Catatan Popular

Selasa, 24 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 7 HATI BERMASIAT TUBUH TAAT

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Hendaklah kita ketahui bahawa tanpa kita sedari, Hati kita bermaksiat semasa Anggota Tubuh kita taat. Pada setiap masa salik / murid pandai bercakap-cakap tapi bodoh (gelap) hatinya. Bab ini insyallah akan menerangkan salah satu landasan amal yang sangat bermanfaat bagi sesiapa yang mahu merenungkan dan mengerjakan panduan dan nasihat oleh Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus”.

Ingatlah, maksiat yang dilakukan oleh anggota tubuh lebih ringan dibandingkan daripada maksiat yang dikerjakan oleh hati. Oleh itu para salik dan murid yang ingin mencapai kebersihan dan kesucian hatinya didalam pendakian menuju kepada Allah Taala harus mengambil berat untuk meneliti dan menyelidiki akan kedudukan hati (perbuatan hati) dan anggota tubuhnya didalam melaksanakan ketaatan kepada Allah Taala.

Perhatikan panduan dan kata kata hikmah dari mereka yang sudah mengakhiri pendakian mereka supaya mendapat kejayaan dan keselamatan dunia dan akhirat dengan mengikuti nasihat mereka diringi dengan diiringi pertolongan dan keizinan dariNya, insyallah akan berhasil”.

1. Hanya dengan melaksanakan ketaatan dapat mendekatkan diri salik / murid kepada Allah.

Keterangan:
Ayat ini menyebutkan melaksanakan! Bererti para salik / murid yang tidak mempunyai istiqamah, tidak mengambil berat, memandang ada lain perkara yang lebih besar dari melaksanakan kewajiban-kewajiban didalam pengabdian terhadap Allah Taala, mana mungkin dapat mendekatkan diri salik / murid terhadap Allah Taala. Sangat-sangatlah mustahil. Tanpa disedari, kita sudah meletakkan sesuatu yang lebih besar daripada Allah Taala. Dimana pengucapan kita pada Allahu Akbar (Allah Maha Besar) adalah pengucapan yang bohong yang dilontarkan (diberikan) dihadapan Allah setiap masa, khususnya didalam Takbiratul Ihram. Astagfirullah. Ya Allah Ampunilah Dosa kami didalam tidak kesedaran akan pengucapan kami terhadapMu

2. Berkata kaum ariffin, menjauhi maksiat lebih penting (baik) dibandingkan dengan memperbanyakkan ketaatan tetapi masih bertolak-ansur pada perbuatan dosa.
Keterangan:
Pandangan kaum ariffin didalam perkataan mereka menunjukkan sebagai salik / murid bukan mudah untuk melaksanakan ketaatan di dalam peribadahan terhadap Allah Taala tanpa kesedaran dan persiapan yang bersih dan kosong hati selain Allah Taala semasa mengadap kepadaNya. Oleh kerana kekurangan faham (tidak faham, tidak ada ilmu, tipis kefahaman, salah faham, hati yang lebih banyak asyik dan harap dunia dan isinya, banyak was-was dan sangsi dan lain lain) didalam kesedaran dan persiapan yang dimiliki oleh salik dan murid dalam perkara Iman, Tauhid dan Hukum-hukum Syariat, itulah penyebabnya semasa mengadap Allah Taala tanpa Ilmu sangat bahaya. Maka bagi langkah awal bagi salik dan murid didalam pendakian mereka hendaklah menekankan dalam menjauhi maksiat dan dosa. Itu lebih mudah dari melakukan ketaatan. Ingat! Sekiranya menjauhi maksiat dan dosa tidak dapat juga dikerjakan lebih baik engkau menghilangkan diri dari bumiNya. Mengapa begitu, sampai menghilangkan diri dari bumiNya? Ketaatan sangat-sangat berat untuk salik dan murid menjalaninya dengan kebersihan hati daripada maksiat dihadapan Allah tanpa ada ingatan selain daripada Allah Taala. Maka perkara yang lebih ringan daripada ketaatan dari sholat adalah menjauhi maksiat seberapa yang boleh. Isyarat ini bukan menunjukkan supaya ditinggakanl ketaatan terhadap Allah Taala lebih-lebih mendirikan dalam sholat. Jangan salah faham. Kewajipan tetap kewajiban“.

3. Ibnu Abbas ra pernah ditanya; “Bagaimana pendapatnya tentang 2 orang berikut;
Pertama; Orang yang kebaikannya banyak dan keburukannya juga banyak.
Kedua; Orang yang kebaikannya sedikit dan keburukannya juga sedikit”
.
Beliau menjawab, “Aku tidak akan membandingkan keselamatan dengan apa pun”.

Ibadah memiliki 2 bahagian:
Pertama; Melaksanakan Perintah dan Menjauhi Larangan, adalah seperti orang yang menderita penyakit. Siapa yang sakit? Para Salik dan Murid yang kononnya ingin mengenal Allah Taala dan berkeinginan untuk menuju kepadaNya samada niat dan tujuan mereka benar ataupun tidak. Kerana salik dan murid mengetahui benar dengan ilmu bahawa untuk melaksanakan perintah-perintahNya harus dengan hati yang bersih dari segala-galanya dan
disertai dengan keikhlasan hati. Untuk melaksanakan perintahNya dan mengadap kepadaNya dengan keadaan demikian sangat-sangat sukar bagi salik dan murid kerana mereka sentiasa mengadap kepada Allah Taala dengan Hati Yang Maksiat.

Cara pengubatan bagi salik dan murid yang menderita penyakit boleh dilaksanakan dengan 2 cara:
Memakan Ubat dan Berpantang;
Apa itu Memakan Ubat dan apa itu Berpantang? Memakan Ubat: bermaksud mengerjakan sepenuh ketaatan didalam perintahNya dengan kebersihan hati dan ikhlas tanpa merasa keberatan untuk mengerjakannya (diserahkan kembali) dihadapan Allah Taala didalam pengabdian. Juga mempunyai rasa tanggung-jawab menjunjung tinggi diatas kepalanya akan perintah-perintah Allah Taala tanpa alasan apapun juga.
Berpantang: bermaksud menjauhi segala larangan-laranganNya dengan keseluruhan. Lari daripada apa yang dihukumkanNya akan larangan-larangan keatas HambaNya.

Maksud lagi satu pada Memakan Obat dan Berpantang seperti berikut;
Memakan Obat: – Ilmu Pengetahuan Agama dengan belajar.
Berpantang: – Amal, mengamalkan apa yang didapati dari Ilmu Pengetahuan.

Sekiranya hanya salah-satu yang boleh dilaksanakan salik dan murid, maka Berpantang lebih utama. Sebab ubat tidak akan bermanfaat (tak ada gunanya) jika salik dan murid tidak MENTAATI LARANGAN DOKTOR. Bahkan, kadang-kala hanya berpantang, tanpa memakan Ubat, sipesakit (salik dan murid) boleh sembuh. Rasulullah saw bersabda: “Pokok Pangkal semua ubat adalah Berpantang”.

Keterangan:
Bermaksud, Ilmu Pengetahuan tidak berguna tanpa Mengamalkannya”. Apa gunanya menimba ilmu, kalau tidak mahu berjuang keras! Hanya tebalkan buku catitan dan menghabiskan dakwat”.

Perhatikan:
Salik dan Murid disuruh menjunjung tinggi perintah-perintahNya diatas kepala. Sedangkan Allah menjunjung tinggi larangan-laranganNya. Sesiapa yang dapat menjauhi (jauh, jauh, jauh) larangan-larangan Allah, dialah hambaNya yang TAAT.

4. Seorang Arifbillah berkata: “Orang yang melakukan ketaatan tidak menjadi dekat kepada Allah Taala tetapi orang yang menjauhi laranganNya boleh menjadi dekat kepadaNya”. Sebab, kebajikan dapat dikerjakan setiap orang: baik atau jahat. Tetapi yang mampu menjauhi dosa hanyalah orang yang shidq (benar) dan muqarrab (dekat dengan Allah).

Keterangan:
“Perhatikan kata arifbillah ini; ‘ketaatan tidak boleh mendekatkan seseorang kepada Allah tetapi menjauhi (lari) larangan-laranganNya boleh mendekatkan diri kepadaNya’. Kerana salik dan murid mengadap kepadaNya dengan Hati Yang BerMaksiat, mana mungkin dapat mendekatkan diri kepadaNya. Lain pula dengan salik dan murid yang dapat menjauhkan diri dari laranganNya termasuk tidak bersyubhat walau sedikitpun boleh mendekatkan diri mereka dimana mereka mendapat penghormatan sebagai orang yang shidq (benar)ndan orang yang muqarrab”.

5. Oleh kerana sering kalinya salik dan murid melakukan banyak amal kebajikan tetapi jiwa dan hati mereka tetap kotor. Perkara begini disebabkan kerana mereka tidak meletakkan AMALnya dengan TAKWA dan sesuka hati mereka melakukan perbuatan HARAM & SYUBHAT sehingga tidak sedar hati mereka menjadi ROSAK.

Keterangan:
Secara keseluhuran, kebanyakkan salik dan murid mempunyai niat dan tujuan yang benar didalam mencari makrifah dan belajar cara-cara mendekatkan diri dengan ketaatan kepada Allah Taala. Kebanyakkan salik dan murid jatuh, gugur didalam tahap demi tahap dalam penyucian hati dan jiwa menjalani pendakian mereka kerana merasa sangat berat untuk membuang segala tabiat-tabiat buruk yang selama ini sudah melekat pada hati dan jiwa mereka. Mereka merasa apa saja yang mereka ingin lakukan tidak diizinkan oleh Syariat Allah Taala. Salik dan Murid ini berada didalam kerunsingan, disebelah pihak menarik kepada ketaatan pada ketaatan dan larangan, disebelah pihak menarik untuk melakukan larangan-larangan Allah Taala. Mereka sedar dan yakin bahawa melanggar larangan Allah akan mengakibatkan dosa dan mereka akan behenti dari pendakian mungkin lebih teruk, jatuh dari pendakian mereka. Apakah yang membuat salik dan murid berada didalam kerunsingan, sedangkan mereka mengetahui bahawa ketaatan adalah puncak pendakian mereka? Ini tidak lain adalah jiwa mereka masih menginginkan untuk bercampur-gaul dengan para kenalan, famili, kaum kerabat dan lain-lain walaupun pencampuran (pergaulan) mereka mengandungi unsur fitnah, percakapan keji, mengandungi semua maksiat pada anggota badan dan banyak lagi. Inilah sebabnya salik dan murid gugur, terjebak dalam permainan syaitan. Keinginan tidak mahu berpisah dengan mereka kerana merasakan berat menjalankan kewajipan yang disyariatkan dan mungkin juga timbul dalam diri salik dan murid diperlukan. Bolehlah tunjuk pada orang lain dia ada ilmu. Atau mungkin tidak boleh bersendirian seorang diri. Merasa gelisah semacam aje bila tidak berjumpa kenalan. Rasa panas!!!”

6. Ka’bul Ahbar berkata: “Akan engkau jumpa seseorang yang banyak mengerjakan kebajikan tetapi disisi Allah Taala nilainya tak lebih dari bangkai seekor keldai kerana ilmunya sedikit; hati dan bashirahnya buta. (ulama lain ada mengatakan tak lebih dari bangkai sebelah sayap lalai). Dan akan engkau jumpa seseorang yang tidak mengunakan waktu malamnya untuk beribadah dan siang harinya untuk berpuasa sunnah, tetapi disisi Allah Taala mereka termasuk dalam deretan Kaum Muqarrabin kerana ketinggian Akalnya“.

Keterangan:
Ayat diatas menunjukkan seseorang yang banyak mengerjakan kebajikan mungkin tidak ada nilai disisi Allah tetapi seseorang yang tidak mengunakan waktu malam untuk beribadah pada Allah dimasukkan kedalam kumpulan Kaum Muqarrabin! Mana mungkin begitu? Sepatutnya sesiapa yang bekerja pada Tuhan dapat masuk kedalam kumpulan itu, ini tidak! Yang tidak bekerja banyak dimasukkan kekumpulan tersebut. Mana boleh. Tak aceeelah! Maka ketahuilah yang banyak mengerjakan kebaikan hati mereka mengandungi maksiat dan mempunyai maksud, pada Allah Taala, tetapi yang tidak mengunakan waktu malam untuk beribadah dikumpulkan bersama Kaum Muqarrabin oleh kerana sebab Ketinggian Akal. Ketinggian Akal bermaksud; Ketinggian Ilmu Mengenai Allah. Mengetahui segala Hukum-Hukum Syariat dan Pelaksanaannya, Mempunyai Kebersihan Hati dan Jiwanya menjalani Penghidupan yang sementara ini. Menyakini Umurnya pendek. Mempersiapkan diri mereka menghadapi Maut dengan tidak melengahkan dan merasai seolah-olah Maut Menanti dan akan menjemput bila-bila masa saja. Memandang Akhirat dihadapan dan meletakkan Dunia dibelakang. Yang paling penting sekali mereka ini dapat menjauhi diri mereka dari melakukan maksiat dan dosa. Apa saja yang Haram dijauhinya, apa saja yang syubhat mereka lari daripadanya

7. Amal mempunyai berbagai rahsia yang tersembunyi dan cara-cara mereka yang mulia. Bukan semua orang yang beramal dapat merasakan kesannya kerana setiap amal memerlukan adab-adab yang baik dan asas-asas penting yang tersembunyi dalam batin. Jika salik dan murid yang berhati bersih beramal dan mengetahui rahsia amalannya, maka tanda-tanda pengabulan akan nampak dan cahaya wushul akan menyinarinya. Tetapi jika salik dan murid beramal yang batinnya gelap dan jiwanya buruk, maka mereka akan semakin buta dan tersesat jauh, jauh dari Allah Taala.

Keterangan:
Salik dan Murid bila beramal, tidak mahu mengambil rahsia-rahsia yang tersembunyi disebalik amalan-amalan mereka. Mereka hanya memandang amal-amal mereka dengan tidak menerapkan dari mana amal-amal itu datang, kepunyaan siapa, bagaimana amal itu dapat dikerjakannya dan seterusnya. Dengan tidak ada adab-adab dalam beramal maka kemanisan (atau pucuk pangkal amal) itu tidak akan memberikan kesan pada pelakunya (salik dan murid). Ingatlah! Setiap amal ada adab-adab harus difahami dan dilaksanakan adab-adab itu untuk membuahkan kesan dalam diri pelaku. Bila hati salik dan murid yang beramal sudah bersih dari segala maksiat dan syirik yang tersembunyi dalam batin, hilang, maka tanda-tanda pengabulan (pencapaian) akan kelihatan dan cahaya wushul (sampai) akan meyelubungi si salik dan murid. Apa itu tanda pengabulan (pencapaian) dan apa itu cahaya wushul (cahaya sampai)?

Pertama: Pengabulan? Pengabulan bermaksud; dapat menjalani ibadah ketaatan kepada Allah Taala atas izinNya (dengan keridhaan Allah Taala). Tanda pengabulan bermaksud; Hati dan Anggota Badan menangani Ibadah Ketaatan dengan SENANG dan RINGAN tanpa merasa berat sedikit pun juga dan tidak melengah-lengahkan dan menerima jemputan dari Allah Taala dengan senang hati.. Itulah Pengabulan dan Pencapaian.
Kedua; Cahaya Wushul (cahaya yang menyampaikan salik dan murid kepada Allah Taala) bermaksud; Cahaya Allah yang menarik salik dan murid atas IradahNya (kehendaknya untuk menghadiri jemputanNya) dan Tanda Cahaya Wushul itu adalah didalam pergerakkan dan perbuatan mereka yang diselubungi dengan KETENANGAN. Duduk Diam Dalam Ketenangan. Berjalan Dalam Ketenangan. Bercakap Dalam Ketenangan. Berfikir Dalam Ketenangan. Melihat Dalam Ketenangan. Mendengar Dalam Ketenangan. Merenung Dalam Ketenangan. Pokoknya KEHIDUPAN mereka diSELUBUNGI KETENANGAN. Bagi salik dan murid yang beramal yang hatinya gelap dan perangai tabiatnya buruk, maka akan semakin buta. Oleh kerana kebutaannya bertambah, disebabkan tidak mendapat cahaya wushul, hari demi hari mereka sesat dan jauh dari pandangan, perlindungan, bantuan dan pertolongan Allah Taala

8. Saiyidina Ali berkata: “Orang yang beribadah tanpa ilmu seperti keldai yang menggiling tepung, dia berjalan mengilingi penggilingan dan tidak berganjak dari tempatnya

Keterangan:
Sesiapa yang mengerjakan perintah dan larangan Allah Taala dengan tidak disertai oleh ilmu pengetahuan, disamakan dengan seekor keldai yang asyik berpusing ditempat pengilingan tepung. Mengapa? disebabkan mata keledai itu dipakaikan penutup mata.
Bermaksud; Keledai itu tidak dapat melihat. Maka keledai itu ingat dia dah berjalan sangat jauh tetapi masih ditempat yang sama. Begitu juga dengan salik dan murid yang mengerjakan perintah dan larangan Allah tanpa ilmu pengetahuan agama untuk menunjukkan jalan yang benar (terang) maka butalah mata zahir dan mata hati si salik dan murid itu. Mereka ingat apa yang mereka kerjakan diterima oleh Allah tetapi sia sia sahaja

9. Janganlah beramal dengan kebodohan kerana dengan kebodohan itu akan membuahkan bencana bagi pengamalnya dan ilmu yang dimiliki hanya akan menyesatkannya.

Keterangan:
Jangan mengamalkan perintah dan larangan Allah Taala tanpa mengetahui hukum-hukumnya Sah, Batal, Wajib, Haram, Harus dan lain lain. Tanpa mengetahui hukum-hukumNya bagaimana mungkin seseorang mengerjakan perintah dan larangan Allah hanya semata-mata menjadi Pak Turut saja. Maka segala amalnya ditolak oleh Allah Taala dan akan menyesatkannya kerana dia anggap apa yang dikerjakan betul”.

10. Sesiapa yang ingin hatinya bercahaya hendaknya meneliti (melihat) dirinya. JANGAN BERTOLAK ANSUR pada perbuatan yang SYUBHAT DAN HARAM dan berusaha menjauhi segala DOSA dengan segenap JIWA DAN RAGA. Barangsiapa dapat melaksanakannya akan mendapatkan banyak manfaat, melapangkan dada dan menenangkan nafs.

Keterangan:
Wahai para salik dan murid murid; Kamu semua menginginkan hati yang bercahaya (hati yang dapat cahaya dari Allah) hati yang dapat keridhaanNya atas setiap gerak dan perbuatan kamu. Untuk mendapatkannya dengan cara mudah adalah melihat akan kesalahan diri, jangan melibatkan diri dengan perbuatan yang mendatangkan kesalahan. Jangan melihat kesalahan orang lain. Bahaya yang ada pada melihat kesalahan orang lain akan memadamkan mata hati sendiri untuk melihat kesalahan diri! Jangan sekali-kali bertolak ansur pada perbuatan perbuatan yang mengandungi syubhat dan haram. Larilah kamu jauh-jauh. Tinggalkan mereka, jangan terjebak oleh permainan syaitan. Jangan rasa sedih bila meninggalkan mereka (famili, kenalan, kaum kerabat) yang terperangkap dalam perbuatan syubhat dan haram. Kalau tidak tahu apa perbuatan yang mengandungi syubhat dan perbuatan haram maka HABISLAH JAWAPANNYA. Sesiapa yang dapat melaksanakan panduan ini insyallah akan dapat banyak manfaat (kebaikan-kebaikan), melapangkan dada (dadanya dipenuhi oleh ilmu) dan menenangkan nafs (hati dan jiwanya) dapat ketenangan. Perhatikan baik-baik masaalah ini kerana kamu akan dibalas sesuai dengan perbuatan kamu”

11. Perhatikan peringatan dan jaminan dari Allah Taala dalam surah Taha 20:124; “Dan barangsiapa yang berpaling dari peringatanKU (sesiapa yang tidak melaksanakan perintah dan larangan daripadaNya sesudah mengetahui HukumNya) maka sesungguhnya penghidupan yang sempit (diberikan kehidupan didunia penuh dengan bala bencana samada dengan sedar atau tanpa kesedaran) dan Kami akan menghimpunkannya pada hari Qiamat dalam keadaan buta (dicabut nyawanya dengan Suul Khatimah (pensudahan yang buruk) dikumpulkan pada mereka dalam kumpulan orang-orang yang INGKAR”. Ulama mentafsirkan ayat ini dengan mengatakan Allah akan memberikanya Rezeki Haram yang dapat menyebabkan kehidupannya menjadi sempit. Kerana makanan dari sumber yang haram akan membuat dada menjadi sempit (tidak boleh menerima nasihat, tidak boleh diajak kepada kebaikan) dan mempunyai perangai yang sangat buruk.

Tiada ulasan: