Catatan Popular

Rabu, 25 November 2020

RAHSIA ILMU KAUM MUQARRABIN : BAB 21 JIMAH KEBERADAAN HAWA NAFSU

Habib Muhammad Bin Abdullah Alaydrus Bin Abu Bakar As-Sakran

Hikmah Keberadaan Hawa

Meski hawa tercela, tapi ia merupakan salah-satu hikmah Allah Taala untuk makhlukNya.

Hawa merupakan kekuatan nafs. Tanpa hawa, nafs tidak akan mampu memikul semua beban berat dan melelahkan yang dipikulkan kepadanya. Jika nafs merasa bosan dan jemu maka hawa akan memulihkan kekuatannya. Oleh kerana itu, orang yang berakal hendaknya menghibur dirinya dengan kegiatan-kegiatan yang mubah, tetapi jangan terlampau banyak dan berlebihan.

Keterangan:
Bab kali ini menyentuh bekenaan dengan ‘Kemanfaatan Hawa’ pada diri. Apakah peranan hawa pada manusia? Sekiranya hawa tidak diciptakan oleh Allah Taala, bagaimana keadaan diri seseorang manusia itu untuk meneruskan kehidupan mereka? Bagaimana cara untuk mengetahui hawa yang digalakkan dan hawa yang harus dijauhkan? Walaupun hawa dikaitkan sebagai sesuatu yang buruk tetapi keberadaan hawa merupakan salah satu hikmah kebijaksanaan Allah Taala untuk sekelian makhlukNya. Ketahuilah kekuatan nafs tergantung pada hawa. Sekiranya tidak ada hawa, nafs tidak akan mampu untuk memikul semua beban yang melelahkan dan harus dipikulkan kepadanya. Nafs sangat mudah merasa bosan dan jemu atas perkara-perkara yang perintahkan untuknya. Kerana nafs sentiasa menginginkan sesuatu ‘arahan yang diberikan yang berupa perintah’ dapat dilaksanakan dengan cepat dan mudah, tanpa melelahkannya. Maka disinilah peranan hawa mengambil alih dengan memberikan kekuatan ‘batin’ bagi nafs untuk terus melaksanakan tugasnya. Seperti seorang yang tidak sehat maka diberikannya ‘Zat Vitamin’ sebagai memulihkan kekuatannya. Macam ‘pati Ikan Aruwan’ dah . . . Kalau tidak faham, kenalah kena tanya pada orang yang sudah ada pengalaman dengan pengambilan ‘pati Ikan Aruwan’. Kerana mereka sudah sampai kepada ‘Haqqul Yakin pati Ikan Aruwan’.

Oleh kerana itu setiap orang yang berakal hendaknya menghiburkan dirinya dengan kegiatan kegiatan yang diizinkan oleh hukum syara’ tetapi jangan terlampau banyak dan berlebihan kerana kamu akan dikalahkan oleh nafs. Bermaksud ‘suka pada perkara-perkara yang melalaikan dan sedih untuk meninggalkannya’. Perkara ini sangat merbahaya dan untuk berada pada lingkungan kegiatan yang digalakkan adalah bersandar pada hukum syara’. Sekiranya hukum syara’ mengizinkan, maka lakukan, sekiranya tidak, maka tinggalkan kegiatan yang kamu inginkan walaupun hukumnya mubah kerana ditakuti akan melalaikan diri kamu dari mengingati Allah”.

Telah diutarakan bahawa akal menuntut supaya setiap perkara dilaksanakan dengan tidak berlebih-lebihan (istishod). Segala sesuatu yang dilakukan dengan berlebih-lebihan akan menyebabkan hawa kembali berperanan. Hawa, jika sedikit tidak mengapa, tetapi jika berlebih-lebihan menjadi tercela. Makan yang tidak berlebih-lebihan (iqitshod) adalah suatu perbuatan yang baik, tapi jika manusia makan secara rakus, ia menjadi hina. Begitu pula dalam berpakaian, berpakaian sederhana adalah baik kerana:


“Allah itu Maha Indah, maka Ia menyukai keindahan”

HR Muslim dan Ahmad

Keterangan:
Ketahuilah akal diperintahkan supaya setiap perkara yang dilaksanakan samada bersangkutan dengan dunia ataupun akhirat, dengan tidak berlebih-lebihan ‘pada peringkat awal’ dan bukan pada ‘ahli’nya. Kerana nafs sangat mudah merasa jemu dan bosan dalam perkara yang melelahkan yang ditujukan pada kegiatan ‘akhirat’ tetapi sangat suka dan bersemangat dalam perkara yang ‘melalaikan dari mengingati Allah Taala’. Apa saja yang dilakukan dengan berlebihan akan membuat hawa mengambil tempat dengan menganas. Bermaksud, memberikan obat yang belebihan . . . maka ‘over dose lah si nafs’ itu. Keberadaan hawa yang sedikit tidak mengapa, kalau berlebihan akan menjadi buruk. Seperti makan yang tidak berlebihan, adalah suatu perbuatan yang baik, tetapi jika seseorang yang makan secara rakus, dia menjadi hina dan buruk. Sama juga dalam berpakaian. Kerana Islam sangat menitik berat akan akhlak seorang mukmin dalam adab makan dan berpakaian. Bertanyalah pada kenalan kamu yang seperguruan samada kamu beradab didalam makan dan berpakaian. Sekiranya kamu menanyakan pada diri kamu sendiri, maka hawa nafsu akan menutup-nutup sikap kamu yang tidak ada adab didalam makanan dan berpakaian. Perkara ini tidak harus kamu malukan, kalau kamu ingin melihat diri kamu didalam jalan yang lurus. Sekiranya kamu tidak mempunyai teman yang dianggap ‘amanah’ didalam memberikan ‘jawapan’ yang ikhlas, kerana ditakuti kena potong nama, maka suruh seseorang mengambil video, semasa kamu didalam keadaan ‘lalai’. Amacam?”

Pakaian sederhana merupakan ciri kaum sholihin. Jika manusia berpakaian secara berlebih-lebihan, membeli pakaian yang mahal-mahal untuk merendahkan orang lain atau membanggakan diri, maka ia telah memasuki wilayah kesombongan dan melewati pintu dosa. Bersikap tengah-tengah dalam segala hal adalah baik, sedang berlebih-lebihan adalah ajakan hawa yang tercela.

Keterangan:
Wahai murid yang budiman, kaum sholihin amat suka pada kesederhanaan dalam berpakaian. Maka hendaklah kamu mengikuti mereka didalam perkara tersebut, sekiranya kamu akan berpakaian secara berlebih-lebihan, membeli pakaian yang mahal-mahal tidak lain maksudnya, adalah untuk merendahkan orang lain dan untuk membanggakan diri, bahawa kamu mampu membeli pakaian yang mahal. Tak makan tak ape! Yang pasti keinginan tercapai supaya dapat tunjuk-tunjuk dan orang ramai menanyakan jenama pakaian kamu . . . Ketahuilah wahai murid-murid, perbuatan pada berlebihan-lebihan adalah perbuatan yang dilarang dalam agama kerana termasuk dalam bab pembaziran, dan pembaziran adalah salah satu perbuatan dari syaitan. Sekiranya kamu tidak mengambil sikap berjaga-jaga, maka kamu akan masuk kedalam kumpulan orang-orang yang sombong dan kamu akan melalui pintu dosa tanpa kamu sedari. Ambillah sikap tengah-tengah dalam segala perkara adalah sangat baik, sedangkan berlebih-lebihan adalah ajakan hawa yang sangat buruk”.

Sesungguhnya hawa itu menakjubkan dan merupakan salah satu rahasia makhluk. Sekiranya tidak ada hawa, maka hilanglah berbagai manfaat yang diperoleh melalui perjalanan (safar) dan usaha dagang, dan lenyaplah banyak hal yang dapat memberikan manfaat kepada manusia. Para pedagang akan banyak mengurangi perjalanan darat dan lautnya, dan akan terjadi banyak pengangguran dalam kehidupan manusia dan segenap tempat. Melalui kebijaksanaanNya yang sempurna Allah menjadikan hawa sebagai alat untuk melangsungkan kehidupan dan membahagikan rezeki dialam, dan juga sebagai pembangkit semangat manusia dalam menghadapi berbagai kesulitan kehidupan dunia, sehingga mereka berani menghadapi mara bahaya dan mengarungi lautan kehidupan. Kalau bukan kerana hiburan yang diberikan oleh hawa, tentu kesedihan dan duka akan menghancurkan orang yang suka bekerja keras membangting tulang.

Keterangan:
Hawa adalah salah satu rahsia makhluk yang menakjubkan. Sekiranya tidak ada hawa, maka hilanglah segala macam faedah yang boleh didapati melalui perjalanan dan usaha perniagaan maka hilanglah banyak perkara yang boleh diberikan untuk kebaikan dan faedah kepada manusia. Tanpa hawa, perniaga akan mengurangkan kegiatan perniagaan mereka dan akan terjadi banyak pengangguran dalam kehidupan manusia dari segenap tempat. Maka dengan KebijaksanaanNya yang sempurna Allah menjadikan hawa sebagai alat untuk meneruskan kehidupan dan membahagikan rezeki di alam dan juga sebagai dorongan semangat untuk manusia dalam menghadapi berbagai kesulitan dan kesusahan didunia. Maka dengan dorongan hawa, manusia berani untuk menghadapi mara bahaya dan mengarungi lautan kehidupan. Sekiranya tanpa dorongan dari hawa, sudah tentu kesedihan dan kedukaan akan mematikan semangat orang-orang yang suka bekerja keras membanting tulang. Maka jelaslah peranan hawa, sekiranya tanpanya, manusia tidak akan meneruskan usaha perniagaannya, maka segala kebaikan dan faedah untuk manusia tidak hilang. Besar sungguh hikmah Allah Taala itu. Fahamkan ini!”

Kasihan para pencari dunia, mereka merasa cukup dengan angan-angan kosong dan puas dengan hawa. Mereka berusaha keras untuk mencapai apa yang mereka cita-citakan: mengumpulkan harta untuk berbangga-bangga dan menunjuk-nunjuk dan bercerita. Sekiranya mereka mencukupkan diri dengan keperluan ala kadarnya, tentu akan banyak perkara bermanfaat bagi manusia menjadi tidak berguna, dan barang keperluan hidup tidak akan sampai ke berbagai pelusuk negeri. Inilah hikmah keberadaan hawa. Fahamilah keteranganku ini.

Keterangan:
Bagi para pencari dunia, mereka merasa cukup dengan angan-angan kosong dan merasa puas dengan hawa. Mereka sanggup berusaha keras untuk mendapatkan apa yang mereka cita-citakan dengan mengumpulkan harta semata-mata untuk berbangga diri dan menunjuk-nunjuk dan bercerita tentang kegigihan dan pencapaian mereka mencari dunia. Sekiranya pencari dunia merasa cukup dengan apa yang ada dalam keperluan seharian, sudah tentu banyak perkara yang berfaedah bagi manusia tidak berguna kerana barang keperluan hidup tidak akan sampai ke berbagai pelusuk negeri. Inilah hikmahnya hawa”.

Para ashabul Haq Taala, tidak diciptakan untuk melaksanakan kegiatan di atas. Mereka tidak sama dengan orang-orang yang diperbudakkan oleh hawa-nya, yang dipaksa untuk memenuhi kepentingan orang lain tanpa mereka sedari.

Keterangan:
Kepada golongan ‘ashabul Haq Taala’ tidak diciptakan oleh Tuhan mereka untuk melaksanakan kegiatan diatas. Mereka ‘ashabul haq’ tidaklah sama dengan orang-orang yang dihambakan oleh hawa, yang dipaksa untuk memenuhi kepentingan orang lain tanpa mereka sedari”.

Sesuatu yang bersih dari pengaruh hawa akan menjadi lemah, beku, dan ditinggalkan, apa pun itu: perkara duniawi mahupun ukhrawi. Sebab, nafs-lah yang membangun dan melengkapi segala sesuatu. Dan nafs perlu makanan, sedangkan makanan nafs adalah hawa. Jika nafs tidak memperoleh makanan, ia seperti haiwan tunggangan yang tidak memperoleh makanan, bagaimana mungkin ia memikul beban dan menempuh perjalanan jauh? Fahamilah rahsia ini.

Keterangan:
Kekuatan hawa akan menjadi lemah, beku dan ditinggalkan bila berdepan dengan sesuatu yang bersih dari pengaruh dunia atau akhirat. Iaitu hati yang sentiasa bersandar pada Allah sahaja. Bila hati sebegini wujud, tidak ada keinginan pada dunia dan akhirat. Tugas nafs adalah untuk meneruskan dan melengkapkan tugasnya. Bila tidak ada sesuatu tugas, maka lemahlah hawa itu. Ingatlah, nafs perlukan makan, sedangkan makanan nafs adalah hawa. Kalau nafs tidak dapat makan (hawa), nafs akan menjadi seperti kuda yang tidak mendapat makanan, mustahil kuda dapat memikul beban dan meneruskan kegiatan dan tugasnya?”

Perhatikanlah, orang-orang yang tabiatnya (ghorizah) lemah, bila tidak menemukan hawa, ia menjadi bosan, sulit melakukan kegiatan, merasa terbeban dan sedih.

Keterangan:
Bagi orang-orang yang mempunyai tabiat yang lemah dimana mereka tidak mempunyai hawa yang sebagai pendorong akan mudah menjadi bosan dan sangat susah untuk melakukan kegiatan. Orang seperti begini sentiasa rasa dirinya terbeban dan banyak menanggung kesedihan”.

Lain halnya dengan kaum sholihin yang memiliki bashiroh, mereka memiliki keyakinan yang baik, yang dapat membuat nafs, mereka mampu memikul beban mujahadah dan amalan berat lainnya. Kedudukan keyakinan bagi mereka ini sama dengan kedudukan hawa bagi orang-orang yang lemah tabiatnya dan kurang sempurna akalnya. Fahamilah hal ini!

Keterangan:
Tetapi bagi kaum sholihin yang memiliki penglihatan batin, mereka mempunyai keyakinan yang sangat kukuh dimana mereka dapat membuat nafs memikul beban mujahadah dan segala amalan-amalan yang berat. Tingkatan keyakinan mereka sama saja dengan tingkatan hawa bagi orang-orang yang lemah tabiatnya dan kurang sempurna akalnya”.

Hawa itu manis, dapat membahayakan atau menguntungkan, tergantung pada apa yang ditimbulkannya.

Keterangan:
Kamu harus bijak mengurus hawa kamu. Kerana hawa boleh membahayakan atau menguntungkan dan ini terletak pada cara kamu mengawalnya”.

*Sahl bin Abdullah berkata: “Yakin adalah cabang Iman”.
*Abu Sa’id Al-Kharraz berkata: “Ilmu adalah apa yang membuat engkau mampu untuk bertindak dan keyakinan adalah apa yang membuat engkau bertindak”.

 

Tiada ulasan: