BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Hati
manusia itu ibarat air, jika ia tenang dan tiada tercetus apa-apa lintasan maka
dinamakan dia ‘hati kosong’ iharat air tenang yang tiada beralun dan berombak
apa-apa. Tetapi jika dipermukaan hati itu tercetus suatu apa-apa gerakan ibarat
air yang baru ditiup angin lalu beralun dan berombak- ombak maka ia dinamakan
‘lintasan hati’. Pengertian lintasan hati ada banyak peringkat. Jika tercetus
di dalam hati seorang itu suatu lintasan tanpa dipengaruhi oleh tekanan
apa-apa, bahkan ia merupakan semata-mata lintasan kosong maka dinamakan
‘Hajis’. Tetapi jika tercetus di dalam hati itu suatu lintasan yang dipengaruhi
oleh tekanan kehendak hati maka dinamakan dia ‘Khatir’ atau ‘Al-Khawatir’
ertinya lintasan hati. Kemudian Khatir atau lintasan hati itu jika ia
dipengaruh oleh keaslian nafsu maka dinamakan dia ‘Khatir Nafsani’, dan jika
Khatir Nafsani itu disokong oleh syaitan yang baru datang maka dinamakan dia
‘Khatir Syaitani’.
Dan jika
lintasan hati itu dicetuskan oleh keaslian akal bersih maka dinamakan dia
‘Khatir Rohi’, tetapi jika Khatir Rohi itu disokong oleh malaikat yang baru
datang maka dinamakan dia ‘Khatir Ma- laki’.
Maka
jadilah nama lintasan-lintasan di otak atau di hati manusia itu ada empat
macam:
1. Khatir Nafsani.
2. Khatir
Syaitani.
3. Khatir
Rohi.
4. Khatir
Malaki.
Pendek kata, tiap-tiap dalam diri seorang manusia itu ada nafsu dan ada pula
akal. Penyokong nafsu ialah syaitan dan penyokong akal ialah malaikat. Malah
tidak sunyi dalam hati tiap-tiap anak Adam itu. Allah s.w.t. telah menjadikan
malaikat dan wakil kepadanya sebagai penunggu dan tukang seru kepada kebaikan
dan maksud kebaikan di sini ialah segala apa kebaikan dan kebajikan untuk
munafaat akhirat. Dan Allah Taala telah wakil dan menjadikan pula lawan
malaikat itu syaitan sebagai penunggu dan tukang seru kepada keburukan dan
kejahatan dan maksud keburukan itu ialah segala apa yang membawa kepada
kecelakaan di akhirat. Kedua-keduanya adalah ibarat semacam kepala kura-kura
katup. Apabiia ia (kepala kura-kura) itu dikejutkan oleh hati orang itu nescaya
kerluk ia memasukkan kepalanya ke dalam tubuhnya. Dan apabila hati orang itu
lalai daripada dikejut dan mengusik-usiknya nescaya keluar ia yakni kepala kura-kura
itu dan muncul ia kembali, demikianlah tabiat kedua-duanya berlaku di dalam
hati manusia.
Rasulullah s.a.w. telah bersabda:
“Tiadalah dalam diri seorang di antara kamu melainkan telah diwakil
kepadanya mempunyai teman daripada jin (syaitan) dan mempunyai teman pula
daripada malaikat. Mereka bertanya Rasulullah: Bagaimana engkau sendiri ya
Rasulullah? Nabi menjawab: Aku sendiri pun demikian. Tetapi Allah Taala telah
menolong aku menewaskan syaitanku, maka jadilah aku selamat kerana ia tidak
menyuruh aku melainkan pada kebaikan”.
Pada
kesimpulannya, jika tercetus di dalam hati seorang itu lintasan-lintasan atau
gerak-rasa-gerak-rasa yang dipengaruhi oleh tujuan-tujuan buruk malah ditekan
oleh kehendak-kehendak serotig dan jahat maka hendaklah ia ketahui dan mengecam
bahawa demikian itu adalah daripada syaitan. Dan bisikan-bisikan atau
hasutan-hasutan pada melakukan demikian di-namakan ‘Was-was Syaitan’.
Dan jika
tercetus lintasan-lintasan atau gerak-rasa-gerak-rasa yang dipengaruhi oleh
tujuan-tujuan baik malah ditekan oleh kehendak-kehendak sihat dan baik maka
hendaklah ia faham dan mengecamnya bahawa demikian itu adalah daripada
malaikat. Dan seruan-seruan pada melakukan demikian dinamakan dia ‘Ilham’
mengikut pengertian ilham dengan makna yang lebih umum.
Di sana
terdapat pengertian ilham dengan makna yang lebih khusus yaitu seperti
ilham-ilham yang terjatuh pada hati orang-orang wali. Tetapi baik-jahat itu
hendaklah disukat dengan neraca syarak atau ugama. Kerana baik-jahat itu tidak dapat
disukat oleh neraca pemikiran semata-mata, sebab sesuatu yang jahat boleh jadi
akal pemikiran mengatakan baik seperti persetubuhan suka sama suka adalah baik
mengikut sikap pemikiran kebanyakan orang-orang barat, Dan mungkin pula suatu
yang baik itu dianggap perkara buruk seperti tidak pandai menipu orang adalah
buruk dan dipandang keji pada pendapat kebanyakan pemikiran umum orang zaman
sekarang. Sebab itulah kalau tidak diturunNya ugama atau tidak diutusNya rasul
maka jadilah alam pemikiran manusia di atas permukaan bumi ini adalah di dalam
sesat semata-mata.
Dan kerap kali berlaku pula di dalam diri seorang itu suatu pancingan syaitan
yang merupakan pada lahirnya benda baik dan didesaknya kita melakukannya tetapi
pada hakikat sebenarnya benda yang baik itu adalah benda yang buruk dan
merosakkan akibat yaitu seperti kita didesaknya supaya memberi sedekah atau
hadiah sesuatu kepada seorang. Sedekah dan hadiah merupakan kebajikan pada
lahirnya, Tetapi ia (syaitan) tidak mendesakkan kita melakukan sedekah atau
hadiah itu melainkan adalah
bertujuan supaya kita dihormati orang, disanjung tinggi dan dipuji oleh
masyarakat malah dikenali orang sebagai dermawan dan sebagainya, dan ini adalah
suatu perkara buruk dan tidak ikhlas. Demikian contoh pancing syaitan berlaku
dalam diri manusia.
Sebagaimana kita maklum sebentar tadi bahawa ada suatu ‘sebab’ yang menyebabkan
tercetusnya lintasan-lintasan atau gerak-rasa-gerak-rasa sama ada yang
menunjukkan kepada jalan baik atau jahat di dalam hati seseorang itu.
Sebab-sebab itu bagaimana kita ketahui tadi ialah syaitan atau malaikat. Maka
ketahuilah pula bahawa syaitan itu ialah suatu kejadian makhluk Allah yang
dibahasakan kepada rohani
(roh yang seni) dan tabiat perangainya ialah suka menggoda dan menjahanamkan
hati orang dengan suntikan sifat-sifat jahat dan tercela. Rohani atau roh seni
umpama itu apabila dikasyaf kepada seorang
nescaya akan dilihatnya hijau-hijau dan hidup- hidup roh itu.
Demikian
juga malaikat yaitu suatu jenis kejadian makhluk Allah yang dibahasakan kepada
rohani dan tabiat khususnya adalah dijadikan Allah untuk melimpahkan rahmat
kebaikan kepada sekalian alam seperti mendedahkan ilmu, membukakan fahaman,
menunjukkan kebenaran kepada hati seorang, menjalankan kerja-kerja menyuburkan
tanaman, mengering/membasah, menyejuk/memanas, menerbangkan dan mengumpulkan
awan, memecahkan air dari awan, menghecerkan rezeki, memutarkan udara turun
naik, menggelapkan siang jadi malam, mencerahkan malam jadi siang, mewarna dan
mewangikan bunga-bunga, menterapung-apungkan segala planet-planet di angkasa,
menjalankan putaran matahari, bulan, bumi dan planet-planet dan sebagainya.
Dalam suatu bentuk peraturan dan sistem pekerjaan yang raksaksa yang tidak
dapat dilihat rahsianya di sebalik itu.
Maka alam kejadian roh-roh seperti malaikat, syaitan, iblis, jin, hantu dan
lain-lain lagi adalah digelarkan ‘Alam Malakut’ atau ‘Alam Arwah’ yang semuanya
juga pada suatu istilah yang lain disebut ‘Junudul-Lah’ ertinya,
tentera-tentera Allah, yaitu pegawai-pegawai Allah yang raksaksa, yang bekerja
dan menjalankan tugas untuk melaksanakan segala urusan dalam kerajaan Allah
Yang Maha Besar dan Maha Agung. Allah s.w.t. telah berfirman:
“Dan tidaklah diketahui bilangan
tentera-tentera Allah itu melainkan Dia (Allah)”.
Selain
daripada itu maka hendaklah kita faham pula, bahawa ‘sebab’ atau apa yang
digelarkan ‘Malaikat atau Syaitan’ itu tadi adalah suatu perkara asing daripada
‘Iradat Hati’, ‘Ikhtiar’ dan ‘Usaha’ seorang. Malah iradat hati, ikhtiar,
usaha, malaikat dan syaitan adalah mempunyai tugas masing-masing. Tugas
malaikat menunjuk jalan yang baik, tugas syaitan menunjuk jalan yang buruk
malah tugas kedua-duanya adalah sebagai memberi dan menyampai jua. Tugas iradat
hati ialah menentukan, tugas ikhtiar ialah memilih jalan yang baik atau jahat
dan tugas usaha ialah melakukan. Apabila tugas malaikat atau syaitan disahut
oleh ‘Iradat Hati’ manusia maka iradat hati manusia di waktu itu mempunyai
kuasa ‘Kebebasan Memilih’ yang kita namakan dia ‘Ikhtiar’.
Jadi tugas
iradat hati adalah menentu dan memilih, dan dari penentuan dan pemilihan hati
itu lahirlah perbuatan yang kita namakan ‘Usaha’. Pendek kata, pada
kesimpulannya ialah tugas malaikat atau syaitan itu menyampai dan memberi, dan
tugas iradat hati itu memilih (ikhtiar), kemudian baru ia melakukan perbuatan
usaha”, maka hukuman denda jahat dan baik itu adalah terjatuh pada perbuatan
usaha yang dilakukan oleh seorang, yakni bukan terkena di atas malaikat atau
syaitan.
Maka
apabila berlaku di dalam hati seorang manusia itu suatu ketegangan dengan sebab
hadir ancaman musuh syaitan maka kewajipan hati hendaklah mengisytiharkan
perang mujahadah. Demikianlah perintah Allah kepada hati atau roh manusia di
waktu hidup di dunia alam syahadah ini, kerana alam syahadah yang sementara ini
dijadikan Allah sebagai tempat pertarungan dan perjuangan antara manusia dengan
syaitan untuk persediaan menerima ganjaran di alam akhirat ‘Alam Malakut’
tempat kesenangan abadi.
Setelah kita tahu dan faham bahawa di sana ada banyak tentera-tentera Allah
‘Junudul-Lah’, maka ketahuilah pula bahawa di dalam hati manusia itu ada dua
pasukan tentera. Kedua-dua pasukan itu sentiasa bertarung dan bertemu sengit
antara satu sama lain. Dan kemenangan di antara kedua- duanya itu
berganti-ganti atau bergilir-gilir kalah menang. Yang menang hari ini besok
menerima kekalahan dan yang kalah itu mengambil tempat menang kembali.
Begitulah
menurut adatnya berlaku pertarungan antara kedua-dua itu dalam kerajaan hati
manusia. Tetapi yang paling anehnya ada yang menerima kekalahan terus menerus sampai
bila-bila, sampai yang kalah dalam pertarungan itu tak boleh mengangkat kepala.
Ketahuilah! Yaitu ‘Akal Manusia’, dan yang menerima kemenangannya ialah ‘nafsu
manusia’.
Apabila
akal menerima kekalahan dan nafsu menjadi raja maka hancurlah kerajaan hati,
hancurlah kerajaan budi, ertinya kerajaan buangan nafsu telah berjaya, maka
timbullah ketegangan-ketegangan di sana-sini dan masalah-masalah tidak boleh
diselesai dalam kerajaan hati yang hancur itu, timbullah penyakit-penyakit
pendusta, penyamun, pengkhianat amanah, mabuk penindasan, penipu, hendak memuas
hawa perut besar tempayan berisi tahi, perasuah, ketagih perempuan-perempuan,
ketagih minum-minuman, ketagih cuti sembahyang, perogol, kelab malam, bogel,
lucah dan lain-lain, maka jadilah syaitan-syaitan pada ketika itu dapat peluang
menari-nari di atas pentas hati manusia dan bersuka ria dengan segala senang
hatinya.
Sabda Nabi s.a.w.:
“Di dalam
hati itu ada dua gerakan: Satu gerakan daripada malaikat, yaitu menyeru hati seseorang
supaya berbuat baik dan membenar barang yang hak, maka siapa-siapa yang
mendapat demikian itu hendaklah ia ketahui bahawa sanya ia daripada Allah
s.w.t. dan hendaklah ia memuji Allah. Dan satu gerakan lagi daripada musuh
(syaitan) yaitu menghasut hati seseorang supaya berbuat jahat dan mendusta
barang yang hak, dan menegah barang kebaikan, maka siapa-siapa yang mendapat
demikian itu hendaklah ia pohon perlindungan kepada Allah daripada syaitan yang
kena rejam”.
Dengan
keterangan hadis tersebut di atas jelas kepada kita bahawa di dalam hati
manusia itu memang wujud pertarungan antara dua pasukan (pasukan
syaitan—malaikat), dan menjadi raja pemerintah agung ialah hati. Seolah-olah
dalam diri seorang manusia itu laksana sebuah kerajaan yang mempunyai raja (presiden),
menteri-menteri kabinet, pegawai-pegawai tentera, pegawai-pegawai pejabat dan
rakyat jelata. Apabila terdapat di dalam kerajaan hati itu pasukan yang
memberontak dan membuat ketegangan hendaklah cepat- cepat memohon bantuan dan
perlindungan kepada Allah s.w.t. danmengisytiharkan perang mujahadah. Dan
apabila terdapat pasukan pengaman hati yang menjalankan
tugas dengan baiknya, maka hendaklah ia bersyukur dan memuji Allah s.w.t
Tiada ulasan:
Catat Ulasan