Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 12 SHIDQ

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Shidq


Wahai saudara ku, jadikanlah shidq sebagai pusat perhatianmu dan awal semua urusanmu. Dikatakan bahawa shidq adalah pedang Allah dibumi. Apa pun yang disentuhnya pasti terpotong.

Keterangan:
Alhamdulillah, pada bab ini tidak kurang pentingnya, merujuk pada pengabdian kepada Allah Taala. Di mana kita didalam perjalanan menuju kepada Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang untuk mendapatkan keampunan dan keridhaanNya daripada ketidakmampuan untuk menyempurnakan segala ketaatan dan amal kebajikan tanpa dipesongkan selain Dia. Sebagai hambaNya yang daif, kehinaan, kelemahan dan kekurangan sentiasa memerlukan petunjuk, bimbingan dan pertolongan daripadaNya dan adalah mustahil kita boleh tercapai penghujung jalan dengan selamat tanpa keizinan dan keridhaanNya. Seringkali kita tidak dapat menumpu perhatian kepadaNya dengan ikhlas disebabkan diri kita sendiri. Mengapa? Jawapannya adalah kita sendiri tidak shidq (tidak ada amanah pada diri, tidak ada kebenaran yang hakiki dan tidak ada keikhlasan). Itulah hijabnya, itulah penghalang dan yang sebenarnya adalah siksaan bagi kita. Kita dinasihat, supaya sentiasa menjadikan shidq sebagai tumpuan yang penuh perhatian dalam permulaan segala urusan-urusan baik dunia mahupun akhirat. Sekiranya sikap shidq (amanah, benar dan ikhlas) diamalkan pada urusan dunia, maka urusan akhirat, insyallah akan shidq (amanah, benar dan ikhlas)“.

Apa yang dimaksudkan tidak amanah? tidak benar dalam urusan? dan tidak ikhlas? Semua diatas disebabkan, segala urusan yang bersangkut-paut pada dunia (makhluk)Nya dipenuhi dengan kebohongan, tipuan, meremehkan dan paling teruk adalah tidak peduli apa yang diucapkan”.

Contohnya:

1. Kebohongan: Sikap seseorang yang mengatakan persetujuan dari segi apapun tetapi didalam hatinya hanya niat untuk melayan saja. Kerana apa yang dipersetujukan tidak ada faedah buat dirinya. Kalau begitu kenapa setuju? Nak jaga nama, sebab dia adalah tempat bagi orang yang dia kenal, untuk merujuk dan meminta pertolongan ataupun nasihat.

2. Tipu: Sikap seseorang yang keji dan hina ini adalah sikap menipu sesiapa saja yang merujuk, meminta pertolongan ataupun nasihat. Sebaliknya dia akan mengatakan ‘ya’ tetapi dibiarkan apa yang dijanjikannya.

3. Meremehkan: Sikap yang ada pada seseorang yang suka memperkecilkan seseorang yang menolong dan membantunya. Kerana jauh didalam hatinya berkata ‘kenapakah harus akan tolong?’ Tetapi dia sendiri terhegeh-hegeh pada orang itu kerana memerlukannya. Tetapi dia membodohkan orang yang menolong dan membantunya kerana tidak ada kefahaman dari segi ilmu dunia atau pun ilmu akhirat. Selalu menjeling pada orang yang memberi pertolongan dan bantuan dengan jelingan yang jahat (hatinya berkata, tak faham, faham ke?). Siapa yang sebenarnya tidak faham???

4. Tidak Peduli: Sikap yang paling zalim ini adalah seseorang yang tidak mahu tahu apa yang telah dijanjikan. Terlalu mudah mulutnya berjanji. Ini semuanya adalah dia mengingin sesuatu dari seseorang yang dikira boleh memberi sesuatu. Kalau tidak buat apa dia berjanji? Kalau benar dia mengambil berat, kenapa tidak menyiapkan diri pada apa yang dijanjikan?
Semua sikap diatas itu dengan sendirinya menunjukkan siapa dirinya sebenar. Sikap yang buruk, hina dan keji ini hanya boleh dilihat bagi orang yang berilmu dan tidak mudah bagi orang tersebut mempermainkannya.
Apa pandangan kamu bagi mereka yang memiliki sikap sebegitu dan menjalankan kewajipan
agama?”
“Bukankah orang sebegitu yang dimaksudkan oleh Rasulullah saw; “orang yang munafiq”. Bolehkah orang yang munafiq mencapai kedekatan (kehampiran) kepada Allah Taala dengan sikap sebegitu? Sebagai isyarat (tanda-tanda) bagi sesiapa yang ingin mengetahui sikap-sikap yang ada pada orang yang tidak amanah, tidak ada kebenaran, tidak ada ikhlas, seperti berikut”

5. Suka membesarkan mata dengan tolehan matanya kekanan atau kekiri bila mendengar sesuatu yang menakjubkan.

6. Suka menunjuk pada gerakkan anggota samada dari tangan, kepala dan badan dengan cara mengosok, memeluk, mengangkat bahu dan sebagainya bila mendengar sesuatu yang konon-konon dia takuti atau kagumi. Tapi sebenarnya dia bohong.

7. Suka menjawab dengan perkataan “ye ke? ye ke?” Itu adalah soalan darinya yang dilontar semula tanda tidak setuju.

8. Suka menjawab dengan secepat kilat, orang tanya satu, dia jawab 10. Nak tunjukkan dia betul bahawa dia pernah merasai dan mengalami. Konon-konon tak takut. Dah bersedia. Sebenarnya, kosong.

9. Banyak tidur yang tidak seimbang seperti manusia biasa. Menunjukkan dirinya tidak mengambil berat akan tanggungjawab-tanggungjawab. Menunjukkan sikap yang tidak memperdulikan urusan-urusan yang dijanjikan. Membesarkan tidur dengan mengetepikan amanah, dimana sifat ini adalah salah satu sifat Nabi Muhammad saw! Tapi nak ikut Nabi!
Betul ke cara begitu? Inilah sebahagian tanda-tanda mereka yang tidak ada amanah, tidak ada benar dan tidak ada ikhlas”
.

Dikatakan bahawa shidq adalah pedang Allah dibumi. Apa pun yang disentuhnya pasti terpotong. Bermaksud orang yang shidq adalah pedang Allah (lidahnya pedang dan sarungnya mulut). Orang yang shidq akan menjaga lidah dari bertikam dan mulutnya dari terkeluar apa-apa yang tidak boleh dia sampaikan atau dia akan diam. Maka diam lebih selamat. Apa jua yang datang samada baik atau buruk tidak boleh mengugatnya kerana dia senantiasa beringat”.

Ketahuilah, shidq memiliki dua makna: shidqul lisan dan shidqul qolb. Shidqul qolb adalah sumber shidqul lisan, dan selalu menjadi pegangan dan tujuan kaum sholihin. Shidqul lisan adalah perbuatan yang baik, tapi shidqul qolb merupakan sumber dan asal dari shidqul lisan. Shidqul lisan dikatakan baik kerana ia menunjukkan kemakmuran batin (‘imaratul bathin) dan kesucian jiwa.

Keterangan:
Shidq mempunyai dua bahgian:

·         Shidqul Lisan; Lidah yang Benar,

·         Shidqul Qolb; Hati yang Benar.


Lidah yang Benar adalah datang dari Hati yang Benar, inilah menjadi pegangan dan tumpuan kaum sholihin. Kerana dengan lidah dilihat dan diperhatikan akan kebenaran hati yang sangat mereka takuti. Sekiranya lidah mereka mengeluarkan apa-apa yang tidak sepatutnya, maka kegelisahan datang mengalami diri mereka kerana mereka sedar bahawa ketaatan dan amalan mereka selama ini tidak diterima Allah Taala. Sifat mereka (kaum sholihin) ini tidak mungkin dapat kita rasai kerana kita tidak memperhatikan (tidak mahu) apa yang dikeluarkan oleh lidah. Walaupun kita sedar, melalui nasihat-nasihat dari guru tetapi kita tidak mahu mengambil langkah-langkah untuk membaiki pertuturan lidah kita. Ini disebabkan oleh kebenaran yang hakiki bahawa diri sendiri tidak mahu mengorak langkah untuk melatih diri supaya berjaga-jaga dari pekerjaan yang buruk dan hina. Tetapi lidah sentiasa mengata ingin menjadi orang yang benar. Ketahuilah wahai murid dan salik, lidah yang benar adalah menunjukkan kemurnian, kebersihan hati dan rohani. Maka dengan itu jagalah diri kamu dahulu baru kamu dijaga oleh Allah Taala”.

Kebohongan lisan sangat jelek dan buruk, tapi kebohongan hati lebih buruk dan berbahaya kerana menunjukkan kerosakan batin dan kehinaan jiwa. Kebohongan hati dapat melahirkan berbagai perbuatan yang lebih buruk daripada kebohongan lisan.

Keterangan:
Berhati-hatilah kamu, kebohongan lidah kamu akan mengakibatkan akhlak yang hina dan buruk tetapi kebohongan hati kamu, lebih-lebih buruk dan merbahaya kerana semulajadi menunjukkan kerosakan batin dan hinanya jiwa kamu. Banyak berbohong dan banyak mungkir janji akan mengeluarkan perbuatan yang lebih buruk yang berpunca dari hati dan perbuatan itu lebih buruk tingkatannya berbanding dengan kebohongan lidah”.

Orang yang mudah berbohong dan tidak mempedulikan kehinaan dan kekurangan jiwanya, adalah orang yang rendah. Keadaan ini akan membuatnya jauh dari Allah Taala.

Keterangan:
Takutilah kamu wahai murid dan salik, kerana senang(mudah)nya kamu berbohong dan tidak mempedulikan kehinaan dan kekurangan jiwa menunjukkan kamu adalah orang yang rendah akhlaknya disisi manusia apalagi disisi Allah Taala. Keadaan demikian membuatkan kamu jauh dari Allah Taala kerana sikap kamu sendiri yang mudah sangat berbohong, tidak pedulikan kehinaan dan kekurangan jiwa asalkan saja kamu dapat menuruti kehendak kamu yang buruk dan tidak mempunyai himmah yang tinggi”.

Seorang manusia yang sempurna tidak rela melihat dirinya penuh kekurangan, meski tidak ada seorang pun mengetahuinya.

Keterangan:
Sekiranya kamu ingin mencapai kesempurnaan (mendaki akhlak yang baik) kamu tidak akan rela melihat diri kamu memiliki kekurangan dalam ibadat kamu walaupun tidak seorang pun mengetahuinya. Inilah yang dikatakan murid dan salik sebenar. Kerana itulah niat dan tujuan mereka”.

Orang yang suka berbohong akan meremehkan aib dan kekurangannya sendiri, meskipun ia mengetahui aib dan kekurangan tesebut. Sebagaimana dikatakan bahawa seorang pendusta tidak akan berbohong, kecuali kerana menganggap ringan (dosa) suatu kebohongan.

Keterangan:
Murid-murid yang suka berbohong dan memperkecilkan kesalahan dan kekurangan diri sendiri akan mengambil langkah-langkah menutupnya dengan baik-baik bila berhadapan para alim ulama dan arifbillah tetapi dia lupa, macamana pun dia tutup kesalahan dan kekurangan dirinya akan timbul juga kerana datangnya dari diri sebenar diri yang memantul keluar dengan sendirinya. Murid yang suka dan mudah berbohong akan sentiasa melihat kesalahan dan kekurangan orang lain lebih-lebih lagi rakan seperguruan”.

Oleh kerana itu, ketahuilah, bahawa shidqul batin tidak akan menolakkan hati dari jalan kebenaran, bahkan kejujuran akan menjadi syiarnya. Jika seseorang telah membiasakan batinnya dengan kebenaran dan shidq, maka lisannya akan sulit untuk diajak berdusta kerana; “Lisan adalah penterjemah hati”. Lisan hanya akan mengutarakan apa yang terdapat dalam hati. Jika hati shidq, mustahil lisan akan berdusta.

Keterangan:
Bagaimana cara mendapatkan shidqul batin diatas itu? Shidqul Batin (Hati yang Benar) dapat dicapai dengan menolak segala jalan yang menuju kemungkaran baik yang nyata dan tersembunyi. Kejujuran (kebenaran) akan menjadi pencariannya, Pencariannya akan menjadi amalannya dan amalannya menjadi pegangannya, pegangannya akan membuahkan zauq kepada kaum sholihin, zauq kepada kaum sholihin akan menghubungkan kepada Nabi Muhammad saw dan Nabi Muhammad saw akan menghubungkan kepada Allah swt. Sekiranya kamu sentiasa membiasakan batin (hati) kamu dengan kebenaran dan menjaga batin supaya selamat, maka kamu akan menjadi seorang yang amanah. Sekiranya kamu menjaga batin kamu menjadi amanah dalam segala keadaan dan perbuatan, maka sangat susah untuk lidah berbohong kerana; ‘Lidah adalah sebagai ‘penyampai’ bagi hati’. Kalau kamu sememangnya seorang murid (bukan murid pada nama aje) ikut dan amalkan segala panduan murid dan salik, petunjuk jalan yang lurus dari Imam Abdullah b Alwi Al-Haddad, kitab ‘Risatulul Murid”.

Kini jelaslah bagimu, bahawa jika batin telah dibiasakan dengan kebenaran, maka kebenaran akan menjadi sifat dan ciri batin. Sehingga andaikan ia ingin berbohong, ia tidak mampu melakukannya, sebab yang demikian itu bukan sifat batinnya.

Keterangan:
Ketahuilah, dengan cara meneruskan belajar dan mengamalkan apa yang didapati dalam pelajaran, insyallah atas keikhlasan kamu yang menginginkan kebenaran hati dan kebenaran lidah akan tercapai dengan latihan yang disertai tanpa putus asa dan jemu. Maka pertolongan dan keizinanNya akan datang menyelubungi kamu. Amin. Bila batin sudah dibiasakan dengan kebenaran, maka kebenaranlah akan menjadi sifat dan watak batin tersebut yang dimiliki oleh kaum sholihin. Sehingga, kamu ingin berbohong walau sedikitpun, kamu tidak akan mampu melakukannya sebab itu bukan sifat batin kamu”.

Semua ucapan dan perbuatan buruk seseorang ditimbulkan oleh keburukan batin. Hal ini terjadi kerana akal yang lemah, atau hawa yang menguasai dirinya dan menodai nuraninya (sir). Orang yang dikuasai oleh hawa, setelah sedar akan menyesali semua kelalaiannya. Sedangkan orang yang berakal lemah, tidak akan pernah sedar, tidak akan pernah mengetahui cacat batinnya, dan tidak akan pernah boleh diharapkan kesembuhannya batinnya. Fahamilah hal ini dan berusahalah (untuk bersikap shidq), semoga dengan pertolongan dan kehendak Allah kamu akan memperoleh kebenaran.

Keterangan:
Wujud (adanya) segala ucapan dan perbuatan yang buruk yang dikeluarkan oleh kamu, datangnya dari batin kamu sendiri. Dimana kamu tidak ada kuasa untuk menahan atau sembunyikannya. Kerana itulah kebenaran. Kerana itulah Islam didirikan. Kerana itulah Muhammad saw diutuskan. Untuk apa? Menyampaikan kebenaran. Perkara ini terjadi oleh kerana akal yang lemah (akal yang tidak dapat kefahaman (sebenarnya dia sendiri yang tidak mahu faham!, akal yang ditujukan pada niat yang bersalahan) atau hawa yang mudah menguasai diri dan mengotorkan jiwa kamu kerana salah diri sendiri kerana tidak mahu mengamal dan melatihkan diri dan beramal. Tidak mahu bertanya pada orang yang mulia dan bijak. Asyik mengejar tingkatan yang tinggi saja, sehingga lupa muhasabah (melihat perbuatan sendiri). Murid sebenar yang dikuasai oleh hawa bila sedar akan menyesali kelalaiannya. Tanyakan pada diri kamu, adakah kamu menyesali setiap kelalaian yang kamu lakukan? Jawapan sebenarnya, Tidak, kamu tidak akan menyedari dan menyesali perbuatan kelalaian kamu kerana kamu tidak mengindahkannya! Bila kamu tidak mengindahkannya bagaimana Allah Taala hendak melihat perbuatan hati kamu? Bila kamu tidak menjaga perbuatan hati kamu bagaimana Allah Taala dapat dekat dengan kamu?”

Janganlah kamu menjadi orang yang berakal lemah, tidak mahu sedar, tidak mahu tahu cacat batin kamu, maka jangan harapkan kesembuhan batin kamu kerana ini adalah perkara yang sangat mustahil!”
Fahamilah keterangan diatas ini dengan jelas dan berusahalah untuk bersikap shidq (benar) semoga dengan pertolongan dan kehendak Allah, kamu dapat memperolehi kebenaran.

Tiada ulasan: