Tahap
Penciptaan Adam A.S
Pertama (Tahap debu): Dasar pembentukan Adam a.s. adalah
debu, maka semasa Allah berkehendak menjadikan Adam, Dia memerintahkan malaikat
untuk mengumpulkan debu dari penjuru bumi, dari bermacam-macam debu yang
beraneka warna, kemudian dikumpulkan sebagai dasar pembentukan Adam a.s,
sebagaimana yang telah ditunjukkan al-Quran al-Karim dengan firman-Nya yang
bermaksud:
“Dan di antara tanda-tanda kekuasaan-Nya, bahawa Ia menciptakan kamu dari
tanah, kemudian tiba-tiba kamu menjadi manusia yang hidup berkembang biak.” (ar-Rum: 20)
Dan telah
diterangkan dalam hadis yang sahih;
Maksudnya “Sabda
Rasulullah s.a.w: Sesungguhnya Allah menjadikan Adam dari segenggam dari semua
tanah, maka datanglah anak cucu Adam atas ukuran tanah, lalu datang mereka
merah dan putih dan hitam dan di antara yang semua itu, dan yang mudah dan
berduka dan buruk dan baik dan di antara yang semua itu.” (Riwayat Abu
Daud)
Kedua (Tahap tanah liat): Dia membentuk debu ini dengan air,
maka menjadilah tanah liat yang keras, melekat kuat antara satu dengan lainnya,
sebagaimana yang telah dinyatakan oleh al-Quran maksudnya:
“Sesungguhnya Kami telah ciptakan mereka dari tanah liat (yang senang
diubah dan diciptakan semula)” (as-Shaffat: 11)
Adam dalam
masa tanah liat ini lama sekali, sekitar 40 tahun sehingga menjadi kering dapat
berbunyi bagaikan tanah tembikar ketika Dia mengukir, sebagaimana yang telah
dinyatakan oleh ayat yang mulia maksudnya:
“Ia menciptakan manusia dari tanah liat kering seperti tembikar. Dan Ia
telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang.” (ar-Rahman: 14-15)
Ketiga (Tahap pembentukan): Kemudian Allah berkehendak untuk
menjadikan tanah liat ini menjadi manusia yang sempurna, manusia yang mendengar
dan melihat, maka Dia meniupkan roh-Nya. Dia menjadikan dengan bentuk yang
indah, anggotanya sempurna, ini adalah tahap terakhir dalam Dia menjadikan
Adam, dan telah datang sebuah atsar yang menunjukkan bahawa dalam pembentukan
ini selama 40 tahun, dan semoga ayat yang mulia dalam surah al-Insaan ini
memberikan isyarat pada lama Adam tinggal dalam pembentukan ini, iaitu firman
Allah maksudnya:
“Bukankah telah berlalu kepada manusia satu ketika dari masa, sedang ia
(masih belum wujud lagi, dan) tidak menjadi sesuatu benda yang disebut-sebut.” (al-Insan: 1)
Dan yang
dikehendaki manusia di sini adalah Adam.
Anak cucu Adam: Adapun anak cucu Adam dan generasi
seterusnya diciptakan oleh Allah dengan jalan perkahwinan, berbeza dengan
kejadian Adam kerana mereka dijadikan dengan setitik air yang hina (nuftah),
kemudian segumpal darah (‘alaqah) kemudian segumpal daging (mudghah), baru
tahap peniupan roh, sebagaimana firman Allah s.w.t maksudnya:
“Wahai umat manusia, sekiranya kamu menaruh syak tentang kebangkitan
makhluk, maka sebenarnya Kami telah menciptakan kamu dari tanah, kemudian dari
setitik air benih, kemudian dari sebuku darah, kemudian dari seketul daging.” (al-Hajj: 5)
Malaikat Sujud Kepada Adam
Setelah
Allah meniupkan roh kepada Adam, Allah memerintahkan kepada malaikat supaya
bersujud kepada Adam a.s untuk menghormati dan memuliakan, bukan sujud
beribadah atau menyembah, kerana Allah tidak akan memerintah sesorang dengan
tujuan menyembah, dan sebahagian pentafsir berpendapat bahawa sujud pada
hakikatnya hanya kepada Allah, bukan untuk Adam, sedangkan Adam bagaikan kiblat
yang dikategorikan mushala 9tempat solat), mempunyai arah ke kiblat. Adapun
solatnya dan sujudnya untuk Allah semata, seperti demikian itu mengkategorikan
Adam sebagai kiblat bagi malaikat yang suci.
Demi
perintah Tuhan itu kerana untuk merayakan kesempurnaan Adam dan dalam kesucian
ketinggian keadaannya, sebagai kemuliaan manusia ini di mana malaikat
sujud kepada ayahnya (Adam a.s), dan Allah telah mengusulkan Adam dengan empat
keistimewaan iaitu tanda keutamaan yang tinggi:
Pertama: Dia dijadikan Allah dengan
tangan-Nya.
Kedua: Allah meniupkan kepadanya dengan
roh-Nya.
Ketiga: Dia memerintah malaikat bersujud
kepadanya.
Keempat: Dia mengajarkan kepadanya beberapa
nama.
Firman Allah
s.w.t maksudnya, “Dan Ia telah mengajarkan Nabi Adam akan segala nama benda-benda dan
gunanya, kemudian ditunjukkannya kepada malaikat lalu Ia berfirman:
Terangkanlah kepada-Ku nama benda-benda ini semuanya, jika kamu golongan yang
benar.” (al-Baqarah: 31)
Kemasukan
Roh
Roh
diperintah Allah untuk memasuki jasad Adam tetapi seperti makhluk lain, roh
juga enggan, malas dan segan kerana jasad yang seperti batu. Dikatakan ruh
berlegar-legar mengelilingi jasad Adam sambil disaksikan malaikat. Kemudian,
Allah memerintahkan Malaikat Izrail memaksa roh memasuki tubuh tersebut
masuk ke dalam tubuh Adam. Ia memasukkannya ke dalam tubuh dan roh secara
perlahan-lahan masuk hingga ke kepalanya yang mengambil masa 200 tahun. Setelah
meresapi ke kepala Adam, maka berfungsilah otak dan tersusunlah urat
saraf dengan sempurna. Lalu, terjadilah mata dan terus terbuka melihat
tubuhnya yang masih keras dan malaikat di sekelilingnya. Telinga mulai
berfungsi dan didengarnya kalimah tasbih para malaikat. Apabila roh tiba
ke hidung, lalu ia bersin dan mulutnya juga terbuka. Allah mengajarkan kalimah "Alhamdulillah"
yang merupakan kalimah pertama diucapkan Adam dan Allah sendiri yang
membalasnya.
Kemudian,
roh tiba ke dadanya lalu Adam berkeinginan untuk bangun padahal tubuhnya yang
bawah masih keras membatu. Ketika itu ditunjukkan sifat manusia yang
terburu-buru. Ketika roh sampai di perut, maka organ dalam dan perut tersusun
sempurna dan saat itu Adam mula merasakan lapar. Akhirnya, roh meresap ke
seluruh tubuh Adam, tangan dan kaki dan berfungsilah dengan sempurna segala
darah daging, tulang, urat saraf dan kulit. Menurut riwayat, kulit Adam amat
baik ketika itu berbanding kulit manusia kini dan warnanya masih dapat dilihat
di kuku sebagai peringatan kepada keturunan manusia.
Dengan itu,
sempurnalah sudah kejadian manusia pertama dan Adam digelar sebagai
"Abul Basyar" iaitu Bapa Manusia. Walau bagaimanapun, hanya
Nabi Muhammad s.a.w mendapat gelaran "Abul Ruh" atau
"Abul Arwah" iaitu Bapa segala Roh.
Keterangan
Subhanallah,
Maha suci Allah yang menciptakan setiap sesuatu. Setiap yang diciptakan-Nya
semuanya mengandungi hikmah dan rahsia yang tersembunyi. Apabila makin banyak
kita mengetahui tentang sesuatu perkara, maka kita akan dapat merasakan bahawa
sebenarnya sangat banyak perkara yang kita tidak ketahui di sebalik setiap
penciptaan Allah swt. Oleh kerana itu Allah telah bersabda dalam hadis Qudsi
bahawa kajilah tentang apa yang Aku ciptakan dan bukan pada zat-Ku.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan