BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.
Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha
Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.
Melakukan
ibadat wirid tariqat mendatangkan warid yang mana ia digelarkan juga dengan
‘nur’ atau ‘waridah’ atau ‘sir—rahsia’ atau ‘israr—rahsia-rahsia’ atau
lain-lain lagi mengikut pengertian istilah tasawuf.
Dan warid
yang tercapai dari hasil ibadat tariqat itu mempunyai dua khasiat:
1. Membersih
hati.
2. Mendapat syuhud.
Dengan
erti yang lain ‘membersih hati’ itu ialah kita dapat menguasai segala
sifat-sifat yang terpuji melekat memupuk di hati kita. Cara tercapai kebersihan
demikian harus terdapat dengan jalan beransur-ansur mengikut beransur-ansur
kuat lemahnya ibadat tariqat yang dilakukan itu. Hal demikian seorang yang
beramal tariqat itu amat mustahak sekali kepada pimpinan dan tarbiah guru yang
pakar dalam ilmu ini. Hal yang serupa itu adalah mengikut tajribah dan
pengalaman oleh semua lapisan orang sufi yang telah dicuba dari zaman berzaman
lagi dan kebanyakan yang berjaya menjadi wali yang besar-besar adalah melalui
jalan ini.
Adapun
wirid-wirid yang bukan dari wirid tariqat walaupun dilakukan seberapa kuatnya
maka tidaklah ia akan mencapai warid yang dimaksudkan, kalau tercapai pun hanya
kemanisan dalam ibadat jua.
Sekalipun
demikian jika tercapai warid dalam wirid-wirid ibadat yang bukan tariqat maka
warid-waridnya itu tidak mempunyai khasiat mendapat syuhud dan ma’rifat. Dan
tidak syak lagi bahawa ibadat wirid tariqat adalah bertujuan untuk mencanai
hati dengan kesan-kesan warid atau nur dan kesan-kesan itu akan bertambah
banyak bila ibadat tariqat dilakukan dengan banyaknya, manakala ibadat umpama
itu dibuat sepanjang umur nescaya jadilah pahalanya bertambah lebih banyak,
nafsunya lebih suci bersih dan jernih dan budi perangai pun lebih indah
cemerlang dan lebih kuat malah ia menjadi lebih kejap dan teguh, pendek kata,
budi perangai ahli ibadat adalah terjamin dan tetap terpelihara baik jika kita
banding dengan budi perangai orang sufi demikian maka alangkah pelik dan
ajaibnya budi perangai orang kita khususnya muda-mudi kita zaman sekarang yang tetap
masih terpengaruh kepada kebudayaan yang asasnya tak tentu hujung-pangkal itu,
kebudayaan yang masih tetap dipuja, dikembang dan dipopularkan dengan
seluas-luasnya.
Adakah dia
tetap istimewa? Atau tetap rugi? Siapakah yang bertanggungjawab? Guru-guru?
Ulamak-ulamak? Universiti-universiti, Sekolah- sekolah? Penulis-penulis? Atau
siapa?
Tiap-tiap negara dalam dunia ini adalah tetap dengan konsep falsafahnya
masing-masing dan tetap terusberjuang untuk menegakkan falsafahnya itu. Dan
demikian juga tiap-tiap negara dalam dunia ini memang mempunyai falsafah
kilang-kilang pendidikan bangsanya yang tertentu. Jika kilang-kilang itu terus
menerus berusaha dan mencapai matlamatnya maka itulah negara yang sebenar
berjaya.
Tetapi jika
ia tidak mencapai matlamatnya atau matlamatnya tidak tentu hujung-pangkal maka
itulah tandanya dia dan negaranya adalah gagal segagal-gagalnya dan dia tetap
akan buruk menerima akibat. Mengapa tidak demikian? Kita katakan gagal
demikian, kerana jika manusia-manusia itu dicanai mengikut bentuk acuan hanya
untuk menggemuk hadan dan kesihatan jasmani semata-mata maka berertilah
masyarakat manusia yang lahir itu sengaja dibentuk mengikut falsafah kambing
lembu atau ayam itik jua, mereka dipelihara, dijaga baik-baik, diberi makan
gemuk-gemuk dan diawasi kesihatan tanpa mempunyai nilai jiwa dan roh maka
jadilah manusia di waktu itu manusia binatang semata-mata yakni manusia tidak
seimbang, manusia yang berpengaruh kepada benda semata-mata semacam kambing
lembu, manusia yang tidak mengerti tujuan falsafah hidupnya. Dia datang dari
mana? Dan akan pergi ke mana? Dan dimana dia sekarang?.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan