SYARAH IBN AJIBAH (MURSYID TAREKAT SYDZILIYYAH)
Dalam Kalam Hikmah ke 16 Imam Ibnu Athaillah Askandary berkata:
apabila Dia adalah Esa yang telah menampakkan segala-galanya?
Yang Maha Kuasa berkata, "Kami telah menciptakan manusia dan Kami sedia mengetahui apa bisikan diri sendiri kepada beliau. Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya." (50:16)
Jadi semua yang muncul dalam perkataan yang
kelihatan berasal dari dunia yang ghaib dan semua yang muncul dalam dunia
Malakut yang merupakan emanasi dari laut daripada Jabarut. Tiada kewujudan
perkara kecuali daripada-Nya dan tiada kekal bagi mereka kecuali oleh Allah dan
tidak ada anggapan kepada mereka dengan-Nya kerana mereka adalah tulen
bukan-kewujudan. Berdasarkan kewujudan ilusi mereka, mereka
berada di masa dan tidak kekal. Tiada anggapan bukan kewujudan dengan
kewujudan, bukan untuk masa dengan yang abadi. Itulah sebabnya Shaykh kagum
bahawa mereka boleh bercantum.
Dalam Kalam Hikmah ke 16 Imam Ibnu Athaillah Askandary berkata:
16,1 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa dia
terdinding oleh sesuatu
apabila Dia adalah Esa yang telah menampakkan segala-galanya?
Yang Zahir Yang
Batin. Apa yang Dia menyembunyikan dalam dunia yang ghaib Dia menjelma di dunia
boleh dilihat, jadi lembangan Jabarut yang terpancut dengan lampu daripada
Malakut. Lihatlah keindahan yang dilihat dalam setiap manusia. Air yang
mengalir menembusi cawangan akar: anda mendapati ia menjadi satu air manakala
terdapat pelbagai bunga.
Apa yang
tertanya-tanya! Saya tertanya-tanya di salah satu yang bertujuan menyaksikan
daripada Anda apabila Anda adalah salah satu yang membuat setiap ia saksi .
Kemudian beliau
menyebut perkara kedua:
16.2 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa dia
terdinding oleh sesuatu
apabila Dia adalah Esa yang nyata oleh semua?
apabila Dia adalah Esa yang nyata oleh semua?
Beliau adalah
nyata oleh semua dan sebagainya tiada mempunyai kewujudan bersama
kewujudan-Nya, jadi bagaimana boleh terdinding apa-apa-Nya? Ia bermaksud bahawa
tiada apa.
Pengarang
al-'Ayniyya berkata:
Anda nyata dalam
perkara-perkara apabila Anda menciptakan mereka.
Mereka menarik diri daripada anda dan berada dalam dinding.
Kemudian beliau menyebut ketiga:
16,3 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa
Dia terdinding oleh
sesuatu apabila Dia adalah Satu yang dijelmakan dalam segala-galanya?
sesuatu apabila Dia adalah Satu yang dijelmakan dalam segala-galanya?
Itu adalah oleh
kuasa-Nya dan kebijaksanaan-Nya. Kuasa tersembunyi dan kebijaksanaan adalah
nyata. Kewujudan semua adalah antara kuasa dan kebijaksanaan, dan antara
perhimpunan dan perpisahan.
Kita sudah
menyebut apa yang salah seorang daripada mereka berkata, "Saya tidak
pernah melihat apa-apa tetapi saya melihat Allah di dalamnya," iaitu oleh
kuasa dan kebijaksanaan-Nya.
Jika lampu
sifat-sifat telah dimanifestasikan, tidak akan diiktiraf serta deria diadakan
makna. Jika tidak kerana tebal, halus tidak akan diiktiraf.
Ash-Shushtari
berkata,(Abu-al-Hasan Ali ben Abdallah al-Nuymari as-Shushtari or Al-Sustari (Guadix, 1212-Damietta, 1269[1]) Penyair sufi dari Andalusia):
"Kekasih
saya merangkumi segala kewujudan dan adalah nyata dalam hitam dan putih,
Kristian dan Yahudi, dalam babi dan beruk, dalam huruf dan titik.
Adakah Beliau pernah
membiarkan saya memahami? Adakah Beliau pernah biarlah saya memahami? "
Kemudian dia berkata,
"Saya diiktiraf-Nya sepanjang masa
Beliau adalah nyata di setiap masa, di perairan, dalam baldi, dalam yang
semakin meningkat dan dalam menurun Adakah Beliau pernah membiarkan saya
memahami Adakah Beliau pernah membiarkan saya memahami.?:
Kemudian beliau menyebut 1/4:
16,4 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu
apabila Dia adalah Satu yang jelas kepada segala-galanya?
Beliau adalah
jelas kepada segala-galanya dengan rahsia Esensi-Nya dan lampu Esensi-Nya. Jadi
Beliau adalah jelas kepada semua dan segala-galanya mengiktiraf Nya dalaman dan
segala-galanya memuliakan memujiNya.
Allah SWT
berfirman,
"Tiada
apa-apa yang tidak mengagungkan Allah dengan pujian." (17:44)
Ia menyatakan
berkata, "Maha Suci Satu yang jelas kepada segala-galanya, yang nyata oleh
semua. mengenali memahami dan ia lalai jahil.
Kemudian beliau
menyebut kelima:
16.5 Bagaimana anda
boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila Dia adalah Satu yang Manifesi sebelum ada
apa-apa?
Jadi semua yang
nyata adalah dari-Nya dan kepada-Nya. Jadi Beliau nyata sebelum masa oleh
diriNya dan kemudian jelas kepada diriNya sendiri oleh diriNya. Beliau adalah
Kay daripada Keperluan dalam Zat-Nya daripada menjadi nyata oleh orang lain
atau memerlukan lain-lain daripada Allah untuk mengenali-Nya. Jadi semua
makhluk luar biasa berkumpul dan "lain-lain" adalah dilarang adalah
pandangan kami.
Kemudian beliau menyebut 1/6:
16.6 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila Dia adalah lebih nyata daripada apa-apa?
Sejak perkara yang
mempunyai tidak wujud dengan kewujudan-Nya dan mereka tidak mempunyai
manifestasi dengan manifestasi-Nya, jadi mengikut kepada manifestasi mereka,
mereka tidak mempunyai kewujudan yang penting. Jika ia bukan untuk manifestasi-Nya dalam
perkara-perkara, mata tidak akan menemui mereka.
Jika seseorang
tidak mempunyai kewujudan oleh intipati dari intipati beliau,ia bukan
untuk-Nya, kewujudan beliau akan menjadi mustahil.
Dalam negeri
tudung, hamba berpendapat kewujudan nafs beliau perlu dan kewujudan Allah SWT
untuk menjadi teori. Apabila Dia mengakui kebenaran, dihapuskan dirinya dan
mencapai kehilangan, maka dia menganggap kewujudan Allah menjadi perlu dan
kewujudan diri beliau untuk menjadi teori, sesungguhnya semestinya mustahil.
Ash-Shadhili
berkata,
"Kami melihat pada Allah dengan
mata iman dan kepastian dan bahawa alat ganti kami bukti dan bukti. Kami tidak
tidak melihat mana-mana ciptaan Allah. Apakah ada dalam kewujudan selain Raja
Sebenar? Jika ada adalah dan mestilah, maka ia adalah debu di udara. Jika anda
menyerakkannya, anda tidak akan menjumpai apa-apa. "
Beliau berkata
dalam Lata'if al-Minan,
"Ia adalah salah satu keajaiban
terbesar bahawa umat akan sampai kepada Allah. Alangkah baiknya saya tahu sama
ada kewujudan mereka dengan Allah supaya mereka mencapai-Nya atau sama ada
mereka adalah jelas bahawa ia tidak sehingga mereka dimanifestasikan . Jika
makhluk disambungkan kepada-Nya, mereka tidak mempunyai bahawa dari pati
mereka, tetapi Beliau adalah salah satu yang diberikan mereka pangkat sambungan
dan supaya mereka disambungkan. Hanya ketuhanan-Nya disambungkan kepada-Nya, tetapi
Maha Bijaksana adalah Salah satu yang set dalam punca tempat kedua, dan mereka
tergolong dalam salah satu yang berhenti dengan mereka manakala tidak
perceiving bahawa kuasa-Nya adalah sumber tudung. manifestasi Real nyata lebih
daripada semua yang nyata kerana ia Beliau adalah sebab manifestasi al yang
ditunjukkan dan tidak dapat disembunyikan kecuali dari keamatan apa yang nyata
dan dari keamatan manifestasi dan penyembunyian. "
Ar-Rifa'i
menunjukkan idea ini:
Wahai Anda yang mulia yang makna
adalah halus
dan
melainkan Anda memakai jubah kebanggaan!
iaitu Dia yang mulia manifestasi-Nya
sehingga makna anda disembunyikan.
Kemudian beliau menyebut ketujuh:
16.7 Bagaimana anda boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila Dia adalah Satu tidak dengan siapa ada apa-apa lagi?
Menjelang
merealisasikan mengesakan-Nya sebelum dan selepas masa.
"Allah dan
tidak ada yang dengan-Nya dan Dia kini sebagaimana Dia."
"Adakah
terdapat tuhan yang lain bersama-sama Allah?"
"Allah
adalah mulia tentang apa yang mereka sekutukan."
"Adakah
terdapat sebarang keraguan dalam bersama-sama Allah?"
Jadi semua yang
muncul dengan mata adalah salah satu manifestasi Maha Penyayang.
Pengarang
al-'Ayniyya berkata:
Kekasih dimanifestasikan
keindahan-Nya di dalam cermin saya,
dan
terdapat tanda-tanda Kekasih di cermin setiap.
Apabila keindahan-Nya
dimanifestasikan dalam bentuk manifold,
ia
mempunyai nama dan mereka meningkat ke pandangan.
Allah SWT adalah
salah satu dalam Zat-Nya, sifat-sifat-Nya dan Tindakan-Nya. Ada apa-apa
sebelum-Nya dan tiada selepas-Nya dan apa-apa dengan-Nya.
Kemudian beliau
menyebut kelapan:
16.8 Bagaimana anda
boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila
Dia adalah Satu yang lebih dekat kepada anda daripada apa-apa?
Dia adalah Satu yang lebih dekat kepada anda daripada apa-apa?
Yang Maha Kuasa berkata, "Kami telah menciptakan manusia dan Kami sedia mengetahui apa bisikan diri sendiri kepada beliau. Kami lebih dekat kepadanya daripada urat lehernya." (50:16)
Dia berkata, "Kami lebih dekat kepadanya
daripada kamu, tetapi anda tidak boleh melihat." (56:86)
Beliau juga mengatakan, "Allah
adalah berjaga-jaga atas segala sesuatu." (33:52) dan
"Walaupun anda bercakap dengan
kuat, Dia mengetahui rahsia dan apa yang lebih tersembunyi." (20:7)
Jadi mendekatkan
Allah adalah mendekatkan encompassment pengetahuan, dan menyaksikan, bukan
mendekatkan jarak kerana tidak ada jarak antara anda dan Dia. Hadith yang telah
dipetik yang menyatakan bahawa Allah tidak terletak dalam apa-apa tidak hadir
daripada apa-apa.
Sayyiduna 'Ali
berkata,
"Allah SWT tidak daripada apa-apa
dan tidak dalam apa-apa mahupun ke atas apa-apa dan bukan di bawah apa-apa
kerana jika Dia telah daripada apa-apa, Dia akan diwujudkan. Jika Dia telah
berada di atas apa-apa, Dia akan dijalankan. Jika Dia telah dalam apa-apa, Dia
akan terkandung. Jika dia telah berada di bawah apa-apa, Dia akan telah
diatasi. " Beliau ditanya, "Sepupu Rasulullah, semoga Allah
memberkati beliau dan memberinya damai, di mana adalah Tuhanmu Dia atau tidak mempunyai
tempat?" Mukanya bertambah pucat dan dia senyap untuk satu masa. Kemudian
dia berkata, "perkataan anda, 'Di manakah Allah? Adalah persoalan tempat
dan Allah tidak mempunyai tempat. Kemudian Dia menciptakan masa dan tempat dan
Dia sekarang kerana Dia adalah, tanpa tempat atau masa."
Ash-Shadhili
berkata,
"Saya telah
ditanya,'' Ali, bercakap by Me dan mengarahkan kepadaKu. Saya semua." Ini
adalah sebagaimana yang ditemui dalam hadis al-Bukhari: "Allah SWT
berfirman," Anak Adam masa kutukan. Saya Masa. Siang dan malam adalah di
tangan saya. "Nabi, semoga Allah memberkati beliau dan memberinya damai,
juga berkata," Jangan mengutuk masa. Allah Masa. "Ia dijelaskan dalam
hadis sebelum ia, dan Allah lebih mengetahui.
Kemudian beliau
menyebut 1/9:
16.9 Bagaimana anda
boleh bayangkan bahawa Dia terdinding oleh sesuatu yang lain apabila jika ia tidak pernah ada bagi-Nya, tidak akan menjadi apa-apa?
Allah berfirman,
"Dia menciptakan segala-galanya dan telah menentukannya ia paling
tepat" (25:2) dan
Dia berkata, "Kami telah mencipta semua perkara dalam sukatan yang
tertentu." (54:49)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan