PROF DR. HAMKA (TOKOH AGAMA AGUNG INDONESIA)
Menderita
sakit, kepedihan hidup dan kesukaran yang sentiasa bertimpa-timpa, dan
menerimanya dengan sabar dan tahan, juga termasuk tawakal.
Bertambah beratnya bahaya yang datang dah bencana yang menimpa, tidaklah
menggoyang iman seorang mukmin. Tidak pula akan memundurkan langkah seorang
yang telah mencapai bahagia dari kebahagiaannya.
Apa sebabnya?
Perasaan itu menurut keterangan Imam Ghazali timbul dari dua sebab:
- Cinta
pada Allah (Al Hubbu Fil Lah).
- Segenap
perhatian telah terhadap kepadaNya (Tawajuh lil Lah).
Hujjatul
Islam itu telah membuat contoh yang dapat diterima akal. Seorang yang tawakal
kerap tidak merasai sedikit pun, walaupun bagaimana besar bahaya yang
menimpanya kerana perhatiannya terhadap Allah semata-mata.
Untuk ini ada dua contoh:
Pertama, orang yang tengah berperang dan perhatiannya sedang tertuju kepada
perjuangan dengan musuh. Lantaran perhatiannya telah tertumpah ke sana, dia
tidak sedar bahawa dia mengalami luka. Walaupun kelihatan olehnya darah telah
mengalir.
Kedua, orang yang tengah memikirkan suatu urusan yang sangat penting. Fikiran
dan perhatiannya bulat-bulat tertuju ke sana, sehingga jika dia berjalan di
jalan raya, datang orang lain menegurnya, tak terdengar olehnya. Padahal
telinganya tidak tuli. Hati tiada mengerti akan apa yang di sekelilingnya
bilamana perhatiannya tertumpah kepada perkara yang lain.
Demikianlah pula seorang yang asyik, yang amat rindu hendak menemui kekasihnya
dan memohon supaya cintanya dibalas. Ketika perhatiannya tertupah kepada
kecintaan itu, walaupun apa yang akan terjadi, dia tak sedar. Lebih-lebih kalau
yang terjadi itu timbul dari perbuatan orang yang dicintai itu sendiri. Di
sinilah terpasangnya perkataan 'cinta buta'. Sedangkan bahaya datang dari orang
lain tidak disedarinya, apatah lagi kalau datang dari kecintaan. Kerana
sebanyak itu perhatian dan fikiran yang menimpa hati, urusan rumahtangga,
kesusahan hati dan apa jua tidak ada sesuatu yang melebihi pengaruh cinta hati.
Kalau perumpamaan ini dapat diambil contoh dari sakit yang sedikit dan tidak
terasa, bertali dengan cinta yang ringan dan belum besar, bagaimana pulakah
jika yang mencintainya itu suatu jiwa yang besar, mencintai kekuasaan yang maha
Besar pula? Nescaya dalam hal begini tidak dapat digambarkan dengn contoh
biasa. Kerana hanya orang yang mencuba jua yang lebih tahu dan tak dapat
dinyatakan melainkan dirasai sendiri. Sebesar-besar kesakitan dan bencana,
tidaklah terasa, lantaran indahnya perasaan cinta.
Sebagaimana cinta berkenaikan dari setingkat ke setingkat, sakit pun
berkenaikan setingkat ke setingkat.
Sebagaimana dengan penglihatan mata, bagi seniman bertingkat-tingkat pula
perhatiannya kepada keindahan lukisan, maka cinta kepada lukisan gambaran ghaib
itu pun bertingkat-tingkat pula.
Keindahan Hadrat Rububuyah, Persada Ketuhanan, lebih dari segala keindahan dan
kecintaan lahir. Barangsiapa yang terbuka baginya dinding itu, dan dia dapat
meyakinkan walaupun sedikit, maka dia berasa berpindah dari alam fana ini ke
dalam syurga dengan tiba-tiba, dalam satu saat saja. Lantaran tercengangnya,
dia jatuh pengsanlah, tiada sedarkan diri.
Sudah kejadian bekas ini pada isteri Fatah Al Mushili. Fatah adalah seorang
Sheikh yang besar, dan isterinya pun termasyhur dalam dunia tasauf. Pada suatu
hari kaki perempuan itu telah terantuk ke batu dan terkelupas kukunya, sehingga
mengeluarkan darah. Hairan, dia tersenyum lantaran luka itu, dia tiada merasa
sakit. Lalu orang bertanya kepadanya:
"Tidakkah engkau merasa sakit?".
"Sakit?... tidak! Kelazatan pahala yang telah meliputi hatiku,
menghilangkan rasa sakit yang meliputi kakiku".
"Mengapa tiada segera engkau ubati badanmu?"
Dia menjawab:
"Kalau segera saya ubati, saya cemas kalau-kalau lekas perginya penyakit
itu. Kerana menurut keyakinanku, itu adalah suatu jentikan 'kecintaanku'.
Orang yang merasai kesakitan itu, serta insaf bahawa dia ditimpa bahaya, tetapi
bahaya itu diinginnya dan dimintanya, meskipun dideritanya sakitnya dan payah
badannya menanggungkan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan