BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Tidak syak lagi bahawa orang sufi yang menguasai keempat-empat perkara (syariat, tariqat, ma’rifat dan hakikat) tadi akan terzahir kepada mereka keramat-keramat, khususnya keramat batin, atau beroleh kepada mereka kedua-duanya sekali yaitu keramat batin dan keramat zahir. Keramat batin ialah orang-orang yang diberi Allah menguasai kesucian hati sampai jadi sejernih-jernih hati hingga mereka tercapai makam musyahadah yang kita gelarkan syuhud dan jadilah hati mereka berkaran yang boleh menangkap suatu dan suatu itu pula jadi cermin yang mereka nampak Allah belaka, bukan semacam hati kita melihat suatupun buta dan tidak memberi jelira apa-apa kesan, hanya tengok setengok-tengok jua bahkan semacam tikus tengok besi jua.
Dan keramat zahir itu
ialah seperti keramat-keramat yang dapat kita saksi dengan mata kepala kita
yaitu perkara-perkara yang mencarik adat berlaku pada tangan mereka. Dan
tidaklah asemestinya orang yang mencapai keramat batin tercapai pula keramat
zahir. Tetapi harus sebaliknya yakni orang yang mencapai keramat zahir sudah
tentu akan tercapai pula keramatbatin, maksud keramat zahir di sini bukanlah
keramat-keramat yang hasil dari campur-aduk dengan ilmu-ilmu khadam atau sihir
tetapi keramat zahir itu adalah hasil dari pengizinan Allah dan pemberian Allah
yang terus menerus semata-mata. Bahkan perkara yang berlaku yang boleh mencarik
adat kebiasaan melalui campuran khadam atau ilmu sihir. Tidaklah dinamakan
keramat mengikut istilah tasawuf. Tetapi jika ia dinamakan keramat maka ia adalah
dari kerana kekeliruan yang tidak dapat difaham oleh orang ramai.
Berbagai-bagai cerita keramat telah berlaku pada hamba- hamba pilihan Allah
yang kita panggil keramat orang auliya’ Allah sebagai memuliakan mereka. Orang
yang mengingkari berlakunya keramat pada hamba-hamba pilihan Allah samalah
dengan mengingkari isi-isi cerita dalam Al-Quran. Di dalam Al-Quran terdapat
berbagai-bagai cerita keramat dan telah sabit berlaku pada hamba-hamba pilihan
Allah bagaimana diceritakan oleh Allah sendiri, demikian juga cerita-cerita
keramat umpama itu telah berlaku dan sabit diceritakan oleh hadis-hadis nabi dan juga cerita-cerita yang
mutawattir. Untuk maksud penjelasan, kita akan bawakan sedikit cerita-cerita
keramat umpama itu, di antaranya ialah bagaimana berikut:
Suatu keramat telah berlaku pada Siti Mariam binti ‘Imran, seorang gadis wali
Allah yang terkenal saleh, beliau juga ibu Nabi ‘Isa a.s. bagaimana diterangkan
oleh Allah dalam Quran dengan firmanNya
Ertinya: “Tiap-tiap
kali Nabi Zakaria masuk menemui Mariam di mihrab (tempat ibadat), ia dapati
rezeki buah- buahan yang luar biasa berada di sisinya”. Nabi Zakaria bertanya:
“Wahai Mariam! Dari mana engkau dapati buah-buahan ini?” Mariam menjawab: “Dari
Allah, sesungguhnya Allah memberi rezeki kepada siapa yang dikehendakiNya
dengan tidak dikira”.
Pada suatu ayat yang lain pula Allah menerangkan cerita keramat
yang berlaku pada Siti Mariam dengan firmanNya:
Ertinya: “Dan
hendaklah engkau (hai Mariam!) gegarkan (goncang) batang tamar yang berhampiran
dengan engkau itu supaya gugur kepada engkau buah-buah tamar yang masak (pada
hal musim itu bukan musim pokok tamar berbuah)”.
Suatu keramat telah berlaku pada diri Saiyyidina ‘Umar r.h.a.
yaitu tatkala ia membaca khutbah Jumaat di Madinah, waktu itu ia dapat tahu
angkatan tentera Islam dari jauh sedang dikepung oleh musuh lalu terucap di
lidah Saiyyidina ‘Umar dengan katanya: “ Maksudnya,“wahai angkatan
tentera Islam hendaklah kamu berlindung di atas bukit itu supaya kamu
terselamat”, maka suara Saiyyidina ‘Umar yang berpuluh batu jauh dari
angkatan itu dengan lantangnya dapat didengar oleh angkatan tentera Islam di
masa itu. Demikian zahir dua keramat Saiyyidina ‘Umar r.h.a. pada masa itu.
Pertama ia dapat mengetahui angkatan musuh sedaag mengepung tenteranya.
Keduanya, suara perintah Saiyyidina ‘Umar dapat didengar dengan jelas oleh
angkatan tentera Islam yang begitu jauh jaraknya.
Demikian juga kisah keramat berlaku pada Asaf bin Barkhia seorang wali Allah
yang terkenal saleh di zaman Nabi Allah Sulaiman a.s. Ia dapat mengangkatkan
singgahsana Balkis raja perempuan dari negeri Saba’ dan meletakkannya di
hadapan Nabi Allah Sulaiman a.s. di negeri Palestin dalam sekelip mata jua. Dan
lain-lain iagi cerita keramat yang kita tahu berlaku pada Khidir dan Zulkarnain.
Cerita-cerita umpama itu semuanya dapat kita lihat terdedah dalam Al-Quran
dengan sejelas-jelasnya. Maka dengan jalan apakah lagi bahawa setengah-setengah
pengarang moden yang mengaku dirinya sebagai orang Islam tetapi mengingkari
wujudnya keramat pada orang-orang wali Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan