Catatan Popular

Jumaat, 19 Oktober 2012

HIKAM ATAI’ILLAH KE 13 SYARAH IBN ABBAD: HALANGAN MENUJU ALLAH

Hikmah Athaillah ke 13 Syarah IBN ABBAD

Bagaimana bersinar Hati manakala imej dunia dicetak di cermin? Atau

Bagaimana ia berlepas dari Allah, manakala ia dirantai turun dengan hawa nafsu? Atau

Bagaimana tidak lama untuk memasuki Kehadiran Hadrat Tuhan, semasa ia masih bernoda oleh kekotoran tentang kelalaian? Atau

Bagaimana ia bercita-cita untuk memahami selok-belok rahsia, manakala ia tidak luput dari bertaubat?

Pengasingan yang dikaitkan dengan renungan mencukupi hati untuk meninggalkan yang lain [al-aghyar], dan kepada Tuhan, dan masukkan sisi Allah [Hadra], dan memahami misteri dan rahsia yang paling rumit.

Sebaliknya, hati yang menduduki oleh yang lain dan yang cermin imej objek dicetak, dan yang dirantai atau diikat dengan hawa nafsu, tidak akan bersinar dan tidak akan memasuki Kehadiran [Hadra] Allah SWT

Hati ini tidak membersihkan benda aasing tentang kelalaian , jadi ia tidak dibenarkan masuk dan sebagai tidak suci dinafikan kemasukan ke masjid.

Soalan dalam Hikmah ini adalah untuk menekankan bahawa hati tidak akan bersinar jika imej, yang seperti kegelapan, dicetak di cermin (yang merupakan visi dan wawasan).

Ia tidak boleh bergerak dan bertolak kepada  Tuhan dan memutuskan keinginan sendiri, manakala ia terikat dengan hawa nafsu.

Ia tidak akan memasuki Hadirat Tuhan, atau bulatan-Nya alam dan kuasa yang memerlukan penyucian daripada dosa untuk membenarkan kemasukan, semasa ia tidak dibersihkan daripada  kelalaian.

Ia tidak akan memahami selok-belok rahsia untuk mengelakkan dosa dan kesilapan adalah suatu kemestian, manakala ia tidak bertaubat  

Oleh itu keperluan untuk mencapai tahap ini adalah: hati yang bersinar, perjalanan kehadiran Tuhan, dan memahami selok-belok. Halangan-halangan di jalan ialah empat:  ada imej dunia di cermin hati, nafsu tidak dirantai dan digari , gagal untuk membersihkan dari dosa-dosa, dan tidak luput dari bertaubat

PENJELASAN:

[Yang dimaksud dengan Al-Aghyar disini ialah segala sesuatu selain Allah, dalam kata lain yaitu makhluq Allah. Kata tersebut terkadang diungkapkan dengan bentuk mufrod yaitu ghoir karena dipandang dari jenis berupa makhluq Allah, tidak memandang anwa'nya (macam-macam). Dalam hal ini, akan menimbulkan sebuah pertanyaan. Kenapa dalam hikmah ini, Ibnu Atho'illah memakai ‘ibarat Al-Aghyar yang berupa jama' bukan menggunakan mufrodnya?

Semua ini karena memandang dari nau'nya. Menurut aqal, memandang selain Allah itu akan terfokus hanya pada satu yaitu makhluqNya, akan tetapi kalau melihat isinya maka akan terlihat juga macam-macam dari makhluk tersebut seperti nikmat, laut, langit, bumi dan sebagainya. Maka dari itu Ibnu Atho'illah meng'ibaratkan pada hikmah ini dengan lafadz jama'. Berfikir tentang makhluq Allah membuthkan pemikiran yang positif ialah menjalankan hati melalui pemikiran tentang ciptaan Allah, dan berfikir tentang keadaan sekitarnya.]


HADRA

["Hadra," Kehadiran ", digunakan secara meluas oleh mistik sebagai sinonim "hudur", sedang kehadiran (Allah), berhubung dgn benda ghayba, "ketiadaan" dari semua mengharapkan Allah ".]

[Yang dimaksud dengan hudur al-qalb ialah mengosongkan hati daripada selain yang kita sedang lakukan dan ucapkan, sehingga kita mengetahui apa yang kita lakukan dan apa yang kita ucapkan dan fikiran, kita tidak berkeliaran kepada selain keduanya. Selama fikiran kita berpaling daripada selain keduanya dan dalam hati kita tidak ada selain ingatan terhadap apa yang sedang kita hadapi dan tidak ada sebarang kelalaian terhadap setiap sesuatu, maka tercapailah dengannya kehadiran hati. Faktor utama bagi kehadiran hati adalah himmah, iaitu minat, keinginan atau perhatian, kerana hati seseorang akan menjadi perhatiannya. Jika seseorang berminat pada sesuatu atau mengingini sesuatu atau menaroh perhatian pada sesuatu, maka hatinya akan hadir padanya, sama ada ia kehendaki atau tidak, sebab hati dijadikan bertabiat demikian.]

Tiada ulasan: