Catatan Popular

Rabu, 24 Oktober 2012

TEROKA IMAN DAN TAUHID SIRI 1 : (BAH 6) IMAN DAN HAKIKATNYA

Iman dan Hakikatnya 

Iman yang digambarkan oleh a1-Qur'an adalah hakikat, ia tidak terpisah dari realiti kehidupan manusia. Iman bukan semata-mata peras atau sesuatu yang hanya tersembunyi di dalam jiwa sahaja. Tetapi iman adalah hakikat yang tidak terpisah dengan semua kegiatan den kecergasan hidup.
Iman adalah hakikat yang mesti terjelma, tergambar dalam semua lapangan dan bidang. Iman yang hanya terpendam dalam jiwa lebih merupakan dakwaan tak terbukti. Ini adalah kerana sesuatu hakikat yang telah terukir dalam diri sudah pasti akan mencorakkan gerak laku 'amah dalam hidup. 
Oleh itu penggunaan kalimah iman di dalam al-Qur'an merangkumi dua pengertian asasi: 

 3.1     Iman dengan Pengertian Membenarkan

Dalil-dalil yang menunjukkan penggunaan iman sebagai tasdiq adalah seperti berikut, firman Allah yang mafhumnya:
"Allah berfirman: Tidakkah kamu membenarkan?. Jawab (Nabi Ibrahim): Bahkan, (aku membenarkan) tetapi supaya hatiku tenang." (Al-Baqarah: 260)  
"Aku beriman bahawasanya tiada ilah melainkan Allah yang telah diimani oleh Bani Isra'il, dan aku termasuk dalam golongan orang-orang Islam.” (Yunus: 17)
  Rasul s.a.w telah menyimpulkan pengertian ini dalam hadithnya yang mafhumnya:
"Yang dikatakan iman itu ialah dengan engkau beriman ke a Allah, malaikat-Nya, kitab-kitab-Nya, rasul-rasul-Nya, Hari giyamah dan engkau beriman bahawa qadar baik dan jahat adalah daripada Allah.” (Bukhari )

3.2     Iman dengan Pengertian Amal atau Beriltizam dengan Amal
Di antara ayat al-Qur'an yang menunj an penggunaan imah iman dengan pengertian amal ialah firman Allah sewaktu menjawab soalan orang-orang Islam yang bertany : “Apakah kesudahan saudara-saudara kami yang telah mati sedangkan mereka salat tidak berkiblatkan Ka'bah?” Hal ini berlaku setelah kiblat dipindahkan dari Baitul Maqdis ke Ka'bah di Makkah. Untuk menjawab persoalan itu, Allah berFirman yang mafhumnya:
“Dan Kami tidak menjadikan kiblat kamu sekarang melainkan agar Kami mengetahui siapa yang mengikuti Rasul dan siapa yang berlaku belot, dan sesungguhya (pemindahan kiblat) itu terasa amat berat kecuali bagi orang-orang yang telah diberi petunjuk oleh Allah dan Allah tidak akan mensia-siakan iman kamu, sesungguhnya Allah Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang kepada manusia.” (Al-Baqarah: 143)
Para 'ulama' telah mengatakan bahawa kalimah "iman kamu" dalam ayat ini bererti "salat kamu". Dengan itu ayat ini bererti: Dan Allah tidak akan mensia-siakan salat kamu yang terdahulu sewaktu kamu berkiblat kepada Baitul Maqdis kerana Allah yang memerintahkan kamu berbuat demikian ketika itu.
Rasulullah s.a.w jugs telah menunjukkan penggunaan kalimah iman dalam pengertian amal. Sabda Rasulullah s.a.w yang mafhumnya:
"Iman itu terbahagi kepada Iebih enam puluh bahagian; yang paling tinggi ialah mengucap syahadah dan yang paling rendah ialah membuang benda-benda yang boleh menyakitkan orang di jalan” (Muslim)
Dalam hadith ini Rasulullah s.a.w telah menamakan semua amal Islam sebagai iman; mulai dari syahadah hinggalah kepada amal yang paling kecil, iaitu membuang sesuatu yang boleh menyakitkan orang ramai di jalan. Selain daripada itu terdapat banyak ayat al-Qur'an yang telah menghimpunkan kedua-dua pengertian ini sewaktu Allah menerangkan sifat-sifat para mu'min.
Firman Allah yang mafhumnya:
 "Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu hanyaLah mereka yang beriman kepada Allah dan Rasul-Nya, kemudian mereka tidak ragu-ragu, mereka berjihad pada jalan Allah dengan harta dan jiwa mereka; mereka itulah orang yang benar (dalam dakwaan mereka).”(Al-Hujurat: 15)
 Dengan itu jelaslah bahawa iman seperti yang termaktub di dalam al­ qur'an dan al-Sunnah mempunyai dua pengertian:
1.          Membenarkan khabar Allah dan khabar Rasulullah s.a.w.
2.          Beriltizam teguh dengan perintah-perintah yang telah diperintahkan Allah kepada mereka yang membenarkan perkhabaran Allah.

Tiada ulasan: