BUKU RAMUAN ILMU TASAUF
Oleh Al Fakir Al Mukhlis
Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi. Kota Bharu
Alam itu
jika dibahagikan menurut cara garisan kasar terbahagi ia kepada dua bahagian:
(1) Alam Kenyataan.
(2) Alam
Ghaib.
Alam
Kenyataan, mengikut istilah Tasawuf digelarkan juga alam Al-Syahadah atau Alam
Mulki, yaitu mana-mana alam yang dapat dikesan oleh salah satu daripada
pancaindera zahir yang lima (mata zahir, telinga
zahir, pencium zahir, penyentuh zahir dan perasa zahir). Kelima-lima perkara
ini kita namakan juga ‘pancaindera luar’.
Dan
mana-mana alam yang dapat dikesan dengan pancaindera zahir, umpama tubuh kasar
kita, rumahtangga kita dan alam sekeliling yang kelihatan dengan mata kasar itu
kita namakan dia ‘Alam Kasar’ atau ‘Alam Kenyataan’.
Alam Ghaib,
ialah alam di sebalik tirai alam kenyataan ini dan oleh itu ia tidak dapat
dilihat oleh mata kasar maka banyaklah manusia jadi kafir. Alam ghaib lawannya
alam kasar atau alam kenyataan.
Alam ghaib
bolehlah diberi ta’arif begini: yaitu mana-mana alam yang dapat dikesan oleh
salah satu daripada ‘pancaindera dalam
yang lima’, yaitu mata dalam, telinga dalam, pencium dalam, penyentuh dalam dan
perasa dalam. Dan kelima-lima perkara ini kita namakan dia ‘pancaindera
dalam’ pada suatu pengertian yang lain. Dan pancaindera dalam itu memang wujud
pada tiap-tiap seorang manusia dan tidak boleh dibohongi oleh siapa-siapa pun.
Alam ghaib
demikian juga kita namakan dia ‘Alam Malakut’ atau ‘Alam halus dan seni’ kerana
ia tidak dapat dikesan oleh mata kasar (pancaindera zahir atau kasar), tetapi
dapat dilihat oleh mata dalam atau dikesan oleh pancaindera dalam.
Dan apakah
dia ‘Mata Dalam’ atau ‘Pancaindera Dalam’ itu?
Ketahuilah tuan-tuan bahawa tiap-tiap seorang manusia itu mempunyai roh dan roh
itu suatu benda berbadan halus dan seni, dia berasal datang dari ‘Alam Malakut’
atau ‘Alam Al-Amri’ atau ‘Alam Arwah’, ia hidup tidak hancur selama-lamanya
sekalipun badan kasarnya hancur reput. Ia mempunyai akal yang boleh berfikir
pada sesuatu. Ia mempunyai pancaindera yang kita namakan dengan ‘Pancaindera
Dalam’.
Ia berupa menyerupai bagaimana tubuh badan kita, ia bermata kepala dan berkaki
tangan dan beranggota serupa dengan badan tubuh kita pada waktu hidup di dunia
ini.
Tuan-tuan cubalah renong dan berfikir selangkah ke dalam! Tuan pernah bermimpi
bukan? Misalnya pada suatu malam tuan bermimpi pergi makan angin di sebuah
pulau yang sangat cantik dan amat menarik sekali. Ia terletak di tengah-tengah
lautan yang amat indah dan menyukakan hati, tiba-tiba di tempat itu tuan
bertemu pula dengan gadis jelita kekasih tuan yang sudah terputus perhubungan
dalam beberapa tahun yang lampau. Apakah yang tuan dapat rasa nikmat bahagia di
masa itu cubalah ceritakan!
Ataupun
tuan bermimpi bertemu dengan harimau belang di sebuah hutan rimba yang amat menakutkan
hati sekali. Tiba-tiba tuan dikejar oleh harimau itu tetapi mujurnya tuan dapat
menyelamatkan diri dari maut harimau itu dengan memanjat sebatang pokok kayu
dalam hutan yang menyayat hati itu. Cubalah tuan ceritakan bagaimana rasanya
yang tuan dapat kecap kecelakaan dimasa itu!
Waktu tuan bermimpi itu sudah tentu tuan melihat dengan mata kepala, tetapi
mata manakah yang melihat? Pada hal mata kasar tuan sedang tidur nyenyak di
atas katil dan tidak pernah buka-buka lagi, dan sudah tentu tuan mendengar
suara harimau pada waktu itu dengan telinga, tetapi telinga manakah yang
mendengar? Pada hal telinga kasar tuan adalah tuli dan mampus, tidak pernah
menyahut bisikan-bisikan orang di waktu tidur itu. Dan pada waktu tuan pergi
makan angin dan bersuka seronok di sebuah pulau dalam mimpi itu, siapakah yang
benar-benar rasa kecap bahagia itu? Tubuh kasarkah atau badan halus tadi? Atau
siapa? Dan sebaliknya siapakah pula yang benar-benar rasa kecap celaka azab di
waktu ia dikejar harimau tadi? Badan kasarkah atau halus atau siapa? Dan
siapakah yang sebenar-benar bernilai diri kita itu? Badan haluskah atau badan
kasar? ………. itulah dia roh yang benar-benar menerima azab atau bahagia di
akhirat nanti, tetapi badan kasarnya akan turut serta menerima demikian
manakala ia dibangkit dan dicantumkan kembali dengan roh di alam akhirat
selepas berlaku kiamat.
Dialah (roh) yang benar-benar sekali menerima gembira dan yang benar-benar
sekali menerima duka, baik di dunia ataupun di akhirat yakni bukan tubuh badan
yang kasar yang menerimai rasa-rasa umpama itu.
Cuba tuan
hiriskan dengan pisau tubuh orang yang telah tercabut nyawanya, kenapa ia tidak
menggeletar?
Jawabnya,
kerana tubuh kasar yang semacam tunggol kayu itu bukanlah yang menerima rasa
pedih sakit tetapi yang benar-benar menerimainya ialah roh.
Dalam
ugama Islam kita diwajibkan percaya kepada adanya azab kubur dari sekarang,
yaitu apabila seseorang itu mati celaka yakni waktu hidup di dunia ia memilih
amalan celaka, setelah ia meninggal dunia sudah tentu badan kasarnya diusung
orang, bawa ke kubur untuk dipulangkan kepada tanah dan jadi makanan ulat,
tetapi rohnya pula sudah pasti akan bertemu dengan berbagai azab di Alam
Malakut sana.
Nabi-nabi,
orang-orang sufi atau siapa-siapapun bila terbuka kasyaf nescaya akan melihat
azab siksa yang dikenakan pada orang itu dalam waktu jaga begini. Azab-azab
umpama itulah dipanggilnya ‘Azab Kubur’ bagaimana yang wajib dipercayai oleh
tiap-tiap seorang Islam, sekarang terpulanglah kepada tuan-tuan. Sama ada mahu
percaya atau tidak, jika percaya maka berertilah tuan-tuan sudah memenuhi
sebahagian roh iman, tetapi jika tidak percaya maka bererti tuan-tuan sudah
tidak termasuk dalam golongan orang-orang Islam dan tetap mati di dalam kafir
masuk neraka.
Ketahuilah bahawa penyaksian-penyaksian umpama itu tadi itulah yang dikatakan
menerusi dengan mata dalam atau dengan telinga dalam atau dengan pancaindera
dalam yang sedang bekerja dan berlaku dalam masa penggunaan seseorang di Alam
Malakut. Penggunaan pancaindera dalam itu bila berlaku pada waktu tidur
dinamakan dia ‘Mimpi’, tetapi jika berlaku pada waktu diri seseorang itu sedar
dan jaga dinamakan dia ‘Kasyaf’. Dan mana-mana alam yang dapat dikesan oleh
mata dalam atau pancaindera dalam umpama tadi kita namakan dia ‘Alam Malakut’
atau ‘Alam Ghaib’ kerana ia tidak dapat dilihat oleh mata kasar atau
pancaindera kasar.
Kerap kali
berlaku pada Nabi-nabi dan orang-orang sufi dapat melihat perkara-perkara alam
akhirat sedangkan tubuh kasar mereka di alam dunia adalah menerusi penglihatan
umpama itu (Kasyaf), dan banyak pula berlaku kepada orang yang sedang bertapa
atau beribadat, misalnya ia kelihatan seorang tua pakai serban hijau dan
berjanggut panjang datang memberi salam kepadanya, atau dilihat kepadanya ular
besar yang hendak menghampiri dia, atau gurunya datang memberi nasihat apa-apa
atau dilihatnya wang ringgit datang mencurah-curah kepadanya pada hal ia
berseorangan diri (bertapa) di dalam biliknya, atau diberi lihat kepadanya api
sedang membakar manusia di dalam kubur atau dilihat ibunya sedang duduk berehat
dalam kubur dengan segala senang hatinya.
Dan banyak
pula berlaku, misalnya setengah orang dikosek-kosek (usik-usik) hantu raya, ia
melihat hantu itu tinggi menjulang ke langit pada hal kawan di sebelahnya tidak
nampak sedikitpun dan lain-lain lagi, itulah semuanya dikatakan perkara (Alam
Malakut) dapat dilihatnya menerusi mata dalam atau pancaindera dalam yang kita
namakan ‘Kasyaf’.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan