Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran
Sikap
Sombong
Wahai
para salik dan murid-murid, hati-hatilah kamu tidak terlalu berbangga hati,
kerana sikap itu tercela dan akan membawamu untuk bersikap sombong dan
kehilangan berbagai macam kebajikan. Tetapi nafsu akan memberikan gambaran
bahawa tindakanmu adalah zuhud. Padahal tindakanmu itu jauh dari jalan para
ahli zuhud. Perbuatan tersebut merupakan tipuan nafsu yang sangat berbahaya.
Merasa mulia, berani, tak mahu disaingi dan memandang rendah orang lain adalah
sifat nafsu manusia. Setiap ada kesempatan nafsu selalu memanfaatkan semua yang
bersifat keduniaan untuk memuaskan perasaan tersebut. Jika tidak berhasil, maka
ia akan menggunakan ilmu dan sikap zuhud sebagai sarana untuk merendahkan orang
lain. Dan sudah menjadi tabiat nafsu untuk bersikap demikian.
Keterangan:
“Berhati-hati jangan sampai ada sifat
bangga diri kerana sikap itu sangat buruk (hina) dan akan membawa kamu kepada
langkah selanjutnya iaitu bersikap sombong. Bila kamu berada didalam kekuasaan
sombong maka hilanglah berbagai macam amal kebajikan yang telah kamu dirikan.
Sifat bangga datangnya dari sifat amarah yang datang dari berbutiknya sifat
tamak. Jangan sekali-kali menunjolkan dirimu kedepan dengan ilmu pengetahuan,
kerana kamu akan terperangkap pada perbalahan dimana nafsu akan memerintah
untuk menasihati seseorang sampai dia tunduk pada kehebatan diri kamu. Bila
mereka tidak mahu tunduk kepada nasihat kamu maka naiklah sifat amarah dan
menghukumi orang itu kafir, kufur, tak mendapat taufiq hidayah dan banyak lagi
hingga kamu lupa kedudukan kamu dimana. Adakah kamu pendakwah? Adakah kamu
penasihat? Adakah kamu guru agama? Adakah kamu Ulama? Adakah kamu . . .
Sekiranya nafsu tidak dapat membujukmu ia akan mengunakan tindakan pada zuhud
kerana nafsu tahu, setiap salik dan murid harus mengutamakan zuhud kerana ini
adalah salah satu sifat yang harus ada pada salik dan murid. Maka nafsu akan
menyuruh kamu berdiam diri iaitu bersikap zuhud kononnya. Supaya tidak terjebak
didalam perbalahan. Itu sememangnya sikap yang baik tetapi masih boleh
terperangkap oleh hawa kerana tidak mahu bersuara atas dasar kebenaran atas
pembuktian surah Al-Asyr dimana Allah Taala memerintah kepada kaum mukmin untuk
saling nasihat dan menasihati pada batas yang selamat. Pada hal ahli zuhud
tidak akan termakan oleh bujukkan hawa nafsu. Sekiranya kamu ingin melakukan
perintah Tuhan didalam surah Al-Asyr, jangan sekali-kali ada perasaan mulia
(tinggi ilmu pengetahuan), jangan rasa terlalu berani (kamu tidak akan mampu
melawannya), merasa dirimu tidak boleh disaingi oleh orang lain, suka
merendahkan orang lain. Itu semua adalah langkah-langkah yang akan diambil oleh
hawa nafsu satu persatu hingga kamu jatuh tersungkur! Sekiranya perasaan itu
muncul (naik) satu per satu, lekas-lekaslah kamu membanyakkan istigfar dan
mohon pertolongan dari Tuhamu supaya kamu dapat berada didalam keadaan tenang
didalam menjalankan Al-Asyr kalau tidak kamu termasuk dalam golongan orang yang
sombong kerana tidak mahu masuk campur didalam menasihat sesama muslim.
Senantiasalah berkeadaan waspada, seperti seorang askar yang berhati-hati akan
tindakkan musuh. Keadaan itu harus ada pada diri setiap salik dan murid kerana
tidak ada jaminan boleh terlepas dari tindak-tanduk mereka. Nafsu tidak akan
berdiam diri kerana dia akan memanfaatkan SEGALA kesempatan untuk memuaskan
kehendaknya. Kerana nafsu mengetahui bahwa sikap yang ada padanya tidak ada
pada murid dan salik, kerana murid dan salik sentiasa lalai juga sentiasa lupa
dan hawa nafsu tidak ada perasaan lalai dan lupa. Kerana pergorbanan yang ada
pada Hawa Nafsu sangat kuat. Nafsu tidak mengetahui apa itu lalai dan lupa.
Itulah perbezaannya antara kita dan hawa nafsu. Bermakna ilmu hawa nafsu lebih
tinggi dari salik dan murid. Harus belajar dari mereka . . .”
Kerana
telah dikuasai hawa, kadang-kala manusia mengira bahawa apa yang telah
dilakukannya baik atau boleh-boleh saja. Pada hal sesungguhnya perbuatannya itu
salah, tapi ia tidak menyedarinya. Diceritakan bahawa ada seorang syeikh (guru)
yang selama musim panas tidak minum air hanya kerana menjadi ketua pemimpin
majelis. Ada pula yang menutupi lengan dan anggota tubuh lainnya supaya tidak
kelihatan sama sekali. Ada juga yang menyelimutkan kain diatas kepala sehingga
wajahnya tidak kelihatan. Semua perbuatan itu merupakan salah satu cabang kibr
(sombong) yang tidak memiliki tempat dalam agama. Sebab, para salaf pada masa
awal berperangai mudah, suka menderma dan memperkecilkan nafsu. Dahulu
Rasulullah saw makan diatas tanah, duduk diatas tanah. Beliau saw bersabda;
“Aku hanyalah seorang hamba. Aku makan seperti seorang hamba makan dan duduk
sebagaimana seorang hamba duduk” (HR Baihaqi)
Keterangan:
“Untuk kamu terhindar dari berperasaan
baik dan boleh-boleh aje dalam beribadah dan muamalat maka jangan ada perasaan
itu sebaliknya ditukarkan perasaan itu kepada sikap berserah diri kepada Allah
Taala. Jangan mengira-gira perbuatan kamu samada baik ataupun tidak. Yang pasti
semua adalah hambaNya yang daif dan lemah. Lihatlah akan kedudukan Rasulullah
saw yang sangat-sangat tawaddhu (merendah dirinya) sedangkan beliau saw adalah
seorang rasul dan nabi yang makan diatas tanah (makan dengan berduduk), duduk
diatas tanah (bukan duduk diatas kerusi semasa menyampaikan wasiat dan
perintah) itulah contoh terbaik dari beliau saw. Ikutlah para salaf terdahulu,
mereka banyak berderma dan tidak mengikutkan bujukkan hawa nafsu dengan cara
menyibukkan diri mengingati Allah swt”.
Berfasih-fasih
dan bermuluk kata dalam bicara bukanlah jalan ahluddin (orang yang beragama).
Itu hanyalah hiasan tutur kata. Meskipun demikian, orang awam menganggapnya
menarik, kerana jarang orang boleh melakukanya. Jika kamu ingin bukti bahawa
sikap tersebut bukan jalan ahluddin, maka amatilah perjalanan hidup dan ucapan
Rasul yang ummi saw, dan berhatikanlah akhlak (suhulatil akhlaq) mereka,
bagaimana mereka sanggup memandang rendah diri mereka yang sangat mulia.
Keterangan:
“Janganlah mudah terpedaya dengan
mereka yang fasih didalam membaca alQuran, fasih dalam berkata-kata dan
bermuluk kata (perkataan/ayat-ayat yang membumbung tinggi) walaupun orang ramai
menganggapnya menarik dan terpedaya kerana bukan semua orang boleh melakukan
perkara tersebut. Sekiranya kamu menghendaki bukti kebenaran samada mereka yang
fasih dan bermuluk kata didalam jalan ahluddin (orang yang ada beragama)
lihatlah perjalanan dan ucapan Rasulullah saw dan berhatikan akhlak mereka dan
bagaimana mereka merendahkan diri. Sekiranya contoh tauladan Rasulullah saw
tidak ada pada mereka, ketahuilah itu BUKAN jalan ahluddin”.
Diriwayatkan
bahawa Nabi Musa as berteduh di gubuk (rumah kecil disawah, pondok, teratak,
bangsal, tempat tinggal sementara) makan dan minum dari wadah batu (dari batu).
Jika minum
beliau as merendahkan mulutnya ke air sebagaimana haiwan minum. Semua
dikerjakan untuk merendahkan dirinya kepada Allah Taala.
Keterangan:
“Seperkara lagi yang harus kamu
amalkan ada sifat kerendahan Nabi Musa as ikutilah cara-cara beliau merendahkan
dirinya kepada Allah Taala, amalkan, jangan tinggalkan. Insyallah dapat
keridhaan dariNya. Renungilah perbuatan Allah Taala keatas sekelian makhlukNya
supaya tunduk pada rezeki yang diberikanNya. Mahu tak mahu, dengan sendirinya
sekelian makhluk tunduk pada rezkiNya. Itulah kehebatan Allah Taala bagi
sesiapa yang mendapat melihatnya”.
Perilaku
diatas sesuai dengan pembahasanku pada bab-bab terdahalu, yakni mengambarkan sikap
orang-orang yang mulia dan menjaga maqam ubudiyah, usaha mereka untuk menjauhi
hal-hal yang khusus untuk Allah, dan usaha mereka supaya tidak dimuliakan dan
diagungkan. Sebab, menurut mereka keagungan adalah khusus untuk Allah Yang Maha
Esa dan Maha Perkasa. Hamba-hamba Allah swt (rijal) dalam melakukan semua
kegiatan hariannya, seperti makan, minum, berpakaian dan lain-lain, tidak
melanggar batas-batas kemanusiaan. Mereka
berpendapat bahawa menyombongkan diri dalam semua kegiatan diatas termasuk
salah satu perbuatan kibr (sombong) yang tidak boleh untuk manusia. Mereka
berhenti pada batas-batas mereka dan beradab kepada Allah. Mereka tidak
mengagungkan diri mereka, sehingga dicela, dianggap memiliki kekurangan, atau
bila dikatakan kepada mereka sesuatu yang tidak menyenangkan, mereka tidak
keberatan. Sebab, mereka memandang diri mereka penuh aib. Sikap ini mereka
ambil untuk menundukkan nafsu, dan untuk meremehkan harga diri dan pujian orang
kepada mereka, juga untuk menyatakan bahawa hanya Allah Yang Maha Esa dan Maha
Perkasa yang sempurna dan mulia. Sebagai contoh adalah wahyu Allah swt kepada
Isa as: “Jika engkau merasa kurang senang bila Kujadikan sebagai makanan yang
sedang dikunyah (dimulut) orang, maka Aku tidak akan mencatatmu dalam kelompok
orang-orang yang merendahkan diri”. Diriwayatkan bahwa Sufyan Ats Tsauri rhm
berkata, “Orang yang menginginkan
supaya semua orang memujinya dan tidak ada seorang pun mencelanya, maka ia
adalah seorang munafiq”.
Keterangan:
“Adab ke Adab, Akhlak ke Akhlak, bab ke
bab, yang telah dibahaskan oleh Habib Muhammad b Abdullah Al-Alaydrus yang
terdahulu kesemuanya menunjukkan sifat dan sikap orang-orang yang mulia dan
selalu menjaga maqam ubudiyah iaitu sifat kehambaan mereka dalam usaha untuk
menjauhi perkara-perkara yang hanya layak untuk Allah Taala seperti;
1. Mereka akan
berhenti daripada dimuliakan dan diagungkan oleh orang ramai. Sebab, hati
mereka hidup dengan menyakini bahawa keagungan dan kemulian adalah sifat-sifat
khusus bagi Allah Taala, tidak seperti kita yang lalai dan tidak mahu tahu atau
tanpa kesedaran memiliki dan mengunakan sifat-sifat kemulian dan keagungan
tersebut yang diharamkan atas makhlukNya.
2. Mereka berhenti
pada batas-batas yang dilarang dan beradab kepada Allah. Tidak mengagungkan
diri mereka, walaupun dihina, mereka menganggap diri mereka memiliki sifat
kekurangan ataupun bila dikatakan (dinasihat dan disampaikan perilaku) kepada
mereka yang tidak menyenangkan, mereka tidak merasa keberatan (tidak marah,
tidak bergoyang). Bagaimana dengan diri kamu? Tahukah kamu akan batas-batas
yang dilarang? Bagaimanakah kalau kamu dihina, samada perseorangan atau
dikhalayak ramai? Bolehkah kamu menganggap segala kehinaan yang dilemparkan
padamu sebagai kekurangan? Bagaimanakah sekiranya nasihat yang diberikan tidak
menyenangkan dirimu? Jawablah dirimu dengan ikhlas, jangan bertopeng. Sekiranya
ada sifat-sifat itu maka ambillah langkah-langkah yang telah dibahaskan. Jangan
tunggu. Masalahnya diri kamu suka MENUNGGU. Tunggu apa? Maaf saya belum sampai
bab ini . . .
3. Para salaf baik
terdahulu hingga sekarang, sentiasa memandang diri mereka penuh kesalahan dan
dosa-dosa. Sifat beginilah boleh menundukkan nafsu dan menjatuhkan maruah diri.
Kerana maruah diri datang dari nafsu. Sekiranya kamu tidak suka orang lain
menjatuhkan maruah diri kamu, itu petanda kamu sejalan dengan syaitan. Adakah
kamu merasa bahawa dirimu tidak mempunyai dosa? Tak ada? Whow, itu tersangat
bagus, sedangkan para salaf tidak berani mengatakan begitu. Kalau ada, ada
perasaan berdosa ke? Kalau ada, kenapa masih boleh ketawa, menunjukkan gigi
kamu yang puteh tuuu? Bermakna tak ada dosalah, baru boleh tunjukkan gigi yang
puteh dan terselit kekuningan bak gara-gara Gudang Garam.
4. Tidak termakan
pujian orang. Baik ataupun buruk. Sama aje. Sebab, bila dipuji, nakkan sesuatu,
bila dikeji tak dapat apa yang diinginkan. Itu lah kamu. Asyik ikut perasaan
diri kamu aje. Apakah Tuhan tidak mempunyai perasaan?
5. Ikutlah para salaf
yang senantiasa mengatakan hanya Allahlah Yang Maha Esa dan Maha Perkasa. Yang
Sempurna dan Yang Mulia dan meletakkan diri mereka didalam genggaman Tuhan
mereka.
6. Jangan sekali-kali
ada rasa kurang senang dengan rezeki yang diberikan oleh Allah pada orang lain.
Itu adalah sifat iri hati. Bila mana sifat itu diikuti maka insyallah, Allah
akan mencatitkan namamu kedalam golongan yang tidak merendahkan diri. Maka
rugilah kamu.
7. Bagi sesiapa yang
suka orang lain memujinya (suka orang mencarinya, suka orang datang kepadanya,
sedih bila orang tidak mencarinya, sedih bila tidak ada orang datang kepadanya).
Maka, dialah MUNAFIQ, apa itu Munafiq, tak takutkah kamu? Tak tergerakkah hati
kamu untuk mengetahui dan bertanya, adakah setiap perbuatan dan gerak geri aku
dipandang oleh Allah sebagai manusia yang munafiq? Tahukah kamu apa itu
Munafiq? Perbuatan apa dan gerak-geri apa yang boleh memasukkan aku kedalam
golongan Munafiq? Perbuatan Munafiq boleh membawa kepada Fasiq. Apa itu Fasiq?
Iaitu KUFUR. Bagaimana dengan sholatku selama ini? Bagaimana dengan amal
kebajikanku? Bagaimana . . .? Kalau tak tahu, pergi belajar . . . Yang dah
tahu, lupa pulak . . . Sebab apa lupa? Sebab dialah Munafiq. Yang dah tahu pun
masih langgar, macam mana ni? Mukanya masih mendongak keatas hingga lupa
perkara dibawah. Mohonlah pada Allah supaya ditunjukkan muka kamu yang MUNAFIQ
itu setiap kali pandang cermin . . . Jangan nak tengok handsome aje. Jangan nak
tengok sarban diatas kepala, macam gaya para habaib . . . ??? Yang tak kisah tu
takpe. Teruskan perbuatan dan gerak MUNAFIQmu dihadapan Allah Taala . . .”
Seorang
manusia hendaknya tidak melanggar batas-batasnya. Jangan sampai kedudukan yang
mulia itu menyebabkan ia tidak mahu meminta ketika sangat memerlukan. Ketika
memerlukan, hendaknya dia merendahkan dirinya dari kemuliaan menuju kehinaan
dan kesedihan, kerana keadaan menuntutnya berbuat demikian. Hendaknya ia
menerima ketentuan-ketentuan Allah dengan lapang hati dan adab yang baik, sebab
dalam sebuah hadits disebutkan; “Barangsiapa
memerlukan tapi tidak mahu meminta, kemudian mati, maka nerakalah tempatnya”.
Keterangan:
“Panduan seterusnya sebagai berikut
1. Jangan sekali-kali
melanggar batas-batas kamu.
2. Jangan sampai ingin
menjaga nama dan kedudukkan hingga enggan meminta bila perlu.
3. Rendahkan diri kamu
dari kedudukkan dan tujulah kepada kehinaan dan kesedihan. Dengan sekaligus
kamu dapat memperbaharui supaya jangan ada sifat sombong dan bangga diri.
4. Janganlah sampai
ingin menjaga nama dan kedudukkan sampai menolak ketentuan (takdir) Allah.
5. Terimalah dengan
hati yang tenang dan dengan adab yang baik dan lihatlah kepada siapa kamu
memohon dan siapa yang memberi.
6. Berpegang pada
hadits “Barangsiapa memerlukan tapi tidak mahu meminta lalu mati, maka
nerakalah tempatnya”. Hati-hatilah bila kamu meminta, kepada siapa dan dari
siapa . . .”
Jika
nafsumu tidak mahu tunduk dan berkeberatan untuk meminta, maka ingatlah bahawa
para nabi as juga meminta pada saat memerlukan. Diceritakan bahawa ketika Nabi
Musa as dan Nabi Khidhir as tiba disuatu desa, keduanya meminta makan, namun
penduduk desa tidak bersedia menjamu mereka. Juga diriwiyatkan bahawa ketika
kerajaan Nabi Sulaiman bin Daud as musnah dan ia dalam keadaan memerlukan, maka
ia pun meminta. Jika kamu telah mengerti bahawa orang-orang mulia tersebut
meminta ketika memerlukan, nafsumu tentu tidak akan merasa keberatan dan kamu
tidak akan memandang dirimu mulia. Jangan berharap bahawa kenikmatan hidup dan
kedudukan kamu didunia yang penuh kehinaan dan bencana ini dapat kekal, sebab
dengan berbuat demikian kamu akan berhadapan dengan Allah. Kamu pasti kalah!
Diakhirat nanti kamu akan rugi, padahal telah banyak kenikmatan duniawi yang
gagal kamu dapatkan. Kerana keadaan selalu berubah, dan semua hal yang
berhubungan dengan keduniaan akan musnah, maka beradablah kepada Tuhanmu,
berhentilah pada batas kamu, pasti kamu akan hidup bahagia.
Keterangan:
“Didalam keadaan dunia yang penuh
fitnah, haruslah berhati-hati didalam segala perbuatan dan keinginan meminta
bila masa mendesak. Kerana nafsu tidak mahu diri kamu meminta-minta pada orang
lain hanya untuk menjaga nama, kedudukan dan maruah kamu. Katakanlah pada nafsu
bahawa para Nabi-nabi as juga meminta. Jangan terpedaya dengan nasihat nafsumu
itu dan yakinlah pada diri kamu bahawa orang-orang mulia juga meminta bila
memerlukan. Buanglah jauh-jauh rasa kemegahan pada nama, kedudukan dan maruah
kamu dan pasti nafsumu akan tunduk. Jangan sekali-kali berpegang pada nama,
kedudukan dan maruah kamu. Fikirkanlah, apa ada pada nama, apa ada pada
kedudukan dan apa ada pada maruah kamu kerana semuanya akan ditinggalkan bila
maut datang menjemput kamu. Tanamkan kedalam jiwa bahawa segala kenikmatan
dunia akan hilang, begitu juga dengan dirimu. Jangan sekali-kali berharap
(bergantung) pada kenikmatan hidup dan kedudukan didunia yang penuh kehinaan
dan bencana. Sekiranya kamu yakin kenikmatan dunia ini kekal maka kamu akan
berhadapan dengan Allah dan pasti kamu kalah! Ingatlah siapa Tuhan kamu dan
siapa diri kamu! Sejauh ini apa yang kamu dapat dari harta dunia? Kamu sentiasa
gagal dan tetap gagal mendapatkannya. Sebab keadaan selalu berubah, lihatlah
pada dirimu yang dulu mengejar dunia tetapi sekarang tidak, kerana mendapat
pertunjuk dari Yang Maha Kuasa dan memahami permainan dunia. Kamu sudah
mengerti akan semua perkara yang berhubungan dengan keduniaan akan musnah maka
dengan itu senantiasa beradablah dengan Tuhanmu dengan baik, berhentilah pada
batas kamu sebagai hambanya dan insyallah kamu akan hidup bahagia dunia dan
akhirat”.
Camkanlah
penjelasanku ini dan renungkanlah pelik-peliknya. Jika kamu benar-benar seorang
pencari kebenaran, berperilakulah seperti akhlak yang telah dicontohkan diatas.
Bersikaplah sebagaimana dikatakan dalam peribahasa berikut; “Barangsiapa mencintai dirinya pasti akan
memperhatikannya”.
Keterangan:
“Nasihat seterusnya dari Habib
Muhammad bin Abdullah Al-Alaydrus, menyuruh supaya berpegang teguh dan
merenungkan secara dalam-dalam dan beliau bertanya pada kamu semua, sekiranya
kamu benar-benar seorang pencari kebenaran, berakhlaklah seperti akhlak yang
telah dicontohkan diatas dan yang terdahalu. Berpeganglah pada peribahasa yang diberikan
sekuatnya kerana mengandungi rahsia disebalik peribahasa iaitu “Sekiranya kamu
benar-benar sayangkan diri kamu pasti kamu akan senantiasa melihatnya dan
menjaganya”.
Mendekatlah
kepada Allah dengan amalan-amalan kaum pilihan, yaitu orang-orang sholeh – yang
disebutkan dalam kitab ini – yang suka berhubungan dengan Allah dengan
mengerjakan amalan-amalan yang bermanfaat dan dapat mendekatkan mereka kepada
Allah.
Keterangan:
“Ringankan dirimu untuk mengerjakan
amalan-amalan orang-orang sholeh, maka dengan tak secara langsung kamu menjadi
dekat dengan Allah dan termasuk dalam golongan orang-orang sholeh. Kenapa?
Kerana kamu mengikut jejak langkah orang sholeh. Mudahkan! Tanamkan minat untuk
dapat mengerjakan amalan-amalan yang berfaedah dan ringankan punggung kamu
supaya dekatlah kamu kepada kaum sholihin dan dekat kepada Allah swt. Bestnya!
Tapi tak buat! Dan tak nak buat! Memang Best!”.
Seseorang
yang memiliki kedudukan dan kemulian dalam masyarakat hendaknya merendahkan
dirinya dan menjaga hubungannya dengan Allah swt dengan cara melupakan
kedudukannya, membantu masyarakat memenuhi keperluan mendesak mereka, atau
segala keperluan lain yang bermanfaat bagi mereka, menolong orang-orang yang
hancur hatinya (al-munkasirin) dan menjadi penghubung antara kaum fakir miskin
dengan orang-orang kaya. Jika kerana melakukan semua perbuatan ini kemuliaannya
menurun, Allah swt akan menggantinya dengan sesuatu yang lebih baik.
Keterangan:
“Setiap murid hendaknya merendahkan
diri pada setiap waktu dalam menjaga hubungan Allah Taala dengan melupakan
kedudukannya. Cara mudah adalah meninggikan orang lain daripada diri sendiri.
Sentiasa membantu masyarakat didalam memenuhi keperluan mereka yang bermanfaat
bagi mereka. Siap sedia untuk menolong orang-orang yang hancur hatinya (putus
harapan) dan menjadikan dirimu sebagai jembatan antara kaum fakir miskin dengan
orang-orang kaya. Sekiranya perbuatan ini akan meletakkan diri kamu jauh pada
pandangan orang-ramai dan menghilangkan kemuliaan kamu maka Allah Taala akan
menggantinya dengan sesuatu yang lebih baik”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan