Catatan Popular

Khamis, 28 Mac 2024

BAHAGIAN 2 CARA MENGUBATI HATI DARI PENYAKIT YANG MENGGANGGU KESIHATAN ROH : 2.2) Cerita-cerita Mengenai Syaitan.

BUKU RAMUAN ILMU TASAUF.

Oleh Al Fakir Al Mukhlis Mustapha Muhammad Al Jiasi Al Ahmadi, Kota Bharu Kelantan.

Abu Hurairah telah menceritakan bahawa ia telah berjumpa syaitan orang mukmin dan syaitan orang kafir, syaitan orang kafir gemuk-gedempul belaka manakala syaitan orang mukmin kurus-kurus kering belaka dan rambut-rambutnya berdebu dan bergerasing.

Maka bertanyalah syaitan si kafir kepada syaitan si mukmin: “Mengapa engkau kurus?” Lalu ia menjawab: “Kenapa aku tidak kurus, aku bersama orang (si mukmin), bila ia hendak makan ia menyebut nama Allah maka jadilah aku lapar, bila ia hendak minum ia menyebut nama Allah maka jadilah aku dahaga, bila ia hendak memakai pakaian ia menyebut nama Allah maka jadilah aku bertelanjang, bila ia menyikat rambut ia menyebut nama Allah, maka jadilah rambut kepalaku bergerasing dan berdebu”, lalu syaitan si kafir itu menyahut dan berkata: “Aku adalah bersama lelaki yang tidak berbuat itu semuanya, aku dapat menyertainya pada makanannya bila ia makan dan pada minumannya bila ia minum dan pada pakaiannya bila ia berhias, dan lain-lain lagi“.


Daripada Abdul Rahman bin Abi Laili, ia telah menceritakan bahawa syaitan telah datang berjumpa Nabi s.a.w. dan di tangan syaitan itu ada sepotong penyuluh api, maka ia berdiri di hadapan Nabi, sedang Nabi pada masa itu di dalam sembahyang, Nabi pun membaca dan pohon berlindung kepada Allah daripadanya tetapi syaitan itu tidak juga lari lalu datang Jibrail a.s. mengajar Nabi dengan katanya:


Wahai Muhammad! Bacalah: Nabi pun turut membaca demikian maka padamlah api tersebut dan syaitan itupun jatuh tersungkur.

Nabi sendiri ada menceritakan bahawa pada suatu hari syaitan telah datang kepadaku, Ialu bertengkar-tengkar ia dengan aku, maka akupun pegang halkumnya dan aku katakan kepadanya: “Demi Tuhan yang membangkitkan aku dengan sebenar, aku tidak akan melepasnya hingga aku rasa seolah-olah air lidah syaitan itu sejuk meleleh keluar dalam tanganku, dan jikalau tidak kerana dakwah saudaraku Nabi Allah Sulaiman a.s. nescaya tercampak rebah aku dalam masjid itu“.


Kerap kali berlaku manakala kita di dalam sembahyang datanglah kekacauan syaitan menarik fikiran kita berfikir dengan berbagai macam perkara, misalnya tadi aku telah pergi ke kedai, beijumpa si gadis comel itu, matanya mengenyit padaku menandakan sesuatu, tetapi aku buat tahu tak tahu, alangkah menyesalnya. Dan pada suatu ketika yang lain datang kekacauan pula dalam sembahyang yaitu bahawa dirasa dirinya orang-orang baik di sisi Allah dan dirasa dirinya sudah kena dengan kehendak ugama Allah dan dirasanya pula bahawa orang lain semuanya syaitan-syaitan belaka.

Orang itu orang ini hatinya belum tentu bersih, dan yang bersihnya aku dan orang lain tidak boleh lawan dengan aku. Dan pada satu ketika yang lain pula syaitan datang mengacau aku lagi: kalaulah aku jadi presiden negara ini barulah aman negara ini, si anu itu dan si anu ini tidak pandai dan tidak cekap belaka, tetapi kalau aku jadi ketua negara tahulah aku menjalankan kerjanya dan aku memang mempunyai rancangan begini-begini hingga hal demikian membawa ia begitu seronok dan rasa lazat di dalam sembahyang dan sehingga tidak disedari bahawa sembahyangnya itu entah berapa rakaat, berapa rakaat yang sudah terbuat dan berapa rakaat yang belum terbuat. Demikianlah macam-macam hal syaitan dan bisikan-bisikannya datang mengacau dalam hati orang sembahyang.


Tadi telah kita bicarakan bahawa kesucian hati tidak akan tercapai melainkan dengan dilaksanakan dua perkara penting:

Pertama mujahadah dan kedua wirid tariqat. Mujahadah ialah melawan godaan hawa nafsu yaitu belajar mengasuh nafsu diri sendiri dengan cara beransur-ansur supaya kita dapat menguasai dia.

Dan hendaklah kita ketahui dan faham bahawa nafsu itu biasanya adalah jadi tali barut bagi syaitan.

Oleh itu adalah menjadi kewajipan kita yaitu hendaklah kita belajar mengenal dan mengecamnya bahawa nafsu kita sekarang adakah dia sedang dihasut oleh syaitan atau tidak Dan inilah yang penting dan perlu sekali kita mengenalnya, kemudian hendaklah kita mujahadahkan dia dan kita lawankan dia, firman Allah:

Ertinya:”mereka yang bermujahadah pada jalan Kami (Allah) nescaya Kami beri pertunjuk kepada mereka jalan-jalan Kami”.

Pendek kata, dengan mujahadah jualah maka hati manusia tidak akan jadi makanan syaitan.

Tiada ulasan: