Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran
Tanda-tanda
Akal Yang Sihat
Ketahuilah
bahawa Allah swt telah memberi hamba-hambaNya akal sebagai cahaya yang
menerangi mereka dalam menemukan sumber-sumber kebaikan dan dalam semua urusan
mereka. Tingkat amal dan keadaan dunia mereka berbeza-beza sesuai perbezaan
akalnya.
Keterangan:
“Tajuk pelajaran kita kali ini ialah,
‘Tanda-Tanda Akal Yang Sihat’ dimana Allah swt telah mengurniakan kepada
hamba-hambaNya ‘AKAL’ sebagai cahaya yang akan menunjukkan mereka dalam
menemukan sumber-sumber kebaikan dalam semua urusan mereka samada dunia mahupun
akhirat. Dan ketahuilah pada tingkatan-tingkatan amal dan keadaan dunia
masing-masing berbeza dan ini tergantung pada kekuatan akal yang dikurniakan
oleh Allah Taala“.
“Disini Habib Muhammad bin Abdullah Al-Idrus
menghuraikan tentang tanda akal yang sihat. Bagaimana cara untuk mengetahui
samada kita memiliki apa yang di kurniakan oleh Allah Taala, ‘akal yang sihat’
ataupun tidak? Kalau tidak, bagaimana untuk mendapatkannya? Sedangkan Allah
telah menganugerahi akal yang sihat kepada hamba-hambaNya. Ketahuilah bahawa
dengan Kesucian dan Kasih Sayang Allah Taala telah memberikan ‘akal’ kepada
sekelian hambaNya. Itulah sifat ketinggian Allah Taala dalam sentiasa memberi
kurniaNya. Salah satu yang awal diciptakan Allah Taala adalah ‘akal’. Akal yang
macam mana yang dihuraikan oleh Habib Muhammad Al-Idrus ini?”
“Akal mempunyai 2 fungsi (tugas):
Akal Cahaya, Akal Gelap.
Akal Cahaya – sebagai petunjuk bagi seseorang pada segala perbuatan
yang akan membawa kepada manfaat baik dunia mahupun akhirat. Cahaya ini seperti
lampu suluh, yang menyuluh dan menunjukan segala perbuatan-perbuatan yang baik
yang dianjurkan oleh agama. Cahaya ini juga akan menunjukkan
perbuatan-perbuatan yang dilarang oleh agama. Cahaya yang menunjukkan pada
segala hukum syariat seperti pahala, dosa, halal atau haram dan sebagainya.
Bilamana seseorang dapat mengambil pedoman dan melaksanakan apa yang
ditunjukkannya akan mendapat keredhaan dan keampunan daripada Allah Taala
didalam pengabdiannya“.
“Akal Gelap – adalah seseorang itu tidak perolehi
cahaya bagi akalnya. Tanpa cahaya bagaimana seseorang akan dapat menjalani
kehidupan sebagai manusia yang menanggung amanah dari Tuhannya? Bagaimana
seseorang mendapat dorongan untuk melaksanakan kewajiban-kewajiban yang
difardukan atas dirinya? Bagaimana seseorang itu dapat mengabdi diri kepada
yang ‘Memiliki’ dirinya? Bagaimana seseorang dapat petunjuk segala hukum-hukum
syariat seperti pahala, dosa, halal atau haram, mubah dan sebagainya? Bilamana
cahaya ini tidak didapati pada akal seseorang ‘manusia’ maka samalah dirinya
seperti haiwan yang hanya mengetahui, makan, minum dan jimak”.
“Akal Cahaya adalah lampu petunjuk. Lampu
petunjuk adalah ilmu pengetahuan yang dapat diamalkan dan bukan ilmu yang
difahami saja. Itulah yang kurnian Allah Taala bagi hamba-hambaNya. Itulah
perbezaannya. Sekirannya ada lampu, tetapi tidak dapat menunjukkan kebenaran
kepada benar dan batil apa gunanya lampu petunjuk itu? Akal Gelap adalah lampu
suluh yang tidak dapat menunjukkan pada segala kebaikan yang bermanfaat yang
menuju kepada akhirat“.
“Lampu yang gelap hanya menumpukan pada
segala keinginan syahwat dan untuk bersenang-senang. Tidak mahu dan tidak mahu
tahu apa-apa perkara yang menahan dirinya dari mencapai segala keinginan nafsu
syahwatnya. Dengan itu bersyukur ‘diri’ kepada Illahi yang telah dianugerahi
Akal sebagai cahaya petunjuk. Dengan akal yang bercahaya itu dapat menerangi
diri dalam menemukan sebab-musabab dalam mengerjakan kebaikan dan senantiasa
berkeinginan untuk melaksanakan kebaikan dalam segala urusan baik dunia mahupun
akhirat. Segala amal kebajikan dan keadaan seseorang itu berbeza sesuai dengan
perbezaan akal cahaya mereka dan ini tergantung pada kekuatan ‘cahaya’ yang
dianugerahi oleh Allah
Taala”.
Jangan
kamu tertipu oleh penampilan, kemegahan dan pakaian sebahagian orang yang kamu
lihat, kecuali jika mereka bersikap lurus dan mengelola amal dan ucapan mereka
dengan baik. Jika tidak demikian, maka jangan kamu perhatikan dan perhitungkan,
sebab semua itu boleh terjadi pada orang-orang yang lemah akalnya!
Keterangan:
“Dengan cahaya yang diberikan oleh
Allah Taala, dapat menghalangi bagi seseorang supaya tidak mudah tertipu oleh
penampilan, kemegahan atau pakaian sebahagian orang yang dimulia. Cahaya ini
akan memerintah supaya melihat pada sikap mereka samada lurus mereka berada
dijalan agama? Bagaimana mereka mengerjakan amal ibadah, adakah mereka
mengutamakan hukum syariat? Adakah mereka mengutamakan sunnah-sunnah Rasulullah
saw? Bagaimana bercakapan mereka? Dengan cahaya yang memerintah supaya
diperhatikan tindakan mereka sebelum duduk bersama. Sekiranya pelanggaran pada
hukum syariat berlaku, maka jangan diperhatikan dan jangan perhitungkan mereka
yang penampilannya baik, kemegahan atau pakaiannya baik. Tidak seperti akal
yang gelap. Akal yang gelap tidak akan dapat memberikan petunjuk pada segala
penipuan manusia dan dunia. Kerana akal yang gelap bukan diciptakan untuk
menerangi diri seseorang”.
Jika
akal menguasai seseorang, maka bermunculanlah berbagai sifat luhur, perilaku
terpuji dan watak mulia. Ia akan berkata jujur, berjiwa suci, menepati janji,
memperhitungkan akibat semua perbuatannya, menyukai hal-hal yang mulia,
bersikap pemalu, wajahnya berseri, mampu menyimpan rahsia, bersikap ramah dan
sabar dalam menghadapi ajakan nafsu. Inilah sifat yang lazim dimiliki oleh
orang yang berakal sihat. Sedangkan mereka yang berakal lemah memiliki
sifat-sifat tercela. Jika akal seseorang sempurna atau mendekati kesempurnaan,
maka ia akan berzuhud di dunia yang hina ini, jiwanya akan menjauhkan diri dari
semua yang fana.
Keterangan:
“Akal cahaya dapat menguasai seseorang
pada tingkah lakunya seperti berikut:
1. Timbul bermacam
sifat yang tinggi (mulia); menyukai dan mencintai segala macam
kebaikan-kebaikan yang dianjurkan oleh agama islam dan mengerjakannya. Tidak
berkeinginan untuk menyia-yiakan waktunya dalam melayani ‘makhluk’ yang secara
batinnya menghalangi dirinya untuk bersama Allah Taala dan akan mengambil
langkah-langkah supaya tidak terjerumus didalam penipuan tersebut.
2. Sentiasa didalam
perbuatan dan percakapan yang terpuji dan perwatakan yang baik lagi mulia.
Tidak tahu untuk mengatakan yang batil (cakap bohong atau cakap kosong)
melainkan yang jujur dan benar. Mengisikan masa yang berharga, bak mutiara
didalam berzikir pada Allah Taala.
3. Berakhlak bersih
dan suci. Mencintai segala sunnah-sunnah Rasulullah saw dengan membuktikan
kepada Rasulullah saw akan cintanya melalui pengamalan sunnah-sunnah beliau
saw. Itu yang dikatakan Cinta kepada Rasulullah saw yang sebenarnya bukan
dilidah sahaja.
4. Sentiasa menepati
janji dan mengutamakan janjinya. Bukan janji tinggal janji sahaja, kerana
mengetahui sifat menepati janji adalah salah-satu sifat Nabi saw yang
dicintainya.
5. Suka menghitung
akibat segala perbuatannya seharian dan mengambil langkah untuk memenuhi dan
memperbaikinya. Bukan diamkan diri saja, apa yang telah ditinggalkan atau
kekurangan seharian. Suka dan mencintai segala perkara-perkara yang dimuliakan
Allah dan RasulNya dengan tidak meninggalkan apa saja yang dimuliakan Allah dan
RasulNya dengan tidak mengajukan alasan-alasan untuk mengelakkan diri dari
mengerjakan perkara-perkara yang dimuliakan Allah dan RasulNya.
6. Bersikap sebagai
seorang yang pemalu pada sisi Allah dan RasulNya dan kepada ‘makhluk’ yang
diciptakan Allah. Malu kepada orang-orang yang dijanjikannya. Malu terhadap
segala perbuatannya kerana menyakini secara hakiki bahawa Allah Taala melihat
dan mendengar segala perbuatannya, segala perjanjian yang diucapkan samada
kepada Allah dan manusia ciptaanNya. Bilamana seseorang yang ‘beriman’ akan
menyedari segala apa yang diucapkan pada Allah dan ‘makhluk’Nya tidak akan
memungkiri janjinya. Bila keadaan ini tidak dihiraukan maka ‘sikap malu pada
Allah dan pada ‘makhluk’ tidak mungkin ada. Bila sikap malu ini tidak ada, maka
‘tidak sempurna iman’ namanya. Sekira masih, dengan kesedaran tidak mahu
mengambil langkah-langkah untuk memperbaiki sifat malunya maka akan . . .
7. Memiliki wajah yang
berseri. Wajah yang mudah berseri bila merasai akan kasih sayang Allah Taala
dan penglihatannya dalam melihat pengurusan Allah Taala dalam dirinya dan
‘makhluk’Nya. Wajah yang kesat dan muram, bila merasai akan kehebatan Allah
Taala dalam pengurusanNya kepada dirinya dan ‘makhluk’Nya. Bukan wajah yang
tersengeh-sengeh . . .
8. Menyimpan rahsianya
dan rahsia orang lain. Menyimpan rahsia dirinya dengan tidak menceritakan
segala kebaikan dan keburukan dan segala rahsia orang lain. Seperti Allah Taala
yang ‘Maha Penyimpan Rahsia MakhlukNya’. Apa akan jadi pada diri sekiranya
Allah Taala membuka segala kebaikan dan keburukan dari dahulu hingga saat ini?
Mana nak taruk muka?
9. Senantiasa bersikap
ramah mesra kepada orang-orang yang dikasihi oleh Allah dan bersikap ‘tegas’
pada mereka yang membelakangkan Allah Taala. Bukan bersikap ramah membabi buta
sahaja.
10.
Mempunyai kebolehan untuk menghalangi ajakan nafsu syahwat dengan
bersikap sabar dan bersandar kepada Allah dan redha kepada kehendak Allah
Taala. Mempunyai kebolehan dapat melihat akibat sekiranya diri mengikuti ajakan
nafsu syahwat itu“.
“Inilah antara sifat-sifat bagi mereka yang
memilik akal cahaya. Bagi mereka yang mempunyai akal gelap akan memiliki
perbuatan yang sebaliknya. Dengan akal cahaya itu, seseorang akan jadi sempurna
atau mendekati kepada kesempurnaan ‘akhlak’. Maka dengan sendirinya ia akan
berzuhud didunia yang hina (keji) ini, jiwa rohaninya akan menjauhkan diri dari
semua yang tidak kekal. Sebagai tambahan, untuk mengetahui samada diri
seseorang mempunyai ‘akal cahaya’ adakah dia dengan mudah dan senang untuk
berzuhud didunia? Adakah jiwa rohaninya akan lari, menjauhkan diri dari semua
yang tidak kekal?“
“Apa Maksudnya? Berzuhud didunia yang keji
ini. Mengambil sekadar keperluan-keperluan untuk meneruskan hidup didunia yang
keji dan hina. Dikatakan keji dan hina kerana akan membawa seseorang lupa akan
‘tugas sebenarnya’ matlamat kehidupan didunia ini. Jiwa dan Rohani lari.
Menjauhkan dan meninggalkan segala-segala yang tidak kekal yang kononnya
‘memiliki’ harta dan barang yang datangnya dari dunia. Apa sahaja yang datang
dari dunia, semuanya tidak kekal! Buktinya, lihatlah, dimana kedudukan orang
tua kita, orang tua dari orang tua kita? Mana harta dan barang yang diperolehi
dari dunia itu pergi? Tetapi sayangnya kita masih bekeinginan untuk memeluk
‘dunia’ itu sedangkan keterangan dan bukti sudah dijelaskan!!! Jangan sampai
dunia melekat pada hati bila saat penghujung nafas!”
Ketahuilah,
orang berakal memiliki jiwa yang sangat sabar, sedangkan kesabaran orang bodoh
terletak pada jasmaninya:
Keterangan:
“Orang yang memiliki akal cahaya akan
membawa jiwa rohani supaya bersikap sabar diatas segala keinginan nafsu
syahwatnya. Dimana penduduk bumi ini tergila-gilakannya. Sedangkan kesabaran
orang yang bodoh terletak pada badannya. Badan saja yang gemuk tapi tidak ada
akal sama saja dengan binatang. Lihatlah pada lembu! Badan besar dan kuat tetapi
mana digunakan kekuatan itu?”
Ketahuilah,
bahawa pada umumnya akal dimiliki oleh orang-orang yang berhati lembut,
memiliki pemahaman tajam dan pendapat yang tepat. Sedangkan orang-orang yang
berhati keras jarang memiliki akal. Sebab, mereka suka melakukan
perbuatan-perbuatan tercela, tidak memperdulikan celaan dan tidak terluka
hatinya jika dipandang rendah. Hati mereka terlampau keras dan ruh mereka
terlalu tebal. Dari manusia macam inilah sebagian besar kejahatan terjadi.
Keterangan:
“Akal cahaya hanya dimiliki oleh
orang-orang yang berhati lembut sahaja dan mereka ini memiliki kefahaman yang
tajam dan keyakinan yang tepat dan dapat mengeluarkan pendapat yang tepat dan
jelas. Berhati ‘lembut’ bukan ditujukan pada mereka yang penampilannya pada pergerakan
yang ‘lemah lembut’ kerana itu adalah penipuan mereka yang cuba mengaburkan
mata. Sedangkan orang-orang yang memiliki akal gelap adalah orang yang hatinya
‘keras’ jarang memiliki akal. Kerana akal mereka setara dengan haiwan“.
“Dikatakan ‘hati yang keras’ kerana mereka
suka dan redha pada melakukan perbuatan-perbuatan yang tercela dan buruk yang
tidak diterima oleh agama Islam. Mereka tidak peduli akan celaan (nasihat) dan
tidak terluka hatinya (tidak mendatangkan malu dan membangkitkan ‘keinsafan’) walaupun
diri mereka dipandang rendah. Manusia sebegini walaupun berada didalam masjlis
ilmu, mereka diibaratkan sebagai batu penghalang bagi orang lain kerana
sentiasa menunjukkan keras hati dan keras kepala dengan menolak segala nasihat
yang diberikan. Secara hakiki, mereka ini adalah ‘syaitan’ yang bertopengkan
manusia“.
“Hatinya menginginkan kebaikan tetapi
‘syaitan’ lebih kuat, dapat menguasai hatinya. Ini tidak lain adalah kerana
hati mereka terlampau keras dan ruh mereka dilindungi oleh awan gelap! Dari
manusia sebeginilah muncul sebahagian besar kejahatan yang terjadi oleh kerana
tidak mempedulikan hukum syariat yang dibawa oleh Rasulullah saw”.
Ketahuilah
bahawa orang-orang yang berhati lembut dan selamat adalah orang-orang yang
mengetahui rahsia alam ini. Mereka menyikapi semua keputusan Allah terhadap
makhlukNya sesuai ilmu dan pemahaman mereka yang mendalam. Kerana memiliki
pemahaman dan batin yang makmur (dengan kebajikan), maka mereka berada dalam
kebahagian. Sedangkan masyarakat pada umumnya berada dalam pertentangan dan
permusuhan, suka cakap kosong, menyia-yiakan umur yang berharga dalam perbuatan
yang tiada ertinya. Mereka mengira telah melakukan amal yang dapat mendekatkan
kepada Allah, padahal semua perbuatanya digerakkan oleh hawa yang berbahaya.
Para ashabul Haq Jalla Jalaluh, sentiasa merasa tenteram, kerana mereka
memiliki ilmu dan pemahaman.
Keterangan:
“Ketahuilah, bahawa sekiranya kamu
bertemu dengan orang yang berhati lembut adalah mereka yang mempunyai akal
cahaya, akal cahaya yang senang menunjuk jalan selamat pada sesiapa yang
menginginkannya. Kerana mereka adalah ‘ashabul Haq Jalla Jalaluh’ yang sentiasa
merasa tenteram dengan Tuhan mereka dan memiliki ilmu dan kefahaman.
Orang-orang seperti ini mengetahui rahsia alam yang Allah ciptakan. Mereka
dapat membuka dan melihat semua keputusan kehendak Allah Taala terhadap
makhlukNya sesuai dengan ilmu dan kefahaman mereka yang mendalam”.
“Apakan tidak, mereka ‘ashabul haq Jalla
Jalaluh’
memiliki kefahaman dan batin yang makmur (mudah dan ringan untuk melakukan
kebajikan) maka mereka pun berada didalam kebahagiaan. Sedangkan mereka yang
memiliki akal gelap senantiasa suka pada pertentangan dan permusuhan. Suka
cakap kosong dan menyia-yiakan umur yang ‘berharga’, dalam perbuatan yang tidak
mendatangkan manfaat yang boleh membawa ke akhirat. Manusia jenis ini mengira,
mereka telah melakukan amal yang dapat mendekatkan diri kepada Allah, padahal
semua perbuatan dan geraknya didalam kekuasaan ‘hawa’ yang berbahaya”.
Manusia
akan merasa sangat kelelahan, kecuali jika memperolehi pertolongan dan mengakui
semua aibnya. Barangsiapa tidak mengakui aib-aibnya, maka ilmunya rendah.
Betapa banyak orang mengira dirinya memiliki kedudukan, tapi setelah kamu
renungkan hakikat dari keadaannya ternyata amalnya sia-sia belaka.
Keterangan:
“Semua manusia akan merasa sangat lelah, penat dan mudah bosan melainkan mendapat pertolongan dari Allah Taala.
Untuk mendapatkan pertolongan dari Allah Taala adalah dianjurkan (wajib)
mengakui segala kesalahan, pelakuan dosa-dosa dan segala perbuatan maksiat yang
telah dikerjakan dihadapan Allah Taala khususnya didalam ‘sujud’ kepadaNya.
Menghilangkan segala keangguhan dan kesombongan. Rebah dihadapanNya. Sebuah
pengakuan yang suci murni dihadapan yang ‘memiliki’ jiwanya dan memohon akan
keampunan dan mohon akan diberikan ‘pertolongan’ dariNya. Barang siapa tidak
mahu mengakui segala kesalahan-kesalahan dirinya, maka dia tidak mempunyai ilmu
atau ilmunya rendah kerana tidak mengetahui bagaimana cara untuk mengamalkan
ilmu tersebut. Banyak manusia mengira dirinya memiliki kedudukan tetapi setelah
direnungkan, hakikat keadaannya ternyata (jelas) menunjukkan akan kesia-siaan
belaka”.
Sebelum
ini telah kusebutkan 3 tingkatan orang yang beramal, sekarang aku akan
menyebutkannya lagi supaya lebih jelas. Wahai saudaraku, ketahuilah bahawa
darjat ahli khair berbeza-beza dan tingkatan amal manusia juga berlainan.
Setiap tingkat amal kebajikan memiliki kelompok pelaku sendiri. Tingkatan
tertinggi diisi oleh kaum pilihan (khawwash) Allah Jalla Jallaluh, yakni kaum
arifin yang berusaha keras untuk membersihkan semua amalnya dari pengaruh
nafsu, orang-orang yang jiwa dan semangatnya tertuju pada amal-amal mulia,
orang-orang yang selalu menyusun kepentingan dan keutamaan amalnya dan
mendekatkan diri kepada Allah dengan amal-amal baik. Allah telah mengurniakan
mereka hati yang suci dan batin yang bercahaya, sehingga perhatian mereka
tertuju pada usaha penyempurnaan niat dan perbaikan amal. Nurani (sir) mereka
selalu berhubungan dengan Allah swt. Oleh kerana itu, mereka mengungguli
makhluk yang lain.
Keterangan:
“Wahai saudaraku yang dikasihi Allah.
Tingkatan ‘ahli khair’ berbeza didalam melakukan amal dan juga berlainan dengan
manusia. Ketahuilah, bahawa setiap amal kebajikan memiliki golongan tersendiri
yang mengerjakan. Dan ketahuilah kaum (golongan) Ariffin yang menduduki
tingkatan tertinggi. Mereka itu lah golongan pilihan (khawwash) Allah Jalla
Jallaluh. Golongan inilah yang sentiasa berusaha keras untuk membersihkan semua
amal mereka dari pengaruh hawa nafsu. Kaum Ariffin adalah orang-orang yang jiwa
dan semangatnya tertuju pada amal-amal mulia. Mereka mengambil berat (peka) di
dalam menyusun kepentingan dan keutamaan amalnya dimana mereka mengetahui
apakah langkah-langkah yang harus dilakukan sekiranya ketemu dengan dua atau
lebih keutamaan. Kaum Ariffin-lah yang sentiasa mendekatkan diri kepada Allah
dengan amal-amal baik kerana mereka menyakini masa di ibaratkan permata yang
tidak harus disia-siakan dimana tidak ada gantinya sekiranya masa itu berlalu
begitu saja“.
“Dengan azam, semangat dan niat yang kuat
untuk mengabdi kepada Allah, maka Allah Taala mengurniakan mereka hati yang
suci bersih dan batin (rohani) yang bercahaya, kerana segala perhatian mereka
tertuju pada cara-cara dan adab didalam penyempurnaan pengabdian amal perbaikan
kepada Allah Taala. Oleh kerana fikiran mereka tertumpu pada penyempuranaan
pengabdian, maka mereka tidak ada masa untuk selain itu. Rohani kaum Ariffin
penuh dengan cahaya yang diselubungi oleh Allah, disebabkan rohani mereka
sentiasa berhubungan dengan Allah Taala. Maka dengan itulah mereka menduduki
tempat yang tertinggi dibandingkan makhluk lain”.
Kelompok
kedua lebih rendah dari kelompok pertama. Mereka adalah orang-orang yang suka
berbuat kebajikan dan beramal, namun kedudukan mereka belum mencapai tingkatan
kelompok pertama. Aku tidak mengatakan bahwa amal mereka lebih sedikit dari
amal kelompok pertama, akan tetapi nurani dan hati mereka belum memadai untuk
mencapai kedudukan yang dicapai oleh kelompok pertama.
Keterangan:
“Golongan yang kedua adalah mereka
yang lebih rendah dari golongan kaum Ariffin. Walaupun golongan kedua ini suka
pada kebajikan dan amal sholeh, tetapi kedudukkan mereka belum boleh mencapai
tingkatan kaum Ariffin. Ini disebabkan nurani dan hati mereka belum cukup kuat
untuk mencapai kedudukkan yang telah dicapai oleh golongan pertama”.
Kelompok
ketiga adalah kelompok terakhir, yaitu orang-orang yang suka berbuat baik tapi
tidak sempurna dan kurang meninggalkan kesan di hatinya. Amal mereka penuh
kekurangan dan disusupi oleh hawa kerana kelemahannya akal mereka.
Keterangan:
“Bagi golongan yang ketiga yang
terakhir ini adalah mereka yang suka berbuat baik akan tetapi tidak sempurna
dan tidak memberikan kesan di hati mereka dalam pengabdian penghambaan. Amal
mereka penuh dengan kekurangan dan disertakan ‘hawa’, ini tidak lain adalah
kerana kelemahan pada akal yang tidak mendapat cahaya yang cukup kuat sebagai
pedoman mereka”.
Masing-masing
kelompok ini baik, tapi keadaan mereka berbeza-beza dan tingkatan mereka tidak
sama. Katakanlah,
“Setiap orang berbuat menurut keadaannya
masing-masing”
QS Al-Isra, 17:84
dan
masing-masing meyakini bahwa jalan mereka yang lebih utama. Wahai saudaraku,
ketahuilah, jika kamu melihat sekelompok orang mengajarkan ilmu dan
menceritakan kehidupan kaum sholihin, maka perhatikanlah bagaimana perbuatan
mereka. Jika perbuatan mereka sesuai dengan ucapan mereka, maka bergabunglah
dan dekatilah mereka. Namun jika perbuatan mereka bertentangan dengan ucapan
mereka, maka jauhilah mereka, kau akan lebih selamat. Sebab, amal yang salah
tujuannya akan menjadi bencana bagi pelakunya, dan akan merosak hati dan
batinnya. Begitu pula kedengkian, jika rasa dengki merasuki batin seseorang,
maka perasaan itu akan membutakan hati dan melemahkan fikiran. Orang-orang yang
berhati selamat adalah orang-orang yang memiliki permahaman dan akal.
Keterangan:
“Wahai saudaraku yang dikasihi oleh
Allah, janganlah kamu lekas terpedaya dengan segolongan manusia yang
mengajarkan ilmu agama dan menceritakan kehidupan golongan sholihin. Sebelum
kamu menceburkan diri untuk duduk bersama didalam golongan mereka, hendaknya
kamu perhatikan bagaimanakah perbuatan mereka, adakah mengikuti sunnah-sunnah
Rasulullah saw? Adakah ucapan (percakapan) dan perbuatan mereka mengikuti para
sholihin? Sekiranya ada, maka berkumpullah kamu dan dekatilah mereka. Tetapi,
AWAS, jika perbuatan mereka bertentangan dengan ucapan (kata-kata) mereka, maka
jauhilah diri kamu dari mereka, maka kamu akan selamat. Ingatlah, amal yang
salah (amal yang bertentang dengan apa yang dibawa oleh Rasulullah saw dan para
sholihin), akan menjadi sebagai bencana bagi diri kamu, merusakkan hati dan
batin. Sedangkan kamu sebenarnya mencari kebenaran tetapi terjerumus dalam
golongan yang sesat dan munafiq. Seperti halnya kedengkian yang berpunca dari
hati yang ‘tidak puas’. Bilamana ‘rasa tidak puas’ timbul, akibahnya akan
merasuk batin (rohani) seseorang dan akan membutakan hati serta melemahkan
pikiran seseorang. Hanya orang-orang yang berhati selamat adalah orang-orang
yang memiliki kefahaman serta akal yang bercahaya”.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan