Catatan Popular

Isnin, 8 Oktober 2012

SIAPA AHLI SUFFAH

Di antara bukti keaslian sumber tasawuf Islam ialah golongan ahli Suffah yang mempunyai kesan dan pengaruh yang kuat kepada kehidupan rohaniah Islam umumnya dan gerakan tasawuf khususnya, sehingga setengah dari penyelidik telah menghubungkan asal punca istilah ‘tasawuf’ dan ‘sufi’ dengan golongan ahli Suffah.
 
Sebab golongan ini diberi gelaran ahli Suffah ialah kerana kemiskinan dan kefakiran mereka yang terdiri dari kaum Muhajirin dan juga Ansar. Mereka datang menemui Rasulullah di Madinah, tanpa keluarga dan harta lalu dibuatkan tempat atau (suffah) di belakang Masjid Madinah. Di tempat inilah mereka menumpukan diri kepada Allah, beriktikaf dan beribadah, bersungguh melatih jiwa mereka untuk zuhud dan kesajaan cara hidup, mengenepikan segala hiasan hidup dunia dengan memberikan penumpuan dalam bidang ilmu. Golongan mereka adalah ramai. Bilangan mereka pernah dicatitkan melebihi 300 orang.

Di antaranya ialah Abu Hurairah r.a., Khabab bin al-Harith, Salman al-Farisi, Abu Sa’id al-Khadri, Abu Barzah al-Aslami, Suhayb bin Sa nan, Ammar bin Yasir, Abdullah bin Mas’ud, Sa’d bin Ali Waqqas, Uqbah bin Amir, Wabisah bin Ma’bad al-Juhani, Abu Dharr al-Ghiffari, Tamim al-Dari dan lain-lain.

Golongan ini telah diabadikan di dalam al-Quran melalui beberapa ayat seperti ayat 274 dalam surah al-Baqarah, ayat 28 Surah al-Khaf dan ayat 52 dalam Surah al-An’am. Rasulullah s.a.w. mengasihi mereka, belas kasihan serta mengumpulinya. Rasulullah makan bersama-sama dan menggalakkan para sahabat menyedari dan mengenali kelebihan mereka. Jika Rasulullah berada bersama mereka dalam suatu majlis baginda tidak akan bangun sebelum mereka bangun meminta diri. Jika berjabat tangan baginda tidak menarik tangannya sebelum mereka melepaskan tangannya terlebih dahulu. Setiap sedekah yang diserahkan atau hadiah yang diberikan kepada Rasulullah mereka tidak dilupakan untuk sama-sama mendapat habuannya.

Ahli bait mengikuti jejak Rasulullah s.a.w. dan melayani mereka sebagaimana Rasulullah s.a.w. telah melayaninya seperti Saidina al-Abbad, ‘Uqayl, al-Hassan dan al-Husayn. Menurut al-Hassan bin Ali dan Abdullah bin Ja’afar bahawa mencintai mereka termasuk dalam kesempurnaan agama, dan bergaul dengan mereka adalah tanda kemuliaan. Mereka ini sentiasa mendekati golongan ini untuk mengambil sinar panduan dari akhlak dan adab kesopanan, serta juga ilmunya.

Abu Hurairah merupakan sahabat dari ahli Suffah yang paling terkanan. Beliaulah yang menjadi perantaraan antara Rasulullah dengan ahli Suffah. Kitab-kitab tasawwuf banyak menceritakan tentang kezuhudannya, dan kesahajaan cara hidupnya, dan kefakirannya, dan banyak dihiasi dengan kata-katanya yang menunjukkan bahawa aliran hidup kerohanian itu adalah berpunca dari Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya, terutamanya dari golongan ahli Suffah.

Sikap Rasulullah s.a.w. dan tindakannya yang sedemikian itu, juga diikuti oleh ahli-ahli Bait serta para sahabatnya adalah membuktikan keharusan adanya suatu golongan yang menyerahkan seluruh dirinya untuk mengabdi kepada Allah, menjalani hidup kerohanian secara lebih khusus dan tulen, yang tergambar dalam dua fenomenanya yang paling jelas, kezuhudan hidup di dunia dan penumpuannya hanya untuk beribadah, membaca, memahami dan mempelajari kitab al-Quran.

Pernah beberapa orang daripada mereka mengadu kepada Rasulullah s.a.w. kerana perutnya sudah lama tidak merasa buah kurma sedangkan bangkai pula adalah haram di sisi agama. Baginda menjelaskan bahawa kurma adalah makanan orang Madinah. Mereka telah menghulurkan kepada kami, dan kami telah menghulurkan pula kepada kamu. Demi yang jiwa Muhammad berada dalam genggamannya, bahawa sejak sebulan dua ini tidak kelihatan asap kebakaran roti dari rumah Rasulullah s.a.w.

Dalam hadith ini Rasulullah s.a.w. seolah-olah menyatakan rasa simpatinya, dan simpatinya, dan Rasulullah tidak dapat pula menyampaikan hajat dari aduannya. Namun demikian Rasulullah s.a.w. tidak menyuruh mereka keluar dari masjid untuk bekerja atau berniaga.

Hadith ini tidak bertentangan dengan apa yang diriwayatkan dari Saidina Umar r.a. yang melihat sekumpulan orang di Masjid lalu diperintahkannya supaya bekerja, kerana para sahabat termasuklah Saidinan Umar sendiri tidak menentang sikap dan tindakan Rasulullah s.a.w. Oleh kerana itu tindakan Umar r.a. itu boleh ditafsirkan sebagai tindakan wajar manakala diketahuinya tidak mengikut jejak golongan ahli Suffah, tetapi kerana tujuan lain, seperti kerana kemalasan, lari dari tanggungjawab, mengharapkan orang ramai dan lain-lain yang seumpamanya.

Kesimpulannya bahawa tasawuf Islam adalah bersumberkan dan berteraskan Islam sendiri. Lahir bersama-sama kelahiran Islam. Tegasnya tasawwuf Islam bertunggakan al-Quran, Sunnah Rasulullah s.a.w. dan kata-kata serta perjalanan para sahabat Rasulullah terutama dari golongan ahli Suffah, seterusnya dari perjalanan hidup golongan yang mengikut jejak langkah Rasul dan sahabat dalam maqam Ihsan yang berterusan sepanjang zaman, bukanlah seperti yang ditonjol-tonjolkan atau dida’yahkan dari sumber orientalis dengan segala kebolehan dan keupayaan yang mengatakan dari sumber India, Parsi, Kristian dan Yunani.

Pendapat yang menyatakan bahawa ia berasal dari perkataan al-Suffah iaitu bahagian belakang dari Masjid Rasulullah s.a.w. di Madinah. Di sinilah tempat kediaman para mukmin yang fakir dan hidup terlalu zuhud, tidak mempunyai keluarga jauh sekali rumah kediaman. Ada yang menganggarkan bilangan ahli Suffah di dalam masjid ini kira-kira 400 orang. Terkadang mereka ini juga terpaksa bekerja mencari rezeki, tetapi pekerjaannya tidak sekali-sekali mengabaikan atau melalaikan tugas mereka untuk menunaikan kewajipan yang dirasakan lebih penting dan lebih berhak dicintai oleh Allah. Golongan inilah yang telah dicatitkan kisahnya oleh Allah di dalam al-Quran: Bagi mereka yang fakir yang terhalang dari pergi berjuang ke medan perang Fi-Sabilillah, kerana tidak termampu dan terdaya untuk pergi mengembara di bumi.

Pendapat ini membayangkan usaha untuk mengembalikan gejala-gejala ketasawufan ke zaman rasulullah s.a.w. dan untuk membuktikan bahawa Rasulullah s.a.w. adalah mengakui akan cara dan perjalanan hidup ahli Suffah, seperti kekafiran, pengasingan diri, tajarrud dan tawakkal sebagaimana yang dibayangkan oleh seorang tokoh sufi al-Syahrawardi: Mereka telah berkumpul di Masjid Madinah. Seperti golongan sufi, mereka berhimpun dan berkumpul sejak zaman dulu hingga sekarang di bilik-bilik atau di surau-surau, jarang berusaha dan bekerja atau berniaga. Rasulullah s.a.w. sendiri menggalakkan kaum muslimin supaya meringankan beban dan perasaan mereka, dengan cara makan bersama-sama, mengumpuli dan mencampuri mereka.


Di antara bukti keaslian sumber tasawuf Islam ialah golongan ahli Suffah yang mempunyai kesan dan pengaruh yang kuat kepada kehidupan rohaniah Islam umumnya dan gerakan tasawuf khususnya, sehingga setengah dari penyelidik telah menghubungkan asal punca istilah ‘tasawuf’ dan ‘sufi’ dengan golongan ahli Suffah.

Sebab golongan ini diberi gelaran ahli Suffah ialah kerana kemiskinan dan kekafiran mereka yang terdiri dari kaum Muhajirin dan juga Ansar. Mereka datang menemui Rasulullah di Madinah, tanpa keluarga dan harta lalu dibuatkan tempat atau (suffah) di belakang Masjid Madinah. Di tempat inilah mereka menumpukan diri kepada Allah, beriktikaf dan beribadah, bersungguh melatih jiwa mereka untuk zuhud dan kesajaan cara hidup, mengenepikan segala hiasan hidup dunia dengan memberikan penumpuan dalam bidang ilmu. Golongan mereka adalah ramai. Bilangan mereka pernah dicatitkan melebihi 300 orang.

Di antaranya ialah Abu Hurairah r.a., Khabab bin al-Harith, Salman al-Farisi, Abu Sa’id al-Khadri, Abu Barzah al-Aslami, Suhayb bin Sa nan, Ammar bin Yasir, Abdullah bin Mas’ud, Sa’d bin Ali Waqqas, Uqbah bin Amir, Wabisah bin Ma’bad al-Juhani, Abu Dharr al-Ghiffari, Tamim al-Dari dan lain-lain.

Golongan ini telah diabadikan di dalam al-Quran melalui beberapa ayat seperti ayat 274 dalam surah al-Baqarah, ayat 28 Surah al-Khaf dan ayat 52 dalam Surah al-An’am. Rasulullah s.a.w. mengasihi mereka, belas kasihan serta mengumpulinya. Rasulullah makan bersama-sama dan menggalakkan para sahabat menyedari dan mengenali kelebihan mereka. Jika Rasulullah berada bersama mereka dalam suatu majlis baginda tidak akan bangun sebelum mereka bangun meminta diri. Jika berjabat tangan baginda tidak menarik tangannya sebelum mereka melepaskan tangannya terlebih dahulu. Setiap sedekah yang diserahkan atau hadiah yang diberikan kepada Rasulullah mereka tidak dilupakan untuk sama-sama mendapat habuannya.

Ahli bait mengikuti jejak Rasulullah s.a.w. dan melayani mereka sebagaimana Rasulullah s.a.w. telah melayaninya seperti Saidina al-Abbad, ‘Uqayl, al-Hassan dan al-Husayn. Menurut al-Hassan bin Ali dan Abdullah bin Ja’afar bahawa mencintai mereka termasuk dalam kesempurnaan agama, dan bergaul dengan mereka adalah tanda kemuliaan. Mereka ini sentiasa mendekati golongan ini untuk mengambil sinar panduan dari akhlak dan adab kesopanan, serta juga ilmunya.

Abu Hurairah merupakan sahabat dari ahli Suffah yang paling terkanan. Beliaulah yang menjadi perantaraan antara Rasulullah dengan ahli Suffah. Kitab-kitab tasawwuf banyak menceritakan tentang kezuhudannya, dan kesahajaan cara hidupnya, dan kefakirannya, dan banyak dihiasi dengan kata-katanya yang menunjukkan bahawa aliran hidup kerohanian itu adalah berpunca dari Rasulullah s.a.w. dan para sahabatnya, terutamanya dari golongan ahli Suffah.

Sikap Rasulullah s.a.w. dan tindakannya yang sedemikian itu, juga diikuti oleh ahli-ahli Bait serta para sahabatnya adalah membuktikan keharusan adanya suatu golongan yang menyerahkan seluruh dirinya untuk mengabdi kepada Allah, menjalani hidup kerohanian secara lebih khusus dan tulen, yang tergambar dalam dua fenomenanya yang paling jelas, kezuhudan hidup di dunia dan penumpuannya hanya untuk beribadah, membaca, memahami dan mempelajari kitab al-Quran.

Pernah beberapa orang daripada mereka mengadu kepada Rasulullah s.a.w. kerana perutnya sudah lama tidak merasa buah kurma sedangkan bangkai pula adalah haram di sisi agama. Baginda menjelaskan bahawa kurma adalah makanan orang Madinah. Mereka telah menghulurkan kepada kami, dan kami telah menghulurkan pula kepada kamu. Demi yang jiwa Muhammad berada dalam genggamannya, bahawa sejak sebulan dua ini tidak kelihatan asap kebakaran roti dari rumah Rasulullah s.a.w.

Dalam hadith ini Rasulullah s.a.w. seolah-olah menyatakan rasa simpatinya, dan simpatinya, dan Rasulullah tidak dapat pula menyampaikan hajat dari aduannya. Namun demikian Rasulullah s.a.w. tidak menyuruh mereka keluar dari masjid untuk bekerja atau berniaga.

Hadith ini tidak bertentangan dengan apa yang diriwayatkan dari Saidina Umar r.a. yang melihat sekumpulan orang di Masjid lalu diperintahkannya supaya bekerja, kerana para sahabat termasuklah Saidinan Umar sendiri tidak menentang sikap dan tindakan Rasulullah s.a.w. Oleh kerana itu tindakan Umar r.a. itu boleh ditafsirkan sebagai tindakan wajar manakala diketahuinya tidak mengikut jejak golongan ahli Suffah, tetapi kerana tujuan lain, seperti kerana kemalasan, lari dari tanggungjawab, mengharapkan orang ramai dan lain-lain yang seumpamanya.

Kesimpulannya bahawa tasawuf Islam adalah bersumberkan dan berteraskan Islam sendiri. Lahir bersama-sama kelahiran Islam. Tegasnya tasawwuf Islam bertunggakan al-Quran, Sunnah Rasulullah s.a.w. dan kata-kata serta perjalanan para sahabat Rasulullah terutama dari golongan ahli Suffah, seterusnya dari perjalanan hidup golongan yang mengikut jejak langkah Rasul dan sahabat dalam maqam Ihsan yang berterusan sepanjang zaman, bukanlah seperti yang ditonjol-tonjolkan atau dida’yahkan dari sumber orientalis dengan segala kebolehan dan keupayaan yang mengatakan dari sumber India, Parsi, Kristian dan Yunani.

Sifat-Sifat Kerohanian Ahli Suffah

Daripada apa yang telah dinyatakan dalam kebanyakan kitab, konsep tasawuf dalam Islam mengandungi beberapa pendekatan yang bertujuan untuk menghampirkan diri kepada Allah. Di antaranya ialah pendekatan spiritual yang menekankan kebersihan jiwa raga seluruhnya daripada segala rupa bentuk kekotoran atau unsur-unsur riya’, sombong dan takabbur, pendekatan yang menumpukan perhatian kepada konsep keindahan akhlak dan budi pekerti.

Konsep tasawuf juga mengandungi pendekatan fizikal yang dikombinasikan dengan pendekatan spiritual sebagai usaha sama untuk membentuk kekuatan pada diri seseorang.

Abdullah bin Ali At-Thusi[1] telah menghuraikan tentang siapakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan ahli tasawuf di mana terdapat lima unsur yang diutarakan iaitu:

Pertama: Al-Ilmu:
Iaitu ilmu yang berpandukan kepada akidah dan syariat Islamiyyah yang terkandung di dalam al-Quran dan as-Sunnah, yang dapat menggerakkan perasaan hati untuk betaut dengan Ilahi agar mereka dapat menilai kebenaran dan kebatilan.
Kedua: Al-Amal

Iaitu mempraktikkan atau melaksanakan ilmu tersebut dengan amalan-amalan yang berpandukan kepada sunnah Rasulullah s.a.w. tanpa terkeluar sedikitpun dari batas sempadan yang digariskan oleh syariat.

Ketiga: Al-Tahkiq

Iaitu beramal dengan ilmu yang disuruh oleh Allah S.W.T. dengan melahirkan sifat yang tegas dan mewujudkan perasaan nikmat terhadap amalan yang dilakukan.

Keempat: Al-Wajd

Iaitu melahirkan perasaan cinta dan sukacita terhadap ketegasan diri dan keteguhan jiwa yang tersemat di celah-celah dinding hati sanubari dan jiwa nurani.

Kelima: Al-Fana’
Iaitu tenggelam di dalam lautan musyahadah dan pengabdian diri kepada Allah S.W.T. tanpa timbul sedikitpun perasaan ragu dan syak wasangka.

Nilai-Nilai Kerohanian Dan Unsur-Unsur Tasawuf Yang Dinisbahkan Kepada Ahli Suffah.

1.      Zuhud

Kehidupan zuhud adalah suatu kehidupan yang ingin mencari keredhaan Ilahi dengan memilih konsep kesederhanaan di dalam kehidupan sebagai suatu alternatif dan meninggalkan segala rupa bentuk kemewahan duniawi yang menghiasi warna kehidupan.

Kehidupan zuhud dapat mencetuskan sifat-sifat kemanisan semasa melakukan ibadat kepada Allah S.W.T. dan dapat menambahkan lagi kelazatan iman dalam kehidupan.

Di dalam sepotong hadis Rasulullah s.a.w. telah member penjelasan tentang siapakah yang yang dikatakan orang yang zuhud di jalan Allah.

Maksudnya:
“Orang yang zuhud di dunia itu bukanlah mereka yang mengharamkan yang halal dan bukan pula mereka membuang segala harta benda, tetapi yang dimaksudkan dengan zuhud di dunia bahawa tidaklah apa yang kamu miliki itu lebih kamu yakin terhadap apa yang ada pada Allah dan pahala musibah yang menimpa kamu lebih kamu sukai sekiranya dikekalkan kepada kamu.”

Di antara tujuan Islam menganjurkan kepada kehidupan zuhud kepada umat Islam ialah:

·        Optimis Hanya Kepada Allah

Pergantungan hidup manusia mestilah hanya kepada Allah semata-mata walau di dalam apa jua keadaan sekalipun sama ada dalam keadaan susah ataupun senang dan tidak kira pula di mana mereka berada, sama ada dalam pondok yang usang atau di dalam mahligai yang indah, mereka hendaklah bergantung kepada Allah.

Firman Allah:

Maksudnya:

“ Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa[1314] semuanya. Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”                                                                                              (Az-Zumar:53)

·        Sederhana Dalam Kehidupan

Konsep kezuhudan telah menganjurkan cara kehidupan yang sederhana yang tidak melampaui batas-batas sempadan yang telah digariskan oleh syariat. Ianya berkaitan dengan erti sebenar kehidupan.
Abu Hurairah r.a. telah meriwayatkan sepotong hadis dan Rasulullah s.a.w. bahawa

Maksudnya:
“Bukanlah kekayaan itu diukur dengan banyaknya harta benda tetapi kekayaan yang sebenar ialah kaya jiwa”.

·        Menerima Apa Yang Ada

Kehidupan zuhud mengajar umat Islam erti kehidupan yang sebenar, mengajar mereka erti memadai dengan apa yang ada, erti mencakupi dengan apa yang yang dikurniakan oleh Allah dan tidak meminta-minta dari orang lain untuk menagih simpati atau belas kasihan.

Firman Allah:

Maksudnya:

Dan orang-orang yang apabila membelanjakan (harta), mereka tidak berlebihan, dan tidak (pula) kikir, dan adalah (pembelanjaan itu) di tengah-tengah antara yang demikian".

·        Bencikan Dunia Cintakan Akhirat

Apa yang dimaksudkan  dengan bencikan dunia bukan bererti membuang terus segala harta benda atau segala kekayaan ataupun segala kemewahan hidup, tetapi apa yang dimaksudkan dengan bencikan dunia ialah terlalu ghairah memperbanyakkan timbunan harta kekayaan sehingga lupa kepada tanggungjawab diri dan lupa untuk berjuang di jalan Allah.

Rasulullah s.a.w. bersabda:

Maksudnya:
“Janganlah kamu berlumba mengumpulkan harta kekayaan nanti kamu cinta kepada dunia”. (Riwayat At-Turmizi)


2.      Takwa

Takwa ertinya takut kepada Allah di dalam apa jua keadaan sekalipun dan meletakkan perasaan hati sentiasa tunduk dan akur terhadap tuntuan Allah.

Firman Allah:

Maksudnya:
“Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah sebenar-benar takwa kepada-Nya; dan janganlah sekali-kali kamu mati melainkan dalam keadaan beragama Islam”.

3.      Takut

Ertinya melahirkan perasaan gerun di lubuk hati terhadap kebesaran Ilahi. Di kalangan hamba-hamba Allah terdapat segolongan daripada mereka yang benar-benar takut kepada Allah yang mana mereka merupakan golongan ulama’.


Firman Allah:
Maksudnya:
“Dan demikian (pula) di antara manusia, binatang-binatang melata dan binatang-binatang ternak ada yang bermacam-macam warnanya (dan jenisnya). Sesungguhnya yang takut kepada Allah di antara hamba-hamba-Nya, hanyalah ulama[1258]. Sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Pengampun”.
           (Fatir:28)

Perasaan takut dan gentar ketika menghadapi sesuatu perkara merupakan suatu ujian terhadap keaguangan iman seseorang yang menandakan watak keikhlasan; itu telah menguasai darah dagingnya untuk menerus beramal dan berada dalam keadaan tersebut. Perasaan takut dan gementar itu hanya wujud dalam hati mereka yang tidak mempunyai sifat-sifat sombong dan bangga diri.

4.      Sabar

Kesabaran ialah melahirkan perasaaan tenang dalam hati sanubari ketika menghadapi penderitaan atau kesusahan dan perasaan tersebut dapat dilihat melalui watak dan aksi kehidupan yang dilalui. Kesabaran sangat diperlukan di dalam setiap aspek kehidupan individu muslim, lebih-lebih lagi ketika menghadirkan diri untuk beribadat kepada Allah supaya setiap amalan yang dilakukan itu tidak terlalu gelojoh bagi mencapai suatu darjat yang tinggi atau maqam yang lebih tinggi.

Firman Allah taala:

“Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu[99], Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar”.
            (Al-Baqarah: 153)


Kesimpulan

Setiap ahli  Suffah yang ingin mendapatkan kurniaan dari Ilahi mestilah mengemukakan dalam diari kehidupannya manhaj rohani yang bertujuan untuk memperkuatkan lagi keimanannya dan memperteguhkan lagi konsepsi iman mereka supaya putus akibat datangnya unsur-unsur jahiliyyah.

Manhaj rohani itu akan bertindak menghalang mana-mana unsur yang tidak sesuai dengan keimanan masuk ke dalam tubuh badan, ia akan menapis segala apa jua bentuk atau pemikiran yan tiada kaitan dengan syarat Ilahi.



Tiada ulasan: