(HADHRAT JALALUDDIN AR ROWI)
ARWAH adalah kata jamak bagi Ruh. Haqiqat
ARWAH adalah kata jamak bagi Ruh. Haqiqat
Muhammadiyah itu tercipta dari
Nur Zat Allah Subhanahu
Wa Ta’ala dan ianya terdiri dari
Nur, Ruh, ‘Aqal dan Qalam.
Ianya diciptakan oleh Allah
Subhanahu Wa Ta’ala di Alam
Hahut Alam Amar lalu Allah
Subhanahu Wa Ta’ala
menerbitkan Ruh-Ruh orang beriman
dari kalangan Para
Nabi, Para Rasul, Para Sahabat,
Para Siddiqin, Para Syuhada
dan Para Solihin dan dipindahkan
ke Alam Bahut di Alam
Amar. Kemudian Allah Subhanahu Wa
Ta’ala menerbitkan
dari Ruh-Ruh tersebut sekelian
Ruh orang-orang yang
beriman dan tidak beriman lalu
dikumpulkan kesemuanya
di Alam Lahut Alam Amar.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala
berfirman dalam Surah
Al-Isra pada ayat 85 yang
bermaksud,
Dan mereka bertanya kepadamu berkenaan Ruh;
Katakanlah, Ruh adalah dari urusan Amar Tuhanku. Dan
tidaklah kamu dikurniakan ilmu melainkan hanyalah
sedikit.
Pada hakikatnya kesemua Ruh
tersebut adalah dari
pancaran Hakikat Muhammadiyah
yang berasal dari Allah
Subhanahu Wa Ta’ala. Kerana
itulah dikatakan bahawa dari
Allah kita datang dan kepada
Allah kita akan dikembalikan.
Dari Ruh Muhammad Sallallahu
‘Alaihi Wasallam itu Allah
Subhanahu Wa Ta’ala telah
menciptakan semua Ruh di Alam
Amar dalam bentuk yang terbaik
iaitu Ahsanu Taqwim yang
hakiki. Ianya merupakan nama bagi
sekelian insan di Alam
Amar yang merupakan negeri asal
bagi Insan.
Setelah empat ribu tahun Ruh
diciptakan maka Allah
Subhanahu Wa Ta’ala pun
menciptakan ‘Arash dari Cahaya
Zat Muhammad Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam dan begitulah
juga sekelian makhluk, kesemuanya
tercipta dari Nur Zat
Muhammad Sallallahu ‘Alaihi
Wasallam. Kemudian sekelian
Ruh diturunkan ke Alam Khalaq
yang lebih rendah iaitu
Asfala Safilin iaitu alam jasad
tubuh badan.
Menurut Hadhrat Imam Rabbani
Mujaddid Alf Tsani
Syeikh Ahmad Faruqi Sirhindi
Rahmatullah ‘alaih, Ruh
diciptakan oleh Allah Subhanahu
Wa Ta’ala di Alam Amar
dan berasal dari Alam Hahut iaitu
Alam Hadhrat Zat Allah
Subhanahu Wa Ta’ala lalu
diturunkan ke Alam Bahut iaitu
Alam Sifat-Sifat Allah Subhanahu
Wa Ta’ala kemudian
diturunkan ke Alam Lahut iaitu
Alam Bayangan Sifat-Sifat
Allah Subhanahu Wa Ta’ala lalu
diturunkan ke Alam Jabarut
iaitu Alam Arwah atau di sebut
Alam Ruh dan seterusnya
diturunkan ke Alam Malakut iaitu
Alam Para Malaikat. Dari
Alam Malakut, Ruh dipindahkan ke
Alam Rahim Ibu di
mana Ruh akan bertemu jasadnya
yang terbina dari Nafs dan
empat anasir iaitu tanah, air,
api dan angin. Allah Subhanahu
Wa Ta’ala menciptakan jasad tubuh
badan manusia dari
empat unsur-unsur tersebut yang
terdapat di bumi dan
dikurniakannya dengan Nafs.
Setelah jasad tersedia di dalam
Rahim maka Allah
Subhanahu Wa Ta’ala pun meniupkan
Ruh kedalam jasad
sepertimana firmanNya:
Maka apabila aku telah menyempurnakan kejadiannya, dan
telah meniup kan kedalamnya RuhKu, Maka tunduklah
kamu kepadanya dengan bersujud.
Yakni Allah telah tiupkan ke
dalam jasad itu dari Ruh
ciptaanNya. Dimaksud dengan sujud
di sini bukan
menyembah, tetapi sebagai
penghormatan. Adapun sewaktu
di Alam Amar kesemua Ruh-Ruh
telah dikumpulkan
termasuklah Ruh-Ruh Para Nabi,
Para Rasul, Para Siddiqin,
Syuhada, Solihin, orang-orang
beriman dan yang tak
beriman termasuklah Ruh Namrud,
Firaun, Qarun, Abu
Jahal dan Abu Lahab yang mana
kesemuanya akan menjadi
keturunan Bani Adam lalu Allah
Subhanahu Wa Ta’ala telah
mengambil penyaksian dari mereka
dengan berfirman
seperti mana tersebut di dalam
Al-Quran pada Surah Al-
A’raf ayat 172 yang bermaksud,
Dan ingatlah ketika Tuhanmu mengeluarkan keturunan
anak-anak Adam dari sulbi mereka dan Allah mengambil
kesaksian terhadap jiwa mereka seraya berfirman: “A Lastu
Bi Rabbikum?”
(Apa bukankah Aku Tuhan Pemelihara
kamu?) Sidang Para Ruh pun menjawab: “Bala Syahidna”
(Bahkan kami bersaksi). Demikian, agar di Hari Qiyamat
kamu tidak mengatakan, sesungguhnya kami adalah orangorang
yang lengah terhadap perkara ini.
Sekelian Para Ruh itu bersaksi
kepada Rabbaniyah
Allah Subhanahu Wa Ta’ala bahawa
Dialah satu-satunya
Tuhan Yang Memelihara dan
menyempurnakan segala
keperluan Ruh tanpa sebarang
asbab, segala-galanya terus
dari Allah Subhanahu Wa Ta’ala.
Kesemua Ruh ini akan diuji
kebenaran penyaksian mereka di
suatu alam yang penuh
dengan segala asbab iaitu Dunia
Darul Asbab yang berada di
Alam Khalaq di bawah ‘Arash.
Sebelum Ruh itu diuji,terlebih
dahulu dia diketemukan dengan
pasangannya dariAlam Khalaq iaitu jasadnya
yang Allah jadikan
dan sediakandi dalam rahim ibunya
yang disebut sebagai Alam Arham.
Setelah Ruh di hantar ke Alam
Khalaq untuk bertemu
dengan Jasadnya, mereka mula
melupai akan penyaksian di
Alam Amar tersebut dan mula
mengambil sesuatu yang lain
sebagai Tuhan. Allah Subhanahu Wa
Ta’ala telah
mengutuskan Para Nabi ‘Alaihimus
Solatu Wassalam untuk
menyeru manusia supaya kembali
kepada Allah Subhanahu
Wa Ta’ala namun tidak kesemuanya
beriman kepada Allah
Subhanahu Wa Ta’ala.
Seorang Yahudi telah datang
kepada Hadhrat Nabi
Muhammad Rasulullah Sallallahu
‘Alaihi Wasallam dan
telah bertanyakan tentang Dzul
Qarnain, Ashab Raqim dan
Ruh, maka turunlah Surah Al-Isra
pada ayat 85 yang
bermaksud,
Dan mereka bertanya
kepadamu berkenaan Ruh;
Katakanlah, Ruh adalah
dari urusan Amar Tuhanku. Dan
tidaklah kamu dikurniakan
ilmu melainkan hanyalah
sedikit.
Adapun pengetahuan tentang Ruh
yang ada pada
kefahaman kita amatlah terhad dan
sangat sedikit jika
dibandingkan dengan hakikat
sebenar Ruh itu. Walaupun
demikian, Allah Subhanahu Wa
Ta’ala telah menyatakan
bahawa Ruh itu adalah dari
AmarNya yakni Ruh itu adalah
suatu Amar Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dan itulah hakikat
sebenar Ruh. Wallahu A’lam. Insan
beriman pertama yang
Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah
jadikan dalam rupabentuk
manusia yang lengkap adalah
Hadhrat Adam ‘Alaihissalam
dan Baginda digelar Abul Basyar
yakni bapa bagi sekelian
manusia.
Perkataan Insan berasal dari kata
Nis Yan yang bererti
Pelupa. Manusia pada fitrahnya
adalah bersifat pelupa, tidak
berdaya untuk mengingat sesuatu
untuk selama-lamanya.
Segala kegembiraan dan kesedihan
akan terhenti apabila
manusia mula lupa terhadapnya.
Begitulah juga dengan asal
usul kejadian insan, kebanyakan
manusia lupa tentang asal
usul kejadian diri kecuali
segelintir dari mereka yang benarbenar
berasa ingin kembali Kehadhrat
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala. Lupa merupakan suatu
kelemahan tabiat pada fitrah
manusia dan untuk mengubatinya
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala telah mengurniakan amalan
Da’wah kepada Para Nabi
dan Rasul untuk menyeru manusia
kembali kepada Allah
beserta amalan Zikirullah supaya
mereka tidak lupa dan lalai
dari ingatan terhadap Allah
Subhanahu Wa Ta’ala kerana
Dialah Zat yang menjadikan segala
sesuatu dan hakikat
segala ilmu pengetahuan ada dalam
pengetahuanNya.
Ketika Allah Subhanahu Wa Ta’ala
hendak
menjadikan Hadhrat Adam
‘Alaihissalam, Dia bermaksud
menjadikannya dan sebilangan anak
cucunya sebagai
Khalifah di atas muka bumi. Allah
Subhanahu Wa Ta’ala
telah menciptakan jasmani Hadhrat
Adam ‘Alaihissalam
daripada unsur-unsur Alam Khalaq
iaitu tanah kering yang
dicampurkan air lalu menjadi
tanah liat, kemudian Dia
menjadikan rupabentuk Hadhrat
Adam ‘Alaihissalam dalam
keadaan yang sebaik-baik
rupabentuk dengan TanganNya
Yang Mulia.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah
memerintahkan
Hadhrat Jibril ‘Alaihissalam turun
ke Alam Khalaq melewati
langit dunia sehingga ke bumi
untuk mendapatkan tanahtanah
yang tertentu dari
bahagian-bahagian bumi yang
tertentu untuk membentuk jasad
Hadhrat Adam
‘Alaihissalam di dalam Syurga.
Kejadian Hadhrat Adam
‘Alaihissalam adalah tanpa
bapa dan ibu, langsung
diciptakan oleh Allah Subhanahu Wa
Ta’ala dengan TanganNya.
Setelah siap sempurna jasad
dibentuk, lalu Allah
Subhanahu Wa Ta’ala meniupkan Ruh
Adam ‘Alaihissalam ke
dalam jasadnya.
Apabila jasad yang diciptakanNya
telah benar-benar
bersedia untuk menerima kemasukan
Ruh, ianya dinamakan
Taswiyah yakni Dia menyediakan
Jasad untuk menerima
kemasukan Ruh dan ketika Ruh itu
ditiupkan ke dalam jasad
ianya dinamakan Nafakh. Ruh Adam
‘Alaihissalam adalah
terbit dari Ruh Muhammad Sallallahu
‘Alaihi Wasallam lalu
ditiupkan oleh Allah Subhanahu Wa
Ta’ala kepada Jasad
Adam ‘Alaihissalam. Setelah Allah
Subhanahu Wa Ta’ala
meniupkan RuhNya ke jasad Adam
‘Alaihissalam, lalu
hiduplah dia serta diajarkan oleh
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala akan segala nama-nama
benda yang mana Para
Malaikat pun tidak mengetahuinya
lantas Allah Subhanahu
Wa Ta’ala berfirman kepada
sekelian Para Malaikat agar
sujud kepada Adam ‘Alaihissalam.
Adapun sujud ini bukanlah bererti
menyembah
Hadhrat Adam ‘Alaihissalam akan
tetapi ianya bererti
menghormati dan memuliakannya
serta menunjukkan
ketaatan terhadap perintah Allah
Subhanahu Wa Ta’ala
terhadap Hadhrat Adam dan
keturunannya. Kesemua Para
Malaikat di langit dan di bumi
tunduk sujud kepada
Hadhrat Adam ‘Alaihissalam
kecuali Iblis La’natullah ‘Alaih
kerana ia enggan mengakui
Kekhalifahan Hadhrat Adam
‘Alaihissalam dan keturunannya
kerana Takabur dan
merasakan dirinya adalah jauh
lebih mulia dari Hadhrat
Adam ‘Alaihissalam.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah
menjadikan
manusia sebagai KhalifahNya di
dunia bagi menyatakan
KebesaranNya. Walaubagaimanapun
manusia itu bersifat
pelupa, dia lupa asal usulnya,
lupa Tuhannya dan lupa
tanggungjawabnya sebagai Khalifah
Allah Subhanahu Wa
Ta’ala.
Hakikat ini Allah Subhanahu Wa
Ta’ala nyatakan di
dalam Al-Quran pada Surah
Al-Baqarah ayat 30 - 34 yang
bermaksud,
Dan ingatlah ketika Tuhanmu
berfirman kepada Para
Malaikat: "Sesungguhnya Aku
hendak menjadikan seorang
khalifah di muka bumi."
Mereka berkata: "Mengapa
Engkau
hendak menjadikan (khalifah) di
bumi itu orang yang akan
membuat kerusakan padanya dan
menumpahkan darah,
Padahal kami senantiasa bertasbih
dengan memuji Engkau
dan mensucikan Engkau?"
Tuhan berfirman:
"SesungguhnyaAku mengetahui apa yang tidak
kamu ketahui."
Dan Dia mengajarkan kepada Adam
nama-nama (bendabenda)
seluruhnya, kemudian
mengemukakannya kepada
Para Malaikat lalu berfirman:
"Sebutkanlah kepadaKu
nama benda-benda itu jika kamu
mamang benar orangorang
yang benar!"
Mereka menjawab: "Maha Suci
Engkau, tidak ada yang
kami ketahui selain dari apa yang
telah Engkau ajarkan
kepada kami; sesungguhnya
Engkaulah Yang Maha
Mengetahui lagi Maha
Bijaksana."
Allah berfirman: "Hai Adam,
beritahukanlah kepada mereka
nama-nama benda ini." Maka
setelah diberitahukannya
kepada mereka nama-nama benda
itu, Allah berfirman:
"Bukankah sudah Aku katakan
kepadamu, bahwa
sesungguhnya Aku mengetahui
rahsia langit dan bumi dan
mengetahui apa yang kamu lahirkan
dan apa yang kamu
sembunyikan?"
Dan ingatlah ketika Kami
berfirman kepada Para Malaikat:
"Sujudlah kamu kepada
Adam," Maka sujudlah mereka
kecuali Iblis; ia enggan dan
takabur dan adalah ia termasuk
golongan orang-orang yang kafir.
Firman Allah Subhanahu Wa Ta’ala
di dalam Surah
Al-Hijr ayat 28 – 31 yang
bermaksud,
Dan ingatlah, ketika Tuhanmu
berfirman kepada Para
Malaikat: "Sesungguhnya
Aku akan menciptakan seorang
manusia dari tanah
liat kering (yang berasal) dari lumpur
hitam yang diberi
bentuk,
Maka apabila Aku telah
menyempurnakan kejadiannya, dan
telah meniup kan
kedalamnya ruh (ciptaan)-Ku, Maka
tunduklah kamu
kepadanya dengan bersujud.
Maka bersujudlah Para Malaikat
itu semuanya bersamasama,
Kecuali Iblis, ia enggan ikut
besama-sama (malaikat) yang
sujud itu.
Yang dimaksudkan dengan sujud
pada ayat ini
bukanlah bererti menyembah,
tetapi sujud sebagai suatu
tanda penghormatan. Iblis asalnya
bernama Azazil dan
bukanlah dari golongan Malaikat
sebaliknya dari golongan
Jin yang dijadikan dari api yang
panas. Dia telah mentaati
Allah Subhanahu Wa Ta’ala
sehingga telah ditinggikan
darjatnya menjadi ketua Para
Malaikat. Iblis merasakan
dirinya lebih baik dari Hadhrat
Adam ‘Alaihissalam kerana
dia diciptakan dari api manakala
Hadhrat Adam
‘Alaihissalam diciptakan dari
tanah. Iblis bersifat takabur,
sombong dan kafir kerana itu
dinamakannya sebagai Syaitan
lalu dia berusaha menyesatkan
Hadhrat Adam ‘Alaihissalam
namun Allah sentiasa memelihara
keimanannya.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala
berfirman dalam Surah
Al-A’raf pada ayat 11 dan 12 yang
bermaksud,
Sesungguhnya Kami
telah menciptakan kamu (Adam), lalu
Kami bentuk tubuhmu,
kemudian Kami katakan kepada
Para Malaikat:
"Bersujudlah kamu kepada Adam", maka
merekapun bersujud
kecuali Iblis, dia tidak termasuk mereka
yang bersujud.
Allah berfirman:
"Apakah yang menghalangimu untuk
bersujud (kepada Adam) di waktu aku menyuruhmu?"
Menjawab Iblis “Aku lebih baik darinya, Engkau telah
menciptakanku dari api dan Engkau menciptakannya dari
tanah.”
Allah Subhanahu Wa Ta’ala
menjadikan makhlukmakhlukNya
secara berpasang-pasangan, lalu
diciptakanNya Hadhrat Hawa
‘Alaihassalam dari tulang
rusuk Hadhrat Adam ‘Alaihissalam
sebagai pasangan
baginya. Allah mengurniakan
pasangan Hadhrat Adam dan
Hadhrat Hawa ‘Alaihimassalam
dengan segala nikmat
kehidupan di Syurga namun Allah
Subhanahu Wa Ta’ala
telah menetapkan suatu batas di
mana mereka tidak
dibenarkan mendekati sebuah pohon
yang mana jika mereka
ingkar akan mengakibatkan mereka
berdua termasuk dalam
golongan orang-orang yang zalim.
Dengan kehendak Allah Subhanahu
Wa Ta’ala,
Syaitan berupaya menggelincirkan
ketaatan mereka lalu
keduanya dikeluarkan dari Syurga
dan diturunkan ke bumi
sepertimana maksud firmanNya di
dalam Surah Al-Baqarah
ayat 35 – 38:
Dan Kami berfirman:
"Hai Adam, diamilah
oleh kamu dan
isterimu surga ini, dan makanlah makanan-makanannya
yang banyak lagi baik dimana saja yang kamu sukai, dan
janganlah kamu dekati pohon ini, yang menyebabkan kamu
Termasuk orang-orang yang zalim.
Lalu keduanya digelincirkan oleh
syaitan dari surga itu dan
dikeluarkan dari keadaan
semuladan Kami berfirman:
"Turunlah kamu! sebagian
kamu menjadi musuh bagi yang
lain, dan bagi kamu ada tempat
kediaman di bumi, dan
kesenangan hidup sampai waktu
yang ditentukan."
Kemudian Adam menerima beberapa
kalimat dari
Tuhannya, Maka Allah menerima
taubatnya. Sesungguhnya
Allah Maha Penerima taubat lagi
Maha Penyayang.
Kami berfirman:
"Turunlah kamu semuanya dari surga itu!
kemudian jika datang petunjuk-Ku kepadamu, Maka barang
siapa yang mengikuti petunjuk-Ku, niscaya tidak ada
kekhawatiran atas mereka, dan tidak (pula) mereka bersedih
hati".
Pohon yang dilarang Allah
mendekatinya tidak dapat
dipastikan, sebab Al Quran dan
Hadist tidak
menerangkannya. ada yang
menamakan pohon Khuldi
sebagaimana tersebut dalam Surah
Thaha ayat 120,
Kemudian Syaitan membisikkan
pikiran jahat kepadanya,
dengan berkata:
"Hai Adam, maukah saya tunjukkan kepada
kamu pohon khuldi dan kerajaan yang tidak akan binasa?"
Pohon itu dinamakan Syajaratul
Khuldi (pohon
kekekalan), karena menurut
Syaitan, orang yang memakan
buahnya akan kekal, tidak akan mati,
pohon yang dilarang
Allah mendekatinya tidak dapat
dipastikan, sebab Al-Quran
dan Hadits tidak menerangkannya.
ada yang menamakan
pohon Khuldi sebagaimana tersebut
dalam surat Taha ayat
120, tapi itu adalah nama yang
diberikan Syaitan.
Adam dan hawa dengan tipu daya
syaitan memakan
buah pohon yang dilarang itu,
yang mengakibatkan
keduanya keluar dari surga, dan
Allah menyuruh mereka
turun ke dunia. yang dimaksud
dengan syaitan di sini ialah
Iblis yang disebut dalam surat Al
Baqarah ayat 34,
Dan ingatlah, ketika Kami
berfirman kepada Para Malaikat:
"Sujudlah kamu kepada Adam,"
Maka sujudlah merekakecuali
Iblis; ia enggan dan takabur dan
adalah ia Termasukgolongan
orang-orang yang kafir.
Sujud di sini berarti menghormati
dan memuliakan
Adam, bukanlah berarti sujud
memperhambakan diri,
karena sujud memperhambakan diri
itu hanyalah sematamata
kepada Allah. Maksud Keadaan
semula ialah
kenikmatan, kemewahan dan
kemuliaan hidup dalam surga.
Tentang beberapa kalimat
(ajaran-ajaran) dari Tuhan
yang diterima oleh Adam
sebahagian ahli tafsir
mengartikannya dengan kata-kata
untuk bertaubat. Namun
kebanyakan manusia di kalangan
anak cucu Adam itu
adalah orang-orang kafir yang
mendustakan Ayat-Ayat
Allah Subhanahu Wa Ta’ala dan
melupakan tentang hakikat
asal-usul kejadiannya kerana
tertipu dengan hasutan Syaitan
dan bisikan Hawa Nafsu.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala
berfirman pada Surah Al-
Baqarah ayat 39 yang maksudnya,
Adapun orang-orang yang
kafir dan mendustakan Ayat-
Ayat Kami, mereka itu
penghuni Neraka, mereka kekal di
dalamnya.
Allah Subhanahu Wa Ta’ala telah
mengurniakan
Hadhrat Adam ‘Alaihissalam dengan
ilmu pengetahuan dan
kebijaksanaan. Begitulah juga
dengan sekelian anak cucu
Hadhrat Baginda Adam
‘Alaihissalam, mereka di kurniakan
dengan kebijaksanaan untuk
mengetahui tentang berbagai
macam ilmu pengetahuan dan
sesungguhnya segala ilmu
pengetahuan itu adalah dari Allah
juga datangnya.
Sepertimana Allah Subhanahu Wa
Ta’ala telah
mengajarkan Hadhrat Adam
‘Alaihissalam dengan
pengetahuan dan kefahaman begitulah
juga tindakan Allah
Subhanahu Wa Ta’ala terhadap
sekelian anak cucu Hadhrat
Adam ‘Alaihisalam.
Kemudian Allah Subhanahu Wa Ta’ala
telah memerintahkan sekelian Para
Malaikat untuk sujud
kepada Hadhrat Adam
‘Alaihissalam. Begitulah juga dengan
sekelian anak cucu Hadhrat Adam
‘Alaihissalam sehingga ke
Hari Qiyamat, Allah Ta’ala telah
perintahkan Para Malaikat
itu untuk menunaikan segala
keperluan dan hajat mereka
seperti petunjuk hidayah, rezeki,
keselamatan, hujan, udara,
doa dan sebagainya, bagi melaksanakan
tanggungjawab
menyempurnakan segala keperluan
Hadhrat Adam
‘Alaihissalam dan anak cucunya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan