BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Sekarang
kita telah fardhukan masalah bersih hati sudah tercapai, yaitu setelah warid
itu datang menduduki dalam lubuk hati secara menetap (Istiqamah) yakni ia tidak
bergoyang dan tercabut lagi. Menurut biasanya warid itu tidaklah terus datang
selalu apabila kita melakukan ibadat tariqat itu tetapi ia datang setelah lama
kita melakukan ibadat atau setelah melalui masa-masa yang tidak boleh
ditentukan. Ini adalah disebabkan kerana hati itu masing-masing mempunyai sifat
kedegilan yang berlainan.
Kedatangan
warid itu tidakiah pula ia terus tinggal menetap duduk di hati, malah ia pergi
dan datang berulang-alik, ia datang kemudian ia pergi, kemudian ia datang pula
dan selepas itu ia pergi lagi dan begitulah berlakunya dalam masa-masa yang tidak
boleh ditentukan.
Apabila
warid itu datang dan terus tinggal menetap duduk di lubuk hati maka itulah
tandanya dia beroleh peluang yang baik. Yaitu mempunyai peluang untuk mendapat
syuhud. Syuhud ertinya mendapat suatu zuqq mesra dengan Tuhan. Yaitu datang ke
dalam hati orang yang sudah suci bersih, suatu kedapatan rasa yang ada kemanisan,
kesedapan dan kelazatan yang apabila melihat atau teringat kepada salah satu
daripada Afalul-Lah (sendiwara alam perbuatan Allah), As- maa’ul-Lah, Sifatul-Lah
dan Zatul-Lah, dan tercapainya kewafatan rasa demikian orang menamakan dia
‘Zuqq’.
Pendek
kata, adalah tabiat hati suci bersih orang yang demikian memang mempunyai
khasiatnya iaitu hatinya mempunyai karan atau jadi semacam besi berani untuk
menangkap rasa sesuaiu dengan zuqq segala apa saja yang dilalu atau terlintas
di hadapan permukaan hatinya semacamlah karan kita kasih kepada seorang gadis.
Dan dengan tercapainya syuhud demikian maka berertilah ia sudah mendapatt
ma’rifat dan hakikat dan barulah ia dipanggil wali Allah ataupun “” yakni
sampai kepada Allah Taala.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan