Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran
Hubungan
Naluri Dengan Akal
Sehubungan dengan apa yang
telah kujelaskan, sesungguhnya ada sekelompok manusia yang tercela. Tabiat
mereka buruk dan suka menipu. Keadaan mereka menyerupai orang-orang berakal.
Namun sebenarnya mereka bukan dari kelompok orang yang berakal sebagaimana yang
akan kujelaskan. Kamu akan melihat orang yang berakhlak tercela ini memiliki
akhlak syaitan dan otak yang cemerlang. Mereka menggunakan naluri (idrak) untuk
memahami berbagai hal. Sumber naluri (idrak) adalah nafs. Aku menjelaskan erti
akal dan penipuan agar tujuan penulisan buku ini tercapai.
Keterangan:
“Alhamdulillah, segala puji dan syukur bagi Allah
Taala dengan taufiq dan hidayahNya mengizinkan kita sampai kepada bab terakhir
didalam kitab “Rahsia Ilmu Kaum Muqarabbin” yang diilhamkan oleh Habib Muhammad
Bin Abdullah Alaydrus. Semoga Allah Taala memberi keselamatan dan kesejahteraan
kepada Nabi Muhammad saw dan Ahlul Baitnya serta para Sahabat-sahabatnya. Amin.
Sehubungan dengan tajuk diatas yang telah dijelaskan oleh Habib Muhammad, ada
segolongan manusia yang tercela. Golongan ini berperangai buruk dan sangat suka
menipu @ bertopeng. Mereka seolah-olah menyerupai orang-orang yang berakal dan
suka bersama dengan mereka yang mempunyai akal. Tetapi hakikat sebenarnya
mereka bukan terdiri dari golongan yang berakal yang mendapat taufiq dan
hidayah dari Allah Taala. Golongan yang berperangai buruk ini memiliki akhlak
(tata cara) syaitan dan yang anehnya, memiliki otak yang cemerlang. Mereka
mengunakan gerak hati untuk memahami berbagai perkara dan sumber gerak hati
mereka datangnya dari nafs. Oleh kerana golongan yang berperangai buruk ini
memiliki otak yang cemerlang dan mendapat dorongan dari nafsnya supaya penipuan
dan tujuan mereka tercapai”.
Sesungguhnya agama disusun
berdasarkan akal. Telah disebutkan bahawa agama seseorang sesuai dengan
kemampuan akalnya. Menipu adalah perilaku yang sangat buruk. Si penipu memiliki
pemahaman mendalam tentang hal-hal yang tercela dan dapat dengan cepat
memanfaatkannya. Kemampuannya ini ia peroleh dari kekuatan naluri (idrak), sama
sekali tidak ada hubungan dengan akal. Kelompok ini sangat hina dalam pandangan
orang-orang yang berakal. Hati mereka buta dan pandangan mereka buruk.
Andaikata mereka memiliki pemikiran dan pendapat yang baik tentu keadaan mereka
tidak akan kacau. Dan mereka tidak akan memilih kedudukan yang hina dengan
melakukan perbuatan buruk, menyakiti hati orang lain dan merendahkan mereka.
Keterangan:
“Ketahuilah, agama itu disusun berdasarkan akal. Dan
setiap manusia menyakini agama yang dianuti mengikuti dengan kemampuan akalnya.
Sifat suka menipu adalah perangai yang sangat buruk dan dilarang keras oleh
agama Islam. Akhlak si penipu ini diberikan kefahaman yang mendalam tentang
perkara-perkara yang buruk lagi hina dan dengan kecepatan dapat mengunakan kefahaman
menipu dengan cepat dan tepat. Kemampuan menipu yang diperolehi datangnya dari
kekuatan gerak hati dan sama sekali tidak ada kena mengena dengan akal.
Golongan ini sangat-sangat hina dalam pandangan orang-orang yang berakal. Hati
mereka buta dan pandangan mereka buruk. Ini dikeranakan hati mereka gelap dan
pencarian mereka hanya tertumpu pada melakukan perkara keburukan dan tujuan
mereka adalah menarik perhatian orang-orang berakal berpaling daripada Allah
Taala. Sekiranya mereka ada pemikiran dan pendapat yang baik sudah tentu mereka
tidak akan membuat kacau dimuka bumi ini. Dan sekali gus, mereka tidak akan
memilih untuk duduk pada tempat yang hina dengan melakukan perbuatan buruk,
suka menyakiti orang lain dan suka merendahkan mereka”.
Naluri (idrak) bukan
merupakan suatu keutamaan dan pemiliknya tidak boleh digolongkan sebagai orang
yang berakal. Sebab, banyak haiwan yang nalurinya (idrak) lebih kuat dari
manusia. Bukan kah kamu melihat bagaimana burung dapat mengetahui pergantian
musim dalam setahun dan perbezaan waktu yang bahkan tidak diketahui oleh
orang-orang cerdas dan mulia sekali pun. Namun kemampuan burung tersebut
bukanlah suatu keutamaan. Kemuliaan adalah bagi orang-orang yang berakal, yaitu
orang-orang yang memiliki pemikiran baik dan akhlak terpuji, yang suka berbuat
baik dan hatinya selamat.
Keterangan:
“Mereka yang bersandarkan gerak hati bukan merupakan
suatu keutamaan dan pemiliknya tidak digolongkan sebagai orang yang berakal.
Banyak haiwan seperti burung yang mempunyai gerak hati yang lebih kuat dari
manusia dimana mereka mengetahui pergantian musim dalam setahun dan juga
perbezaan waktu, malah tidak diketahui oleh orang-orang yang cerdas dan mulia
sekali pun. Ingat, kemampuan burung tersebut bukanlah satu keutamaan. Kemuliaan
terletak pada orang-orang yang berakal, yaitu orang-orang yang mempunyai
pemikiran baik dan akhlak mulia, suka berbuat baik dan hati yang selamat.
Sekiranya seseorang memperagakan seperti seorang yang berakal maka lihatlah
dimana dia menyalurkan akalnya! Hati yang selamat adalah hati yang mengetahui
untuk menghalang daripada melakukan perbuatan buruk, menyakiti orang lain,
merendahkan orang lain dan apa saja yang dilarang oleh agama. Itulah maksud
hati yang selamat”.
Kamu akan melihat si penipu
ini sangat pandai berbuat buruk dan menundukkan masyarakat, tapi tidak pandai
mengurus dirinya sendiri. Andaikata akalnya waras, tentu ia akan berbuat baik
kepada dirinya, sebab sebuah pemikiran (tsamaratul ‘aql) pasti berupa kegiatan
yang baik.
Keterangan:
“Orang yang suka menipu sangat pandai berbuat buruk
dan boleh menundukkan masyarakat dengan ilmu buruknya itu. Tetapi mereka tidak
tahu mengurus diri mereka sendiri. Sekiranya mereka mempunyai akal yang waras,
sudah tentu mereka akan mengerjakan perbuatan baik keatas diri mereka dan
terhadap orang lain, kerana pemikiran yang sempurna akan membuahkan perbuatan
yang baik”.
Bukankah kamu pernah
mendengar ucapan Imam Syafie rhm, “Andaikan ada seseorang
mewasiatkan 1/3 hartanya untuk diberikan kepada orang yang paling berakal, aku
berpendapat agar harta tersebut diberikan kepada orang-orang yang suka berzuhud
di dunia”. Pendapat ini beliau sampaikan kerana beliau melihat para
ahli zuhud telah melakukan suatu perbuatan yang sangat baik bagi dirinya, yakni
meninggalkan dunia yang hina. Berkat usaha mereka yang baik ini, maka Syafie
memandang mereka sebagai orang yang paling berakal. Fahamilah keterangan yang
jelas ini.
Keterangan:
“Lihatlah pada pendapat dan sanjungan kedudukan
yang diberikan Imam Syafie rhm kepada orang berakal yang berzuhud. Dimana
beliau mewasiatkan, mengeluarkan 1/3 daripada harta dan menyokongkan kepada
sesiapa yang berkeinginan berbuat demikian. Ini tidak lain kerana beliau
melihat ahli zuhud melakukan sesuatu perbuatan yang baik bagi dirinya dengan
meninggalkan dunia yang tergila-gilakan oleh manusia. Oleh kerana berkat usaha
mereka Imam Syafie memandang mereka sebagai orang yang paling berakal kerana
dunia tidak dapat membudakkan mereka”.
Jarang dalam diri seseorang
terhimpun akal yang sihat dan naluri (idrak) yang kuat. Bahkan hampir tidak
ada. Pada umumnya, semakin kuat naluri (idrak) seseorang, maka semakin kurang
sempurna akalnya. Dan semakin sempurna akalnya, maka semakin buruk nalurinya
(idrak). Sebab, orang yang berakal selalu berpikir, sibuk mengurai dan
membeza-bezakan segala hal, sehingga (otaknya) sulit untuk menghafal dan
bersikap teliti.
Keterangan:
“Tidak terhimpun (memiliki) akal yang sihat dan
gerak hati yang kuat pada seseorang sekali gus! Secara keseluruhan, kalau gerak
hatinya kuat maka kurang sempurna akalnya dan kalau sempurna (baik) akalnya
maka lemahlah gerak hatinya. Kedua keadaan itu berbeza kerana orang yang
berakal senantiasa berpikir mengenai dirinya yang senantiasa lemah dan
melakukan dosa, mereka sibuk dengan meneliti diri mereka dan senantiasa melihat
perbuatan yang ingin dilakukan samada manfaat ataupun tidak, sehingga mereka
tidak ada masa dan susah untuk menghafal sesuatu kerana keinginan untuk
bersikap meneliti yang diutamakannya mereka”.
Orang yang lemah akalnya
sedikit berfikir, sehingga nalurinya (idrak) lebih mampu untuk meneliti dan
menghafal segala sesuatu. Inilah sebabnya orang yang memiliki naluri (idrak),
mempunyai daya hafal yang lebih kuat dan kemampuan berfikir yang lebih rendah.
Kerana kesempurnaan itu sangat jarang, maka jarang dalam diri seseorang
terhimpun kemampuan berpikir dan menghafal.
Keterangan:
“Bagi orang yang lemah akalnya, mereka sedikit pada
berfikir hinggakan gerak hati mereka lebih kuat untuk meneliti dan menghapal
sesuatu. Fahamilah, orang yang memiliki gerak hati mempunyai kekuatan menghafal
yang lebih kuat dan kemampuan untuk berfikir yang lebih rendah. Jarang sekali
dalam diri seseorang terkumpul berfikir dan menghafal kerana kesempurnaan
sangat jarang”.
Segala sesuatu di alam ini
saling melengkapi dan dapat diperhitungkan. Jika seseorang mempunyai kelebihan
dalam suatu segi, maka ia akan memiliki kekurangan dalam segi yang lain.
Sebagaimana dalam masalah akal dan harta, jarang kedua hal ini terhimpun pada
diri seseorang. Setiap kali agama, akal dan muruah seseorang membaik, maka
keadaan duniawinya memburuk dan mengecil. Bahkan ia hampir tidak memperoleh
bahagian duniawi sama sekali. Kaedah ini hampir tidak pernah meleset. Dikatakan
bahawa Allah berfirman kepada Daud as,
“Sesungguhnya Aku tidak akan menghimpun kecerdasan
dan rezeki dalam diri seseorang”. Keadaan seperti ini
bertingkat-tingkat dalam masyarakat. Setiap kali kedudukan seseorang meningkat
dan mendekati kesempurnaan, maka keberuntungannya akan berkurang sebesar itu
pula, dan dunia akan bermuka masam dan lari meninggalkannya. Dalam keadaan
inilah manusia akan (menjadi) sendiri, menghadapi sedikit masalah kehidupan dan
sebagian besar usahanya tidak membuahkan hasil. Inilah salah satu rahsia alam
dan sunnah yang berlaku.
“Dan
kamu sekali-kali tidak akan mendapati perubahan pada sunnah Allah”
QS Al-Ahzab, 33:62
Keterangan:
“Ketahuilah, akal dan muruah (usaha seseorang untuk
melaksanakan semua perkara yang dianggap baik dan menjauhi semua perkara yang
dianggap buruk oleh masyarakat) seseorang meningkat, maka keadaan dunianya akan
hina. Kadang-kadang hampir ia tidak mendapat bahagian dunia sama sekali seperti
yang difirmankan oleh Allah Taala kepada Daud as: ”Aku tidak akan mengumpulkan
cerdas dan rezeki dalam diri seseorang”. Hendaknya kamu ketahui
tingkat-tingakat dalam masyarakat berbeza, setiap kali kedudukkan seseorang
meningkat dan mendekati kesempurnaan, maka keuntungannya akan berkurang dan
dunia akan lari meninggalkannya kerana dunia mengetahui bahawa dirinya tidak
lagi diperlukan. Dalam keadaan begini manusia akan menjadi sendirian dan
menghadapi sedikit masalah kehidupan dan sebahagian besar usahanya tidak
mendatangkan hasil. Itulah rahsia alam dan sunnah yang berlaku”.
“Orang-orang yang berakal menganggap penipu sangat bodoh, tolol dan tidak
memiliki
pemikiran (pertimbangan). Sebab, penipuan dan
kebodohan adalah 2 sisi kekurangan.
Sedangkan akal terletak di tengah-tengahnya, dan
kamu telah mengetahui bahawa:
“Sebaik-baik
perkara adalah yang tengah-tengah” (HR Ibnu Sam’ani)
HR Ibnu Sam’ani
Keterangan:
“Orang yang berakal menganggap penipu sangat bodoh
dan tidak memiliki pemikiran untuk mempertimbangkan kelakuan yang ingin
dilakukan. Sebenarnya penipuan dan kebodohan adalah 2 perkara yang berbeza.
Penipuan dilakukan oleh orang yang berakal sedangkan kebodohan hanya dilakukan
oleh orang yang akalnya gelap. Kerana perbuatan menipu memerlukan akal untuk
mengetahui cara-cara menipu sedangkan kebodohan adalah mereka yang tidak dapat
memahami cara-cara untuk menipu oleh kerana akal gelap yang dimilikinya”.
Penipu kadang kala adalah
seorang yang berilmu dan berpenampilan menarik, tapi kerana akalnya tidak
bercahaya dan ia tidak berbuat baik, maka masyarakat merendahkan dan
menghinakannya. Sedangkan orang berakal yang baik, meski ilmunya sedikit, tapi kerana
memiliki jiwa yang bersinar dan hati yang selamat, maka masyarakat memuliakan
dan mengagungkannya. Dikatakan bahawa seorang penipu adalah mitra orang yang
ditipu, hanya saja keadaan dan akibat yang akan ditanggung oleh penipu jauh
lebih buruk.
Keterangan:
“Kadang kala seorang yang berilmu dan berpenampilan
gagah penuh dengan pemakaian sunnah-sunnah Rasul tetapi sebenarnya adalah
seorang penipu. Dia ingin menghidupkan sunnah Rasul tetapi malangnya merasa
besar diri ala ulama, seperti orang yang memiliki ilmu dan sebagainya. Mereka
ini hanya nampak apa yang digayakan pada alim ulama tetapi tidak mahu
mencontohi mereka dari segi ibadah untuk mendekatkan diri kepada Allah dan
menjauhi dunia. Maka masyarakat akan mengenal mana yang tulin mana yang palsu.
Manakala orang yang berakal baik, walaupun ilmunya sedikit tetapi mereka
memiliki jiwa yang bercahaya dan hati yang selamat dari perbuatan mungkar, maka
masyarakat akan memuliakan dan mengagungkannya. Ketahuilah bahawa seorang
penipu mudah mengenal penipu, sebab kedua-duanya penipu. Begitu juga dengan
orang mukmin mudah mengenal orang mukmin kerana keduanya mukmin. Itulah yang
dikatakan cermin”.
Ketahuilah, syarat untuk
memiliki akal yang sihat adalah keharusan untuk berbuat baik dan berhati
selamat. Dan syarat untuk menjadi seorang penipu adalah kegemaran untuk berbuat
buruk dan berhati kotor.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan