Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 2 CARA MENGUBATI HATI DARI PENYAKIT YANG MENGGANGGU KESIHATAN ROH : 2.7) Bandingan Syuhud.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Apabila ia (orang yang telah suci jilah hatinya) melihat segala lakonan alam ini atau sandiwara alam ini maka terbukalah karan di hati yaitu bahawa dirasa suatu kelazatan dan kesedapan yang paling mujarab di hati bahawa yang melakukan lakonan alam ini ialah Allah Yang Maha Esa jua dan tiada yang lain yang berbuat lakunan itu melainkan Dia. Ibarat orang yang dapat melihat pakaian gadis yang sangat dikasihinya (belum lagi melihat tubuh) maka terbukalah kepadanya di waktu itu karan kelazatan cinta rindu padanya sehingga dirasanya bahawa tiada yang lain yang dicintai melainkan dia jua.

Demikian bandingan yang agak-agak boleh diberi mengenai tercapainya syuhud dan syuhud pada lakonan alam demikian dinamakan dia dengan ‘Tauhidul-Afal’ atau ‘Wahdatul- Af’al’. Apabila ia mendengar akan nama-nama benda di alam ini disebut orang maka terbukalah karan di hati yaitu bahawa dirasa suatu kelazatan dan kesedapan yang paling jelira di hati bahawa yang menamakan nama-nama pada benda di alam ini ialah Allah Yang Maha Esa jua dan tiada yang lain yang memberi nama demikian melainkan dia jua. Ibarat orang dapat mendengar nama si gadis tunangannya yang sangat dikasihi itu disebut orang (belum melihat tubuh lagi) maka terbukalah kepadanya di waktu itu suatu karan kesedapan cinta rindu padanya sehingga dirasanya bahawa tiada yang lain yang dapat dicintai melainkan dia jua. Demikian bandingan yang agak-agak boleh diberi mengenai syuhud pada ‘Asmaa’ul-Lah’ dan dinamakan syuhud demikian dengan ‘Tauhidul-Asmaa” atau ‘Wahdatul-Asmaa”.

Apabila ia melihat tanda-tanda sifat qudrat, iradat, hayat dan sebagainya berlaku di alam ini dan khususnya dilakukan oleh manusia maka terbukalah karan di hati yaitu bahawa dirasa suatu kelazatan yang paling kemuncak di hati bahawa yang berqudrat dan beriradat yang berlaku dalam alam ini adalah dari Allah Yang Maha Esa jua dan dirasanya pula bahawa tiada yang lain daripada yang berqudrat, beriradat dan berilmu dan lain-lain lagi melainkan Dia (Allah) jua. Ibarat ia dapat melihat sifat-sifat tingkah-laku atau budi perangai seorang gadis tunangnya yang sangat dikasihi itu maka pada waktu itu terbukalah kepadanya suatu karan kelazatan rindu cinta yang amat sangat padanya serta dirasanya bahawa tiada yang lain yang dapat ditandingi rasa cinta sayang itu melainkan dia jua. Demikian bandingan ‘Tauhidus-Sifat’ dan juga orang tasawuf menamakannya ‘Wahdatus-Sifat’.


Apabila ia melihat apa-apa benda yang maujud di alam ini maka terbukalah karan di hatinya yaitu bahawa dirasanya se- suatu itu dengan mendapati kelazatan dan kesedapan semacam karan yang tak dapat dibandingkan bahawa manakala ia melihat segala benda yang maujud yang di alam ini dirasanya seolah-olah laksana cermin yang ia nampak di dalamnya kekasih yang tunggal yaitu Allah Taala yang menguasai segala yang maujud ini dan dapat dirasa pula bahawa tiada yang lain untuk dikasihi dan dicintai melainkan Dia jua. Ibarat seorang yang baru dapat bertemu dari dekat dengan gadis kekasihnya yang baru jadi isteri serta baru dapat bercakap dan beramah mesra dan dapat bergurau-senda dengannya maka di kala itu akan terbukalah di hatinya suatu kedapatan rasa macam karan yang tak pernah dirasa dan tak dapat ditanding lagi dan pada ketika itu tercapailah maksudnya hingga seolah-olah dapat dirasa bahawa tiada di dalam bajunya dan selimutnya melainkan dia jua. Demikianlah bandingan ‘Tauhiduz- Zat’.

 

Tiada ulasan: