Karangan Syeikh Muhd Salleh Abdullah Al-Minangkabui
|
132.
Soal: Mana rupa niat dan bagaimana bunyinya dalam hati tatakala kita
mengatakan
Jawab:Niat kita kata dalam hati tatakala kita mengata aku sembahayangkan fardhu zuhur, atau fardhu asar, atau fardhu maghrib umpamanya dalam huruf yang lapan, inilah yang dinamai niat 'urfiyah.
133.
Soal: Apa kata kamu pada niat itu tiada huruf tiada suara, sekarang aku
dengar ada hurufnya "Aku sembahayang fardhu zuhur" ialah banyak
hurufnya, sedangkan engkau kata tiada huruf?
Jawab:Adapun perkataan hati itu tiada dinamai huruf. Yang bernama huruf itu ialah yang keluar daripada mulut lidah rongkongan bibir dan gigi, sedangkan hati tiada mulut tiada lidah tiada rongkongan tiada bibir dan gigi. Maka inilah sebab tiada dinamai huruf.
134. Soal:
Mana yang dinami syarat?
Jawab:Yang dinamai syarat itu barang yang terhenti atas sah sembahyang.
135. Soal: Apa beza di antara syarat dan rukun?
Jawab:Syarat itu dahulu daripada sembahayang dengan tiada berputus-putus hingga akhir amal seperti bersuci. Manakala rukun itu dalam sembahayang dengan berputus-putus seperti ruku' dan sujud.
136. Soal: Apa sebab tiada takbir intiqalat (berpindah) pada
tatakala bangkit daripada ruku' dengan mengata hingga akhirnya?
Jawab: Kerana hadith daripada Abu Bakar Siddiq. Sabdanya Abu Bakar tiada aku meluputkan sembahayang berjama'ah dengan Rasulullah dan pada suatu hari ta'khir (lewat) aku datang ke masjid Rasulullah hendak sembahayang. Maka aku dapati Rasulullah dalam ruku'. Pada ketika itu datang Jibril pada waktu ruku' Rasulullah, maka mengata Jibril hingga akhirnya. Maka bangkit Rasulullah dan mengata Rasulullah hingga akhirnya. Maka itulah sebabnya mengapa tiada mengata Rasulullah dahulunya. |
Jawab: Sebab sujud itu dua kali kerana sujud itu terlebih khusyu' dan
kerana syukur, dan kerana tatakala Rasulullah mi'raj ke langit, dan segala
mala'ikat muliakan Rasulullah, dan bangkit segala mala'ikat yang sujud
daripada sujudnya kemudian kembali sujud pula.
Jawab: Sembahyang
jama'ah itu fardhu kifayah. Manakala Juma'at itu fardhu ain ke atas lelaki
'akil baligh.
|
Tiada ulasan:
Catat Ulasan