BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Berolehnya
warid atau nur itu ialah setelah kita menunggu masa dan melakukan ibadat wirid
tariqat.
Apabila seseorang itu berjaya mencapai warid nescaya hatinya yang berkarat itu
akan terkikis jadi bersih secara otomatik laksana air api dapat meleburkan
sisa-sisa tembaga yang bercampur-aduk dalam cecair emas, itu menjadikan dia
emas bermutu sepuluh. Hal demikian dapat dirasa sendiri oleh pengamalb ibadat
tariqat itu. Tetapi ia mestilah ikut syarat peraturannya dan tunggu masa. Kalau
dahulu ia sebagai seorang pemalas beribadat, atau kedekut bakhil, atau hatinya
keras atau pengkhianat misalnya maka sekarang (setelah dapat warid) ia telah
bertukar menjadi seorang perajin ibadat, pemurah hati,pelembut hati, dan jadi
orang pengamanah dan baik-baik. Maka hal-hal orang tersebut tentulah kelihatan
berubah kelakuannya dari masa-masa yang lepas. Perubahan hal demikian menyebabkan
kadangkala dituduh oleh orang yang tidak faham perjalanan tariqat bahawa ia
orang gila pada hal dia bukan gila, hanya dia akan menunggu masa perubahan
dalam beberapa ketika jua. Warid atau nur adalah makanan bagi hati. Siapa yang
mencapainya maka hiduplah hati. Ini dapat dirasa oleh orang yang mencapainya
kerana warid (nur) adalah benda rasa.
Allah
telah berfirman:
“Dan siapa-siapa yang bertaqwa kepada Allah Taala nescaya diberi
kepadanya rasa lapang dada (makhraj) dan diberi rezeki kepadanya dengan sekira-kira
tidak terfikir oleh akal”.
Perkataan
‘Makhraj’ asal ertinya ialah diberi suatu jalan keluar atau terlepas daripada
perkara-perkara yang menyusah dan tidak menyenangkan hati. Misalnya dahulu kita
bersifat pemalas ibadat atau bersifat keras hati tetapi sekarang telah bertukar
menjadi seorang perajin ibadat dan pelembut hati maka jadilah dia ‘lapang
dada’, inilah erti makhraj,
Pernah
satu ketika nanti Nabi s.a.w. ditanya orang
mengenai apakah itu lapang dada ? Maka Nabi menjawab:
“Sesungguhnya apabila nur itu jatuh menerpai ke dalam hati
nescaya rasa lega dan lapanglah dadanya”.
Dan banyak
lagi dalil-dalil yang menerangkan dalam perkara ini di antaranya ialah firman
Allah:
“Wahai orang-orang beriman jika kamu bertaqwa kepada Allah nescaya
diberinya kamu‘Furqan'”.
Perkataan
‘Furqan’ ertinya jalan yang meleraikan kamu atau melepaskan kamu daripada
melakukan perkara Batil kepada melakukan perkara yang Haq (Benar). Jadi
perkataan ‘Furqan’ adalah sama dengan perkataan istilah tasawuf ‘Nur’ atau
‘Warid’.
Dan lagi
terdapat dalam hadis bahawa Nabi telah bersabda:
“Siapa-siapa beramal dengan ilmu yang ia ketahui nescaya diberi
pesaka Allah akan ilmu yang belum ia ketahui dan diberi taufik Allah pada
amalannya hingga mewajibkan dia masuk Syurga”.
Mengikut
pengertian istilah tasawuf bahawa tidaklah boleh dikatakan wirid selagi amalan
atau zikir umpama itu belum jadi tabiat atau belum jadi perangai tingkah-laku
dalam kehidupan sehari-harinya amalan zikir yang sebegini rupa, barulah menghasilkan
‘warid’ atau ‘nur’.
Apabila
tabiat itu menjadikan sebagai perangai tingkah-laku seorang itu baru boleh
dikatakan wirid maka jadilah wirid yang menjadikan tabiat kelakuan manusia
dalam kehidupan sehari-hari, itu terbahagi kepada tiga macam:
1. Wirid Bacaan
2. Wirid
Perbuatan.
3. Wirid
Hati.
Apabila
seorang itu berahi menyanyi misalnya dan apabila tiba masanya ia tentu menyanyi
maka dikatakan itu ‘wirid’ baginya. Apabila cukup masanya pukul enam petang
misalnya maka seorang itu biasanya mesti keluar berjalan makan angin maka
dinamakan dia ‘wirid’.
Pendek
kata, kalau belum jadi tabiat tidaklah dinamakan wirid.
Warid yang
dikatakan baru terhasil setelah wirid itu jadi tabiat baginya adalah dikira
pada segi peraturan mujahadah. Adapun pada segi peraturan jazbah maka
tercapainya warid itu tidak termesti amalan wirid itu jadi tabiat baginya.
Kadangkala seorang itu terima wirid tariqat hari ini, kemudian tidak berapa
hari selepas itu ia tercapainya warid. Ini adalah kerana jazbah (cepat
dapat warid).
Ibadat amalan tariqat ada dua keturunan atau dua bab:
1. Keturunan Jazbah.
2.
Keturunan Mujahadah.
Keturunan jazbah yaitu mana-mana tariqat yang cepat mendatangkan warid
dengan tidak sebegitu banyak mujahadah. Keturunan atau baka ini adalah berasal
dari Tariqat Syazili.
Dan yang
keduanya ialah keturunan mujahadah yaitu mana-mana tariqat
yang payah hendak mencapai warid melainkan dengan mujahadah yang
sungguh-sungguh dan beramalkan wirid itu hingga jadi sebagai tabiat
perangainya. Keturunan atau baka ini adalah berasal dari Tariqat Ghazali.
Oleh itu
mana-mana orang beramal wirid tariqat dan cepat mendapat warid maka dikatakan
ia berasal dari baka Syazili dan mana-mana orang beramal wirid tariqat dan
payah hendak mencapai warid melainkan dengan mujahadah yang sungguh-sungguh
hati, maka dikatakan dia dalah berasal dari baka Ghazali. Dan kebanyakan
tariqat di abad-abad yang akhir ini adalah bercampur keturunan Syazili belaka.
Ibadat.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan