BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Sebenarnya Wahdatul-Wujud bagaimana dipertengkar dan
dipersalahkan oleh orang Usulud-Din (yang tidak faham) itu tidaklah begitu.
Tetapi oleh kerana orang Usulud-Din mengheretkan Wahdatul-Wujud ikut cara
sebagai suatu pengertian ilmiah semacam ilmiah Usulud-Din maka dengan
otomatiknya terjadilah Wahdatul-Wujud itu sebagai suatu pengertian dan fahaman
yang salah.
Pada hal sebenarnya tidaklah begitu. Bahkan, jika Wahdatul-Wujud
itu dibawa sebagai suatu idea, atau sebagai suatu pengertian mata pelajaran,
atau sebagai pegangan falsafah maka berertilah ia mengambil suatu cara yang
salah dalam mencapai fahaman atau memberi pengertian berhubung dengan
Wahdatul-Wujud itu.
Kerana Wahdatul-Wujud di sisi mana-mana ahli sufi pun baik pada
sisi Syaikh Ibni Arabi atu Al-Imam Syaikh Junid Al-Baghdadi atau Al-Imam
Ghazali atau Al-Imam Syazali atau lain-lain orang sufi adalah satu jua yaitu
suatu masalah zuqq atau rasa yang dicampak Allah ke dalam hati jenis
orang-orang yang bersih (hati sufi), ia bukan masalah aqidah atau fahaman atau
pengertian atau pegangan dalam bicara ilmu. Cuba tuan rasakan pedas lada itu,
kemudian cuba tuan tuliskan di atas kertas bagaimana rasa pedas itu, mungkinkah
dapat? Dan oleh kerana demikian maka jika dibentangkan huraian Wahdatul-Wujud
itu ikut jalan bicara ilmu atau ilmiah nescaya jadilah ia memberi keliruan
semata-mata, bahkan kerap kali ia menimbulkan falsafah karut semata-mata.
Bukan sedikit kitab-kitab tasawuf yang karut dan salah timbul
akibat huraian Wahdatul-Wujud mengikut aliran fahaman persendirian yang salah
dengan sebab tidak belajar. Hingga kerap kali jadi mereng otak kita bingung
hendak memahami perkara itu. Apatah lagi dengan semata-mata pergi ke kedai
membeli kitab, kemudian membaca sendiri dan mencari fahaman sendiri pada
masalah yang payah-payah dengan tidak berpedomankan kepada guru yang ahli
nescaya jadilah ia membawa kepada fahaman keliru dan samar.
Hal ini mestilah ditegaskan kerana Wahdatul-Wujud berupa masalah
ugama yang bukan kecil.
Untuk mencari penyelesaian dalam masalah itu eloklah dulu kita
faham “Wahdatul-Wujud’ pada segi bahasanya (bukan menurut bahasan ilmu).
‘Wahdah’ ertinya pada bahasa kesatuan atau satu.
Dan “Al-Wujud” erti pada bahasa ialah yang wujud atau segala apa
yang ada (termasuk Tuhan dan makhluk). Apabila dikacuk kedua-dua perkataan itu
menjadi satu rangkaian ‘Wahdatul-Wujud’ ertinya segala apa yang wujud ini
adalah satu atau kesatuan (termasuk Tuhan dan makhluk) maka dengan demikian
sudah tentu memberi suatu pengertian yang salah dan juga i’tiqad yang salah.
Pada hal Wahdatul-Wujud mengikut istilah yang sebenarnya
tidaklah begitu, dan orang tasawuf pun tidaklah sebegitu bodoh dan bebal
mengambil faham demikian.
Ketahuilah bahawa Wahdatul-Wujud itu ialah suatu rasa atau zuqq
yang dicampak oleh Allah pada hati orang sufi kerana kebersihan hati yang
benar-benar sudah tercapai.
Dan pada ketika.itu Allah Taala hapuskan ingatan
hatinya kepada yang lain selain daripada Allah jua. Serta ada kelazatan dan
kesedapan yang sukar hendak dibanding dan ditanding zuqq demikian tidak akan
tercapai melainkan apabila seorang itu mengambil jalan ibadat tariqat. Dan
maksud ibadat tariqat itu ialah amalan zahir yang mengandungi dan tidak lari
daripada wirid-wirid: zikir, salawat dan istighfar (yang diakui sah) yang diterima
dari guru yang benar-benar ahli tariqat dan diamal dalam bilik perseorangan
atau sebagainya.
Dan tidaklah dikatakan tariqat melainkan ia setelah diakui sah oleh ahli yang
benar-benar mempunyai syuhud yaitu orang wali, bukan tariqat dari jenis-jenis yang
tidak diakui sah seperti jenis-jenis tariqat tiruan atau rekaan (ciptaan)
sendiri atau campuran khadam atau yang bukan tariqat dikatakan tariqat atau
sebagainya.
Dan hendaklah diingat bahawa timbulnya kebanyakan ilmu-ilmu yang
karut dan sesat adalah berpunca dari jenis tariqat-tariqat yang rosak dan tidak
diakui sah (palsu). Kerana seorang itu apabila kasyaf dan terbuka mata dalam
melihat perkara-perkara ghaib alam malakut tentulah tidak sunyi daripada datang
kepadanya roh-roh alam malakut di sana dan mengajar berbagai perkara dan sudah
tentu kita tidak dapat mengecam dan ketahui bahawa roh-roh itu dari jenis apa,
syaitankah atau lain-lainnya.
Dan oleh sebab itulah dalam amalan tariqat itu dikehendaki
kepada guru yang mursyid dan juga hendaklah tariqat yang hendak diamal itu
tariqat yang benar-benar sah dalam tasawuf dan sudah banyak makan jasa.
Dan ketahuilah bahawa dunia tasawuf itu ada dua macam.
Pertama tasawuf Alami,
Kedua tasawuf Amali yaitu Tariqat.
Dan yang kedua inilah lebih penting dari yang pertama.
Apabila seorang itu melazimkan dirinya dengan ibadat tariqat
yang sah dalam jadual masa yang ditentukan, hingga jadi tabiatnya beramal pada
bila-bila masa sama ada pada waktu senang atau susah sampai jadi ia kejap dan
tetap di atas ibadat tariqat itu dan kalau tertinggal diqadha’nya, barulah
dinamakan dia ‘wirid’. Apabila wirid itu diamal berkekalan dengan lama kelamaan
maka menunggulah dia akan dapat ‘warid’ yaitu nur Ilahi yang hasil daripada
ibadat tariqat atau wirid itu tadi. Warid atau nur tiada dicampakkan Allah ke
dalam hati orang yang beribadat tariqat itu melainkan untuk melebur dan menyuci
segala karat hati yang menyebabkan ia mati dan tiada mempunyai karan. Apabila
hati itu benar-benar suci dan bersih dan warid itu menetap kejap di hati tidak
pergi-pergi lagi maka di kala itu menunggu pula ia akan kedapatan syuhud. Warid
atau nur adalah benda rasa dan ia dapat dirasa oleh hati kerana ia adalah
makanan dan minuman bagi hati dan dengan dia maka hidupnya hati.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan