Pengertian Kalimah Syahadah
Syahadah membawa erti:
pengetahuan, penerangan, pengkhabaran dan pernyataan. Sebab itu orang yang
bersyahadah dipanggil bersaksi, kerana dia mengkhabarkan atau memberitahu apa
yang diketahui olehnya.
Kalimah
syahadah juga mengandungi pengertian ikrar, ftiraf, ftiqad; iaitu pengakuan,
pengi'tirafan dan kepercayaan. Seseorang yang bersyahadah memang mempercayai
akan kebenaran dan apa yang diperkhabarkannya.
Persaksian:
"La ilaha illa Allah"-"tiada ilah melainkan Allah"
merupakan bahagian pertama dari kalimah pengakuan keimanan, ia bermaksud tiada
sesuatu pun yang layak ditujukan pengabdian melainkan Allah.
Dalam
kata-kata "la ilaha illa Allah" ini terdapat penafian dan penegasan
atau ithbat. Yang dinafikan itu ialah tiap-tiap sesuatu daripada hakikat
ketuhanan atau kedudukan sebagai tuhan yang lain daripada Allah. Adapun
kata-kata illa Allah pula mengithbatkan hakikat ketuhanan Tuhan Yang Maha Esa
lagi Tunggal, iaitu Allah. Perkataan ilah membawa beberapa pengertian yang
saling melengkapi:
Ilah Sebagai Tempat Tumpuan atau Matlamat Pengabdian
Dengan
syahadah seseorang muslim itu mengakui bahawa tiada apa pun yang berhak
disembah selain Allah. Allah sahajalah tempat peng'abdiannya dan tiada sesuatu
yang lain. Firman Allah yang mafhumnya:
“Hai
orang-orang yang beriman, ruku'lah kamu, sujudlah kamu, sembahlah Tuhanmu dan
perbuatlah kebajikan supaya kamu mendapat kemenangan.” (A1-Hajj: 77)
“Katakanlah:
solatku, pengorbananku, hidupku dan matiku adalah untuk Tuhan Semesta 'Alam. ” (Al-An'am: 162)
“Dan tiada
mereka diperintahkan kecuali menyembah (menta'ati) Ilah yang Esa yang tiada Rah
melainkan Dia. Maha Suci Allah dari apa yang mereka sekutukan dengan-Nya.” (At-Taubah: 31)
Pengertian
Allah sebagai tumpuan dan matlamat peng'abdian ialah seseorang muslim itu
mestilah membentuk hidupnya agar berterusan berada di dalam 'ubudiyyah kepada
Allah. Segala khidmat di dalam hidupnya adalah ditujukan untuk menta'ati
perintah Allah. Dengan ini ia bererti bahawa seseorang muslim itu mesti menolak
segala perkhidmatan yang bertentangan dengan kehendak Allah.
Ilah Sebagai Tempat Perlindungan
Dengan
syahadah seseorang muslim itu meyakini bahawa tidak ada sesiapa pun yang mampu
memberi perlindungan selain daxipada Allah. Segala perlindungan yang diberikan
oleh mana jua makhluq adalah bersifat sementara dan bergantung kepada
keizinan-Nya. Allah bebas menarik keizinan-Nya pada bila-bila ketika yang
dikehendaki-Nya.
Firman
Allah yang mafhumnya:
“Katakanlah: Aku
berlindung pada Rabb manusia, Raja manusia, Ilah manusia.” (An-Nas: 1-3)
“Dialah Rab timur
dan barat, tiada Ilah melainkan Dia. Maka terimalah Dia sebagai pelindung.” (Al-Muzzammil: 9)
Bersesuaian
dengan hakikat ini timbullah keyakinan bahawa Allah sahajalah yang mampu
memberi manfa'at atau mudarat kepada manusia.
Firman
Allah yang mafhumnya:
“Katakanlah:
Mengapa kamu menyembah selain Allah sesuatu yang tidak dapat memberi.mu mudarat
mahupun manfa'at?. Padahal Allah Yang Maha Mendengar Iagi Maha Mengetahui.” (Al-Ma’idah: 76)
Hasil
dari keyakinan ini maka seseorang muslim itu akan membebaskan dirinya dari
segala pautan ketakutan dan pengharapan yang lain dari Allah.
Akibatnya
luputlah rasa gentar terhadap sesiapa sahaja dari kalangan rnakhluk dalam ia
melaksanakan perintah Allah.
Seorang
muslim yang menjadikan Allah sebagai Tempat Perlindungannya sentiasa menjadikan
Allah sebagai sumber Pembantunya. Firman Allah yang mafhumnya:
"Maka janganlah kamu takut kepada mereka dan
takutlah kepada-Ku. Dan agar Aku sempurnakan ni'mat-Ku atas kamu dan supaya
kamu mendapat petunjuk.” (Al-Baqarah: 150)
Dengan
kalimah syahadah ini, seseorang muslim akan hanya menjadikan Allah sebagai
tempat pergantungannya. Keimanan kepada Allah menjadikan jiwanya tenang dan
bebaslah dirinya dari rasa keluh kesah dan perasaan takut. Akan tergolonglah ia
di kalangan orang-orang yang disebut oleh Allah yang mafhumnya:
“Ingatlah, sesungguhnya
wali-wali Allah itu, tidak ada ketakutan pada mereka dan tidak pula mereka
bersusah hati.” (Yunus: 62)
Ilah Sebagai Tumpuan Kecintaan
Pengertian
yang terkandung di dalam kalimah syahadah juga menuntut bahawa Allah adalah
tumpuan kecintaan. Ini dijelaskan di dalam firman Allah yang mafhumnya:
“Katakanlah:
Jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri isteri dan kaum keluargamu,
harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu khuatiri kerugiannya,
dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai, adalah lebih kamu cintai dari
Allah dan Rasul-Nya dan dari berjihad di jalan-Nya, maka tunggulah sampai Allah
mendatangkan keputusan Nya. dan Allah tidak memberi petunjuk kepada
orang-orang fasiq”
(At-Taubah: 24)
"Dan di
antara manusia ada orang-orang yang menyembah tandingan-tandingan selain Allah; mereka menyintainya
sebagai-mana mereka menyintai Allah. Adapun orang-orang yang beriman amat
sangat cintanya kepada Allah.”
(Al-Baqarah: 165)
Rasulullah
s.a.w bersabda:
"Tiga perkara sesiapa yang memilikinya akan
merasakan kemanisan iman, Iaitu apabila Allah dan RasuI-Nya lebih dicintainya
dari segala sesuatu. Apabila seseorang mengasihi seseorang lain kerana Allah.
Dan apabila ia benci untuk kembali kufur sebagaimana bencinya ia sekiranya
dicampakkan ke dalam api neraka.” (Bukhari, Muslim)
Ilah sebagai Pemberi Rezeki
Di sini
syahadah menjelaskan satu hakikat yang nyata, iaitu Allah sahajalah yang
memberi rezeki. Makhluq hanyalah sebagai pembawa dan penyampainya sahaja, bukan
sumber dan tidak berupaya untuk menambah atau menguranginya walau sedikit pun.
Firman Allah yang mafhumnya:
“Hai manusia,
ingatlah akan ni'mat Allah kepadamu. Apakah ada pencipta setain Allah yang
dapat memberi kamu rezeki dari Langit dan bumi?. Tiada Ilah selain Dia. Maka di
manakah 'aqalmu?.” (Al-Fatir: 3)
Yang
dimaksudkan rezeki ialah segala apa yang didapati oleh manusia di-dunia ini,
sama ada berupa benda, masa, kemudahan dan juga perkara-perkara seperti
kesihatan dan keamanan, pendeknya segala ni'mat yang diberikan Allah. Firman
Allah yang mafhumnya:
"Katakanlah: Terangkanlah kepadaku jika sumber
air kamu menjadi kering; maka siapakah yang akan mendatangkan air yang mengalir
bagimu?.” (Al-Mulk: 30)
“Katakanlah: Bagaimana keadaan kamu jika Allah
mencabut pendengaran kamu, dan penglihatan kamu serta menutup hati kamu
('aqal), apakah ada ilah selain Allah yang berkuasa mengembalikan kepada
kamu?.” (Al-An’am: 46)
Seseorang
muslim yang benar-benar memahami pengertian Ilah yang terkandung di dalam
syahadah akan melepaskan dirinya dari sebarang pergantungan kepada selain dari
Allah dalam mendapatkan rezekinya. Ia yakin bahawa segala sumber rezeki adalah
dari Allah.
Ilah sebagai Sumber Perundangan
Persaksian:
"Muhammad Rasul Allah" merupakan bahagian keduanya yang membawa
pengertian bahawa pengabdian ini mestilah dilakukan berlandaskan ajaran-ajaran
yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w.
Syahadah
dengan Rasul bererti penerimaan terhadap kerasulan Nabi Muhammad s.a.w. Dengan
mengimani kerasulan Rasulullah s.a.w bahawa seseorang itu telah mengimani
nabi-nabi dan rasul-rasul yang lain, sekelian malaikat, semua kitab-kitab yang
telah diturunkan oleh Allah, Hari qiyamah serta juga qada' dan qadar, yang
semuanya diajarkan oleh Rasulullah s.a.w. Demikian juga beriman kepada
kerasulan Nabi Muhammad s.a.w, bererti seseorang itu telah menerima segala
Rukun Islam dan Rukun Iman yang dibawa olehnya dan juga seluruh daripada apa
yang ada di dalam al-Qur'an dan hadithnya.
Seorang
muslim yang dikatakan telah beriman ialah seorang yang benarbenar dapat rnemahami
serta menghayati bukan sahaja di segi katasebutnya bahkan juga dari bisikan
hatinya akan pengertian risalah yang dibawa oleh kalimah ini. Ini ialah kerana
kesemua rukun-rukun Islam dan rukun-rukun Iman itu berasaskan kepada kalimah
ini, dan punca segala ajaran ini adalah dari Allah melalui Rasul-Nya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan