(HADHRAT
JALALUDDIN AR ROWI)
ALAM BARZAKH QUBUR
ALAM Barzakh adalah Alam
Qubur atau kubur iaitu alam
sesudah mati. Banyak
Hadits yang mengkhabarkan tentang
keperitan azab yang tersedia
di Alam Barzakh. Kubur akan
menjadi tempat yang
sempit bagi mereka yang munafiq,
kafir dan tidak beriman
sebaliknya akan menjadi sebuah
taman dari taman-taman
Syurga bagi orang-orang yang
beriman dan beramal
soleh. Alam Kubur merupakan tahap
pertama kehidupan
Akhirat dan sesiapa yang selamat dalam
kehidupan kubur, maka
akan selamatlah dirinya dalam
kehidupan Akhirat yang
seterusnya iaitu di Mahsyar, Mizan
dan Sirat.
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala berfirman dalam Surah
‘Abasa pada ayat 18
hingga 22 yang bermaksud,
Dari apakah Allah telah menciptakannya? Dari setitis Mani
Allah telah menciptakannya lalu menentukan Qadar
baginya. Kemudian Dia memudahkan jalannya. Kemudian
Dia mematikannya dan memasukkannya ke dalam Kubur.
Kemudian bila Dia menghendaki, Dia membangkitkannya
kembali.
Yang dimaksudkan dengan
menentukan Qadar ialah
menentukan tahap-tahap
kejadiannya, umurnya, rezekinya
dan nasibnya. Memudahkan
jalan bermaksud memudahkan
kelahirannya atau
memberi persediaan kepadanya untuk
menjalani jalan yang
benar atau jalan yang sesat.
Di dalam Surah
At-Takatsur yang terdiri dari 8 ayat,
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala berfirman yang maksudnya,
Bermegah-megahan telah
melalaikan kamu. Sampai kamu
masuk ke dalam Kubur.
Janganlah begitu, kelak kamu akan
mengetahui akibat perbuatanmu
itu. Dan janganlah begitu,
kelak kamu akan
mengetahui. Janganlah begitu jika kamu
mengetahui dengan
pengetahuan yang yakin. Nescaya kamu
benar-benar akan melihat
Neraka Jahim. Dan sesungguhnya
kamu benar-benar akan
melihatnya dengan penglihatan
yang yakin. Kemudian
kamu pasti akan ditanyai pada hari
itu tentang kenikmatan
yang kamu megah-megahkan di
Dunia itu.
Bermegah-megahan
bermaksud dalam soal banyak
harta, anak, pengikut,
kemuliaan, dan seumpamanya telah
melalaikan kamu dari
ketaatan. ‘Ainul Yaqin artinya melihat
dengan mata kepala
sendiri sehingga menimbulkan
keyakinan yang kuat.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala
dalam Surah Al-Haj ayat
7 yang bermaksud,
Dan sesungguhnya hari
Qiyamat itu pasti datang, tidak ada
keraguan padanya, dan
sesungguhnya Allah membangkitkan
semua orang yang ada di
dalam Kubur.
Firman Allah Subhanahu
Wa Ta’ala dalam Surah Al-
Maka apakah dia tidak
mengetahui apabila dibangkitkan
apa yang ada di dalam
Kubur.
FirmanNya lagi dalam
Surah Al-Infitar ayat 4 yang
bermaksud,
Dan apabila Kubur dibongkarkan.
FirmanNya dalam Surah
Fatir ayat 22 yang
bermaksud,
Dan tidaklah sama orang-orang yang hidup dan orang-orang
yang mati. Sesungguhnya Allah memberikan pendengaran
kepada siapa yang dikehendakiNya dan kamu sekali-kali
tiada sanggup menjadikan orang yang di dalam Kubur dapat
mendengar.
Maksudnya Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam tidak dapat memberi
petunjuk kepada
orang-orang Musyrikin yang telah mati
hatinya. FirmanNya dalam
Surah Taubah ayat 84 yang
bermaksud,
Dan janganlah kamu
sekali-kali menyembahyangkan
(jenazah) seorang yang
mati di antara mereka, dan
janganlah kamu berdiri
(mendoakan) di kuburnya.
Sesungguhnya mereka
telah kafir kepada Allah dan
RasulNya dan mereka mati
dalam keadaan fasik.
FirmanNya dalam Surah
Taha ayat 124 yang
bermaksud,
Dan barangsiapa berpaling dari peringatanKu, maka
sesungguhnya baginya penghidupan yang sempit, dan Kami
akan menghimpunkannya pada hari Qiyamat dalam
keadaan buta.
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam ketika mentafsirkan ayat yang
tersebut di atas
bersabda,
“Iaitu siksa orang kafir di dalam kubur. Dan demi
Zat yang jiwaku berada pada genggaman KekuasaanNya,
bahawasanya Dia menguasakan 99 Tanin. Tahukah kamu
semua apakah Tanin itu? Tanin adalah 99 ular yang setiap
ular mempunyai sembilan kepala yang menyembur dan
menyakari orang kafir hingga Hari Qiyamat dan dia akan
digiring dari kuburnya dalam keadaan buta.”
Sekali peristiwa Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam tiba di Masjid.
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam melihat
sekumpulan manusia yang sedang
bersenda gurau dan
bergelak ketawa lantas Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
bersabda,
“Jika sekiranya kamu senantiasa mengingat akan
maut maka sudah tentu tidak akan terjadi sedemikian ini.
Tiada suatu hari pun di mana Kubur tidak mengatakan
bahawa, “
Aku adalah tempat sesalan dan gundah gulana.
Aku adalah tempat pensunyian. Aku adalah rumah bagi
binatang-binatang melata.”
Apabila seorang Mukmindikebumikan
maka Kubur
menyambutnya dengan baikdan
berkata kepadanya,
“Selamat datang, alangkahbagusnya kau telah datang kepadaku.
Di antara merekayang
tinggal di permukaanku,
kaulah yang paling kucintai. Kini kau telah diserahkan
kepadaku, nescaya aku bertindak baik terhadapmu.”
Kemudian Kubur diperluaskan sehingga sejauh
matanya
memandang, terbukalah
padanya pintu Syurga dari mana dia merasai
hawa dan keharuman
Syurga. Sebaliknya apabila seorang
yang berdosa dikebumikan
maka Kubur menyambutnya
dengan berkata,
“Alangkah celakanya dan nahasnya kamu
datang kepadaku, apakah gunanya kamu datang
kepadaku? Di antara mereka yang tinggal di permukaanku,
kaulah yang paling aku benci. Kini kau telah diserahkan
kepada aku, maka akan kau lihat apa yang akan aku
perbuat denganmu nanti.”
Kemudian dia dihimpit
olehKubur hingga tulang-tulang
rusuknya berceragah
sepertijari-jari tangan berceragahan
apabila tergenggam di
antarasatu dengan yang lain.
Kemudian sembilan puluh
atausembilan puluh sembilan
ekor ular dilepaskan ke atasnya.Ular-ular itu
akan
menyiksanya sehingga ke
HariQiyamat.”
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam bersabda,
“Jika seekor ular itu bertempik sekali ke arah
bumi
maka kerana bisanya tidak akan tumbuh lagi rumputrumput
di bumi itu sehingga ke Hari Qiyamat.”
Diberitakan dalam sebuah
Hadits bahawa sekali
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam berada
dalam satu perjalanan, dengan tak
semena-mena unta yang
dikenderai Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam enggan
ke muka seolah-olahnya
ada sesuatu yang sedang berlaku di
situ.
Seorang Sahabat bertanya
kepada Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam,
“Kenapa berlaku sedemikan Ya Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam?”
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam menjawab,
“Ada seorang yang sedang
disiksa di dalam
Kuburnya. Suara siksa
Kubur itu terdengar oleh unta ini,
itulah yang menyebabkan
ia takut dan enggan ke muka.”
Dalam sebuah Hadits ada
diberitakan bahawa
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam telah
melalui dua buah Kubur lalu Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam bersabda,
“Ahli kedua-dua Kubur ini sedang disiksa.
Seorangnya disiksa kerana mengumpat dan seorang lagi
disiksa kerana dia tidak menjaga kebersihan ketika dia
beristinja membuang air kecil.”
Dalam sebuah Hadits
Hassan yang diriwayatkan oleh
Imam Ahmad Ibnu Hambal
Rahmatullah ‘alaih bahawa
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam telah
bersabda yang bermaksud,
“Sesungguhnya apabila
jenazah seseorang itu
diletakkan di dalam
kuburnya, sesungguhnya jenazah itu
mendengar bunyi suara
terompah kasut orang-orang yang
menghantarnya ke kubur
pada saat mereka meninggalkan
tempat itu. Jika mayat
itu seorang Muslim, maka solat yang
dilakukannya ketika
beliau masih hidup di Dunia akan
diletakkan di kepalanya,
puasanya diletakkan di sebelah
kanannya, zakatnya
diletakkan disebelah kirinya dan
amalan kebajikan
daripada sedekah jariah, silaturrahim,
perkara kebajikan dan
Ihsan diletakkan dihujung dua
kakinya.
Ia akan didatangi Malaikat dari arah kepala, maka
Solat itu berkata kepada Malaikat,
“Dari arahku tidak ada jalan masuk.”
Kemudian Malaikat berpindah ke sebelah kanan, maka
Puasa berkata kepadanya,
“Dari arahku tidak ada jalan masuk.”
Kemudian Malaikat
berpindah ke sebelah kiri, maka Zakat
berkata kepadanya,
“Dari arahku tidak ada jalan masuk.”
Kemudian didatangi dari arah kedua hujung kakinya dan
berkatalah amal kebajikan,
“Di bahagianku tidak ada jalan masuk.”
Maka Malaikat berkata kepadanya,
“Duduklah kamu.”
Kepada mayat itu
diperlihatkan matahari yang sudah mula
terbenam lalu Malaikat
bertanya kepada mayat itu,
“Apakah pandangan kamu tentang seorang lelaki
(Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam) yang kamu dahulu sentiasa bercakap
tentangnya d an bagaimana penyaksian kamu kepadanya?”
Maka berkata mayat itu,
“Tinggalkan aku
sebentar, aku hendak bersolat.”
Maka berkata Malaikat,
“Sesungguhnya engkau boleh mengerjakan Solat
tetapi jawab dahulu apa yang kami tanya ini. Apakah
pandangan kamu tentang seorang lelaki (Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam)
yang kamu dahulu sentiasa bercakap tentangnya dan
bagaimanakah penyaksian kamu kepadanya?”
Maka berkata mayat itu,
“Lelaki itu ialah Nabi Muhammad Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dan aku naik saksi bahawa Nabi Muhammad
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam itu adalah Pesuruh Allah yang
membawa kebenaran daripada Allah Subhanahu Wa
Ta’ala.”
Maka Malaikat berkata
kepada mayat itu,
“Demikianlah kamu
dihidupkan dan begitu juga
kamu dimatikan dan
dengan demikian juga kamu
dibangkitkan semula di
Akhirat, Insya Allah.” Kemudian
dibuka baginya satu
pintu Syurga, maka dikatakan
padanya,
“Itulah tempat kamu dan itulah janji Allah bagi
kamu dan kamu akan berada di dalamnya.” Maka
bertambah gembira mayat itu. Kemudian dilapangkan
kuburnya seluas tujuh puluh hasta dan disinari cahaya
baginya.”
Sebaik sahaja seseorang
itu dikebumikan, Malaikat
Munkar dan Nakir akan
datang mengajukan soalan-soalan
tentang keimanan kepada
Ruh manusia di dalam kubur.
Yang pertama sekali
adalah soalan,
“Man Rabbuka?” (Siapa Tuhan Pemelihara kamu?)
“Man Nabiyyuka?” (Siapa Nabi kamu?)
“Ma Dinuka?” (Apa Agama kamu?)
“Ma Imamuka? (Apa Pedoman kamu?)
“Man Ikhwanuka?” (Siapakah saudara-saudara
kamu?)
Maka sebagai seorang
Islam yang beriman hendaklah
menjawab pertanyaan itu
sebagai berikut:
Allah adalah Tuhan
Pemeliharaku,
Muhammad Sallallahu
‘Alaihi Wasallam adalah
Nabiku,
Islam adalah Agamaku,
Al-Quran adalah
pedomanku dan
Seluruh kaum Muslimin
adalah saudara-saudaraku.
Kemudian akan
ditayangkan sebuah gambaran
seorang lelaki di
hadapannya dan akan ditanyakan
kepadanya sama ada dia
mengenali lelaki tersebut dan
apakah pandangannya
terhadap orang tersebut yang mana
beliau adalah Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam. Barangsiapa yang mengenali
Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dan mengamalkan
ajaran serta Sunnah-Sunnahnya
nescaya dia akan dapat
mengecam lelaki tersebut, iaitulah
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam.
Barangsiapa yang tidak
dapat mengecam
gambaran Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam maka tidak syak lagi bahawa dia
adalah orang yang tidak
beriman dengan apa yang telah
disampaikan oleh Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam.
Imam At-Tirmizi,
Al-Hakim dan Ibnu Majah
Rahmatullah ‘alaihim
telah meriwayatkan sebuah Hadits
dari Hadhrat ‘Utsman
Ibnu ‘Affan Radhiyallahu ‘Anhu,
bahawa Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam telah bersabda,
“Sesungguhnya Alam Qubur itu adalah tahap
pertama untuk Alam Akhirat. Bilamana seseorang telah
selamat dalam tahap yang pertama itu, maka untuk tahaptahap
selanjutnya akan lebih ringan. Tetapi kalau tidak
selamat dalam tahap pertama tersebut, maka untuk tahaptahap
selanjutnya akan lebih dahsyat.”
Setiap kali Hadhrat
Sayyidina ‘Utsman Ibnu ‘Affan
Radhiyallahu ‘Anhu
menziarahi perkuburan maka beliau
menangis teresak-esak
sehingga membasahi janggutnya yang
mulia. Seorang bertanya
kepada beliau,
“Tuan tidak pernah menangis tatkala Tuan
mendengar perkhabaran-perkhabaran tentang Syurga dan
Neraka sepertimana Tuan menangis ketika menziarahi
perkuburan ini.”
Hadhrat ‘Utsman Ibnu
‘Affan Radhiyallahu ‘Anhu
menjawab,
“Kubur ini adalah merupakan tempat persinggahan
yang pertama dalam perjalanan menuju ke Alam Akhirat.
Barangsiapa yang telah selamat di tempat persinggahan
yang pertama ini maka persinggahan-persinggahan yang
berikut akan dipermudahkan baginya. Sebaliknya,
barangsiapa yang gagal di tempat persinggahan yang
pertama ini maka dia akan mengalami berbagai kesulitan
di persinggahan-persinggahan yang berikutnya.”
Selanjutnya beliau
berkata,
“Aku mendengar Baginda
Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam pernah
bersabda;
“Tidak pernah aku menyaksikan sesuatu
pemandangan yang lebih menakutkan daripada kejadiankejadian
yang berlaku di dalam Kubur.”
Hadhrat Sayyidina ‘Umar
Ibnul Khattab Radhiyallahu
‘Anhu telah meriwayatkan
sebuah Hadits bahawa Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam bersabda,
“Seorang mayat akan disiksa dalam Kubur menurut
apa yang dijeritkan dalam tangisan keluarganya.”
Hadhrat Zaid
Radhiyallahu ‘Anhu meriwayatkan
bahawa Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam pernah bersabda mafhumnya,
“Aku khuatir kamu tidak akan mengebumikan
mayat-mayat lantaran gentar dan takut jika aku berdoa
kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala supaya Dia
mempersaksikan kepada kamu akan keadaan dan azab
siksa Kubur. Setiap makhluk pernah mendengar suara
siksa Kubur kecuali makhluk-makhluk manusia dan jin.”
Dalam Hadits ada
dijelaskan bahawa Ruh-Ruh itu
menduduki tempat-tempat
yang tertentu dan ada yang
berterbangan bersama
Para Malaikat, menduduki pada
tempat-tempat yang
tertentu di langit, dalam kubur dan juga
di angkasa bersama
dengan golongan-golongan yang
tertentu pula.
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam telah bersabda yang
mafhumnya,
“Tiga kelompok manusia yang akan dijabat
tangannya oleh Para Malaikat pada hari mereka keluar dari
kuburnya iaitu orang-orang yang mati Syahid, orang-orang
yang mengerjakan Solat malam dalam bulan Ramadhan
dan orang-orang yang berpuasa di hari ‘Arafah.”
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam telah bersabda yang
mafhumnya,
“Bahawasanya kubur itu merupakan satu taman dari
taman-taman Syurga dan merupakan lubang dari lubanglubang
Neraka.”
Hadhrat ‘Aisyah
Radhiyallahu ‘Anha memberitakan
bahawa selepas tiap-tiap
Solah adalah Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
memohon perlindungan
dari siksa Kubur. Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
selalu berdoa dengan doa
berikut,
“Wahai Allah, sesungguhnya aku berlindung
dengan Mu dari azab Neraka Jahannam, dan dari azab
siksa Qubur, dan dari fitnah kehidupan dan kematian, dan
dari fitnah Dajal Al-Masih.”
Dari Hadhrat Mu’adz Ibnu
Jabal Radhiyallahu ‘Anhu
meriwayatkan bahawa
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam pernah bersabda
yang mafhumnya,
“Tiada seseorang yang mengerjakan sesuatu amalan
yang lebih selamat baginya dari siksa Kubur daripada
Zikrullah.”
Menurut sebuah Hadits
yang telah diriwayatkan oleh
Ad-Dailami dalam Musnad
Al-Firdaus, dari Hadhrat Mu’adz
Radhiyallahu ‘Anhu
berkata bahawa Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah
bersabda,
“Mengingati Para Nabi adalah sebahagian dari
Ibadah, dan mengingati Para Solihin adalah merupakan
Kaffarah, dan mengingati Maut adalah Sadaqah, dan
mengingati Qubur akan mendekatkan kamu kepada
Syurga.”
Dalam sebuah Hadits yang
telah diriwayatkan oleh
Hadhrat Imam Tabrani
Rahmatullah ‘alaih, bahawa Hadhrat
‘Uqbah Ibni Amir
Radhiyallahu ‘Anhu berkata, bahawa
Hadhrat baginda Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam telah
bersabda,
“Sesungguhnya Sedekah dapat menghindarkan dari
ahlinya akan kepanasan azab Qubur dan adapun
sesungguhnya orang beriman hanya dapat bernaung pada
Hari Qiyamat di bawah naungan Sedekahnya.”
Hadhrat Sayyidina Abu
Bakar As-Siddiq
Radhiyallahu ‘Anhu telah
ditanya tentang ke mana Ruh
pergi setelah ia keluar
dari jasad. Maka beliau berkata,
“Ruh itu menuju ke tujuh tempat. Ruh Para Nabi
dan Rasul menuju ke Syurga ‘Adnin, Ruh Para ‘Ulama
menuju ke Syurga Firdaus, Ruh mereka yang berbahagia
menuju ke Syurga ‘Illiyyin, Ruh Para Syuhada
berterbangan seperti burung di Syurga mengikut
kehendak mereka, Ruh Para Mukmin yang berdosa akan
tergantung di udara tidak di bumi dan tidak di langit
sampai Hari Qiyamat, Ruh anak-anak orang beriman akan
berada di gunung dari minyak Misik, Ruh orang-orang
kafir akan berada dalam Neraka Sijjin, mereka disiksa
berserta jasadnya hingga sampai Hari Qiyamat.”
Di dalam Hadits Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam ada menyatakan
tempat kediaman Para Ruh
di Alam Barzakh yakni sesudah
manusia itu mati
sebagaimana berikut:
1. Ada Ruh yang
bertempat dan berdiam di suatu
tempat yang tertinggi
sekali yang dinamakan ‘Iliyyin
dan ada Ruh yang
berkumpul dengan kelompok Para
Malaikat. Mereka adalah
Ruh-Ruh Para Nabi
‘Alaihimus Solatu
Wassalam. Namun di antara
golongan inipun terdapat
juga perbezaannya dan ada
tingkatannya yang
tersendiri, sebagaimana yang telah
pernah dilihat oleh
Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
pada malam perjalanan
Isra dan Mi’raj beliau.
2. Ada Ruh-Ruh yang
bertempat tinggal dan berdiam di
tempat peristirehatan
burung-burung yang bulunya
hijau menyedapkan
pandangan, dan Ruh-Ruh itu
dapat berkeliaran di
dalam Syurga sesuka hatinya.
Itulah Ruh-Ruh orang
yang mati Syahid untuk
menegakkan Kalimah Allah
yang luhur dan
mempertahankan ajaran
Agama Islam.
3. Ada Ruh-Ruh yang
dipenjarakan di pintu Syurga iaitu
sebagaimana yang
disebutkan dalam sebuah Hadits
dari Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
bersabda yang
mafhumnya, “Daku melihat
sahabatmu ditahan di
pintu Syurga.”
4. Ada Ruh-Ruh yang
dipenjarakan di dalam Kuburnya
sendiri sebagaimana yang
tersebut dalam sebuah
Hadits yang meriwayatkan
bahawa seorang yang
menyembunyikan pakaian
rampasan perang lalu
orang tersbut mati
Syahid. Orang ramai
menyangkakan bahawa Si
Fulan tersebut pasti akan
mengalami kesenangan dan
keenakan kerana dapat
ditentukan masuk Syurga.
Tetapi Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam lalu bersabda, “Demi Zat yang
jiwaku
dalam kekuasaanNya, bahawasanya pakaian yang
disembunyikan olehnya itu pasti akan menyala
menjadi api yang akan membakar dirinya di dalam
Kuburnya itu.”
5. Ada Ruh-Ruh yang
berdiam di tepi sungai di pintu
Syurga sebagaimana disebutkan
dalam sebuah Hadits
yang telah diriwayatkan
oleh Hadhrat Ibnu ‘Abbas
Radhiyallahu ‘anhu
bahawa Hadhrat Baginda Nabi
Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
telah bersabda, “Para Syuhada
itu ada di tepi sungai
di pintunya Syurga dan berada di dalam sebuah
kubah yang berwarna hijau. Mereka memperoleh
rezeki mereka dari Syurga pada waktu pagi dan
petang.”
6. Ada Ruh-Ruh yang
dipenjarakan di dalam bumi dan
tidak dapat naik ke atas
langit sebab memang Ruh
yang hina sewajarnya
menetap di dalam tanah sahaja.
Ruh yang sedemikian
tidak dapat berkumpul dengan
Ruh-Ruh lain yang mulia
dan terhormat yang ada di
atas langit. Hal ini
seperti halnya tidak dapat
berkumpulnya antara
manusia yang hina dan
manusia yang mulia dan
terhormat sewaktu di Dunia.
Pada hakikatnya, sesudah
mati Ruh manusia akan
berkumpul dengan
golongannya sendiri, yakni yang
mulia berkumpul dengan
yang mulia dan yang hina
berkumpul dengan yang
hina dan rendah darjatnya.
7. Ada Ruh-Ruh yang
berenang di sungai yang berair
darah dan menelan batu.
8. Ada Ruh-Ruh yang
berdiam
di tempat yang panas
iaitu sebuah tungku api.
Ini merupakan tempat bagi
Ruh-Ruh yang ahli zina,
baik yang lelaki mahupun
yang perempuan.
Menurut Hadhrat Shah
Waliyullah Muhaddits
Dehlawi Rahmatullah
‘alaih, Ruh orang-orang selepas mati
terbahagi kepada
beberapa golongan seperti berikut:
1. Ruh mereka yang
bersatu dengan Malaikat peringkat
tinggi yang memiliki
pengaruh semesta. Mereka ini
adalah golongan Insan
Kamil. Mereka ini ada urusan
yang bersifat semesta.
2. Ruh mereka yang
bersatu dengan Malaikat peringkat
tinggi yang tertentu.
Dalam golongan ini termasuklah
mereka yang mati Syahid
di zaman dahulu dan lainlain
yang seperti mereka,
seperti Hadhrat Sayyidina
Hamzah Radhiyallahu
‘Anhu dan sebagainya. Urusan
mereka bersifat semesta
dalam pengkhususan yang
tertentu.
3. Ruh mereka yang
bersatu dengan Malaikat peringkat
rendah. Mereka ini ada
berbagai golongan seperti Para
Syuhada, Para ‘Abid dan
mereka yang mencapai
peringkat Zauq dalam
peringkat Fana yang awal.
Kegiatan mereka daripada
jenis yang khusus, seperti
menolong orang yang
tertindas, menyempurnakan
kerja-kerja tertentu
yang memberi faedah kepada
orang ramai, mengelakkan
kejahatan tertentu dan
memberi bantuan untuk
mencapai kemenangan.
4. Ruh mereka yang
bersatu dengan Jin. Mereka ini
adalah orang-orang yang
mengamalkan pelbagai jenis
kejahatan. Akibatnya
satu aspek timbul dari semua
kejahatan mereka itu dan
mereka tenggelam di dalam
aspek yang satu itu.
Golongan ini terbahagi kepada
banyak pecahan menurut
besar atau kecilnya
pengaruh kejahatan itu.
Mereka ini termasuklah
orang-orang yang
merosakkan orang-orang lain dan
setengahnya membuat
tindakan kezaliman dan
kejahatan.
5. Ruh mereka yang
berhubung dengan Jin tetapi
perhubungan itu idak
berapa erat. Mereka ini adalah
orang-orang yang
mengamalkan satu kejahatan terus
menerus yang akibatnya
Ruh mereka Fana dalam
kejahatan itu. Mereka
ini ada berbagai-bagai jenis
menurut perbezaan
kejahatan mereka itu.
6. Ruh mereka yang
tenggelam dalam suatu jenis
kebaikan.
7. Ruh mereka yang Fana
dan tenggelam dalam berbagai
jenis kebaikan
sepertimana orang yang Fana dalam
berbagai jenis
kejahatan.
8. Ruh mereka yang tidak
Fana dalam sebarang
kebaikan atau kejahatan
dan tidak terpengaruh secara
luar biasa oleh apa-apa
kebaikan atau kejahatan.
Kebanyakan manusia
adalah dari jenis ini.
Sebahagian Para Ahli
Hukum telah menerangkan
tentang tempat kedudukan
Ruh-ruh setelah mati seperti
berikut:
1. Ruh Para Anbiya
berada di dalam Syurga ‘Adnin.
Mereka berada dalam
liang yang selesa keadaan
tubuh mereka. Adapun
tubuh mereka sentiasa
bersujud kepada Tuhan.
2. Ruh Para Syuhada
berada di Syurga Firdaus dalam
bentuk seekor burung
yang hijau di tengah-tengah
syurga itu. Mereka
terbang sekehendak hati mereka
lalu hinggap pada sebuah
kendil yang digantungkan
di ‘Arash.
3. Ruh anak-anak orang
Islam berada dalam bentuk
seekor burung pipit dan
berterbangan di dalam
Syurga.
4. Ruh anak-anak orang
Musyrik berputar-putar di
Syurga dan tidak punya
tempat yang khusus
sehinggalah ke Hari
Qiyamat, lalu mereka melayani
Ruh Para Mukminin.
5. Ruh Para Mukminin
yang berhutang dan menganiaya
akan digantung di
angkasa. Mereka tidak sampai ke
Syurga dan tidak pula
sampai ke langit sehinggalah
kerabatnya membayarkan
hutangnya dan mengadili
penganiayaannya.
6. Ruh orang-orang Islam
yang berdosa akan diazab
dalam Kubur beserta
tubuh mereka.
7. Ruh orang-orang Kafir
dan Munafik akan
dipenjarakan dalam
Neraka Jahannam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan