BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Amat mustahak sekali dilanjutkan huraian berhubung dengan
masalah tariqat itu, yaitu mungkin pada segera faham kebanyakan orang ramai
menganggapkan bahawa ibadat-ibadat dalam ugama adalah unsur yang melemahkan
semangat orang lalu dilemparkan tuduhan-tuduhan busuk dan fitnah kepada ugama
khususnya kepada dunia tariqat dengan katanya: “Ajaran Tariqat boleh
melemahkan semangat orang Melayu dalam mencapai kemajuan pembangunan“.
Pada menjawabnya, jika tariqat itu melemahkan semangat maka itulah sebenarnya
bukan tariqat. Dan jangan sekali-kali yang bukan tariqat dianggap sebagai
tariqat kerana ilmu tariqat yang sebenar tidak pernah menganjurkan penganutnya
supaya menyimpang dari kehidupan dunia mencari makan minum sebab ilmu tariqat
adalah pakar zawahir dan bawatin sudah tentu ia mengetahui segala keperluan
zawahir dan bawatin seperti keperluan mulut, keperluan tali perut, keperluan
syahwat dan lain-lain lagi. Kemunduran orang Melayu selama ini adakah kerana
ibadat? Tolong buktikan berapa inci dan berapa peratuskah orang Melayu selama ini
kuat beribadat hingga menyebabkan kemunduran berlaku? Pada hal yang sebenarnya
kemunduran itu berlaku adalah disebabkan kerana hati mati dan mampus, hati leka
dan lalai kerana tiadanya ibadat. Hal ini adalah salah satu sebab yang tidak
boleh dinafikan. Sebaliknya jika tariqat yang sebenarnya dilakukan
pengamalannya dalam sebuah negara maka tidak mustahil ia akan melahirkan
manusia-manusia anak warganegara yang sihat-sihat dan luhur.
Dan ada pula golongan yang anti tariqat mengatakan bahawa tariqat tasawuf
adalah khurafat semata-mata dan bukan dari ajaran ugama Islam. Golongan yang
berpendapat demikian agaknya adalah berdasar kepada nafsu semata-mata kerana
tiada pecah selira pada tasawuf. Kita ingin bertanya dan mengemukakan soalan
kepada mereka
• Zikir-zikir umpama
“LA ILLAH ILLALAH” itu rekaan siapa? Adakah dia direka oleh syaikh-syaikh
tasauf atau datang dari Nabi Muhammad s.a.w.?
• Pernah pada satu
ketika Nabi mengajar Saiyidina Ali akan talqin zikir pada hai Saiyidina Ali
sudahpun ia Islam sejak kecil lagi dan sudahpun ia pandai dan mahir berzikir
tetapi Nabi ajarnya juga talqin zikir itu kepada Saiyidina Ali sebanyak tiga
kali. Apakah tujuan Nabi pada demikian? Dan apakah rahsianya di sebalik itu?
• Atau tariqat yang
manakah tariqat yang dimaksudkan bukan dari Islam itu?
• Dan apakah pula
erti istilah tariqat yang dimaksudkan oleh dunia tasawuf itu?
Ada setengah-setengah golongan anti-tariqat, mereka mengarang
beberapa buah kitab khusus untuk menentangnya, mereka mengeluarkan hujjah
berdasarkan hawa tidak pecah selira mereka pada tasawuf, lalu dikeluarkan
hujjah-hujjah mengeliru fahaman orang ramai. Maklumlah mereka pandai. Apa
kehendak seribu hujjah dan apa yang tidak bersetuju seribu hujjah. Pada
menjawabnya. sebenarnya mereka umpama itu tidak pernah kita bertemu dalam catitan
sejarah bahawa mereka adalah ahli tasawuf sekalipun mereka ahli ilmu dan bijak
pandai, dan oleh kerana mereka bukan ahli dalam ilmu tasawuf maka segala
kata-katanya dalam karangan itu sama ada ia puji pada tasawuf atau ia cela pada
tasawuf adalah tidak boleh dipakai sama sekali bahkan segala pendapatnya adalah
tertolak kerana mereka bukan ampunya ahli dan oleh sebab itu tidaklah kita
dapat terima petua mereka. Ketahuilah bahawa ilmu tasawuf itu lain dari ilmu
yang lain bahkan ia adalah suatu ilmu yang maha pelik, apakah hikmat Allah di
sebalik itu tidaklah diketahui.
Sesungguhnya pandangan manusia terhadap ilmu tasauf itu ada tiga
jenis:
1. Jenis yang pertama ia memandang kepada ilmu tasawuf itu
dengan hati yang semata-mata kosong yakni hatinya tiada menaruh apa-apa
perasaan terhadap ilmu tasawuf sama ada berupa ingin atau berupa benci terhadap
ilmu tasawuf malah dari mencelanya adalah jauh sekali.
2. Jenis yang kedua ia memandang terhadap ilmu tasawuf dengan
menaruh perasaan keinginan pada ilmu tasawuf lalu ia cuba hendak mengetahui isi
kandungan atau pun ia tinggal dengan sifat keinginan itu semata-mata dan tiada
ia mencuba apa-apa.
3. Jenis yang ketiga ialah jenis yang memandang kepada ilmu
tasawuf itu dengan hati yang bukan kosong semata-mata dan bukan pula dengan
hati yang bersifat keinginan pada tasawuf tetapi sebaliknya ia memandang dengan
hati yang mempunyai sejenis penyakit ” ” yaitu penyakit dendam, pandang curang
dan sakit hati terhadap ilmu tasawuf. Apa fasal dan apa sebab penyakit demikian
datang ke dalam hati seorang itu tidaklah diketahui.
Tuan-tuan bolehlah mengecam diri sendiri bahawa diri tuan
termasuk dalam golongan jenis yang mana satu. Ini menurut penyiasatan kita.
Apakah hikmat Tuhan di sebalik itu maka jadinya pandangan hati manusia terhadap
ilmu tasauf itu tidak sebagaimana pandangannya pada ilmu-ilmu yang lain yakni
(jadi berkudis hati terhadapnya), tidaklah diketahui. Tetapi, barangkali salah
satu daripada hikmatnya ialah bertujuan supaya ilmu tasawuf itu tidak dapat dimiliki
oleh seluruh orang. Jika ia dimiliki oleh seluruh orang maka mungkin
manusia-manusia di atas muka bumi ini mempunyai keistimewaan-keistimewaan
belaka. Walaubagaimanapun jenis golongan yang ketiga itu adalah suatu gejala
yang sangat tidak baik.
Telah dinaqal oleh Al-Syaikh Asy-Sya’rani dari Qutub Abi
Al-Hasan Asy-Syazili Qudsil-Lahi Sarrihi bahawa ia telah berkata:
“Barangsiapa tidak menceburkan diri dalam ilmu orang sufi (lebih-lebih lagi
jika engkar) nescaya mati ia atas ketiadaan sunnah (jalan ugama) maka ditakuti
keatasnya mati di dalam Su’ul-Khatimah (mati dalam penyudahan akibat yang
paling buruk)”
Wal’iyazubil-Lahi Min Zaalik.
Dan di dalam keterangan yang lain pula ada menerangkan:
“Dan sekurang-kurang denda pembalasan Allah kepada orang yang engkar
terhadap ilmu tasawuf ialah bahawa Allah tidak memberi rezekiNya akan apa-apa
rasa berhubung dengan hal tasawuf (sejak hidup di dunia)“.
Kalaulah kata-kata Qutub Abi Al-Hasan Asy-Syazili itu berlaku
benar maka apakah keuntungan kepada kita bersifat macam jenis golongan yang
ketiga itu.
Dan moga-moga hendaklah kita bersama-sama pohon berlindung ke
hadrat Allah daripada termasuk ke dalam jenis golongan yang ketiga itu.
Demikian lagi salah satu daripada hikmat Allah yaitu oleh kerana ilmu tasawuf
itu benda baik dan molek dan tidak ada bawah rungkupan langit ini ilmu yang
lebih daripada tasawuf maka Allah s.w.t. telah menutup kelebihan tasawuf itu
dengan tiga perkara: yang pertama ialah bahawa nafsu tidak diberi keinginan
atau pecah liur terhadap ilmu tasawuf pada jenis golongan manusia, yang kedua
Allah Taala telah mengadakan musuh yang paling ketat terhadap tasawuf ialah
syaitan dan yang ketiga bahawa ilmu tasawuf telah dibenci oleh segolongan jenis
manusia. Dengan ketiga-tiga sebab itu maka jadilah ilmu tasawuf (pada hal ia
pati ugama dan rahsia wali-wali dan nabi-nabi) pada ketika itu hampir-hampir
malap dan padam kerana tidak diusaha dan dipelajari oleh manusia lagi, malah
sebaliknya jika timbulnya ilmu-ilmu yang karut dikatakan tasawuf maka jadilah
ilmu tasawuf yang sebenar itu suatu ilmu yang tidak diingini ramai dan tidak
popular lagi, demikianlah hikmat Allah menutup dan sembunyikan benda baik dan
molek yaitu ilmu tasawuf.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan