Dilahirkan di kota Jarkh, pinggiran Garnin, antara dua bandar
Kandahar dan Kabul, di Transoxiana.
Dia muncul di antara manusia berpakaian dalam dua pengetahuan, yang exernal dan dalaman. melakukan-Nya dan watak begitu halus bahawa dia mencerminkan sifat-sifat Allah kepada semua orang. Dia kembali spiritualiti dalam Hukum Ilahi dan ia kembali Hukum Ilahi (shariat) dalam spiritualiti.
Meninggal di desa Hulgatu, pada tarikh 5 Safar,
851 H.
Hadhrat Maulana Khwajah Ya'qub
Charkhi Rahmatullah 'Alaih adalah tergolong sebagai seorang pendukung agung
serta tiang utama Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah. Menurut riwayat kehidupan
semasanya beliau adalah seorang yang menjadi tempat rujukan untuk berbagai
cabang ilmu khasnya dalambidang ilmu Syari'at dan Tariqat. Di samping beliau
menyampaikan seruan Dakwah Tabligh dan memberi petunjuk nasihat menerusi lisan
dan amal perbuatan, beliau juga turut melakukannya dengan Qalam dan Kertas.
Setelah beliau mengambil jalan
Tariqat dan menerima petunjuk dari Murshidnya yang agung Hadhrat Khwajah
Khwajagan Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih, beliau telah menyebar
serta mengembangkan ajaran-ajaran Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah sebagai
menuruti pesanan wasiat Murshidnya sebelum beliau berpisah dari Murshidnya.
Dalam kitab Risalah Abdaliyah
karangan beliau ada dinyatakan riwayat bahawa ketika hendak berpisah, Hadhrat
Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih telah berpesan kepada Hadhrat
Ya'qub Charkhi Rahmatullah 'Alaih,
"Apa sahaja daripada pihak kami yang kamu
telah perolehi hendaklah kamu menyampaikannya kepada Para Hamba Allah sebagai
suatu sebab untuk kejayaan."
Kemudian Hadhrat Shah Bahauddin
Naqshband Rahmatullah 'Alaih mengucapkan sebanyak tiga kali sebagai
mendoakannya,
"Kami sudah menyerahkan urusan kamu kepada Allah.
Kami sudah menyerahkan urusan kamu kepada Allah. Kami sudah menyerahkan urusan
kamu kepada Allah."
Berdasarkan hal
keadaannya ini beliau telah menyampaikan seruan Dakwah Tabligh secara Khutbah
dan Taqrir kepada para hadirin dan secara penulisan surat-surat dan kitab-kitab
kepada mereka yang ghaib. Menerusi keberkatan nasihat dan doa dari Murshidnya
Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih, segala huraian dan
penyampaiannya dalam menjalankan usaha Dakwah Tablighnya telah dapat memberikan
kesan kepada hati Para HambaNya. Allah Ta'ala telah mengurniakan keberkatan
dalam Qalam penulisannya dan menjadikannya sebagai seorang pengarang kitab yang
telah melahirkan banyak kitab-kitab bernilai dalam bidang Tafsir, Fiqah,
Tasawwuf, Suluk Tariqat, Awrad dan Wazaif yang berkaitan dengan amalan Islam.
Gaya penulisan dan huraian beliau adalah begitu terhimpun serta tersusun dengan
cara yang terbaik dan mentafsilkan kenyataan yang Ijmal adalah antara
kekhususan dalam gaya penulisannya.
Kekhususan
petunjuk dalam Tariqah Silsilah 'Aliyah Naqshbandiyah adalah dengan Ittiba'
yakni menuruti Syari'at Muhammadiyyah 'Ala Sahibiha Alfu Alfu Solatan Wa
Tahiyyah. Di sisi Para Pewaris dan Para Salikin Tariqat ini, hendaklah pada
Zahir berpegang teguh dengan amalan Syari'at dalam setiap urusan dengan
sentiasa mendahulukannya dan melazimkan pengamalannya, mengutamakan amalan yang
'Azimah atas amalan yang Rukhsah dengan melaksanakan tuntutan menurut turutan
perkara-perkara yang Fardhu, Wajib dan Sunnah sehingga pada keadaan Rukhsah
sekalipun amalan Mustahab Syar'iyyah yakni disukai pada Syari'at juga tidak
ditinggalkan.
Suatu ketika
Hadhrat Maulana Ya'qub Charkhi Rahmatullah 'Alaih telah bernasib baik dapat
menziarahi Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih dalam
mimpi di Alam Ruhani. Hadhrat Maulana Ya'qub Charkhi Rahmatullah 'Alaih telah
bertanya kepada Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih,
"Apakah amalan yang apabila dilakukan
akan membolehkan daku untuk bersama dengan tuan pada Hari Qiyamat?"
Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah 'Alaih berkata,
"Menuruti Syari'at Muhammadi."
Tariqat secara
asalnya adalah pengamalan yang menuruti Syari'at Muhammadiyyah 'Ala Sahibiha
Alfu Alfu Solatan Wa Tahiyyah dengan menjadikannya sebagai dalil dan memahami
pengertian maknanya.
SIRI 2
Dia muncul di antara manusia berpakaian dalam dua pengetahuan, yang exernal dan dalaman. melakukan-Nya dan watak begitu halus bahawa dia mencerminkan sifat-sifat Allah kepada semua orang. Dia kembali spiritualiti dalam Hukum Ilahi dan ia kembali Hukum Ilahi (shariat) dalam spiritualiti.
Orang-orang mengikutinya kerana
jalannya adalah yang terbaik, kerana ia mewarisi Pengetahuan tentang yang ghaib
dari Nabi .
Beliau dilahirkan di kota Jarkh, pinggiran Garnin, antara dua bandar Kandahar dan Kabul, di Transoxiana. Di masa mudanya beliau pergi ke bandar Herat untuk mendidik dirinya sendiri. Dia kemudian pergi ke Mesir di mana ia belajar ilmu shariat dan logik. Dia hafal Al-Quran serta 500,000 hadis, baik yang benar dan yang salah. Salah seorang gurunya adalah Shihabuddin abu-Shirawani, yang dikenali sebagai Encyclopedia zaman.
Beliau dilahirkan di kota Jarkh, pinggiran Garnin, antara dua bandar Kandahar dan Kabul, di Transoxiana. Di masa mudanya beliau pergi ke bandar Herat untuk mendidik dirinya sendiri. Dia kemudian pergi ke Mesir di mana ia belajar ilmu shariat dan logik. Dia hafal Al-Quran serta 500,000 hadis, baik yang benar dan yang salah. Salah seorang gurunya adalah Shihabuddin abu-Shirawani, yang dikenali sebagai Encyclopedia zaman.
Dia melanjutkan pendidikannya sampai
ia mencapai tahap di mana ia boleh memberikan fatwa (keputusan undang-undang)
pada setiap masalah yang dihadapi umat Islam. Dia adalah seorang mujtahid
mutlaq (mampu penalaran undang-undang bebas) dalam dua pengetahuan, luaran dan
dalaman.
Ia kembali ke negaranya dan diikuti Baha'uddin Naqshband maka
Alauddin al-Attar untuk mendidik dirinya
dalam pengetahuan yang tersembunyi ..
Dari gurunya dalam pengetahuan kerohanian ia berkata,
"Saya tulus dan setia dalam kasih saya untuk Syaikh Baha'uddin bahkan sebelum aku mengenalnya. Ketika saya mendapat Ijazah-nya (izin) untuk menjadi mujtahid mutlaq dan memberikan fatwa, saya kembali ke negara saya dan saya pergi menjenguknya dan membayar menghormati saya berkata kepadanya, dengan kerendahan hati lengkap dan ketaatan.
Dari gurunya dalam pengetahuan kerohanian ia berkata,
"Saya tulus dan setia dalam kasih saya untuk Syaikh Baha'uddin bahkan sebelum aku mengenalnya. Ketika saya mendapat Ijazah-nya (izin) untuk menjadi mujtahid mutlaq dan memberikan fatwa, saya kembali ke negara saya dan saya pergi menjenguknya dan membayar menghormati saya berkata kepadanya, dengan kerendahan hati lengkap dan ketaatan.
Dia berkata, "Kau datang padaku
dalam perjalanan kembali ke negara anda Jarkh?" kataku kepadanya,
"Aku mencintaimu dan aku hamba anda kerana anda mempunyai kemasyhuran
terbesar dan anda diterima oleh semua orang." Dia berkata, "Itu bukan alasan
yang cukup baik bagi saya untuk menerima anda." Lalu aku menjawab, "Oh
saya Syaikh, Nabi mengatakan dalam hadis,
"Jika Allah mencintai seseorang, ia akan mempengaruhi hati orang-orang
untuk mencintai orang tersebut juga. “
Lalu Bahauddin tersenyum dan berkata,
"Akulah pewaris kerohanian Azizan . Apa yang anda katakan itu benar
"Ketika ia mengatakan ini kalimat Saya sangat terkejut, kerana aku telah
mendengar dalam mimpi satu bulan sebelumnya, suara berkata kepada saya"
Jadi murid dari Azizan "Pada waktu itu. Aku tidak tahu.Siapa Azizan
adalah Tapi dia menyebutkan kata seolah-olah dia telah menyedari mimpi .. Lalu
aku mengambil cuti nya. Dia bilang, 'anda mungkin pergi, tetapi izinkan saya
memberi anda hadiah dengan yang anda akan ingat saya. " Dia memberiku
turbannya. Dia berkata, "Ketika anda melihat ini atau menggunakannya, anda
akan ingat saya, dan ketika anda ingat saya anda akan menemui saya dan ketika
anda menemukan saya anda akan mencari jalan kepada Allah."
"Dia bilang, 'Dalam perjalanan kembali ke negara anda Balkh, jika anda bertemu Mawlana Tajuddin al-Kawlaki, menjaga hati anda daripada bergosip di hadapannya kerana
"Dia bilang, 'Dalam perjalanan kembali ke negara anda Balkh, jika anda bertemu Mawlana Tajuddin al-Kawlaki, menjaga hati anda daripada bergosip di hadapannya kerana
dia adalah
seorang santo besar dan dia akan memarahi anda." Aku berkata pada diriku,
"Aku akan kembali ke Herat dengan cara Balkh, tapi saya tidak akan melalui
Kawlak, di mana Mawlana Tajuddin hidup Jadi saya tidak berfikir bahawa aku akan
melihatnya .."
Namun dalam perjalanan sebuah peristiwa berlaku untuk
kafilah dengan yang saya bepergian dan mengharuskan kita untuk pergi dengan
cara Kawlak aku ingat.
Kata-kata Syeikh Bahauddin, 'Jika anda melewati Kawlak,
kemudian melawat Syaikh Tajuddin al-Kawlaki. " Ia datang ke hati saya
bahawa Syaikh Bahauddin menyebabkan peristiwa berlaku sehingga aku akan pergi
untuk melawat Syaikh.
Ketika kami
tiba di Kawlak, itu sangat gelap, tanpa bintang-bintang di langit aku pergi. Ke
masjid untuk bertanya tentang Mawlana Tajuddin Kawlaki. Satu orang datang
kepada saya dari belakang tiang dan berkata kepada saya, 'Adakah anda Yacqub
al-Charkhi? " Aku hairan
Dia berkata,. "Jangan terkejut. Aku tahu
anda sebelum anda datang ke sini saya Syaikh., Syeikh Bahauddin, mengutus aku
untuk membawa anda ke Syaikh Tajuddin al-Kawlaki." Dalam perjalanan untuk
melihat dia, kami bertemu seorang lelaki tua, yang mengatakan, 'Wahai anakku,
jalan kita penuh dengan kejutan Siapa pun yang masuk tidak dapat memahami ..
Pencari harus meninggalkan fikiran di belakang. " Kami kemudian memasuki
kehadiran Mawlana Tajuddin dan itu sangat sukar untuk menjaga hati saya bebas
dari gosip apapun Mawlana Tajuddin memberi Saya sepotong pengetahuan rohani
yang belum pernah saya dengar sebelumnya.
Semua yang saya
pelajari adalah apa-apa dibandingkan untuk pengetahuan ini saya. sangat senang
dengan Syeikh saya, Syeikh Bahauddin, dan cara di mana ia ditetapkan bagi saya
untuk bertemu dengan Mawlana Tajuddin, bahawa kasih saya untuk dia sangat meningkat"
"Setelah saya sampai di negara saya, dari masa ke masa, saya akan pergi ke Bukhara untuk melawat Syaikh Bahauddin. Di Bukhara ada majdhub, orang hilang di Cinta Ilahi, yang sangat terkenal dan siapa yang digunakan orang untuk pergi ke untuk berkat Suatu hari. ketika aku berniat untuk melawat Syaikh Bahauddin, saya memutuskan untuk melewati orang itu dan melihat apa yang akan dikatakannya Ketika dia melihat saya dia bilang, "Cepat pergi ke destinasi anda dan jangan berhenti .. Apa yang harus anda memutuskan adalah yang terbaik. "
"Setelah saya sampai di negara saya, dari masa ke masa, saya akan pergi ke Bukhara untuk melawat Syaikh Bahauddin. Di Bukhara ada majdhub, orang hilang di Cinta Ilahi, yang sangat terkenal dan siapa yang digunakan orang untuk pergi ke untuk berkat Suatu hari. ketika aku berniat untuk melawat Syaikh Bahauddin, saya memutuskan untuk melewati orang itu dan melihat apa yang akan dikatakannya Ketika dia melihat saya dia bilang, "Cepat pergi ke destinasi anda dan jangan berhenti .. Apa yang harus anda memutuskan adalah yang terbaik. "
Dia mulai menggambar garis banyak debu itu datang. Untuk hati saya untuk
menghitung garis-garis ini. Jika jumlah baris yang aneh maka itu akan
menunjukkan tanda yang baik bagi saya, kerana Nabi (saw) berkata, 'Allah Satu
dan Dia seperti jumlah ganjil. " Aku menghitung garis dan mendapati jumlah
mereka menjadi aneh itu membuat hati saya bahagia .. Saya pergi melawat Syaikh
Bahauddin dan memintanya untuk memberikan inisiasi dan mengajar saya zikir.
Jadi dia mengajar saya stesen Kesedaran Nombor, wuquf cadadi, dan dia berkata
kepadaku, seolah-olah dia telah dengan saya ketika saya bertemu majdhub itu,
"Wahai anakku, selalu tetap menggunakan nombor ganjil, seperti yang anda
berharap jumlah baris menjadi aneh, dan memberi anda tanda sehingga terus
bahawa kesedaran apabila anda membuat zikir. "
"Aku begitu sangat direndam dalam air mancur cahaya dan cinta yang saya Syaikh, bahawa aku melawat dia lebih dan lebih dan cinta untuk dia semakin meningkat dalam hati saya Suatu hari saya. Membuka Al-Quran untuk ayat tersebut , ula'ik alladheena hada-l-Lahu fa bi hudahum uqtadih ('Mereka adalah Ones yang telah dibimbing oleh Allah, maka ikutilah petunjuk mereka) [6:90].
"Aku begitu sangat direndam dalam air mancur cahaya dan cinta yang saya Syaikh, bahawa aku melawat dia lebih dan lebih dan cinta untuk dia semakin meningkat dalam hati saya Suatu hari saya. Membuka Al-Quran untuk ayat tersebut , ula'ik alladheena hada-l-Lahu fa bi hudahum uqtadih ('Mereka adalah Ones yang telah dibimbing oleh Allah, maka ikutilah petunjuk mereka) [6:90].
Saya sangat senang membaca ayat itu.
Pada waktu saya tinggal di sebuah bandar yang bernama Fatahabad Pada akhir hari
aku memutuskan untuk mengunjungi masjid dan makam Syaikh al-Bakharazi .. Dalam
perjalanan, fikiran datang ke hati saya, yang marah saya, jadi saya memutuskan
untuk kunjungi Syaikh Bahauddin bukannya Ketika saya datang ke hadapannya,.
maka seolah-olah dia telah menunggu untuk saya Dia melihat. ke mata saya dan
lalu berkata, 'Waktu doa-doa telah datang dan kemudian kami akan berbicara.
" Setelah solat dia berkata, "Lihat aku." Aku melihat di
wajahnya suatu visi yang megah, yang membuat goyang hati saya terus mulutku
tertutup dan dia berkata kepada saya 'Pengetahuan adalah dua macam:. Pengetahuan
tentang hati, dan ini adalah pengetahuan bermanfaat dan itu adalah pengetahuan
tentang nabi dan rasul-rasul, dan pengetahuan lidah, pengetahuan luaran, dan
ini, kerana semua pengajaran terlihat dan terdengar, Bukti dari Allah untuk
Kejadian-Nya aku berharap bahawa Allah akan memberikan nasib baik dalam
pengetahuan batin Dan itu datang .. melalui hadith: '.. Jika anda duduk dengan Kebenaran, duduk bersama mereka dengan hati yang benar, kerana mereka
adalah mata-mata dari hati Mereka boleh masuk dan melihat apa yang ada di hati
anda "
Dia melanjutkan,
"Saya telah diperintahkan oleh Allah, SWT dan Ta'ala, dan oleh Nabi dan oleh saya Syaikh, tidak menerima sesiapa pun di jalan kecuali Allah, Nabi dan Syaikh saya menerima bahawa orang Jadi saya. Akan terlihat malam ini untuk melihat apakah anda diterima. " Ini adalah hari yang paling sukar dalam hidup saya, saya merasa. Aku akan mencair dari rasa takut bahawa mereka tidak akan menerima saya di Jalan ini saya berdoa. Fajr belakangnya dan saya sangat takut. Ketika ia melihat ke dalam semua hati saya menghilang dan ia muncul di mana-mana aku mendengar. suaranya berkata, 'Semoga Allah memberkati anda Dia menerima anda dan saya menerima anda .. "
Dia melanjutkan,
"Saya telah diperintahkan oleh Allah, SWT dan Ta'ala, dan oleh Nabi dan oleh saya Syaikh, tidak menerima sesiapa pun di jalan kecuali Allah, Nabi dan Syaikh saya menerima bahawa orang Jadi saya. Akan terlihat malam ini untuk melihat apakah anda diterima. " Ini adalah hari yang paling sukar dalam hidup saya, saya merasa. Aku akan mencair dari rasa takut bahawa mereka tidak akan menerima saya di Jalan ini saya berdoa. Fajr belakangnya dan saya sangat takut. Ketika ia melihat ke dalam semua hati saya menghilang dan ia muncul di mana-mana aku mendengar. suaranya berkata, 'Semoga Allah memberkati anda Dia menerima anda dan saya menerima anda .. "
Kemudian dia mulai membaca nama-nama Guru guru dari Rantai Emas dari
Nabi kepada Abu Bakar, Salman, Qassim, Jaaafar, Tayfur, Abul Hassan, Abu ali,
Yasuf, Abul abbas, abdul Khaliq
Setiap Syaikh. Ia menyebutkan muncul di depan
dari dirinya. Ketika ia menyebutkan Khaliq abdul ia berhenti dan Khaliq abdul
muncul di depan saya Dia berkata, 'Beri dia untuk saya sekarang,'. dan dia
mengajar saya lebih banyak pengetahuan wuquf-al adadi, Ilmu nombor.
Dia
mengatakan kepada saya bahawa pengetahuan datang kepadanya melalui Khidir
Kemudian Syaikh saya. terus membaca Silsilah (rantai), Arif Mahmoud, Ali
Ramitani, Muhammad Baba as-Samasi, Sayid Amir Kulal. Mereka masing-masing
muncul dengan berbalik dan memberikan saya inisiasi terus. melayani dia,
berdiri di pintu, belajar dari padanya, sehingga ia memberi saya izin untuk
menjadi panduan untuk orang-orang di Jalan ini Ia berkata. kepada saya, 'Jalan
ini akan menjadi kebahagiaan terbesar bagi anda. "
Ubaydullah al-Ahrar melaporkan bahawa Ya'qub berkata kepadanya: "Wahai anakku, saya menerima arahan dari Shah Naqshband untuk menemani Syaikh Ala'uddin al-Attar selepas kematiannya [Shah Naqshband] Dengan urutan saya Syaikh. Aku berada di syarikat sebagai murid dari masa kematian Baha'uddin's sampai kematian Ala'uddin di Jaganyan di Bukhara Dengan berkat persahabatan nya negara saya tinggi dan latihan saya selesai .. "
Ubaidullah al-Ahrar mengatakan bahawa Syaikh al-Charkhi Yacqub dan Syaikh Zainuddin al-Khawafi itu seperti saudara ketika mereka belajar bersama di Mesir di bawah pengajaran sarjana, Syaikh Shihabuddin as-Shirwani. Syaikh Zainuddin mengatakan bahawa Syaikh al-Charkhi Yacqub digunakan untuk menghilang dan muncul selama kuliahnya. Keajaiban ini melambangkan keadaan penghapusan lengkap diri ke Hadirat pada Allah SWT. Ini adalah negara di Mesir, sampai ia datang dan diikuti Shah Naqshband, dan kemudian dia mencapai keadaan kesempurnaan.
Dia meninggal di desa Hulgatu, pada tarikh 5 Safar, 851 H. Dia mempunyai banyak khalifs. Dia melewati Rahsia ini ke Syaikh Ubaydullah Al-Ahrar, semoga Allah memberkati rahsianya.
Ubaydullah al-Ahrar melaporkan bahawa Ya'qub berkata kepadanya: "Wahai anakku, saya menerima arahan dari Shah Naqshband untuk menemani Syaikh Ala'uddin al-Attar selepas kematiannya [Shah Naqshband] Dengan urutan saya Syaikh. Aku berada di syarikat sebagai murid dari masa kematian Baha'uddin's sampai kematian Ala'uddin di Jaganyan di Bukhara Dengan berkat persahabatan nya negara saya tinggi dan latihan saya selesai .. "
Ubaidullah al-Ahrar mengatakan bahawa Syaikh al-Charkhi Yacqub dan Syaikh Zainuddin al-Khawafi itu seperti saudara ketika mereka belajar bersama di Mesir di bawah pengajaran sarjana, Syaikh Shihabuddin as-Shirwani. Syaikh Zainuddin mengatakan bahawa Syaikh al-Charkhi Yacqub digunakan untuk menghilang dan muncul selama kuliahnya. Keajaiban ini melambangkan keadaan penghapusan lengkap diri ke Hadirat pada Allah SWT. Ini adalah negara di Mesir, sampai ia datang dan diikuti Shah Naqshband, dan kemudian dia mencapai keadaan kesempurnaan.
Dia meninggal di desa Hulgatu, pada tarikh 5 Safar, 851 H. Dia mempunyai banyak khalifs. Dia melewati Rahsia ini ke Syaikh Ubaydullah Al-Ahrar, semoga Allah memberkati rahsianya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan