Hikmah Athaillah ke 13 Syarah IBN ABBAD
Bagaimana bersinar Hati manakala imej dunia dicetak di cermin? Atau
Pengasingan yang dikaitkan dengan renungan mencukupi hati untuk meninggalkan yang lain [al-aghyar], dan kepada Tuhan, dan masukkan sisi Allah [Hadra], dan memahami misteri dan rahsia yang paling rumit.
[Yang dimaksud dengan hudur al-qalb ialah mengosongkan hati daripada
selain yang kita sedang lakukan dan ucapkan, sehingga kita mengetahui apa yang
kita lakukan dan apa yang kita ucapkan dan fikiran, kita tidak berkeliaran
kepada selain keduanya. Selama fikiran kita berpaling daripada selain keduanya
dan dalam hati kita tidak ada selain ingatan terhadap apa yang sedang kita
hadapi dan tidak ada sebarang kelalaian terhadap setiap sesuatu, maka
tercapailah dengannya kehadiran hati. Faktor
utama bagi kehadiran hati adalah himmah, iaitu minat, keinginan atau perhatian,
kerana hati seseorang akan menjadi perhatiannya. Jika seseorang berminat pada
sesuatu atau mengingini sesuatu atau menaroh perhatian pada sesuatu, maka
hatinya akan hadir padanya, sama ada ia kehendaki atau tidak, sebab hati
dijadikan bertabiat demikian.]
Bagaimana bersinar Hati manakala imej dunia dicetak di cermin? Atau
Bagaimana ia berlepas dari
Allah, manakala ia dirantai turun dengan hawa nafsu? Atau
Bagaimana tidak lama
untuk memasuki Kehadiran Hadrat Tuhan, semasa ia masih bernoda oleh kekotoran
tentang kelalaian? Atau
Bagaimana ia
bercita-cita untuk memahami selok-belok rahsia, manakala ia tidak luput dari bertaubat?
Pengasingan yang dikaitkan dengan renungan mencukupi hati untuk meninggalkan yang lain [al-aghyar], dan kepada Tuhan, dan masukkan sisi Allah [Hadra], dan memahami misteri dan rahsia yang paling rumit.
Sebaliknya,
hati yang menduduki oleh yang lain dan yang cermin imej objek dicetak, dan yang
dirantai atau diikat dengan hawa nafsu, tidak akan bersinar dan tidak akan
memasuki Kehadiran [Hadra] Allah SWT
Hati
ini tidak membersihkan benda aasing tentang kelalaian , jadi ia tidak
dibenarkan masuk dan sebagai tidak suci dinafikan kemasukan ke masjid.
Soalan
dalam Hikmah ini adalah untuk menekankan bahawa hati tidak akan bersinar jika
imej, yang seperti kegelapan, dicetak di cermin (yang merupakan visi dan
wawasan).
Ia
tidak boleh bergerak dan bertolak kepada Tuhan dan memutuskan keinginan sendiri,
manakala ia terikat dengan hawa nafsu.
Ia
tidak akan memasuki Hadirat Tuhan, atau bulatan-Nya alam dan kuasa yang
memerlukan penyucian daripada dosa untuk membenarkan kemasukan, semasa ia tidak
dibersihkan daripada kelalaian.
Ia
tidak akan memahami selok-belok rahsia untuk mengelakkan dosa dan kesilapan
adalah suatu kemestian, manakala ia tidak bertaubat
Oleh
itu keperluan untuk mencapai tahap ini adalah: hati yang bersinar, perjalanan
kehadiran Tuhan, dan memahami selok-belok. Halangan-halangan di jalan ialah
empat: ada imej dunia di cermin hati, nafsu
tidak dirantai dan digari , gagal untuk membersihkan dari dosa-dosa, dan tidak
luput dari bertaubat
PENJELASAN:
[Yang dimaksud dengan Al-Aghyar disini ialah segala sesuatu selain Allah, dalam kata lain
yaitu makhluq Allah. Kata tersebut terkadang diungkapkan dengan bentuk mufrod
yaitu ghoir karena dipandang dari jenis berupa makhluq Allah, tidak memandang
anwa'nya (macam-macam). Dalam hal ini, akan menimbulkan sebuah pertanyaan.
Kenapa dalam hikmah ini, Ibnu Atho'illah memakai ‘ibarat Al-Aghyar yang berupa
jama' bukan menggunakan mufrodnya?
Semua ini karena memandang dari
nau'nya. Menurut aqal, memandang selain Allah itu akan terfokus hanya pada satu
yaitu makhluqNya, akan tetapi kalau melihat isinya maka akan terlihat juga
macam-macam dari makhluk tersebut seperti nikmat, laut, langit, bumi dan
sebagainya. Maka dari itu Ibnu Atho'illah meng'ibaratkan pada hikmah ini dengan
lafadz jama'. Berfikir tentang makhluq Allah membuthkan pemikiran yang positif
ialah menjalankan hati melalui pemikiran tentang ciptaan Allah, dan berfikir
tentang keadaan sekitarnya.]
HADRA
["Hadra,"
Kehadiran ", digunakan secara meluas oleh mistik sebagai sinonim "hudur", sedang kehadiran (Allah), berhubung dgn benda ghayba,
"ketiadaan" dari semua mengharapkan Allah
".]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan