BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
1. Yang melihat itu Nabi sendiri (perkara asing).
2. Yang kena lihat ialah Tuhan.
3. Tempat dilihat ibarat cermin (mazhar) ialah rupa seorang yang
muda belia.
Ketiga-tiga perkara itu ialah benda-benda lain belaka. Yang pertama tubuh Nabi
sendiri yang mana ia adalah makhluk kejadian Allah. Yang kedua Allah yaitu zat
yang Wajibul-Wajib yang tiada serupa ia dengan suatu. Dan yang ketiga ialah
tempat dilihat. Dan tempat dilihat itu ialah pada rupa seorang muda yang mana
iapun makhluk kejadian Allah. Orang sufi menamakan rupa demikian sebagai mazhar
ibarat cermin yang ia nampak Allah padanya. Bukan rupa itu Tuhan atau Tuhan itu
rupa. Cuma rupa orang muda itu seolah-olah jadi cermin yang Nabi nampak Tuhan
dengan mata hati padanya. Jadi pada ketika itu Nabi tumpukan mata kasarnya pada
rupa orang itu dan mata hatinya ditumpukan pada Allah Taala sepenuhnya. Setelah
itu iapun berucaplah dengan demikian bunyi:
Kerana hatinya telah dizuqqkan oleh pemandangan yang menjadi
satu pada ketika itu. Pendek kata, jika dipandang dan dihurai Wahdatul-Wujud
itu sebagai suatu falsafah maka akan bertemulah dia dengan berbagai fahaman
karut dan sebaliknya jika ia dipandang dan dihurai sebagai
suatu adirasa atau zuqq hati seorang sufi nescaya amanlah dia dari fahaman
kelabu, keliru dan karut-marut itu.
Penulis terpaksa menegaskan dengan demikian cara dan rupa adalah dari kerana
rasa bertanggung-jawab dan dikhuatiri timbul kejejasan iman orang ramai
manakala mereka membaca bahan-bahan huraian Wahdatul-Wujud atau sebagainya dan
tersalah ambil pengertian. Bukan sedikit orang-orang kita di kampung-kampung
dan juga di tempat-tempat lain tersalah ambil pengertian dalam hal ini, hingga
menyebabkan mereka jadi murtad dan zindiq dalam ramai-ramai dan senyap-senyap
dan timbul ilmu yang karut-karut dan sesat. Dengan hal demikian maka siapakah
yang bertanggungjawab dalam perkara itu? Penulis insaf dalam hal ini. Dan
dengan huraian lanjut demikian kita berharap dan bermohon
kepada Allah moga-moga akan tamatlah riwayat hidup karut-marut yang ditimbul
dari Wahdatul-Wujud.
Demikian keterangan Wahdatul-Wujud dalam huraian yang sihat.
Sekian Wabillahi Taufiq.
SELESAI
Selesai sudah saya menyemakkan buku ini jam 5.00 pagi, Rabu 27
Rabiul Thani (Akhir) 1398 bersamaan 5 hb April 1976 M.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan