(HADHRAT JALALUDDIN AR ROWI)
ARHAM adalah kata jamak bagi
Rahimun iaitu rahim
wanita atau disebut Uterus. Alam
Arham adalah alam
kandungan rahim ibu. Ruh Hadhrat
Adam dan Hawa
‘Alaihimassalam tidak melalui
Alam Rahim Ibu manakala
Ruh-Ruh lain yang telah Allah
Subhanahu Wa Ta’ala
ciptakan, dihantarkan mereka ke
Dunia ini ketika jasad
mereka itu terbentuk di dalam
rahim ibu-ibu mereka. Allah
Subhanahu Wa Ta’ala yang
memulakan segala penciptaan
makhluk-makhlukNya lalu mematikan
mereka kemudian
menghidupkan mereka sekali lagi
dan kepada Allah
Subhanahu Wa Ta’ala juga mereka
kembali.
FirmanNya di dalam Surah Ar-Rum
ayat 11 yang
bermaksud,
Allah yang memulakan penciptaan makhluk
kemudian
menghidupkannya kembali, kemudian
kepadaNyalah kamu
akan dikembalikan.
Adapun kejadian manusia ada
dinyatakan Allah di
dalam Al-Quran pada Surah
Al-Mukminun ayat 12 hingga 16
yang mafhumnya seperti berikut,
Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari
suatu saripati (berasal) dari tanah.
Kemudian Kami jadikan saripati itu air mani (yang
disimpan) dalam tempat yang kukuh (Rahim).
Kemudian air mani itu Kami jadikan segumpal darah, lalu
segumpal darah itu Kami jadikan segumpal daging, dan
segumpal daging itu Kami jadikan tulang belulang, lalu
tulang belulang itu Kami bungkus dengan daging, kemudian
Kami jadikan Dia makhluk yang (berbentuk) lain. Maka
Maha Suci Allah, Pencipta yang paling baik.
Kemudian, sesudah itu, sesungguhnya kamu sekalian benarbenar
akan mati.
_
Kemudian, sesungguhnya kamu
sekalian akan dibangkitkan
(dari kuburmu) di hari Qiyamat.
FirmanNya di dalam Surah Ar-Rum
ayat 20 – 21 yang
bermaksud,
Dan di antara
tanda-tanda kekuasaan-Nya ialah Dia
menciptakan kamu dari
tanah, kemudian tiba-tiba kamu
(menjadi) manusia yang
berkembang biak.
Dan di antara tanda-tanda
kekuasaan-Nya ialah Dia
menciptakan untukmu isteri-isteri
dari jenismu sendiri,
supaya kamu cenderung dan merasa
tenteram kepadanya,
dan dijadikan-Nya diantaramu rasa
kasih dan sayang.
Sesungguhnya pada yang demikian
itu benar-benar terdapat
tanda-tanda bagi kaum yang
berfikir.
Semua manusia adalah dari
keturunan Hadhrat Adam
‘Alaihissalam dan bentuk
jasmaninya dijadikan dari Tanah
dan begitulah juga pada kejadian
Hadhrat Hawa
‘Alaihassalam. Habil dan Qabil
adalah anak-anak Hadhrat
Adam ‘Alaihissalam dan kejadian
mereka Allah Subhanahu
Wa Ta’ala telah jadikan menerusi
hubungan kelamin antara
Hadhrat Adam ‘Alaihissalam dan
Hadhrat Hawa
‘Alaihassalam dan Ruh mereka
ditiupkan oleh Allah
Subhanahu Wa Ta’ala ketika mereka
berada di dalam
kandungan rahim ibu mereka iaitu
Hadhrat Hawa
‘Alaihassalam. Begitulah juga
dengan kejadian sekelian
manusia sesudah Hadhrat Adam dan
Hawa
‘Alaihimassalam. Allah Subhanahu
Wa Ta’ala telah
mengingatkan perkara ini di dalam
Al-Quran pada Surah Al-
A’raf ayat 189 yang bermaksud,
Dialah yang menciptakan kamu dari
diri yang satu dan dari
padanya Dia menciptakan
isterinya, agar Dia merasa
senang kepadanya. Maka setelah
dicampurinya, isterinya itu
mengandung kandungan yang ringan,
dan teruslah Dia
merasa ringan (Beberapa waktu).
kemudian tatkala Dia
merasa berat, keduanya
(suami-isteri) bermohon kepada
Allah, Tuhannya seraya berkata:
"Sesungguhnya jikaEngkau memberi Kami
anak yang saleh,
tentulah Kami terraasuk orang-orang yang
bersyukur".
Menerusi perhubungan kelamin yang
sah secara
pernikahan maka akan terpancarlah
air mani dari pihak bapa
dan berpindahlah air mani
tersebut ke dalam rahim ibu. Ini
merupakan tanda-tanda kebesaran
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala pada kejadian Alam Semesta
khususnya kepada
manusia. Dialah yang telah
menciptakan sekelian Ruh dan
Jasad bagi Insan sebagaimana
firmanNya dalam Surah As-
Sajdah ayat 7 – 9 yang bermaksud,
Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaikbaiknya
dan yang memulai penciptaan manusia dari tanah.
Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati air
yang hina.
Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke
dalamnya Ruh (ciptaan)-Nya dan Dia menjadikan bagi
kamu pendengaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu
sedikit sekali bersyukur.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala
berfirman dalam surah
An-Nahl ayat 4 yang bermaksud,
Dia telah menciptakan manusia dari air Mani, tiba-tiba dia
menjadi pembantah yang nyata.
Dalam sebuah Hadits yang
diriwayatkan oleh
Hadhrat Imam Muslim Rahmatullah
‘alaih, dari Hadhrat
‘Abdullah Ibni Mas’ud Radhiyallahu
‘Anhu berkata bahawa
Hadhrat Baginda Nabi Muhammad
Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam telah bersabda,
“Bahawasanya seseorang dari kamu itu
dikumpulkan kejadiannya dalam kandungan ibunya
selama empat puluh hari sebagai air mani Nutfah ,
kemudian menjadilah ‘Alaqah segumpal darah selama
tempoh empat puluh hari itu juga, kemudian menjadilah
Mudghah seketul daging selama tempoh empat puluh hari
itu juga. Kemudian Allah Ta’ala mengutuskan Malaikat
lalu meniupkan Ruh di dalam tubuhnya dan diperintahkan
dengan empat perkara iaitu, menuliskan tentang rezekinya,
ajalnya, amalannya dan sama ada menjadi seorang yang
celaka atau bahagia.”
Hadhrat Shah Waliyullah Muhaddits
Dehlawi
Rahmatullah ‘alaih telah
meriwayatkan sebuah Hadits
dinyatakan dalam Sahih Muslim,
dari Hadhrat Huzaifah Ibni
Asid Radhiyallahu ‘Anhu berkata
bahawa Hadhrat Baginda
Nabi Muhammad Rasulullah
Sallallahu ‘Alaihi Wasallam
telah bersabda,
“Apabila habis tempoh
empat puluh dua hari
setelah air mani
menetap dalam rahim ibu, Allah utuskan
Malaikat untuk
membentuknya, menjadikan telinganya,
matanya, kulitnya,
dagingnya dan tulangnya. Setelah
semuanya siap,
Malaikat bertanya kepada Allah, “Wahai
Tuhanku, beritahulah
apakah ia patut dijadikan lelaki atau
perempuan?”Allah
kemudian membuat keputusan seperti
yang dikehendakiNya
dan Malaikat menulisnya.Malaikat
kemudian bertanya
tentang umurnya. Allah pun
menentukan sebagimana
yang dikehendakiNya dan
Malaikat menulis.
Kemudian Malaikat keluar dengan kitab
bertulis dalam
tangannya, tanpa tambahan atau kurangan
apa-apa pun.”
Dalam tempoh lebih kurang enam
hingga ke sembilan
bulan, Allah Subhanahu Wa Ta’ala
menyempurnakan
kejadian manusia di dalam Rahim
Ibu yang dilapisi dengan
tiga lapis kegelapan bermula dari
setitis benih zarah Mani
atau Nutfah dari seorang bapa
yang dipindahkan melalui
zakar kemaluannya kepada faraj
kemaluan seorang ibu lalu
ia berpindah ke pangkal Rahim ibu
itu untuk disenyawakan
dengan benihnya.
Dalam tempoh empat
puluh hari keduadua
benih dari bapa dan
ibu itupun disenyawakan oleh
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala sehingga ia bertukar menjadi
darah dan dalam tempoh
empat puluh hari yang berikutnya
ia berubah menjadi
daging kemudian tempoh empat puluh
hari berikutnya ia
ditumbuhi tulang belulang, kemudian
empat puluh hari
berikutnya ia dibungkuskan dengan
daging kemudian empat
puluh hari yang berikutnya Allah
memberikan rupabentuk
kemudian ditiupkanNya Ruh ke
dalam jasad tersebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan