BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Jika tercetus atau tersua di dalam hati tuan kemusykilan, yaitu
apakah faedahnya dan apakah gunanya orang-orang tasawuf berjuang bermati-matian
hanya untuk mendapat kesedapan zuqq dan syuhud yang umpama itu jua, pada hal
Tuhan itu tidak nampak hendak dilihat, Ia bukan macam benda yang boleh dipegang
dengan tangan, bukan macam wanita yang boleh dicurah kasih sayang, bukan macam
makanan dan minuman yang boleh dimakan dan diminum, bukan macam kereta yang
boleh dinaiki. Tetapi, kalaulah Tuhan itu macam demikian maka sangatlah patut
dan munasabah jika mereka berjuang bermati-matian dan berfaedah juga untuk
mereka.
Bagi menjawabnya, maka ketahuilah bahawa kehidupan manusia di atas muka bumi
ini bermati-matianBmengejar dan mencari kemajuan dan kemakmuran tiada lain melainkan
hanya untuk mendapat rasa sedap jua. Mereka makan minum tiada lain melainkan
kerana mencari rasa sedap untuk lubang tengkok dan tali perut. Mereka buat
rumah besar-besar dan cantik-cantik tiada lain melainkan kerana hendak mencari
rasa sedap untuk kesenangan, sedap tubuh jasmani jua. Mereka mencari wanita dan
beristeri banyak tiada lain melainkan kerana mencari rasa sedap untuk memuaskan
nafsu syahwatnya. Mereka beli kereta dan naik kereta tiada lain melainkan
kerana mencari rasa sedap untuk kerehatan tubuh.
Mereka pergi ke panggung wayang dan melihat wayang gambar tiada lain melainkan
kerana mencari rasa sedap untuk mata. Mereka mendengar lagu, nyanyi dan muzik
tiada lain melainkan kerana mencari rasa sedap untuk halwa telinga. Pendek kata
mereka hidup berjuang dan bekerja pada masa hidup di dunia ini tiada lain
melainkan kerana mencari kesedapan jua, bahkan mereka ingin rasa sedap itu dan
sedap ini pada seumur hidup dan tiada lain melainkan sedap, sedap …..
Demikian juga orang-orang tasawuf, mereka berjuang bermati-matian tiada kerana
lain melainkan kerana mencari kesedapan, rasa sedap, yaitu sedap pada zuqq dan
syuhud mereka untuk roh yang kekal abadi dan itulah kebahgiaan roh yang hakiki,
bukan untuk kesedapan-kesedapan yang palsu yang akan menerima kehancuran yaitu
kesedapan-kesedapan pada lubang tengkok, tali perut, biji lubang telinga,
syahwat dan lain-lain lagi pada tubuh jasmani yang semuanya itu akan menerima
kehancuran belaka, masuk di dalam lubang tanah. Tetapi roh tidak hancur. Sebab
itulah mereka orang tasauf berjuang mencari kebahagiaan untuk yang tidak hancur
itu amat tepat sekali kena pada matlamat dan tujuannya.
Dan dengan tercapainya kebahgiaan demikian maka bermaknalah sudah tercapai
kesihatan roh yang sejati.
Selain daripada itu, apabila tercapai kepada mereka syuhud dan zuqq yang
diperjuangkan itu nescaya akan beroleh kepada mereka faedah-faedah yang lain
lagi selain daripada faedah tercapainya kebahagiaan untuk roh (yang kekal)
abadi itu, yaitu faedah-faedah dunia di masa mereka hidup di dunia ini.
• Yang pertama sekali
setelah mereka tercapainya syuhud dan zuqq demikian itu mereka akan beroleh
rahsia-rahsia ilmu yang indah dengan tak payah belajar (ilmu laduni).
• Yang kedua mereka
tercapai kesenangan hidup dunia apa saja yang mereka ingin dan mahu.
• Yang ketiga mereka
akan beroleh berbagai keramat. Dan yang keempat mereka mendapat keredhaan Allah
Taala dalam di tiap hidup dan gerak- geri mereka dan lain-lain lagi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan