Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 8 HATI YANG LUNAK

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Hati Yang Lunak

Tidak ada kurnia pemberian Allah Taala kepada hambaNya seperti hati yang sederhana (hayyin) dan lembut. Ada tiga macam kecenderungan (kehendak) hati manusia;

Pertama; Hati yang dengan kehendak Allah Taala minat atau suka untuk dekat dengan kebajikan. Hati semacam ini sifatnya baik dan selalu sesuai dengan kebaikan; hati yang lembut, hati yang bercahaya dan penuh kasih. Sebab, sesiapapun yang mencintai Pencipta, dia pasti akan mencintai semua CiptaanNya (yang baik atau yang buruk). Orang yang semacam ini mempunyai kedudukan yang sangat dekat dengan Allah Taala dan memiliki tingkat yang mengikut kesesuaian yang tinggi dengan kebajikan.

Keterangan:
Hati sebegini diatas kehendakNya akan membawa hambaNya senang dan mudah untuk beramal kebajikan. Sesiapa yang mendapat kurnia begini boleh diketahui pada dirinya dengan meneliti samada ia mempunyai hati yang hayyin atau tidak seperti mana yang telah disebutkan diatas. Sekiranya dia merasa sangat senang dan mudah untuk melakukan apa saja amal kebajikan tanpa terpaksa, tanpa meletakkan alasan-alasan, tanpa melengahkan, maka itu tandanya ia mendapat kurnia pemberian oleh Allah Taala dimana ‘Dia’ juga yang akan memimbing hambaNya.

Diatas kehendakNya dan diikuti oleh Kasih SayangNya, Dia akan memimbing hamba yang dikehendakiNya supaya dapat mengubahkan hati yang keras ke hati yang lembut, hati yang gelap ke hati yang bercahaya dan hati yang menolak ke hati yang penuh kasih. Bagaimanakah orang sebegini mendapat dorongan yang begitu tinggi dan mulia dari Allah Taala? Besar kemungkinan, orang begini tidak memburukkan segala ciptaan Allah Taala. Apa saja yang dia lihat disandarkan dan dikembalikan kepada Maha Pencipta.

Penglihatannya selalu dikembalikan kepada Pencipta. Mana mungkin dia akan memburukkan ciptaan-ciptaan yang datang dari Pencipta? Tidak seperti kita yang suka melihat dan terus aje menghakimi apa yang kita lihat. Kalau kita lihat yang baik dari kekayaan dan kesenangan maka kita terus menginginkan. Kalau dilihat akan kemiskinan dan kesempitan hidup maka kita terus menolaknya. Kalau dilihat kepada benda yang cantik, maka kita akan tergoda. Dilihat kepada benda yang buruk, secara sepontan kita akan memalingkan pandangan (sikap yang menunjukkan tanda tidak setuju). Maka tanpa kita sedari, kita sudah menjatuhkan hukum kepada Allah Taala dari apa saja yang Dia Ciptakan! Yang baik kita tidak kembalikan kepadaNya. Hanya menikmati kebagusan dan kecantikan benda itu. Yang buruk kita terus menolaknya. Kedua sifat yang kita tunjukkan kepada Allah Taala adalah sifat yang tidak ada Adab (kurang ajar, tak tahu malu, tak sedarkan diri).

Oleh kerana kita tidak memahami sifat kesempurnaanNya dan segala ciptaan yang diwujudkanNya yang disertakan didalamnya penuh hikmah yang tersembunyi. Subhanallah! Maha Suci Engkau, “Ya Allah. Engkau sendiri yang mengetahui apa yang Engkau ciptakan dan hamba yang sedar akan selalu bersandar dan kembalikan segala ciptaan kepadaMu dengan pujian dan beradab”. Terjadinya begini adalah kerana hamba mempunyai hubungan yang dekat kepada Pencipta”.

Orang orang yang memiliki hati seperti inilah yang dimaksudkan oleh Allah Taala dalam firmanNya; “Sesungguhnya langit dan bumi tidak akan mampu membawaKu dan terlalu sempit bagiKu. Hanya hati yang seorang mukmin yang tenang dan lembutlah yang akan mampu menampungKu”.

Keterangan:
Allah Taala menjelaskan didalam firmanNya, langit dan bumi tidak mampu membawaKu. Hanya orang mukmin yang tenang dan lembut hatinya mampu membawaKu. Soalannya kenapakah langit dan bumi tidak mampu? Sedangkan langit dan bumi tidak mempunyai nafsu syahwat, tidak seperti kita. Langit dan bumi diciptakan olehNya hanya untuk Taat kepadaNya. Mana mungkin mereka tidak mampu membawaNya. Langit dan bumi sangat besar ciptaannya dibandingkan oleh susuk manusia yang kerdil ini. Mengapakah hati orang mukmin saja yang mampu membawaNya? Sedangkan hati mukmin kalau dibandingkan dengan besar langit dan bumi, sangat sangat jauh besarnya. Apa yang diketahui oleh kita adalah kerana Langit dan Bumi walaupun mereka adalah mahluk Allah TETAPI mereka TAKUT untuk membawaNya.

TAKUT pada KEAGUNGAN dan KEBESARANNYA. Hanya mahluk ciptaanNya yang bernama manusia dan jin saja yang sanggup untuk membawaNya. Hanya hati yang seorang mukmin yang tenang dan lembut yang akan mampu menampungNya. Apa maksud hati yang tenang, apa maksud hati yang lembut, adakah kita termasuk orang mukmin yang difirmankan olehNya? Hati yang tenang adalah kepada sesiapa yang dapat meletakkan segala Hukum-Hakam Allah Taala diatas kepalanya. Bermaksud menjunjung tinggi dan meletakkan keutamaan pada segala-galanya. Hati yang lembut, bermaksud hati yang mudah dan senang melaksanakan perintah dan laranganNya”.

Hati yang sederhana dan lembut merupakan wadah dari semua rahsia ilahiah dan sumber segala ilmu rabbaniyah. Seorang Arif berkata; “Kucintai rumah kerana Penghuninya. Dan kerana Penghuninya rumah itu dicintai”. Kebajikan orang yang memiliki hati sederhana (hayyin) dan lembut ini selalu meninggalkan kesan meski pun amal itu sedikit.

Keterangan:
Fahamilah sekelian, hati adalah tempat segala rahsia ilahi dan tempat terbitnya segala ilmu ketuhanan. Sememang hanya layak bagi hati seorang mukmin diwakilkanNya untuk menyimpan dan menzahirkan akan segala sifat-sifat ketuhanan yang Agung dan Tinggi. Dari kata arif diatas bermaksud; sekiranya hati kita dimasukkan akan kecintaan akan dunia dan isinya, mana mungkin Allah Taala hendak meletakkan rahsia ilahiahNya? Apa saja yang kita letakkan didalam hati kita, maka itulah yang kita cinta akannya. Dan fahamilah kebajikan orang mukmin selalu akan membuahkan kesan keatas kebajikan yang dilakukan kerana mereka memahami akan asal-usul kebajikan itu sehingga membuahkan hasilnya”.

Kedua; adalah hati yang tabiatnya suka menolak kebajikan. Hati ini sifatnya keras dan kasar. Walaupun orang orang yang berhati seperti ini telah berusaha bersusah-payah dan berusaha keras dalam beramal, tapi tidak banyak cahaya yang nampak pada diri mereka kerana tabiat mereka bertentangan dengan kebaikan yang mereka lakukan. Mereka mengerjakan amal dengan terpaksa dan hanya bila keadaan mendesak saja. Manusia semacam ini jika mendapat taufiq untuk melihat aib-aibnya hendaknya berusaha keras untuk menyucikan dirinya. Semoga dengan riyadhah dapat memperbaiki keadaannya.

Keterangan:
“Hal hati yang kedua ini sifatnya (tabiatnya) tidak suka membuat kebajikan yang diberikan oleh Allah Taala. Oleh kerana hatinya keras dan kasar dimana tidak ada keinginan langsung untuk belajar, tidak mahu meneruskan belajar dan tidak mahu menerima nasihat bagi mengobati hatinya yang keras dan kasar itu. Ada juga sekelompok manusia sebegini yang mengerjakan amal kebajikan mereka semata-mata kerana terpaksa untuk menjaga nama dan kehormatan mereka supaya tidak disedari oleh mereka yang mengenalinya. Mudah-mudahan mereka mendapat taufiq dari Allah Taala untuk melihat kesalahan-kesalahan diri mereka. Jika dia dapat melihat kesalahan dirinya, Insyallah akan ada perubahan pada hatinya melalui latihan yang berterusan dan bersungguh sungguh”.

Jarang kita jumpa dengan rijalul haq (para shalihin) yang tidak memiliki hati yang lembut. Tanda orang yang berhati lembut adalah kecenderungan mereka untuk bergurau (setakat yang dibenarkan syariat) kerana roh mereka ringan (khiffati ruhih) dan akhlak mereka lembut. Rasulullah saw bersabda;
Neraka diharamkan bagi orang yang lemah lembut, mudah dan dekat (dengan masyarakat)”. Hr Ahmad dan Turmudzi.
Amal seseorang yang berhati lembut menjadi baik kerana adanya kesesuaian antara hati dengan kebajikan. Sebab, kelembutan hati akan mendorong hatinya untuk melaksanakan amal kebajikan. Manusia semacam ini mempunyai sifat kasih terhadap ciptaan Allah. Dengan sikap mengasihi ciptaan Allah inilah merupakan jalan yang paling dekat untuk menuju kepadaNya. Amal manusia semacam ini bernilai tinggi kerana disokong oleh kesucian hati (kebersihan hati) dan kejernihan batin (sifat ikhlas terhadap Allah Taala). Amal yang mereka kerjakan sedikit akan menyamai banyak amal yang dikerjakan oleh orang lain. Berkat kebenaran pemikiran mereka, maka dari diri mereka muncul amal-amal sholeh yang diredhai Allah. Mereka lebih menyukai kehinaan, kesedihan (inkisar) dan tawadhu’ (perasaan dan sikap yang dapat menyebabkan amal mereka menjadi baik. Dalam diri mereka hampir tidak terdapat sikap takabur, sombong dan keburukan batin yang akan merusak amal.

Keterangan:
Ayat diatas menerangkan kita akan sifat sifat yang dimiliki oleh Rijalul Haq dimana setiap salik dan murid harus mencontohi mereka. Rijalul Haq iaitu para sholihin yang mempunyai Khiffati Ruhih (roh yang ringan untuk berbuat ketaatan) dan juga akhlak mereka sangat lembut dimana Rasulullah saw memberikan peringatan kepada mereka untuk istiqamah dengannya. Berikut adalah panduan untuk salik dan murid menjejaki mereka”;

1. Istiqamah yang ada pada Rijalul Haq terletak pada Khiffati Ruhih. Untuk mendapatkan Khiffati Ruhih adalah dengan menukarkan hati yang keras dan kasar kepada hati yang hayyin melalui membanyakkan latihan dan muhasabah diri.

2. Harus menanam sifat mengasihi segala ciptaan Allah Taala. Samada yang hidup atau yang mati, cantik atau buruk.

3. Salik dan Murid harus mempunyai kebersihan hati dan disertakan sifat yang ikhlas terhadap Allah Taala didalam melaksanakan ketaatanNya.

4. Dimana istiqamahnya berjalan terus-terusan dan disertakan dengan hati yang bersih dan ikhlas maka akan datang dari Allah Taala pemikiran yang benar dan tajam.

5. Hendaknya menyukai (memakai) sifat kehinaan, kesedihan dan tawadhu. Untuk menyukai pemakaian sifat kehinaan, para salik dan murid hendaklah menanamkan rasa kehinaan ini dengan membawa sifat ini terus didalam kehidupannya setiap hari. Sekiranya salik dan murid mempunyai wang ringgit, tanamkan sifat tidak mempunyainya. Melihat semua orang samada tua atau muda, kecil atau besar lebih baik daripadanya. Tidak membuka mulut pada orang yang tidak ada kepentingan buat dirinya. Maksud, jangan nak tunjuk pandai, nak tunjuk faham akan ilmu agama. Bilamana dapat melaksanakannya, si salik dan murid akan memandang dirinya kecil dibandingkan dengan orang lain hatta budak kecil pun. Sifat kesedihan, pemakaian sifat kesedihan ini ialah sentiasa melihat ajal mautnya didepan mata, akhirat didepan mata, kuburnya didepan mata dan dosa yang dibawanya. Bila sudah dapat melihat dan menyakini keempat-empat perkara yang melibatkan kesedihan atas dirinya, maka mana mungkin si salik dan murid boleh ketawa lagi. Latihkan diri dari rumah sendiri terhadap isteri, lihatlah isteri kamu dengan perasaan kesedihan pada diri sendiri. Tanamkan sifat kesedaran yang kamu akan meninggalkan isteri dan meletakkan segala pengharapan pada Allah Taala. Begitu juga dengan anak-anak kamu, pandanglah mereka dengan kesedihan yang mendalam. Lakukan terhadap kaum kerabat, sahabat-sahabat dan seterusnya. Sekiranya masih boleh ketawa (melainkan yang dibenarkan), bermakna kamu tidak dapat memandang dan menyakinkan diri dengan keempat empat perkara tersebut. Bila mana tidak, maka tidak akan capai maqam Rijalul Haq. Bila mana kehinaan dan kesedihan sudah sebati, maka dengan sendiri sifat tawadhu datang dengan sendirinya”.

Ketiga; adalah hati yang keras dan akhlak yang buruk. Amal mereka yang berhati semacam ini banyak cacatnya kerana banyak kesalaha-kesalahan yang dibawa semasa beramal, lemah akalnya dan rosak batin mereka. Hati semacam ini tidak baik untuk bersuluk kerana batinnya sangat bertentangan dengan kebajikan. Ruh mereka berat (tsiqalul arwah) dan perilaku mereka tercela. Mereka dikuasai oleh hawa dan suka berdebat. Kebanyakkan kehidupan keagamaan mereka digerakkan oleh fanatisme dan taqlid, kerana akal mereka tidak berfungsi dan bashirah mereka terbatas. Mereka mengetahui perkara-perkara yang bersifat zahiriah dan semua yang mereka lakukan merupakan adat dan kebiasaan masyarakat umum. Mereka ini susah mengerjakan amalan amalan hati dan batin. Kelompok ini lebih suka menekuni amalan-amalan zahiriah dan apa saja yang bersifat zahir. Mereka tidak tahu dan tidak ada kemahuan untuk berusaha mengerjakan amalan-amalan yang memiliki hubungan dengan hati dan rahsia-rahsia batin. Jalan untuk mengerjakan amal-amal batin tertutup bagi mereka.

Keterangan:
Ini adalah tanda hati yang dimiliki oleh orang-orang yang keras hatinya dan berakhlak buruk. Mereka juga beramal tetapi membawa segala kesalahan hati yang buruk semasa beramal. Hati mereka lemah dimana tidak dapat menimbangkan (mengunakan akal fikiran mereka untuk membezakan mana yang disyariatkan dan mana yang tidak disyariatkan oleh agama. Mereka juga mempunyai batin yang rosak dimana batin mereka dipenuhi oleh sifat-sifat yang keji dan hina. Selagi mereka tidak mahu membersihkan segala kesalahan kesalahan yang ada pada diri mereka dan tidak mahu mensucikan batinnya maka dilarang untuk bersuluk (mempelajari ilmu tasawuf) kerana sesiapa yang menceburkan diri didalam bersuluk dengan tidak berusaha untuk mujahadah maka balasan akibat dari keengganan (kedegilan) mereka khususnya para murid-murid yang masih terombak-ambing yang sudah menerima khabar berita. Seperti bak pepatah melayu, Senjata Makan Tuan. Kebanyakkan orang yang keras hati dan akhlak yang buruk suka mengikuti pujuk-rayu hawa dan suka pada berdebat. Berdebat ini pula mempunyai dua cabang. Yang Pertama; bila ditegur atau dinasihat akan melentinglah mereka dalam perdebatan akan berlangsung. Masing-masing nak menang, bukan untuk menegakkan agama Allah. Yang Kedua; suka pada menunjukkan akan ilmu yang dipelajari dengan tujuan mencari nama supaya orang-ramai akan menghormatinya lebih-lebih lagi pada sahabat seperguruan. Ada juga yang murid yang tidak boleh terima nasihat dari sahabat-sahabat seperguruan kerana dikuasai oleh syaitan. Oleh kerana akal mereka tidak cerdas dimana tidak dapat menangkap akan jerat yang dipasang oleh hawa. Disinilah ramai murid-murid yang bersuluk gagal mengesan permainan hawa. Kebanyakkan hati yang keras didalam menjalankan keagamaan digerakkan oleh taklid semata-mata. Apa orang lain buat dia pun buat tanpa tidak mengetahui ujung-pangkal yang dilakukan oleh masyarakat umum. Mereka yang keras hati ini suka kepada amalan-amalan zahiriah saja dimana tidak ada kemahuan untuk berusaha mempelajari amalan-amalan yang bersangkut paut dengan amalan batin dan rahsia-rahsia batin supaya mereka dapat meningkatkan kefahaman mereka didalam beragama yang dituntut oleh Islam. Dengan keengganan dan kedegilan mereka maka Allah Taala menutup jalan untuk mengerjakan amalan batin. Ini dapat fahami bahawa Allah Taala tidak mahu hamba ini disisiNya. Muhasabahlah diri kamu wahai murid-murid yang bersuluk. Dimanakah kedudukan hati kamu? dan seterusnya mengambil langkah-langkah untuk memperbaikinya supaya mendapat keampunan Allah didalam usaha kamu. Mulai langkah-langkah itu dengan mengatakan; Insyallah sekarang saya lakukannya dengan pertolongan Allah bukan mengatakan; nanti, atau ahh. Kerana kebanyakkan murid-murid yang bersuluk hanya menunggu saja. Tunggu apa? Saya pun tak faham”.

Orang orang yang memiliki hati yang hayyin, bersih yang menempati kedudukan terdepan (didepan) dengan melalui cahaya merekalah kelompok ketiga ini memperolehi petunjuk. Diantara orang-orang yang berhati lembut terdapat para abdal dan ariffin, mereka itulah sesungguhnya pemimpin sejati. Sedangkan kelompok kedua adalah orang yang suka beramal, mereka orang-orang yang baik dan suka berjuang untuk buat amal kebajikan. Tetapi kedua kelompok ini jauh berbeza.

Keterangan:
Keterangan pada tiga jenis peranan hati sudah dijelaskan dimana jenis hati yang pertama mempunyai kedudukkan yang terdepan dan tertinggi. Dimana dengan cahaya yang dianugerahkan kepada mereka oleh Allah Taala dimana diperintahkan pada mereka yaitu hati jenis yang ketiga supaya mendampingi mereka selalu dan mempelajari dari mereka kerana merekalah sesungguhnya pemimpin sejati”.

Allah swt telah menciptakan makhluk sesuai dengan hikmah yang sempurna dan menjadikan mereka memiliki tingkatan berbeza-beza. Kelompok Pertama; manusia yang zahir dan batinnya selamat (salimah) dan baik mereka memiliki kedudukkan yang tertinggi. Kelompok Kedua; batinnya selamat, akhlaknya mulia tetapi zahiriah mereka ternoda oleh urusan-urusan dunia dan amal mereka penuh kekurangan. Mereka lebih mencintai dunia dan berusaha keras dan bersungguh untuk mendapat kenikmatan dunia. Kelompok ini hampir sama dengan kelompok pertama kerana mereka memiliki harapan untuk bertaubat dan kembali berbuat baik terutamanya pada mereka yang berakal. Sebab, hanya orang yang berakal selalu dapat kembali kepada Allah Taala. Walaupun mereka mengerjakan keburukan, akal mereka akan mengembalikan mereka kepada Allah. Fahamilah, hanya akal yang sihat akan mengantarkan pemiliknya pada perkara-perkara yang bermanfaat, meskipun sebelumnya dia telah tenggelam dalam lautan kecintaan pada dunia. Kedudukkan inilah yang berada pada murid-murid yang bersuluk. Ada pula manusia yang secara zahir (luaran) nampak baik, pendiam, manis kata-katanya, suka beribadah dan boleh jadi dia adalah seorang ahli dalam ilmu suluk, tapi batinnya buruk dipenuhi dengan sifat sombong, hati yang kotor dan suka bertopeng. Sememangnya hati mereka susah terlepas dari riya dan sum’ah. Walaupun pada zahirnya nampak baik. Oleh kerana batin mereka rosak, keadaan mereka menjadi buruk, penuh kekurangan, serba rugi dan dikhawatirkan akan mengakhiri usianya dengan su’ul khatimah.

Keterangan:
Wahai Murid-murid yang bersuluk, periksalah diri kamu, adakah kamu didalam keadaan begini dimana akhir usia kamu akan berakhir dengan su’ul khatimah. Lekas-lekas periksa diri kamu, sekira kamu berada didalam perjalanan su’ul khatimah, bertaubatlah dengan segera dan mohon kepada Allah akan pertolonganNya untuk mendapatkan Husnul Khatimah”.
Semoga Allah Taala melindungi kita semua dari makarNya dan menyelamatkan kita dari berbagai fitnah. Amin. Khair Insyallah.

Tiada ulasan: