di Kuwait, Reza Shah Pahlavi, Raja Persia dalamusia 30
tahun barulah pandai menulis dan membaca.
Imam Shafie yang terkenal adalah seorang anak yatim yang kuat hati hendak
menuntut ilmu. Imam Malik, barulah di hari tuanya mengecap keenakan harta
benda, setelah mendapat hadiah banyak dari raja-raja Bani Abbas.
Abul Ula Alma'ry, seorang miskin di negeri Ma'arrah, yang buta sejak dari kecil
yang terkenal dengan gelar Abdul Ula (ayah ketinggian) sebab falsafah dan
syairnya yang indah. Kurang senang dengan gelaran Abul Ula, dan lebih suka
diberi gelar "Rahinul Mahbasain" (seorang yang terkurung dalam dua
penjara), penjara kebutaannya dan penjara kemelaratannya.
Orang-orang besar yang demikian sedikit sekali tumbuh dari kalangan orang
kaya-raya. Meskipun ahli falsafah mengakui juga bahawa orang-orang yang banyak
harta sanggup menambah ilmu pengetauan sampai tinggi. Orang mengakui hal itu,
tetapi orang-orang begini hanya dapat mengumpulkan yang telah ditumbuhkan orang
lain. Adapun mencipta suatu penemuan yang baru, umumnya tidaklah sanggup.
Sesungguhnya hati yang tenteram dan fikiran yang tenang, memberi bekas yang
nyata pada kebahagiaan manusia, bahkan itulah bahagia yang sejati. Orang yang
banyak harta, kerapkali menghalangi bahaya, meskipun mereka sedikit sekali
mengadukan kesusahan harta kepada orang lain, yang diperolehi oleh orang ramai
banyak harta biasa hanya tiga perkara, makanan dan minuman yang enak, rumah
yang bagus dan ke mana-mana hendak pergi tidak terhalang. Cubalah masukkan
jumlah yang keempat, tentu tak boleh lagi, kerana yang lain itu bukan
bahagiannya.
Oleh kerana makan yang tidak bermacam-macam itu boleh juga mengenyangkan perut.
Oleh kerana pakaian sepersalinan boleh juga penutup tubuh, dan menangkis udara
dingin dan panas, oleh kerana di pondok yang buruk dapat tidur enak, yang tak
kurang enaknya dengan tidur di gedung indah. Oleh kerana semuanya itu, nyatalah
bahawa bukan pasal makanan, pakaian dan kediaman itu yang jadi asas
keberuntungan dan hina, bahagia dan bahaya, ketenteraman dan kesusahan.
Bukan harta sedikit yang menyebabkan susah, bukan harta yang banyak yang
menyebabkan gembira. Asas gembira dan susah payah adalah jiwa yang gelisah atau
jiwa yang tenang dan damai.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan