BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Erti Syariat ialah segala amalan zahir yang dilakukan oleh
anggota zahir kita yaitu seperti bacaan-bacaan wirid, terutama sekali wirid
zikir tariqat dan juga ibadat-ibadat zahir yang lain, inilah maksud syariat
bagaimana yang dikehendaki dalam kata-kata istilah tasawuf itu. Kita berharap
hendaklah benar-benar faham maksud syariat itu. Di sana ada orang
mencampur-adukkan erti syariat itu dengan syariat yang bererti segala hukum-hakam
Allah yang diturunkan kepada nabi melalui Jibril, itu bukanlah syariat yang
dikehendaki dalam perbicaraan kita kerana ia lebih umum. Itu adalah berupa
undang-undang yang ditulis atas kertas jua. Wirid-wirid zikir tariqat yang
dibaca yang kita namakan syariat atau amalan zahir itu apabila diamal,
lama-kelamaan ia akan jadi terpendap jelira masuk ke hati laksana merah api
masuk ke dalam besi jadi
sebatian, kemudian selepas itu ia diikuti pula dengan berolehnya ‘warid’ atau
‘nur’ yang dapat kita rasanya sendiri dan jadilah hati pada waktu itu hidup dan
sedikit demi sedikit ia mulai mempunyai karan atau jadi macam besi berani, maka
hati yang tercapai hal demikian dinamakan ‘tariqat’ atau ‘hati tariqat’, yakni
hati telah menguasai hal tariqat.
Dengan erti yang lain tariqat itu ialah hati yang dapat
menguasai amalan batin dan tidaklah dikatakan amalan batin itu melainkan ialah
pekerjaan hati atau hal hati yang barpindah dari suatu sifat yang buruk
bertukar menjadi sifat yang baik. Orang yang dapat menguasai amalan batin
inilah ertinya hati hidup dan hati tidak mati namanya. Dia bekerja maknanya, misalya
dahulu dia bersifat pemalas ibadat, kedekut, bakhil dan sombong tetapi sekarang
(setelah mendapat nur atau warid) dia telah bertukar kepada bersifat perajin
ibadat, pemurah hati dan tawaddu’ (rendah hati) atau misal lain-lain lagi.
Apabila kita dapat menguasai warid atau nur itu sepenuhnya sekira-kira ia dapat
tinggal menetap dan terpacak kejap di lubuk hati yang kita gelarkan Istiqamah,
maka jadilah hati pada waktu itu suci jilah dan bersih secara otomatik, dan
setelah hati itu pula mempunyai atau menguasai karan sepenuhnya maka barulah
tercampak ke dalam hati perkara syuhud yang maha penting itu. Maka di kala itu
terhasil kepadanya apa yang kita namakan tadi ‘hakikat’ ertinya dapat mengena!
Allah Taala dengan jalan dapat rasa zuqq yang kita namakan ‘syuhud’. Dan lazim
daripada dapat rasa hakikat umpama itu tercapai pula ‘ma’rifat’ ertinya
tercapainya ilmu pengetahuan yang hasil daripada pengalaman rasa zuqq atau
syuhud
itu. Inilah maknanya orang-orang wali itu dapat ilmu pengetahuan dengan tidak
payah belajar. Sebagai contoh atau bandingan, cubalah letak gula di atas lidah
tentulah kita dapat rasa kesedapan gula itu begitu rasanya. Maka dapat kesedapan
rasa gula itulah dinamakan ‘hakikat’. Dan pengalaman atau ilmu pengetahuan yang
hasil daripada kecapan rasa itulah dinamakan dia ‘ma’rifat’.
Dan ma’rifat kepada Allah Taala itu ada tiga martabat, Pertama
ma’rifat mengikut jalan ilmu usuluddin yaitu Ilmul-Yakin, dan yang kedua dan
ketiganya ialah ma’rifat mengikut jalan ilmu tasauf yaitu ‘Ainul-Yakin dan
Hakkul-Yakin namanya.
Maka seluruh kesimpulan keterangan tersebut hendaklah difaham begini:
• Syariat dapat menguasai amalan zahir dengan beribadat wirid tariqat dan
amalan-amalan fardhu yang diwajib oleh Allah dalam ugama kita.
• Tariqat dapat menguasai amalan batin dengan berolehnya warid (nur).
• Ma’rifat dapat menguasai ilmu pengetahuan yang hasil daripada rasa syuhud.
• Hakikat dapat menguasai rasa zuqq (syuhud) yang hasil daripada hati suci
jilah yang berolehnya warid yang istiqamah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan