LAHIR
14 Muharram, 717 H./1317M Desa Qoshrul
‘Arifan, Bukhara
BELIAU
adalah Imam Tariqat, Pewaris Rantaian Emas Silsilah ‘Aliyah, Mahaguru Para
Asfiya, Sultan Para Auliya, Pewaris Para Anbiya, Guru
Sekelian Para Guru, Pembimbing Sekelian Para Pembimbing,
Syaikh Sekelian Para Masyaikh, Pir Sekelian Para Piran, Khwajah Sekelian Para
Khwajahgan, Syaikh di Timur di Barat di Utara dan di Selatan, Penyinar Agama
dan Kebenaran, Khalifah Allah dan Khalifah Rasulullah di muka alam, Ghautsul
Akbar, Mujaddidul A’zam, Shah Muhammad Bahauddin Bin Muhammad Naqshband
Al-Bukhari Al-Uwaisi, semoga Rahmat Allah sentiasa terlimpah ke atasnya dan
semoga disucikan segala rahsianya.
Beliau
dilahirkan dan dikebumikan di Qasrul
‘Arifan, Bukhara. Lahirnya pada bulan Muharram 721 Hijrah dan ada riwayat
yang menyatakan kelahirannya pada bulan Muharram 717 Hijrah bersamaan 1317
Masihi. Beliau menerima pendidikan awal Tasawwuf dan rahsia Tariqat dari
gurunya Hadhrat Sayyid Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah 'alaih dan
memperolehi nisbat batin secara zahir dari Hadhrat Sayyid Amir Kullal
Rahmatullah ‘alaih namun secara hakikatnya beliau memperolehi nisbat batin dan
menghasilkan Faidhz secara Uwaisi dari Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq
Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih yang telah mendahuluinya selama 200 tahun.
Beliau adalah cahaya petunjuk kepada
lautan ilmu yang tak bertepi, pensuci Ruh dan Nafas sekelian Ummat
Muhammadiyah, pewaris bagi rahsia kalimah LA
ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMADUR RASULULLAH, karamahnya umpama mukjizat yang
dapat menghidupkan kembali Hati dan Ruh yang mati, pembimbing Ruh-ruh yang
hidup kembali ke pangkal jalan sehingga Para Raja sanggup berdiri di depan
pintu rumahnya dan dengan cahaya petunjuknya mereka yang baik menjadi lebih
baik, mereka yang lebih baik menjadi yang terbaik dan menukarkan segala yang
jahat menjadi baik.
Hadhrat Khwajah Sayyid Muhammad Baba As-Sammasi
Rahmatullah ‘alaih telah menerima perkhabaran baik tentang kelahiran dan
penzahiran beliau semenjak sebelum kelahirannya. Setelah kelahirannya beliau
telah dikabulkan sebagai anak murid Hadhrat Khwajah Sayyid Muhammad Baba
As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih malah menganggapnya sebagai anak sendiri dan bagi
menyempurnakan Tarbiyahnya, Hadhrat Khwajah Sayyid Muhammad Baba As-Sammasi
Rahmatullah ‘alaih telah mewasiatkan kepada Hadhrat Khwajah Sayyid Amir Kullal
Rahmatullah ‘alaih untuk mengasuh dan mendidiknya.
Ketika beliau berusia 18 tahun setelah menguasai Ilmu
Syari’ah, datuknya telah membawa beliau ke sebuah perkampungan di Sammas untuk
berkhidmat dan bersuhbah dengan Hadhrat Khwajah Sayyid Muhammad Baba As-Sammasi
Rahmatullah
‘alaih atas permintaan Hadhrat Khwajah
Sayyid Muhammad Baba As- Sammasi Rahmatullah ‘alaih sendiri. Semenjak awal
Suhbahnya dengan Syeikh dia telah menerima limpahan Rahmat dan Faidhz yang tak
terkira banyaknya dan memperolehi semangat yang tinggi menuju keikhlasan dalam
melakukan amalan Ibadah.
Beliau telah diperintahkan oleh Hadhrat Khwajah
Khwajahgan Syeikh ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih untuk beramal
dengan ‘Azimah dan meninggalkan Rukhsah. Kerana itulah beliau telah memilih dan
mengutamakan amalan Zikir Khafi yang bersifat tersembunyi sebagai amalan
tunjang dalam Tariqatnya kerana fadhilatnya yang tujuh puluh kali lebih baik
dari amalan Zikir Jihri yang mengeraskan suara.
PERMULAAN PETUNJUKNYA DAN PETUNJUK PERMULAANNYA
HADHRAT Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menceritakan berkenaan zaman
remajanya ketika mana Syeikhnya iaitu Hadhrat
Khwajah Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih:
“Daku bangkit tidur seawal pagi tiga jam sebelum Solah
Fajar, mengambil wudhu dan setelah melakukan Solah Sunnah daku akan bersujud
memohon kepada Allah Subhanahu Wa Ta’ala dengan doa berikut:
“Ya Tuhanku, kurniakanlah daku dengan kekuatan untuk
memikul segala kesusahan dan kesakitan demi CintaMu.”
Kemudian
daku pun bersolah Fajar dengan Syeikh. Pada suatu hari, ketika beliau hendak
keluar, beliau telah memandang ke arahku dan berkata, seolah-olah dia telah
berada bersama-samaku ketika aku melakukan doa tersebut seraya berkata,
“Wahai anakku, kau perlu menukarkan permohonan doa yang
kau lakukan, sebaliknya berdoalah,
“Ya Allah,
limpahkanlah KeredhaanMu kepada hamba yang lemah ini. Allah tidak suka
hamba-hambaNya berada dalam kesusahan. Meskipun Allah dengan HikmahNya
memberikan sedikit kesusah-payahan kepada hamba-hambaNya untuk menguji mereka,
seseorang hamba tidak sepatutnya meminta untuk berada dalam kesusahan. Ianya
tidak akan menjadi suatu penghormatan di sisi Allah.”
Setelah Hadhrat
Syaikh Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih meninggal dunia, datukku
telah membawaku ke Samarkand. Di sana daku telah dipertemukan dengan seorang
yang ‘Alim lagi Salih. Daku meminta restu dan doa keberkatan darinya dan
Alhamdulillah keberkatannya telah pun daku perolehi. Kemudian datukku membawaku
ke Bukhara dan mengahwinkan daku dengan seorang wanita di sana.
Rahmatullah
‘alaih atas permintaan Hadhrat Khwajah Sayyid Muhammad Baba As- Sammasi
Rahmatullah ‘alaih sendiri. Semenjak awal Suhbahnya dengan Syeikh dia telah
menerima limpahan Rahmat dan Faidhz yang tak terkira banyaknya dan memperolehi
semangat yang tinggi menuju keikhlasan dalam melakukan amalan Ibadah.
Beliau telah diperintahkan oleh Hadhrat Khwajah
Khwajahgan Syeikh ‘Abdul Khaliq Al-Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih untuk beramal
dengan ‘Azimah dan meninggalkan Rukhsah. Kerana itulah beliau telah memilih dan
mengutamakan amalan Zikir Khafi yang bersifat tersembunyi sebagai amalan
tunjang dalam Tariqatnya kerana fadhilatnya yang tujuh puluh kali lebih baik
dari amalan Zikir Jihri yang mengeraskan suara.
HADHRAT Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah menceritakan berkenaan zaman
remajanya ketika mana Syeikhnya iaitu Hadhrat
Khwajah Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih:
“Daku bangkit
tidur seawal pagi tiga jam sebelum Solah Fajar, mengambil wudhu dan setelah
melakukan Solah Sunnah daku akan bersujud memohon kepada Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dengan doa berikut:
“Ya Tuhanku, kurniakanlah daku dengan kekuatan untuk
memikul segala kesusahan dan kesakitan demi CintaMu.”
Kemudian
daku pun bersolah Fajar dengan Syeikh. Pada suatu hari, ketika beliau hendak
keluar, beliau telah memandang ke arahku dan berkata, seolah-olah dia telah
berada bersama-samaku ketika aku melakukan doa tersebut seraya berkata,
“Wahai anakku, kau perlu menukarkan
permohonan doa yang kau lakukan, sebaliknya berdoalah,
“Ya Allah,
limpahkanlah KeredhaanMu kepada hamba yang lemah ini. Allah tidak suka
hamba-hambaNya berada dalam kesusahan. Meskipun Allah dengan HikmahNya
memberikan sedikit kesusah-payahan kepada hamba-hambaNya untuk menguji mereka,
seseorang hamba tidak sepatutnya meminta untuk berada dalam kesusahan. Ianya
tidak akan menjadi suatu penghormatan di sisi Allah.”
Setelah Hadhrat
Syaikh Muhammad Baba As-Sammasi Rahmatullah ‘alaih meninggal dunia, datukku
telah membawaku ke Samarkand. Di sana daku telah dipertemukan dengan seorang
yang ‘Alim lagi Salih. Daku meminta restu dan doa keberkatan darinya dan
Alhamdulillah keberkatannya telah pun daku perolehi. Kemudian datukku membawaku
ke Bukhara dan mengahwinkan daku dengan seorang wanita di sana.
Pada suatu hari, dengan inayah Allah, daku mendapat
kiriman sebuah kopiah kerajaan yang biasa dipakai di jabatan kerajaan. Setelah
mendapat kopiah itu, kehidupanku menjadi semakin baik dan keinginanku untuk
bersahabat dengan Hadhrat Khwajah Sayyid Amir Kullal Rahmatullah ‘alaih semakin
bergejolak dalam hatiku.Daku tinggal di Qasrul ‘Arifan yang mana merupakan
suatu pemeliharaan yang khusus dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala kepadaku kerana
daku berada dekat dengan Hadhrat Sayyid Amir Kullal Rahmatullah ‘alaih. Daku
mendapat khabar bahawa Hadhrat Khwajah Muhammad Baba Sammasi Rahmatullah ‘alaih
telah berpesan kepada Hadhrat Khwajah Sayyid Amir Kullal Rahmatullah ‘alaih
supaya mengajar dan mendidikku dengan baik.
Hadhrat Khwajah Sayyid Amir Kullal Rahmatullah ‘alaih
telah berjanji akan memenuhi amanah itu dengan menegaskan bahawa jika pesan
amanah itu tidak dilaksanakan, maka dirinya bukanlah seorang laki-laki yang
sebenar, dan ternyata janjinya itu dipenuhinya.
Daku pun berkhidmat kepadanya dan beliau memberitahuku
bahawa Hadhrat Syaikh Muhammad Baba As-Samasi Rahmatullah ‘alaih telah
memberitahunya semenjak sekian lama bahawa,
“Daku takkan merasa gembira denganmu jika kamu tidak
mendidiknya dengan baik.”
Suatu hari daku sedang duduk dengan seorang rakan sambil
bermuraqabah dan pintu-pintu langit terbuka dan gambaran Musyahadah yang hebat
hadir kepadaku dan daku mendengar satu suara berkata,
“Apakah tidak cukup bagimu bagi meninggalkan mereka yang
lain dan datang Kehadhrat Kami secara berseorangan?”
Suara ini telah menyebabkan daku menjadi tidak tentu arah
sehingga menyebabkan daku keluar dari rumah. Daku lari ke sebuah sungai di mana
daku pun terjun ke dalamnya. Daku membasuh pakaianku dan bersolah dua rakaat
dengan cara yang daku tidak pernah mengalaminya, merasakan seolah-olah daku
sedang bersolah di hadapan Hadhrat Zat Yang Maha Suci.
Segala-galanya telah dibukakan pada hatiku dalam keadaan
Kasyaf. Seluruh Alam Maya lenyap dan daku tidak menyedari kepada sesuatu yang
lain selain bersolah dengan KehadiranNya.
Daku telah
ditanya pada permulaan Jazbahku,
“Mengapakah engkau hendak menuruti jalan
ini?”
Daku menjawab,
“Supaya apa sahaja yang ku katakan dan apa sahaja yang ku
kehendaki, itulah yang akan terjadi.
Daku telah
dijawab,
“Itu takkan terjadi, apa sahaja yang Kami katakana dan
apa sahaja yang Kami kehendaki, itulah yang akan terjadi.”
Daku pun
berkata,
“Aku tak dapat melakukannya, aku mesti diizinkan untuk
berkata dan melakukan apa sahaja yang aku kehendaki ataupun aku tidak mahu
jalan ini.”
Kemudian daku
pun menerima jawapan,
“Tidak, adalah
apa sahaja yang Kami mahu ianya diperkatakan dan apa sahaja yang Kami mahu
ianya dilakukan, itulah yang mesti diperkatakan dan dilakukan.”
Dan daku
berkata sekali lagi,
“Apa sahaja yang ku katakan dan apa sahaja yang ku
lakukan, itulah yang
mesti terjadi.”
Kemudian daku telah ditinggalkan keseorangan selama
limabelas hari sehingga daku telah diselubungi dengan tekanan yang amat hebat.
Lalu daku terdengar satu suara berkata,
“Wahai Bahauddin, apa sahaja yang kau berkehendak, akan
Kami kurniakan.”
Daku berasa
amat gembira. Daku berkata,
“Daku mahu diberikan suatu jalan Tariqat yang akan
membimbing sesiapa sahaja yang menurutinya terus kepada Hadhrat Zat Yang Maha
Suci.”
Dan daku telah
mengalami Musyahadah yang maha hebat dan daku terdengar suara berkata,
“Dikau telah dikurniakan dengan apa yang telah dikau
mohonkan.”
HADHRAT Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah meriwayatkan kisahnya berkata,
“Suatu ketika
sewaktu daku berada dalam keadaan Jazbah dan hilang fikiran, daku pergi ke sini
dan ke sana tanpa menyedari apa yang sedang ku lakukan. Kakiku menjadi luka dan
berdarah disebabkan oleh luka tersebut. Apabila tiba waktu malam, daku berasa
diriku tertarik ke arah rumah Syeikhku, Hadhrat Sayyid Amir Kullal.”
Pada malam itu begitu gelap gelita tanpa kelihatan bulan
mahupun bintang. Udara begitu sejuk dan daku tidak berpakaian melainkan dengan
sehelai jubah kulit yang sudah tua dan lusuh. Apabila daku tiba di rumahnya,
daku mendapati Syeikhku sedang duduk bersama dengan para sahabat dan
pengikutnya.
Apabila dia
melihat daku lalu dia pun memberitahu kepada para pengikutnya,
“Keluarkan dia, aku tidak mahu dia berada di dalam
rumahku.”
Mereka pun membawa daku keluar dan daku mendapati
keakuanku sedang cuba untuk menguasaiku dan ia sedang menakluki hati dan
perasaanku, cuba meracuni kepercayaanku terhadap Syeikhku. Pada waktu itu daku
hanya bergantung dengan Pemeliharaan dan RahmatNya yang Suci dalam menanggung
rasa kehinaan dalam mencari keredhaan Allah dan keredhaan Syeikhku.
Daku berkata
pada diriku,
“Aku tidak akan membenarkan kau meracuni kepercayaanku
terhadap
Syeikhku.”
Daku berasa begitu letih dan sedih yang mana daku telah
meletakkan sifat kehinaan di pintu kebanggaan, meletakkan kepalaku di anjung
pintu rumah guruku dan berjanji pada diriku bahawa daku tidak akan
mengangkatnya sehinggalah dia menerimaku semula. Salji pun mulai turun dan
kesejukan udara mulai menikam sehingga ke tulang menyebabkan daku menggigil
dalam kegelapan malam.
Pada malam itu tiada langsung walau kehangatan bulan
untuk menenteramkanku. Daku terus berada dalam keadaan demikian sehingga daku
berasa kaku. Tetapi, rasa cinta yang berada di dalam hatiku iaitu cinta
kehadhrat Yang Suci dan cintaku terhadap pintu kesucian Syeikhku tetap
menghangatkan diriku. Fajar pun menjelang dan Syeikhku telah melangkah keluar
dari pintu rumahnya tanpa melihat padaku secara Zahir. Dia meletakkan kakinya
di atas kepalaku yang masih sedang berada di anjung pintunya.
Apabila dia
terasa sedang memijak kepalaku, dia pun mengangkat kakinya,
membawaku masuk
ke dalam rumahnya dan berkata kepadaku,
“Wahai anakku,
dikau telah dipakaikan dengan pakaian kebahagiaan, dikau telah dipakaikan
dengan pakaian cinta yang suci. Dikau telah dipakaikan dengan pakaian yang
tidak pernah dipakaikan kepadaku dan tidak pernah dipakaikan kepada Syeikhku.
Allah gembira denganmu, Nabi Sallallahu ‘Alaihi Wasallam gembira denganmu,
kesemua Para masyaikh dalam silsilah emas berasa gembira dengan kamu.”
Kemudian, dengan penuh teliti dan hati-hati dia mengesat
luka di kakiku dan membasuh darah lukaku. Pada masa yang sama dia telah
menuangkan ke dalam hatiku akan limpahan ilmu pengetahuan yang aku tidak pernah
mengalaminya. Keadaan ini seterusnya telah membukakan kepadaku gambaran
Musyahadah yang mana daku melihat diriku sedang memasuki gerbang rahsia dari
kalimah
MUHAMMAD
RASULULLAH. Daku melihat bahawa diriku sedang memasuki
gerbang rahsia
kalimah tersebut yang mana ianya merupakan Haqiqatul
Muhammadiyah.
Ianya terus membawaku memasuki gerbang rahsia kalimah LA
ILAHA ILLA
ALLAH yang merupakan rahsia Wahdaniyah.
Keadaan ini
seterusnya membawa daku untuk memasuki gerbang rahsia Nama-Nama dan Sifat-Sifat
Allah yang dinyatakan menerusi rahsia Ahadiyat. Keadaan tersebut tidak dapat
diungkapkan dengan kata-kata, tetapi hanya dapat diketahui menerusi rasa yang
diperolehi menerusi pengalaman di dalam hati.”
Menurut riwayat
Para Masyaikh Silsilah Naqshbandiyah di dalam kitab Bahjatus Saniyah, semenjak
zaman Hadhrat Khwajah Mahmud Anjir Faghnawi Rahmatullah ‘alaih sehingga ke
zaman Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih mereka telah menghimpunkan
amalan Zikir Khafi dan Zikir Jihri, tetapi kepada para murid yang baru, Hadhrat
Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih telah memberikan permulaan Zikir Jihri.
Perkara ini telah membuatkan Hadhrat Khwajah Shah
Bahauddin Rahmatullah ‘alaih selalu bangkit dari Halqah Zikir lalu pergi
berzikir bersendirian di dalam biliknya. Hal keadaan beliau yang selalu bangkit
ketika majlis Zikir Jihri sedang bermula telah menyebabkan rasa tidak senang
hati di kalangan para murid Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih, lalu
mereka melapurkan hal peristiwa ini kepadanya. Akan tetapi Hadhrat Sayyid Amir
Kulal Rahmatullah ‘alaih hanya mendiamkan diri bahkan terus memberikan
penumpuan Tawajjuhnya kepada Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Rahmatullah ‘alaih
dan perasaan kasih sayangnya semakin bertambah dari sehari ke sehari.
Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin Rahmatullah ‘alaih juga
tetap memberikan khidmatnya kepada Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih
seperti biasa tanpa mengenepikan sebarang adab bahkan senantiasa tunduk kepada
kehendak dan kemahuan Syeikhnya, Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih.
Pada suatu hari Hadhrat
Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih telah mengumpulkan kesemua muridnya
yang kecil mahupun dewasa dalam suatu jemaah yang besar di perkampungan Sukhar,
sejumlah lebih kurang lima ratus orang termasuklah mereka yang menta’mirkan
Masjid dan Khanqah lalu berkata,
“Wahai
saudara-saudaraku, kamu semua mempunyai sangkaan yang buruk terhadap anakku
Bahauddin dan segala sangkaan kamu adalah salah. Kamu semua tidak mengenalinya,
bahawa hal keadaannya sentiasa mendapat pandangan yang khusus dari Allah
Subhanahu Wa Ta’ala, dan pandangan hamba-hamba Allah adalah menuruti pandangan
yang Haq dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala. Rahsia hal yang telah Allah kurniakan
kepadanya tidak pernah dikurniakan kepada sesiapa pun jua sebelum ini bahkan
aku juga tidak mengetahuinya.”
Lalu Hadhrat
Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih memandang kepada Hadhrat Khwajah Shah
Bahauddin Rahmatullah ‘alaih seraya berkata,
“Wahai anakku
Bahauddin, segala wasiat yang telah disampaikan oleh Hadhrat Khwajah Muhammad
Baba Sammasi Rahmatullah ‘alaih kepadaku bahawa sepertimana daku memberikan
didikan tunjuk ajar dan Tarbiyah kepadamu, maka hendaknya begitu jugalah engkau
memberikan Tarbiyah kepada anakku Bahauddin dan jangan mengurangkannya walau
sedikit pun. Aku telah pun melaksanakannya kesemua wasiatnya.”
Selanjutnya
Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih telah berkata kepada Hadhrat
Khwajah Shah Bahauddin Rahmatullah ‘alaih,
“Daku telah
menyusukanmu dengan putting tetekku sehingga kering, kini Ruhaniahmu ibarat
seekor anak ayam yang telah keluar dari kulit telurnya, namun kesungguhanmu
seumpama seekor ayam yang perkasa. Kini daku memberikan keizinan kepadamu, di
mana sahaja yang kamu terhidu haruman yang sampai ke otakmu, hendaklah engkau
menuntutnya meskipun dari Turki mahupun Tajik, dan tuntutlah menurut
kemampuanmu tanpa mengurangkannya sedikitpun.”
Setelah peristiwa itu Hadhrat Khwajah Shah Bahauddin
Rahmatullah ‘alaih telah bersuhbah dengan Hadhrat Maulana ‘Arif Ad-Dikarani
Rahmatullah ‘alaih selama tujuh tahun dan kemudian telah bersuhbah dengan
Hadhrat Maulana Qutsum Syaikh Rahmatullah ‘alaih selama beberapa tahun.
Beliau telah
menukilkan pengalaman beliau yang selanjutnya seperti berikut,
“Pada suatu
malam daku telah bermimpi bertemu dengan Hakim ‘Ata Rahmatullah ‘alaih yang
merupakan salah seorang dari kalangan Wali-wali besar orang Turki. Beliau telah
menyuruh seorang Darwish memberikan bimbingannya kepadaku. Apabila daku
tersedar dari tidur, rupa wajah Darwish itu masih kekal terpelihara di dalam
bayangan fikiranku”.
Daku mempunyai
seorang nenek yang Salih. Daku telah menceritakan kisah mimpiku kepadanya lalu
beliau berkata,
“Wahai anakku, kamu akan memperolehi bahagian limpahan
Faidhz dari Masyaikh orang Turki.”
Maka semenjak itu daku pun mencari-cari Syeikh orang
Turki dan gambaran wjah Darwish tersebut sentiasa ada dalam fikiranku
sehinggalah pada suatu hari daku telah bertemu dengan Darwish itu di sebuah
pasar di kota Bukhara. Daku mengenalinya sepertimana yang telah ku lihat di
dalam mimpiku dan daku pun bertanyakan namanya dan beliau pun memberitahu
bahawa nama beliau adalah Khalil. Walaubagaimanapun dalam pertemuan ini daku
berasa agak sukar dan tidak berghairah untuk bersuhbah dengannya. Dia pulang ke
rumahnya sedangkan daku berasa gelisah, ragu dan bimbang. Aku berasa harus
pergi meninggalkannya namun terasa berat untuk pergi.
Ketika masuk waktu Maghrib, seorang lelaki yang tidak
daku kenali telah datang kepadaku dan berkata bahawa Darwish Khalil sedang
memanggilku. Daku berasa hairan, bagaimana orang itu menemuiku? Daku berasa
begitu gembira dan dengan segera daku mengambil sedikit buah tangan lalu
mengikuti orang itu dengan perasaan yang sungguh seronok dan penuh keyakinan,
daku pun hadir untuk berkhidmat padanya.
Ketika
menemuinya, daku hendak memberitahu tentang mimpiku kepadanya. Lalu Darwish Khalil pun berkata,
“Apa yang ada
di dalam hatimu telah Zahir di hadapan kami dan kamu tidak perlu
menceritakannya. Kamu tidak perlu mengkhabarkan tentang mimpimu kerana daku
sudah pun mengetahuinya.”
Ucapannya ini telah memberikan kesan yang terhunjam ke
lubuk hatiku dan kemudian telah terbit rasa keinginan yang membuak dalam diriku
untuk bersuhbah dengannya. Sepanjang daku bersuhbah dengan beliau, telah
terzahir berbagai hal-hal peristiwa yang ajaib, rahsia pengetahuan yang Ghaib
telah terbuka pada hatiku. Dia sentiasa memandang padaku, memujiku dan
menaikkan darjatku.
Pada suatu
ketika beliau terpaksa bersafar lalu beliau pun pergi. Kemudian setelah
beberapa lama telah sampai kepadaku perkhabaran tentang Darwish Khalil bahawa
penduduk di Transoxiana telah mengangkatnya sebagi Raja mereka. Daku ingin
meneruskan Suhbah dengannya.
Beberapa hari pun berlalu yang mana telah bermula dalam
diriku sehinggalah pada zaman kesultanannya, daku telah pergi menuju ke negeri
kesultanannya dan dalam hatiku telah tumbuh rasa cinta yang semakin bertambah
dan dengan perhatiannya, tatkala kesudahan permulaanku itu, beliau telah
mengangkatku ke darjat ilmu pengetahuan yang lebih tinggi.
Ketika zaman kesultanannya daku telah dikurniakan
kemuliaan dengan kesempatan untuk berkhidmat dan bersuhbah dengannya. Ketika
bersama dengannya, berbagai hal Musyahadah perkara yang besar-besar berlaku ke
atas diriku. Dengan kebaikan dan kasih sayangnya, beliau telah mengajar daku
bagaimana Adab-adab untuk berkhidmat kepada seseorang Syeikh.
Di bawah asuhannya daku telah berjaya menempuh
penjelajahan Suluk pada jalan ini dan daku telah bersuhbah dengannya dalam
Tariqat ini selama enam tahun dengan memelihara adab-adab kesultanan ketika
hadir bersamanya dan ketika daku dalam khalwat, daku sentiasa memelihara
perhubungan hati dengannya.
Beliau selalu
berkata di hadapan para pegawai khas kesultanannya bahawa,
“Barangsiapa
yang berkhidmat untuk keredhaan Tuhan, dia akan mencapai martabat yang tinggi
di kalangan makhluk.” Daku mengetahui apakah yang dimaksudkan dan apakah yang
dikehendaki menerusi perkataannya itu.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Pada permulaan perjalananku atas Tariqat ini, daku telah
bertemu dengan seorang pencinta Allah dan dia berkata kepadaku, “Nampaknya seolah-olah
kamu adalah dari kami.” Daku berkata kepadanya, “
”Aku harap kau adalah dari kami dan aku berharap untuk
menjadi rakanmu”
Kemudian dia
bertanya kepadaku,
“Bagaimana engkau melayani dirimu?”
Daku berkata
kepadanya,
“Jika aku memperolehi sesuatu, aku bersyukur kepada Allah
dan jika tidak, aku akan bersabar.”
Dia tersenyum dan berkata,
“Ini
adalah mudah. Jalan bagimu adalah dengan membebankan keakuanmu dan mengujinya. Jika ia
ketiadaan makanan selama seminggu, kamu mesti sanggup menjaganya dari
mengingkarimu.”
Daku amat gembira dengan jawapannya dan daku meminta
sokongan darinya. Dia telah mengarahkanku agar membantu orang yang memerlukan
dan berkhidmat kepada mereka yang lemah dan memberi dorongan kepada hati yang
telah pecah. Dia mengarahkanku agar tetap merendahkan diri dan berasa hina diri
dan berfikiran terbuka. Daku memelihara arahannya dan daku telah mengamalkannya
dalam kehidupanku buat beberapa lama.
Kemudian dia telah mengarahkanku untuk memelihara
binatang, menyembuhkan penyakit mereka, membersihkan luka-luka mereka dan
membantu mereka dalam usaha mencari rezeki. Daku tetap atas jalan itu
sehinggalah daku telah sampai pada suatu keadaan yang mana jika daku terjumpa
dengan seekor binatang berada di jalanan, daku akan berhenti dan memberikan
jalan untuknya.
Dia telah mengarahkanku agar memelihara anjing-anjing
persatuan ini dengan penuh kebenaran dan kerendahan diri, dan meminta bantuan
sokongan dari mereka. Dia berkata kepadaku,
“Oleh kerana kau telah berkhidmat kepada salah seorang
dari mereka, kau akan mecapai suatu kebahagiaan yang besar.”
Daku mengambil arahan itu dengan harapan daku dapat
mencari seekor anjing dan dengan memberikan khidmat dan kepadanyalah daku akan
memperolehi kebahagiaan itu. Pada suatu hari daku sedang berada dalam
sekumpulan dari mereka dan daku telah merasa suatu hal keadaan yang amat
bahagia dalam diriku.
Daku pun mulai menangis di hadapannya sehingga ia
menjatuhkan dirinya ke belakang dan mengangkat kedua tapak kaki depannya ke
arah langit. Daku terdengar suatu suara yang amat sedih keluar darinya dan daku
juga mengangkatkan tanganku sepertimana melakukan doa dan mula mengucapkan Amin
sebagai memberikan sokongan kepadanya sehingga dia menjadi diam. Apa yang
terbuka kepada diriku sesudah itu adalah gambaran Musyahadah yang telah
membawaku kepada suatu hal keadaan yang mana daku merasakan bahawa diriku
adalah sebahagian dari sekelian manusia dan sebahagian dari setiap ciptaan di
atas muka bumi ini.”
Hadhrat Khwajah
Shah Bahauddin Rahmatullah ‘alaih berkata,
“Pada masa permulaan daku mengalami Ghalabah Zauq dan
Syauq, daku telah berjalan dari Bukhara menuju ke Nasaf untuk pergi berkhidmat
dan bersuhbah dengan Syeikhku, Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih
demi menghasilkan limpahan Faidhz darinya. Apabila daku hampir tiba di tempat
perhentian orang Musafir di Jughrati, maka di situ daku telah didatangi oleh
Hadhrat Khidhzr ‘Alaihissalam yang merupakan dirinya sebagai orang tua yang
menaiki kuda. Di tangannya ada sebatang tongkat dan beliau memakai topi yang
lusuh, lalu datang menghampiriku”.
Beliau
memukulku dengan kayu tongkatnya sambil berkata dalam bahasa Turki,
“Kamu nampak kuda?”
Daku hanya
mendiamkan diri dan beliau berkali-kali datang di hadapanku cuba
mempengaruhiku, lalu daku pun berkata kepadanya,
“Daku mengenalimu, kamu adalah Khidhzr.”
Beliau terus
mengekori di belakangku dan berkata kepadaku,
“Wahai kamu, berhentilah seketika agar kami dan kamu
dapat bersuhbah
untuk beberapa waktu.”
Daku tidak memberikan sebarang tumpuan mahupun Tawajjuh
kepada kata- katanya. Apabila daku tiba ke tempat Syeikhku, Hadhrat Sayyid Amir
Kulal untuk hadir berkhidmat padanya, lalu beliau melihat padaku seraya
berkata,
“Kamu bertemu Khidhzr ‘Alaihissalam dalam perjalananmu ke
sini namun
kamu tidak memberikan perhatianmu kepadanya?”
Daku pun
menjawab,
“Ya, kerana daku telah memberikan Tawajjuhku terhadap
tuan, maka kerana
itulah daku tidak dapat memberikan sebarang Tawajjuh
terhadapnya.”
PERJALANAN AHWALNYA DAN AHWAL PERJALANANNYA
HADHRAT Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah meriwayatkan hal ehwal kisahnya
ketika permulaan menjalani perjalanan Tariqat seperti berikut,
“Pada permulaan
Ahwal dan Ghalabah serta Jazbah dan dalam keadaanku yang tidak tetap pendirian,
daku sering berkeliaran pada waktu malam dari satu tempat ke satu tempat di
Bukhara untuk mengunjungi semua kawasan perkuburan untuk mengambil pelajaran
dari mereka yang telah mati”.
Pada suatu malam, daku telah sampai ke tiga buah kubur
yang diberkati. Mulanya daku menziarahi Kubur Hadhrat Syeikh Muhammad ‘Abdul
Wasi’ Qaddasallahu Sirrahu dan apabila daku tiba, terlihat olehku akan cahaya
lampu yang minyaknya hampir habis tetapi sumbunya masih panjang dan perlu
digoyang- goyangkan sedikit supaya kena rata pada minyak bagi menambahkan lagi
terang cahaya sinarnya.
Setelah menghadiahkan Al-Fatihah untuknya, dari situ daku
menerima isyarat supaya pergi ke Kubur Hadhrat Khwajah Mahmud Anjir Faghnawi
Qaddasallahu Sirrahu untuk menghadiahkan Al-Fatihah untuknya. Tatkala sampai di
situ, daku dapati terdapat lampu seperti di kuburan tadi.
Tiba-tiba daku mendapati dua orang yang tidak pernah daku
kenali sedang menanti kedatanganku dengan seekor kuda. Mereka mendatangiku dan
menyelitkan dua bilah pedang ke pinggangku dan menaikkan daku ke atas kuda lalu
membawaku ke Kubur Hadhrat Khwajah Syeikh Mazdakhin Qaddasallahu Sirrahu pada
ketika hampir lewat malam. Di situ juga terdapat lampu seperti yang ada di dua
kuburan sebelumnya. Daku pun turun dari kuda dan membetulkan sumbu lampu Kuburnya
lalu duduk menghadap Qiblat sambil bermuraqabah menghubungkan hatiku dengan
hati Syeikh tersebut.
Semasa bermuraqabah daku berasa sedang berada di Alam
Ghaib dan dibukakan gambaran Musyahadah kepadaku, yang mana daku melihat
dinding yang berada di arah Qiblat telah terbelah dan muncul sebuah takhta
tempat duduk yang besar seumpama mimbar yang di atasnya seorang lelaki Buzurg
yang tampan dan tegap sedang duduk di atasnya dan sukar untuk diungkapkan
dengan kata-kata. Terdapat kain tabir purdah berwarna hijau di hadapannya.
Di sekitar takhta mimbar tersebut terdapat satu jemaah
yang sedang hadir dan dari jemaah tersebut daku dapat mengenali seorang darinya
iaitu Syeikhku Hadhrat Muhammad Baba Sammasi Qaddasallahu Sirrahu. Maka tahulah
diriku bahawa mereka kesemuanya sudah meninggal dunia.
Daku berasa agak ketakutan melihat Buzurg tersebut dan
dalam masa yang sama daku berasa cinta dan kasih sayang terhadapnya. Akan
tetapi, timbul pertanyaan dalam hatiku bahawa siapakah orang Buzurg ini dengan
orang-orang yang di sekelilingnya dan jemaah apakah yang sedang hadir itu?
Seorang dari
mereka lalu berkata,
“Dia adalah
Syeikh yang telah mengasuhmu atas perjalanan Ruhaniah. Dia telah melihat kepada
Ruhmu sewaktu ianya masih dalam keadaan zarah di hadapan HadhratNya. Dikau
sedang menjalani latihan di bawah pengawasannya. Adapun orang Buzurg itu adalah
Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Qaddasallahu Sirrahu dan jemaah yang
menyertainya adalah Para Khalifahnya yang memelihara rahsia rantaian emas.”
Lalu diperkenalkan
kepadaku seorang demi seorang dari mereka dengan berkata,
“Ini ialah
Khwajah Muhammad Siddiq Rahmatullah ‘Alaih dan ini Khwajah Auliya Kabir
Rahmatullah ‘Alaih dan ini Khwajah ‘Arif Riwagari Rahmatullah ‘Alaih dan ini
Khwajah Mahmud Anjir Faghnawi Rahmatullah ‘Alaih dan ini Khwajah ‘Azizan ‘Ali
Ramitani Rahmatullah ‘Alaih.”
Dan tatkala
sampai kepada Hadhrat Khwajah Muhammad
Baba Sammasi Rahmatullah ‘Alaih, orang itu berkata,
“Engkau pernah melihatnya ketika dia masih hidup. Dia
adalah Syeikhmu
dan dia pernah memberikan satu kopiah kepadamu, kenalkah
kamu kepadanya?”
Daku pun
menjawab,
“Ya, kenal.”
Bahawa daku mengenali Hadhrat Khwajah Muhammad Baba Sammasi Rahmatullah ‘Alaih,
lalu kenanganku kembali ingat kepada kisah kopiah yang sudah daku lupakan
semenjak sekian lama dan daku pun tidak tahu di mana ia berada.”.
Selanjutnya
orang itu berkata,
“Kopiah itu kini berada di rumahmu. Berkat kopiah itu,
Allah telah
menyelamatkan kamu dari cubaan bala yang besar di Dunia.”
Sejurus kemudian, Para Jemaah yang hadir itu telah
memberitahu kepadaku,
“Sekarang
dengarkanlah baik-baik kerana Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani
Qaddasallahu Sirrahu akan memberikan pesanan kepadamu yang mana amat penting
bagi dirimu dalam perjalanan Suluk Tariqat menuju Haq Ta’ala.”
Daku pun memohon untuk bersalaman dengan Hadhrat Khwajah
‘Abdul Khaliq Ghujduwani Qaddasallahu Sirrahu, dan permintaanku itu telah
dipenuhi. Mereka pun menyingkapkan kain tabir hijau yang ada di hadapannya itu
dan daku pun bersalaman dengannya.
Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Qaddasallahu
Sirrahu telah memberikan daku dua nasihat bimbingan yang mana setiap satunya
amat penting ketika permulaan, pertengahan dan penghujung dalam perjalanan
Suluk.
Perkara pertama yang disampaikan oleh Hadhrat Khwajah
‘Abdul Khaliq Ghujduwani Qaddasallahu Sirrahu kepadaku adalah berkenaan sumbu
lampu pelita yang telah dilihat olehnya ketika berada di Kubur tadi adalah
mengisyaratkan kepada wujudnya kemampuan dan kesediaan di dalam diriku, namun
kesediaan itu perlu digerakkan supaya pelita itu dapat terang bercahaya bagi
menzahirkan segala rahsia dan menyuruhku beramal menurut kemampuan kerana ianya
akan menghasilkan kepada pencapaian maksud.
Perkara kedua
yang disampaikannya adalah penekanan supaya dalam setiap hal keadaan hendaklah
sentiasa berpegang teguh dengan amalan Syari’at dan Istiqamah dalam
perlaksanaannya, beramal dengan ‘Azimah dan Sunnah serta meninggalkan Rukhsah
dan Bida’ah, sentiasa menjadikan Hadits-hadits Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan contoh tauladannya sebagai Qiblah
petunjuk, mempelajari serta meneliti riwayat kehidupan serta tingkah laku Para
Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum dan juga kisah perjuangan mereka yang mulia.
Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah
‘Alaih juga telah memberikan nasihat kepadaku agar mengajak manusia dengan
bersungguh- sungguh supaya menuruti tuntunan Al-Quran serta membacanya siang
dan malam, mendirikan kesemua Solat Fardhu dan Nawafil. Hadhrat Khwajah ‘Abdul
Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih juga telah menasihatkan agar jangan
menganggap remeh sebarang perkara yang datang dari petunjuk Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam meskipun dalam perkara
yang kecil sekalipun, baik dalam perkara Ibadah mahupun amalan kebajikan.
Setelah Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani
Rahmatullah ‘Alaih selesai memberikan kata-kata petunjuk dan nasihatnya kepada
Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘Alaih, seorang dari Khalifah Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq
Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih pun berkata kepada Hadhrat Shah Bahauddin
Naqshband Rahmatullah ‘Alaih,
“Jika kamu
inginkan bukti kepastian tentang kebenaran hal peristiwa ini, maka esok
pergilah berjumpa dengan Hadhrat Maulana Shamsuddin Al-Ambikuti yang akan
mengadili antara dua orang dan katakanlah padanya bahawa apa yang dikatakan
oleh orang Turki dalam dakwaannya terhadap Saqa si tukang air itu adalah benar
dan katakan padanya bahawa sedangkan kamu sedang berusaha menolong Saqa si
tukang air dan ianya adalah suatu kesilapan. Perbetulkan dirimu dan bantulah
orang Turki itu dan sekiranya Saqa si tukang air itu mengingkari dakwaan orang
Turki itu maka katakanlah kepada Saqa si tukang air itu bahawa, aku mempunyai
dua bukti, iaitu ucapkanlah Wahai Saqa! Sesungguhnya Saqa si tukang air itu
mengerti maksud kalimat itu bahawa dirinya sedang berada dalam kehausan, dan
bukti yang kedua ialah bahawa Saqa si tukang air itu telah berzina dengan
seorang perempuan yang bukan muhrimnya lalu perempuan itu hamil, kemudian kamu
menggugurkan kandungannya dan kamu menguburkan bayi itu di sebuah tempat di
bawah sepohon kurma.”
Selanjutnya
khalifah Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘Alaih pun
menerangkan,
“Setelah kamu
menyampaikan khabar ini kepada Hadhrat Maulana Shamsuddin, pada keesokan pagi
harinya hendaklah kamu mengambil tiga biji anggur kering lalu pergilah ke Nasaf
melalui jalan Rigastan Merv untuk berkhidmat kepada Syeikhmu, Hadhrat Sayyid
Amir Kulal. Di tengah perjalanan nanti kamu akan bertemu dengan seorang Syeikh
Tua yang akan memberikan kepadamu sepotong roti yang panas. Hendaklah kamu
mengambilnya dan jangan bercakap- cakap apa pun dengannya. Kemudian teruskanlah
perjalananmu dan kamu akan bertemu dengan sebuah Kafilah dan seorang dari
mereka akan mencegatmu sambil menunggang kuda. Berikanlah nasihat kepadanya
kerana dia akan bertaubat di tanganmu dan menjadi pengikutmu. Pakailah kopiah
Qalansuwa ‘Azizan yang telah diberikan kepadamu oleh Syeikhmu dan berikannya
kepada Hadhrat Sayyid Amir Kulal.”
Kemudian mereka menggoyang-goyangkan tubuh badanku supaya
sedar kembali, lalu daku pun segera kembali pulang ke rumah. Pada keesokan
harinya, daku pun bertanya kepada keluargaku tentang kopiah Qalansuwa ‘Azizan
itu. Lalu mereka berkata bahawa kopiah tersebut tetap berada pada tempatnya
semenjak sekian lama tanpa pernah terusik.
Mereka pun membawakan kopiah itu kepadaku dan sebaik saja
daku melihat kopiah tersebut, maka hal keadaanku mulai berubah, dengan hati
yang bergetar dan jantung yang berdebar daku mulai menangis dengan bercucuran
air mata agak sebegitu lama.
Ketika masuk waktu Solat Subuh daku pun pergi ke Masjid
Maulana Shamsuddin di Ambikata dalam daerah Bukhara untuk mendirikan Solat
Subuh bersamanya. Sesudah mendirikan Solat, daku pun mengkhabarkan kepada
Maulana Shamsuddin segala hal peristiwa yang berlaku serta bukti-bukti yang
amat menghairankannya sepertimana yang telah dipesankan kepadanya.
Pada waktu itu, Saqa si tukang air sedang berada dengan Maulana Shamsuddin dan dia memang
mengingkari kebenaran kata-kata orang Turki itu, lalu daku pun berkata kepada
Saqa si tukang air,
“Daku ada dua bukti, yang pertamanya bahawa engkau Saqa
si tukang air, sedang berada dalam kehausan.”
Kemudian Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah
‘Alaih pun menerangkan buktinya yang kedua dengan menceritakan kisah bahawa
Saqa si tukang air itu telah melakukan zina dengan seorang perempuan sehingga
dia menjadi hamil kemudian menggugurkan bayi kandungan itu dan telah
menguburkannya. Setelah daku menyatakan dua bukti tersebut, dia menerima bukti
yang pertama tetapi menolak bukti yang kedua dengan membantah melakukan zina.
Lalu daku meminta Maulana Shamsuddin dan para jemaah masjid yang hadir agar
pergi kepada sepohon pokok kurma yang berada berdekatan dengan masjid. Mereka
pun pergi bersama-sama dan benar-benar mendapati seorang bayi telah dikuburkan
di sana. Saqa si tukang air itu pun terdiam lalu mula menangis dan memohon maaf
atas segala perlakuannya. Maulana Shamsuddin dan para jemaah masjid itu pun
amat terharu menyaksikan peristiwa itu, lalu kesemuanya pun turut menangis.
Pada keesokan harinya pada waktu Isyraq, daku pun
mengambil tiga biji kismis anggur kering lalu mengambil jalan Rigastan Merv
untuk menuju ke Nasaf. Berita tentang pemergianku ke sana telah diketahui oleh
Maulana Shamsuddin lalu beliau memanggilku dan memberikan sepenuh Tawajjuhnya
terhadapku seraya berkata,
“Daku dapati
dalam dirimu telah terbit suatu kesakitan, dan penyembuhan dari kesakitan itu
ada pada tangan kami. Kamu telah menempuh jalan yang berliku dengan susah payah
untuk sampai kepada Allah, tinggallah di sini supaya daku dapat memberikan
Tarbiyah kepadamu.”
Sebagai
menjawab permintaannya itu, maka telah keluar pengucapan dari lidahku,
“Wahai Tuan
Syeikh, daku adalah anak orang lain. Sekalipun tuan mentarbiyahku dengan
menyusukan puting tetek tuan ke mulutku, daku tidak akan dapat menerimannya
melainkan dari orang yang telah ku berikan hidupku kepadanya dan yang telah ku
ambil Bai’ah darinya.”
Mendengarkan perkataanku ini, Maulana Shamsuddin pun
terdiam lalu mengizinkan daku pergi. Daku pun memperkemaskan ikatan pinggang
lalu berangkat pergi. Tatkala tiba di suatu tempat, daku telah bertemu dengan
seorang Syeikh lelaki tua. Dia memberiku sepotong roti panas lalu daku pun
mengambilnya dan tidak bercakap walau sepatah sepatah perkataan pun dengannya.
Kemudian daku pun berangkat dari situ dan sewaktu dalam perjalanan, daku telah
bertemu dengan sebuah Kafilah.
Orang-orang dalam Kafilah itu telah
bertanya kepadaku,
“Kamu datang
dari mana?”
Daku pun
menjawab,
“Dari Anbakut.”
Mereka bertanya
,
“Bilakah kamu
mula berangkat dari sana?”
Daku menjawab,
“Ketika waktu
Isyraq terbit matahari pagi.”
Ketika daku
sedang bertemu mereka, matahari telah mulai tinggi pada waktu Dhuha. Mereka
agak kehairanan dan tercengang sambil berkata,
“Kami bertolak
awal malam tadi dari sana. Jaraknya yang agak jauh semestinya mengambil masa
perjalanan yang panjang, sedangkan kau bertolak awal pagi dan telah pun sampai
ke sini”
Apabila daku mula bergerak hendak meninggalkan mereka,
tiba-tiba seorang dari mereka yang tidak ku kenali datang menghadangiku dengan
menunggang kuda. Beliau mengucapkan Salam dan daku menjawabnya lalu dia
bertanya kepadaku,
“Siapakah kamu?
Aku berasa agak takut apabila melihatmu.”
Daku pun
berkata,
“Aku adalah
orang yang Taubatmu berada di tanganku
Mendengarkan ini, dia pun bingkas turun dari kudanya
dengan penuh hormat dan rendah diri lalu mengucapkan Taubat. Ketika itu
disampingnya terdapat banyak botol-botol arak lalu semua botol-botol itu telah
dilemparkannya. Dia telah menemaniku sehinggalah daku sampai kepada Syeikhku,
Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih.
Setelah daku sampai, terus ku serahkan kopiah Qalansuwa
‘Azizan ke hadapannya. Hadhrat Sayyid Amir Kulal Rahmatullah ‘alaih terdiam
lalu memberikan Tawajjuhnya buat beberapa ketika, lalu berkata,
“Ini adalah kopiah Hadhrat Khwajah ‘Azizan ‘Ali Ramitani
Quddisa Sirrahu. Daku telah diberitahu pada malam tadi yang kamu akan datang membawanya
kepadaku dan daku telah diarahkan untuk menyimpannya dalam sepuluh helai
lapisan kain tutupan.”
Kemudian dia telah memberi kopiah itu kepadaku dan daku
pun menerima kopiah yang penuh berkat itu. Kemudian dia telah mengarahkan daku
masuk ke dalam bilik khalwatnya dan telah mengajarku tentang Zikir Khafi Nafi
Itsbat di dalam hati dan mengarahkan daku agar sentiasa berzikir dengannya pada
waktu siang dan malam.
Mengingatkan kembali kepada nasihat dan perintah yang
telah disampaikan oleh Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah
‘alaih agar sentiasa beramal dengan ‘Azimah dan meninggalkan Rukhsah, maka daku
pun berzikir dengan Zikir Khafi yang merupakan bentuk tingkatan Zikir yang
tertinggi.
Setelah menerima Talqin Zikir itu, maka dakupun mula
bergaul dengan Para ‘Alim ‘Ulama dan menghadiri majlis ilmu untuk mempelajari
‘Ilmu Syari’at dan Hadits-Hadits Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam, mempelajari tentang perilaku Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum.
Daku telah mengamalkan apa yang telah di perintahkan
kepadaku dan ternyata keadaan ini telah membawa perubahan besar dan manafaat
kebaikan dalam hidupku. Semua ucapan pengajaran yang telah disampaikan oleh
Hadhrat Syeikh ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaih masih lagi
terngiang-ngiang di telingaku dan hasil susah payahku sudah pun ku perolehi
pada waktunya. Ruhnya sentiasa mendampingiku dan memberikan pengajaran
kepadaku.”
Demikianlah perhubungan Ruhaniyah Hadhrat Shah Bahauddin
dengan Hadhrat Syeikh ‘Abdul Khaliq Ghujduwani Rahmatullah ‘alaihima menerusi
pertalian Nisbat secara Uwaisiyah.
PERKATAAN HIKMAHNYA DAN HIKMAH PERKATAANNYA
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Suatu hari
daku sedang berada di perkarangan tamanku di Qasrul ‘Arifan dengan memakai
kopiah Qalansuwa ‘Azizan dan terdapat para pengikutku di sekelilingku.
Tiba-tiba daku mengalami tarikan Jazbah dari Tuhan dengan RahmatNya dan daku
merasakan bahawa diriku sedang dipakaikan dengan pakaian dan dihiasi dengan
Sifat-SifatNya. Daku menggeletar dalam keadaan yang tidak pernah daku alami
sebelum ini sehingga daku berasa tidak mampu untuk berdiri. Daku menghadapkan
diriku ke arah Qiblat dan daku mengalami Musyahadah yang mana daku melihat Fana
dengan hakikatnya yang sebenar”.
Daku mendapati diriku telah benar-benar Fana dan daku
tidak melihat sebarang kewujudan melainkan Tuhanku. Kemudian daku melihat
diriku keluar dari Kehadiran Yang Maha Suci yang terpancar menerusi cermin MUHAMMAD
RASULULLAH dalam rupa bintang yang bersinar dalam lautan cahaya yang tanpa
permulaan dan penghujung. Kehidupan jasmaniku tamat dan daku hanya melihat
makna LA ILAHA ILLA ALLAH MUHAMMAD RASUL ALLAH.
Hal ini terus membawaku kepada pengertian makna bagi Nama
ZatALLAH , dan seterusnya membawaku kepada Zat yang Ghaib Mutlak, yang
merupakan Zat bagi namaHUWA. Apabila daku memasuki lautan tersebut hatiku
berhenti berdenyut dan seluruh kehidupanku tamat, meletakkan diriku dalam keadaan
mati. Ruhku meninggalkan tubuhku dan kesemua yang berada di sampingku menyangka
bahawa daku sudah mati dan mereka pun menangis.
Kemudian, setelah enam jam berlalu daku telah
diperintahkan untuk kembali kepada jasadku. Daku mendapati Ruhku secara
perlahan-lahan masuk kembali ke dalam tubuhku dan Musyahadah itu pun tamat.
Menafikan kewujudan diri dan mengingkari segala kemahuan Nafsu adalah merupakan
keutamaan Tariqat ini.
Dalam hal ini daku telah menerokai setiap tingkatan
wujud, yang mana telah menjadikan daku sebagai sebahagian dari sekelian ciptaan
dan telah terbina suatu keyakinan dalam diriku bahawa semua orang adalah lebih
baik dariku. Daku melihat bahawa setiap orang memberikan manafaat dan hanya
daku yang tidak memberikan sebarang manafaat.
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata lagi,
Pada suatu
hari, daku telah mengalami suatu hal keadaan yang menghairankan. Daku mendengar
suara Ketuhanan berkata,
“Mintalah apa sahaja yang kau suka dari Kami.”
Maka daku pun
berkata dengan kerendahan diri,
“Wahai Allah, kurniakanlah daku dengan setitis dari
lautan Rahmat dan
KeberkatanMu”
Suara itu
menjawab,
“Engkau hanya meminta setitis dari keluasan
Rahmat Kami?”
Hal ini membuatkan daku berasa seolah-olah ditampar pada
wajahku dan rasa kesakitannya terasa di pipiku selama beberapa hari. Kemudian,
pada suatu hari daku berkata,
“Wahai Allah, kurniakanlah daku dari lautan Rahmat dan
KeberkatanMu kekuasaan untuk memikulnya.”
Pada waktu itu pandangan Musyahadah telah dibukakan
padaku yang mana daku telah didudukkan atas sebuah singgahsana dan singgahsana
itu berada di atas sebuah lautan Rahmat, dan suatu suara berkata kepadaku,
“Lautan Rahmat ini adalah untukmu, berikanlah ia kepada
hamba-hambaku.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata lagi,
“Daku menerima
rahsia dari setiap sudut, khasnya dari Hadhrat Uwais Al- Qarani Rahmatullah
‘alaih yang mana telah menggalakkan daku agar melepaskan diri dari sebarang
urusan Duniawi dan menghubungkan diriku secara khusus dengan urusan Keruhanian.
Daku telah melaksanakannya dengan berpegang teguh pada Syara’ dan menurut
arahan Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
sehingga daku pun mulalah menyebarkan ‘Ilmu Ghaib dan kurniaan rahsia dari Zat
Yang Esa, yang belum pernah dikurniakan kepada sesiapa pun.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih pernah berkata,
“Ketika zamanku
mula-mula menempuh Manzil perhentian dan Maqamat, daku telah mengalami hal
keadaan yang serupa dengan hal yang telah dialami oleh Hadhrat Mansur Al-Halaj
Rahmatullah ‘alaih dan hampir-hampir terkeluar kenyataan dari lidahku
sepertimana perkataan yang telah terbit dari lidah Hadhrat Mansur Al-Halaj
Rahmatullah ‘alaih. Di sana hanya ada sebuah rumah dan daku telah dua kali
membawa diriku ke rumah tersebut dan berkata pada diriku bahawa tempatmu adalah
pada rumah ini. Akan tetapi, dengan Kurniaan Fadhzal Ilahi daku telah berjaya
menempuh Manzil perhentian ini. Jika pada masa itu terdapat walau seorang pun
dari Khalifah Hadhrat Khwajah ‘Abdul Khaliq Rahmatullah ‘alaih di atas muka
bumi ini, nescaya sudah pasti Mansur tidak akan berdiam dalam rumah itu.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata,
“Kewalian
adalah suatu nikmat yang besar. Seseorang Wali hendaklah memahami bahawa
dirinya adalah Wali supaya dia dapat mengerjakan Syukur. Wali adalah Mahfuz
terpelihara. Dengan ‘Inayah Ilahi hal seseorang Wali tidak pernah terlepas
dariNya dan dia terpelihara dari sebarang kejahatan manusia. Hendaklah jangan bergantung
kepada perkara Khawariq yang mencarik adat dan pada zahirnya sebarang keramat.
Urusan Mu’amalah yang sebenarnya adalah pada Istiqamah. Para Auliya ada
mengatakan bahawa,
“Hendaklah menuntut Istiqamah, jangan menuntut
Karamah, kerana sesungguhnya Tuhan kamu menuntut darimu Istiqamah dan Nafsumu
menuntut darimu Karamah.”
Dan Para ‘Alim
‘Ulama Agama pula ada mengatakan bahawa,
“Jika seseorang
Wali itu melalui sebuah taman dan dari setiap dedaunan pokok itu keluar suara
yang berkata, “Wahai Wali Allah,” maka pada saat itu sekalipun janganlah
sesekali memberikan sebarang tumpuan Tawajjuh terhadapnya samada secara Zahir
mahupun Batin, bahkan dalam setiap saat dia hendaklah berusaha membawa sifat
kehambaan dan merendahkan hati dengan merasakan kekurangan pada diri. Pada diri
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam ianya
merupakan suatu sifat yang sangat sempurna yang mana walaupun kenikmatan dan
kemuliaan Tuhan melimpah-ruah ke atasnya, dengan kadar itu juga Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah dilebihkan
dalam sifat kehambaan, kerendahan diri dan hati serta perasaan miskin”
Sesungguhnya keadaan inilah yang menyebabkan Hadhrat
Baginda Nabi Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda,
“Apakah daku tidak mahu menjadi hamba Tuhan yang
bersyukur?”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Rahmatan Lil ‘Alamin Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam telah bersabda, “Nasib ummatku dari
Neraka Jahannam adalah sepertimana nasib Hadhrat Baginda Nabi Ibrahim
‘Alaihissalam dari api Namrud.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Jalan Tariqat
kami adalah sangat luarbiasa dan merupakan ‘Urwatil Wutsqa (Pegangan Kukuh),
dengan berpegang teguh secara sempurna dan menuruti Sunnah Baginda Nabi
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam dan Para Sahabat Radhiyallahu ‘Anhum Ajma’in.
Mereka telah membawa daku ke jalan ini dengan Kekurniaan. Dari awal hingga ke
akhir daku hanya menyaksikan Kekurniaan Allah bukan kerana amalan. Menerusi
jalan Tariqat kami, dengan amal yang sedikit, pintu-pintu Rahmat akan terbuka
dengan menuruti jejak langkah Sunnah Baginda Rasulullah Sallahllu ‘Alaihi
Wasallam.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Barangsiapa
yang mengenal Ma’rifat Allah, tidak akan tersembunyi atasnya walau sesuatu,
yakni seseorang ‘Arif, apabila memberikan tumpuan Tawajjuhnya terhadap sesuatu,
maka ianya akan terzahir padanya.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata,
“Selama 40
tahun daku telah melihat ke dalam cermin diri tentang kewujudan kami. Cermin
ini tidak pernah melakukan kesalahan sama sekali, yakni apa yang dilihat oleh
Para Auliya Allah, mereka melihatnya menerusi cahaya Nur Firasat dari Allah
Ta’ala.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih berkata,
“Walaupun
Solat, Puasa, Riyadhah dan Mujahadah merupakan perantaraan untuk mencapai
Hadhrat Haq Ta’ala Wa Taqaddas tetapi di sisi kami, tanpa meninggalkan ikhtiar
dan merasakan bahawa amalan diri sendiri adalah kurang, urusan Mu’amalah tidak
akan menjadi betul.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Barangsiapa yang memalingkan lehernya dari Tariqat kami,
ianya menandakan terdapat kerosakan pada Agamanya.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih juga telah berkata,
“Tariqat kami
adalah Suhbat yakni sentiasa bersama kerana menerusi Khalwat akan terhasil
Syuhrat kemasyhuran dan dalam Syuhrat kemasyhuran itu terdapat Afat bala
musibah. Kebaikan ada dalam Jam’iyat dan Jam’iyat terhasil menerusi Suhbat dan
Suhbat adalah dengan menafikan antara satu sama lain.”
Hadhrat Shah
Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih juga berkata,
“Dalam Tariqat
kami juga, seseorang Salik itu tidaklah dituntut untuk mengetahui di manakah
maqam kedudukannya supaya pengetahuan tersebut tidak menjadi Hijab dalam
perjalanannya. Seseorang Pir itu hendaklah mempunyai khabar tentang hal keadaan
yang telah berlaku dan yang akan berlaku pada seseorang penuntutnya supaya dia
dapat memberikan Tarbiyah yang sesuai untuknya. Antara syarat bagi urusan
menuntut ialah apabila dia telah menetapkan untuk bersahabat dengan mana-mana
Rakan Haq Subhanahu Wa Ta’ala, hendaklah dia menyedari akan hal keadaannya dan
pada masa itu hendaklah mempertimbangkan perkara- perkara yang telah lepas.
Jika di dapati sebarang kekurangan dan pertambahan kesempurnaan di dalam
dirinya, maka dengan lidah perkataannya hendaklah dia berikhtiar memilih
ucapan-ucapan yang baik dan hendaklah menganggap bahawa bersuhbat dengannya
adalah Fardhu ‘Ain ke atas dirimu.”
Dalam sebuah perhimpunan Para ‘Alim ‘Ulama di Baghdad,
Hadhrat Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah ditanya tentang
perbezaan perkataan yang telah diucapkan oleh keempat-empat orang Khalifah Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu ‘Alaihi Wasallam.
Beliau
menjawab,
“Suatu ketika, As-Siddiq Radhiyallahu
‘Anhu telah berkata,“Daku tidak melihat sesuatu melainkan bahawa Allah berada
di sebelumnya,”dan ‘Umar Al-Faruq Radhiyallahu ‘Anhu telah berkata,
“Daku tidak melihat sesuatu melainkan bahawa Allah berada
di belakangnya,” dan
‘Utsman
Radhiyallahu ‘Anhu telah berkata,
“Daku tidak melihat sesuatu melainkan bahawa Allah berada
di sampingnya,” dan ‘Ali Radhiyallahu ‘Anhu telah berkata,
“Daku tidak
melihat sesuatu melainkan bahawa Allah berada di dalamnya.” Perbezaan dalam
ucapan-ucapan ini adalah berdasarkan kepada keadaan masa ianya diucapkan dan
bukanlah kerana perbezaan dalam keyakinan mahupun kefahaman.”
Hadhrat Khwajah
Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah berkata,
“Apa yang ada di sebalik pengertian Hadits Nabi Muhammad
Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam, “Sebahagian daripada Iman
ialah mengalihkan sesuatu yang
memudharatkan dari jalan.”
Apa yang dimaksudkan dengan sesuatu yang memudharatkan
ialah keakuan Nafs dan apa yang dimaksudkan dengan jalan ialah Jalan Allah
sepertimana Dia telah berkata kepada Hadhrat Abu Yazid Bistami,
“Tinggalkan Nafsmu dan datanglah kepada Kami.”
Hadhrat Khwajah
Shah Bahauddin Naqshband Rahmatullah ‘alaih telah
berkata,
“Jalan untuk
mencapai Ma’rifat Allah Ta’ala yang Para ‘Arif telah menghasilkan Ma’rifat
menerusinya dan diharamkan kepada selain mereka, ada tiga jalan iaitu yang
pertama Muraqabah, yang bermaksud melupakan pandangan terhadap makhluk dengan
sebab pandangan yang sentiasa terhadap Khaliq”.
Sentiasa bermuraqabah adalah suatu perkara yang sangat
penting yang sepertimana haknya sangat sedikit orang yang mampu menghasilkannya
dan daku telah mengetahui jalan untuk menghasilkannya, ianya adalah dengan
melawan kehendak Nafs dan menuruti Sunnah.
Yang
kedua Musyahadah yang bermaksud penyaksian Warid yang bersifat ghaib, yang
turun dalam hati seseorang Salik meskipun ianya cepat berlalu dan tidak tetap
lama, kerana itulah ianya tidak dapat dicapai pemahamannya bahkan ianya adalah
sifat yang menjadi Hal bagi kami. Ianya dapat dikenalpasti menerusi
Qabadhzdan Basat yakni sewaktu hal
keadaan Qabadhz kami meyaksikan Musyahadah Sifat Jalal dan sewaktu hal keadaan
Basat kami menyaksikan Musyahadah Sifat Jamal.
Yang ketiga Muhasabah yang bermaksud,
apa sahaja yang telah berlaku pada kita, hendaklah kita menghitungnya pada
setiap jam iaitu bagaimanakah kita melaluinya? Jika kita melihat bahawa
terdapatnya kerugian maka hendaklah kita melakukan Baz Gasht dan hendaklah kita
berikhtiar untuk kembali semula kepada amalan kita. Jika kita melihat bahawa
terdapatnya perkara kebaikan maka hendaklah kita bersyukur dan hendaklah kita
berhenti sebentar pada hal keadaan tersebut dan hendaklah berusaha melakukan
amalan ini.”
Tiada ulasan:
Catat Ulasan