Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 11 MENOLAK ATAU MENERIMA PEMBERIAN

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Menolak atau Menerima Pemberian

Dizaman kita ini ada beberapa orang dipandang menolak pemberian masyarakat (orang ramai). Sikap ini sebenarnya muncul dari pemikiran yang lemah, ilmu yang cetek dan batin yang buruk. Mereka berbuat demikian demi menjaga kehormatan dan demi memperolehi pujian masyarakat awam. Mereka berpendapat bahawa pemberian itu akan membuat mereka hina dan menolaknya akan membuat mereka mulia. Hawa telah membujuk dan menyebabkan nafsu menyukai pada kemulian. Manusia mengira bahawa dengan menolak pemberian tersebut ia telah bersikap zuhud, padahal tidaklah demikian. Dugaan orang-orang ini menjadi semakin kuat setelah mereka mengetahui kaum awam berpendapat bahawa menolak pemberian merupakan sikap mulia. Sikap demikian ini salah! Orang yang berakal tidak sepatutnya mengamalkan urusan agamanya dengan cara demikian. Ini adalah sikap orang-orang yang sangat bodoh kerana kebanyakan kaum awam suka pada kebatilan (pekerjaan yang tidak diterima). Nabi saw melarang Umar ra untuk menolak pemberian.

Rasulullah saw bersabda;
Wahai Umar, jika Allah memberimu harta padahal kamu tidak memintanya, maka terimalah. Jika kamu memerlukannya, gunakanlah. Tetapi jika kamu tidak memerlukannya, berikanlah kepada orang lain

Keterangan:
Penjelasan bab tersebut diatas, kita dapati ada beberapa kelompok orang-orang yang menolak pemberian orang ramai semata-mata untuk menjaga kehormatan diri dan menginginkan pujian dari orang awam. Mereka menyangka didalam jalan yang benar pada hal mereka ini termasuk didalam beberapa golongan seperti berikut;
Golongan Pertama: Orang yang dipandang mulia terdapat pada diri Alim Ulama, Guru Agama, Pendakwah Agama, Orang yang bertarikat, Orang Abid (kuat ibadah), Orang-orang yang baru menceburkan diri dalam Ilmu Tasawuf.
Golongan Kedua: Orang Kaya yang dipandang mulia seperti yang bergelar Tun, Tan Sri, Datuk, Yang Berhormat, begitu juga yang memiliki jawatan yang tinggi disyarikat tak kira samada syarikat kepunyaan sendiri ataupun tidak. Termasuklah orang biasa dan pekerja biasa juga mungkin tidak lepas dari ingin dipandang mulia.
Golongan Ketiga: Orang Miskin dan Orang Susah yang menjaga kemulian mereka. Dibawah ini adalah sifat-sifat mereka secara kasar; 

Golongan Pertama: Orang yang dipandang mulia terdapat pada diri Alim Ulama, Guru Agama, Pendakwah Agama, Orang yang bertarikat dan mereka yang baru menceburkan diri dalam Ilmu Tasawuf. Alim ulama, guru agama dan pendakwah. Demi menjaga kehormatan diri, disebabkan mereka adalah sebagai wadah (tempat) bagi masyarakat untuk merujuk perkara-perkara yang berkaitan dengan agama. Pada pandangan mereka diatas tadi, mereka menganggap bahawa apa yang mereka lakukan adalah untuk Allah Taala dan mengharap akan imbalan daripadaNya. Kerana berpegang kuat hanya Dia sahaja yang memberi rezeki. Mereka ini berpendapat menerima pemberian akan membuat mereka dipandang hina dan menolak pemberian dipandang mulia. Sebagai tempat bagi masyarakat merujuk, akan jatuhlah kedudukan mereka ini yang dekat dengan Tuhan kerana menerima pemberian orang kerana masih bersandar pada harta dunia dan bila mereka menolak pemberian, anggapan mereka dan orang ramai akan kenaikan maqam dan ditambah gelaran sebagai ahli zuhud. Kasihan mereka ini bekerja keras untuk Allah tetapi masih tidak dapat melihat akan penghuluran dariNya. Begitu juga pada orang yang bertarikat dan mereka yang baru menceburkan diri dalam Ilmu Tasawuf. Walaupun mereka bukan sebagai tempat merujuk yang sejati. Mereka menjalani latihan demi latihan mendekatkan diri kepada Tuhan hingga menolak pemberian orang ramai kerana beranggapan masih belum bersih (suci) belum sampai lagi pada maqam zuhud dah . . . 

“Nak sampai macam manapun saya tidak tahu! Pelik juga kan . . . Apa yang mereka terapkan adalah membuang kenikmatan dunia sejauh-jauhnya. Sampai tidak nampak apa yang dibuatnya adalah pemberian dariNya. Patutlah tak sampai-sampai. Pasal buang jauh-jauh. Kesian juga ye . . . Berlatih keras untuk Allah tetapi masih tidak dapat melihat akan penghuluran daripadaNya.
Golongan Kedua: Orang Kaya yang dipandang mulia seperti yang bergelar Tun, Tan Sri, Datuk, Yang Berhormat, begitu juga yang memiliki jawatan yang tinggi disyarikat tak kira samada syarikat kepunyaan sendiri ataupun tidak. Termasuklah orang biasa dan pekerja biasa juga mungkin tidak lepas dari ingin dipandang mulia.
Ini pun satu pe’el (tabiat), dahlah jadi orang kaya dan bergelaran pulak itu. Oleh kerana buta mata dan buta mata hati bagaimana mereka boleh menjadi orang kaya? Siapa yang mengkayakan mereka? Diri mereka sendiri ke? Kerana kerja kuat ke? Siapa yang bagi mereka kuat? Oleh kerana dah kaya dan mulia pada mata masyarakat kena jagalah supaya sentiasa dipuji, dicari-cari, disebut-sebut nama mereka. Kalau masyarakat tak cari, macam nak mati aje. Kenapa begitu? Sebab tak ada orang yang tahu dia kaya dah! Mereka lupa, masyarakat mencari mereka semata-mata hendakkan sesuatu dari orang-orang kaya ini. Kalau masyarakat tidak perlukan sesuatu pada mereka, kejadah ape nak cari orang kaya itu! 

Golongan lagi satu punya pe’el yang dah kaya tapi berkhalwat dah . . . (mungkin nak jadi ahli zuhud kot). Tidak mau orang ramai cari, tidak mau orang puji dan tidak mau nama mereka disebut-sebut. Pasal ape? Tak mahu bersedekah dah . . . Itulah zuhud bagi mereka. Golongan yang tidak sedar diri; Yang memiliki jawatan yang tinggi disyarikat tak kira samada syarikat kepunyaan sendiri ataupun tidak. Termasuklah orang biasa dan pekerja biasa juga mungkin tidak lepas dari ingin dipandang mulia. Ini pun ada pe’el mereka tersendiri. Lihatlah gelagat mereka yang bergelar ceo, managing director dan apa-apa aje . . Mereka menjaga status mereka dengan kuat, sebab sebagai orang besar disyarikat, mana boleh terima pemberian orang. Jatuhlah kat tangga! Bila terima, menunjukkan pendapatan );bulanan mereka tak cukup sampai nak ambek dari pemberian orang . . .
Golongan Ketiga: Orang Miskin dan Orang Susah yang menjaga kemulian mereka. Allahu Akbar . . . apa dah jadi pada mereka ini? Dahlah tau diri miskin, diri susah tapi masih nak jaga gelaran ‘orang miskin – orang susah’. Ini disebabkan mereka berpegang teguh pada alQuran, hadits dan sunnah rasul. Golongan ini salah faham dan tak faham akan makna hakikat pada alQuran, hadits dan sunnah rasul! Yang menyuruh mereka bersabar atas segala dugaan dan ujian Tuhan. Berpegang pada hadits, bahawa Nabi saw pun orang miskin walaupun beliau seorang Nabi dan Rasul. Juga berpegang pada sunnah Nabi saw yang bercampur gaul dengan orang-orang miskin. Sayang sekali, mereka ini berpegang pada alQuran, hadits dan sunnah tetapi tidak dapat melihat bahawa mereka juga meminta dan menerima dari masyarakat awam. Ketiga-tiga golongan tersebut telah dipujuk oleh Hawa yang menyebabkan Nafsu mereka suka dan berpegang pada ‘KEMULIAN’“.

Oleh kerana dugaan dari orang ramai yang berpegang pada menolak pemberian adalah sikap mulia, maka lebih kuatlah mereka ini menjaga dan memupuk gelaran mulia dan menerima pujian orang-ramai. Sikap-sikap yang telah diterangkan diatas sangat salah! 

Bagi mereka yang ada akal yang sihat dan sempurna sepatutnya tidak mengamalkan urusan agama ataupun dunia dengan cara demikian kerana sikap itu adalah sikap orang-orang yang bodoh kerana termakan oleh apa yang disukai oleh kaum awam dengan kebatilan (pekerjaan atau perbuatan yang tidak diterima oleh Tuhan) mereka. Sedangkan Nabi saw sendiri melarang Umar ra dari menolak pemberian. Fikirkanlah, siapa Umar ra dan siapa diri kamu? Adakah kamu lebih besar dari Umar ra ke?”

Menolak sesuatu yang dapat memberikan manfaat (faedah) disisi Allah demi mempertahankan harga diri dan mengharapkan pujian orang awam bukanlah sikap orang-orang mulia. Kaum ariffin lebih mengutamakan keridhaan Allah swt, tak peduli perbuatanya itu akan meninggikan atau merendahkan mereka dimata masyarakat. Sebab, dalam pandangan mereka yang terpenting adalah menjaga pandangan Allah swt. Misalnya, jika seorang sultan memberikan hadiah kepada seseorang dengan tujuan agar terkenal dan namanya disebut-sebut masyarakat, maka orang tersebut lebih utama mengambilnya. Ia dapat mengunakan harta itu untuk memenuhi keperluannya jika memang memerlukan. Jika tidak memerlukan, ia dapat memberikannya kepada kaum fakir miskin. Jika ada yang berkata, “Kadangkala seseorang menolak hadiah kerana khawatir harta itu haram, sebab sebahagian besar harta sultan haram”. Menurut pandanganku, harta sultan yang haram tidak dapat diketahui (kerana telah bercampur dengan yang halal), dan tidak mungkin dapat dikembalikan kepada pemiliknya, jadi wajib diberikan kepada orang-orang yang benar-benar memerlukan, yaitu kaum fakir miskin. Dan tidak sepatutnya hadiah itu hilang atau dibuang ke laut. Jadi tidak ada jalan lain kecuali menerimanya.

Keterangan:
Bukanlah sikap orang-orang mulia dengan menolak sesuatu yang boleh mendatangkan faedah (ada gunanya) disisi Allah kerana semata-mata hendak mempertahankan harga diri dan mengharapkan pujian dari orang awam. Bagi murid dan salik, janganlah kamu hendak mempertahankan diri kamu dan mengharapkan pujian manusia. Itu bukan matlamat kamu sebenar dan jangan rosakkannya! Harga diri kamu tak punya! Macam mana nak terima pujian manusia? Sekiranya ada pemberian dari orang ambek aje. Kalau kamu tidak perlukan, bagi pada sesiapa yang perlukannya. Kan perkara mudah! Dengan perbuatan itu kamu sudah mengambil faedah dari menerima dari orang awam. Yang hakiki dari Allah! “

Lihatlah amalan orang ariffin, mereka tidak peduli perbuatan mereka samada ditinggikan atau direndahkan kedudukan mereka dimata masyarakat. Apa yang mereka jaga adalah yang terpenting adalah pandangan Allah atas perbuatan mereka. Itu yang mereka jaga! Lihatlah diri kamu dengan ikhlas dan berilah jawapan sebenar pada diri kamu. Pandangan siapa yang kamu hadapkan dan harapkan. Kalau pandangan Allah yang kamu harapkan, mengapa Dia berpaling? Tidak lain tidak bukan, kamu masih pandang pada kedudukan kamu yang baru setahun jagung. Kalau kamu benar-benar tidak memerlukan maka memberi kepada kaum fakir miskin lebih afdal. Siapa kaum fakir miskin pada zaman ini? Fakir miskin sekarang duit dibank, masyallah. Anak yatim? Dah senang dah . . . maklumlah bawa tajaan kerajaan. Jadi siapa???”

Jika ada yang bertanya, “bagaimana nak terima hadiah dari mereka yang dikhawatir harta itu haram atau diyakini sumber dari haram” Senang aje . . . ambek dan berikan pada orang yang memerlukan. Tak perlu nak berbahas, buang masa aje. Sebab mereka tidak akan faham akan keindahan perbuatanNya. Bila tak berbahas, tak datangkan dosa. Bawah pun tak kembang macam bunga ros. Kalau mereka tak mahu bagi. Tinggalkan mereka. Mudahkan. Tak sakit kepala nak menegakkan haq. Zaman dah berubah. Beramal lebih baik dari menunjuk jalan yang benar”.

Hasan Al-Bashri rhm, adalah seorang yang benar-benar bertakwa, alim dan memiliki kedudukan tinggi, meskipun demikian beliau mahu menerima hadiah Hajjaj. Diriwayatkan juga bahawa Ibnu Umar ra mahu menerima hadiah sultan. Beliau berkata, “Aku tidak meminta sesuatu dari manusia, tetapi akau tidak akan menolak rezki yang diberikan Allah”.

Keterangan:
Fahamkan kata-kata Ibnu Umar ra itu. Maka kamu akan dapat melihat si pemberi”. Siapa? Bagaimana? Bila?

Jika ada seseorang yang berkata’ “Kaum Sholihin pada masa awal tidak mahu menerima hadiah yang diberikan sultan”. Maka menurutku, mereka menolak kerana tempat dan keadaan mengharuskan berbuat demikian dan mereka mahu menerimanya juga kerana tempat dan keadaan membuat mereka harus menerimanya. Imam Syafi’I rhm pernah menolak hadiah Harun Ar-Rasyid, kerana hadiah tersebut diberikan pada saat yang tidak tepat. Ketika itu Imam Syafi’I menasihati Harun Ar-Rasyid hingga hatinya menjadi jinak dan lembut, lagi pula suasana majelis sangat khusyu’ dan banyak membicarakan urusan akhirat. Tetapi diluar majlis, Imam Syafi’I mahu menerima hadiah Harun Ar-Rasyid kerana tempatnya baik dan keadaannya tepat. Peristiwa-peristiwa itu terjadi dalam keadaan yang berbeza. Dahulu kaum sholihin menolak hadiah sultan kerana kehidupan zaman mudah dan rezeki melimpah. Tetapi zaman kita ini, masyarakat mengalami kesempitan hidup; rezeki sempit dan keuntungan sedikit. Zaman kita berbeza dengan zaman orang-orang terdahulu. Sekiranya orang-orang terdahulu yang menolak menerima pemberian itu dan membagikannya kepada kaum fakir miskin dan orang-orang yang mengalami kesulitan hidup kerana keadaan dan waktu tidak berpihak kepada mereka. Sesungguhnya tidak ada amalan yang lebih utama daripada usaha untuk memperhatikan kaum fakir miskin dan membahagiakan anak-anak mereka.

Keterangan:
Janganlah kamu salah faham kalau tidak mengerti bila kamu dapati kebanyakan alim ulama tidak menerima pemberian adalah semata-mata tempat dan keadaan tidak mengizinkan mereka berbuat demikian. Tempat mereka akan menerima sekiranya tempat dan keadaan mengizinkan seperti yang dilakukan oleh Imam Syafi’l. Ambillah contoh beliau didalam beramal. Memang benar kaum sholihin menolak pemberian adalah kerana zaman mereka ketika itu mudah dan rezeki yang diberikan Allah melimpah ruah. Tetapi dizaman kita ini, orang ramai mengalami kesempitan hidup, rezeki sempit dan keuntungan hanya sedikit. Sesungguhnya tidak ada amalan yang lebih utama, lebih baik daripada usaha kamu untuk memperhatikan kaum fakir miskin dan membahagiakan anak-anak mereka”.

Hati-hati, jangan sampai kamu tertipu oleh syaitan sehingga kamu tidak dapat melihat kebenaran. Jangan kamu menolak pemberian semata-mata mahu dipandang baik oleh masyarakat. Sebab, menolak pemberian akan menyebabkan nafsu kamu merasa sombong dan mulia dan perbuatan itu sama sekali tidak bermanfaat disisi Allah swt. Mana yang lebih kamu suka, mendapat kedudukan yang mulia disisi Allah Yang Maha Agung atau menjadi mulia dalam pandangan kaum awam? Manakah yang lebih utama bagi seorang yang berakal dan berpandangan jernih, menolak atau menerima hadiah untuk dibahagikan kepada fakir miskin? Hanya orang yang berakal tentu yakin, bahawa menbahagikan pemberian tersebut kepada orang-orang yang memerlukan dan tidak berharta adalah lebih utama.

Keterangan:
Ingatlah para murid dan salik, perbuatan yang lebih berbahaya bagi diri kamu adalah usahamu mencari pangkat dan bersikap sombong dalam bersuluk (dalam perjalanan) dimuka bumi ini. Hati-hatilah. Sekiranya kamu ridha terhadap kehinaan dan ridha terhadap kesedihan, maka kamu didalam golongan ariffin pilihan. Sesiapa yang menjaga sifat kehambaan supaya tidak sedikit pun bertentangan (berlawan) dengan sifat ketuhanan kerana mereka sangat berhati-hati, sebab Allah swt telah berfirman kepada Musa as; “Aku tidak menciptakan makhluk yang (untuk) menentang kekuasaanKu seperti nafsu, jika kamu menginginkan keridhaanKu, maka tentanglah nafsu. Kaum ariffin hanya menginginkan keridhaan Allah swt dan menyahut perintahNya untuk menentang (melawan) hawa nafsu, maka hendak kamu mengikut mereka yang mengikut
perintah Allah Taala. Tempuhlah jalan orang-orang yang ikhlas, yakni jalan kaum sholihin. Singkirkanlah rintangan-rintangan (apa saja yang menghalang diri kamu) jalan kamu, jangan sampai kamu sanggup menjaga harga diri tetapi kamu mengabaikan perkara-perkara yang bermanfaat bagimu disisiNya. Perbuatan ini akan merosakkan keadaan kamu dan membahayakan sulukmu (perjalanan makrifatmu)
“.

Jangan kamu lekas terpedaya dengan pemikiran, perbuatan, ajakan sebahagian orang ramai yang tidak ada ilmu dan tidak mengamalkannya, yaitu mereka yang dikuasai oleh hawanya. Kebanyakan kamu didalam perbuatan, mengagungkan dan memuliakan jalan sebagian orang-orang yang zuhud seperti mengantung gambar-gambar mereka, lukisan-lukisan mereka, membaca nasihat-nasihat, mendengar wasiat mereka tetapi melakukan perbuatan yang tidak diridhai (tidak disukai) oleh mereka yang kamu gantungkan gambar, lukisan, nasihat dan wasiat mereka dan orang-orang yang berilmu serta kamu tidak memberikan apa-apa sumbangan sedikit pun pada mereka dan juga pada agama mereka. Mereka tidak berkehendakkan agama kamu. Sebab kamu tidak ada agama. Kamu Cuma Pak Turut aje. Tak malu ke? Gantung sana, gantung sini, tunjuk sana, tunjuk sini tetapi masih dalam KEGELAPAN DAN KEBODOHAN!”

Janganlah kamu mengikuti orang awam yang cetek ilmunya yang perlu dikasihani kerana mereka banyak meniru orang-orang yang berpenampilan, ucapan dan perbuatanya yang sangat bertentangan dengan suruhan dan kebiasaan perbuatan kaum sholihin. Jauhkan diri kamu dari orang awam kerana mereka juga sudah terbiasa menjauhkan diri mereka dari orang-orang yang mengikuti sunnah Nabi saw. Mereka lebih suka membantu orang-orang yang berkelakuan aneh, pandai mengaku-ngaku dan pengikut mereka terdiri dari orang-orang bodoh.
Dimasa kita sekarang ini, terlalu banyak bid’ah dan ahli bid’ah, maka kekuatan ahlil khair pun melemah. Apa yang dikatakan bid’ah? Bid’ah adalah perkara-perkara yang tidak ada dalam agama. Apa itu ahli bid’ah? Ialah mereka yang melakukan perbuatan-perbuatan yang tidak ada dalam agama. Larilah kamu dari bid’ah dan daripada ahli bid’ah sekiranya kamu sayangkan agamamu, sayangkan tuhanmu dan sayangkan nabimu. Kalau tak, duk aje. Allah
dan Rasul tak rugi
 . . . “

“Ahli khair menyedari betapa besarnya kekuatan kebatilan kerana terlalu banyak orang yang suka berbuat batil dan sedikit sekali yang membelanya. Semua itu menyebabkan keadaan menjadi semakin buruk lalu orang-orang yang bodoh diangkat sebagai berkuasa. Fahamilah dan mohonlah kepada Allah supaya kita diselamatkan dari fitnah zaman ini. Berhati-hatilah jangan sampai syaitan menipu kamu, jangan sampai syaitan menampakkan kebatilan didalam bentuk kebenaran, sehingga kamu menyangka kamu telah beramal kerana Allah, padahal kamu beramal kerana nafsu kamu! Tetapi kamu tidak menyedarinya. Maka dikatakan bahawa syaitan membukakan 99 pintu kebaikan pada seseorang, kemudian menolaknya dalam satu pintu keburukan. Untuk mengatasi perkara ini pada hikmah saya ada 2 jalan sahaja.
Pertama; sentiasa bermohon padaNya supaya ditunjukkan kita jalan yang benar yang diridhai olehNya.
Kedua; sentiasa duduk bersama orang yang berilmu. Jangan pisahkan diri kamu dengan mereka, kerana dengan kedekatan diri kamu kepada mereka akan mendapat manfaat yang banyak kerana mereka memahami mana satu pintu kebaikan dan mana satu pintu keburukan. Fahamilah perkara ini supaya kamu dapat menyempurnakan semua amalanmu dengan niat-niat yang baik. Ikhlaskanlah segala amal-amal kamu sehingga keadaan kamu menjadi baik dan jagalah hubungan dengan Allah. Jagalah hubungan kamu dengan Allah. Jagalah hubungan kamu dengan Allah sebaik-baiknya. Jika kamu menaruh kepercayaan kepada Allah Taala dan membantuNya, maka Allah akan membantumu, menjaga dan melindungimu. Marilah kita sama-sama menguatkan kepercayaan (keyakinan) kita bersama terhadap Allah Taala dan membantuNya, membantu AgamaNya, membantu RasulNya, membantu para sholihanNya, membantu hamba-hambaNya yang telah mendapat jalan benar. Maka Allah akan membantu kita dan menunjukkan jalan yang benar lagi diridhaiNya. Amin Ya Rabbal
Alamin
”.

Tiada ulasan: