Terdapat banyak ayat al-Qur’an dan hadis
sahih yang menerangkan ciri-ciri syaitan. Semua ini didedahkan oleh Allah Subhanahu
wa Ta'ala dan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam untuk kebaikan
kita kerana dengan pengetahuan akan ciri-ciri syaitan, kita akan dapat
mengetahui apa sifat mereka, sekadar mana kemampuan mereka dan bagaimana mereka
bertindak
Sebelum kita mengkaji ciri-ciri tersebut,
sekali lagi saya ingin menasihati para pembaca yang budiman sekalian agar:
1.
Tidak berpaling atau membantah
ayat-ayat al-Qur’an dan hadis-hadis Rasulullah yang dikemukakan.
2.
Tidak menilainya dengan akal
atau cuba menselarikannya kepada akal dengan alasan “ciri-ciri tersebut ialah
kiasan (majaz) semata-mata.”
3.
Tidak bertanya, berfikir dan
menokok tambah dari apa yang sedia dijelaskan oleh al-Qur’an dan hadis.
Ciri # 1:
Syaitan memiliki kepala.
Ciri ini diterangkan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala dalam
firman-Nya:
Sesungguhnya Kami jadikan
(pokok Zaqqum itu) satu ujian bagi orang-orang yang zalim.
Sebenarnya ia sebatang pohon
yang tumbuh di dasar neraka yang marak menjulang, buahnya seolah-olah
kepala syaitan-syaitan.
[al-Saffat
37:63-65]
Ciri # 2: Syaitan memiliki dua tanduk.
Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
لاَ
تَحَرَّوْا بِصَلاَتِكُمْ طُلُوعَ الشَّمْسِ وَلاَ غُرُوبَهَا فَإِنَّهَا تَطْلُعُ
بِقَرْنَيْ شَيْطَانٍ.
Janganlah
kalian melaksanakan solat (sunat mutlak) pada waktu terbit matahari (selepas
subuh) dan terbenam matahari (selepas asar) kerana pada
waktu itu muncul dua tanduk syaitan.
Ciri # 3: Syaitan memiliki hati, mata dan
telinga.
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk neraka jahanam
banyak dari jin dan manusia yang mempunyai hati
(tetapi) tidak mahu memahami dengannya (ayat-ayat Allah),
dan yang mempunyai mata (tetapi) tidak mahu melihat
dengannya (bukti keesaan Allah) dan yang mempunyai telinga (tetapi)
tidak mahu mendengar
dengannya (ajaran dan nasihat).
[al-A’raaf
7:179]
Sebagaimana yang dijelaskan sebelum ini, syaitan adalah
dari jenis jin. Maka
ciri-ciri yang dimiliki oleh jin dimiliki juga oleh syaitan. Dalam ayat 179
surah al-A’raaf di atas, Allah Subhanahu wa Ta'ala menerangkan bahawa
jin memiliki hati, mata dan telinga. Maka demikian jugalah bagi syaitan, ia
juga memiliki hati, mata dan telinga.
Sebelum ini dalam bab “Asal
Usul Permusuhan Syaitan Kepada Manusia”, kita mengetahui bahawa syaitan
mendengar perintah Allah untuk sujud kepada manusia, menunjukkan bahawa syaitan
memiliki telinga. Kemudian syaitan enggan sujud kerana takbur, dimana
dua dari sikap takbur tersebut ialah ujub terhadap diri sendiri dan
menghina kepada orang lain. Kedua-dua sikap ini merupakan peranan hati,
menunjukkan bahawa syaitan memiliki hati.
Merujuk kepada penglihatan,
syaitan dapat melihat manusia manakala manusia tidak dapat melihat syaitan.
Allah Subhanahu wa Ta'ala menerangkan perbezaan ini:
Sesungguhnya syaitan dan kaumnya melihat kamu
dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka.
[al-A’raaf 7:27]
Ciri # 4: Syaitan memiliki suara.
Syaitan juga memiliki suara
dan boleh bercakap-cakap, membantah, menyoal, membisik dan menghasut dengannya.
Semua ini dapat kita ketahui melalui dialog iblis dengan Allah Subhanahu wa
Ta'ala.
Dan (ingatkanlah
peristiwa) ketika Kami berfirman kepada malaikat:
“Sujudlah kamu
kepada Adam”, maka sujudlah mereka melainkan iblis; ia berkata: “Patutkah
aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah (yang di adun)?”
Ia berkata
lagi: “Khabarkanlah kepadaku,
inikah orangnya
yang Engkau muliakan mengatasiku?
Jika Engkau beri
tempoh kepadaku hingga Hari Kiamat,
tentulah aku akan
memancing menyesatkan zuriat keturunannya,
kecuali sedikit (di
antaranya).”
Allah berfirman
(kepada iblis): “Pergilah (lakukanlah apa yang engkau rancangkan)! Kemudian
siapa yang menurutmu di antara mereka,
maka sesungguhnya
neraka Jahannamlah
balasan kamu semua,
sebagai balasan yang cukup.
Dan desak serta
pujuklah sesiapa yang engkau dapat
memujuknya dengan suaramu;
dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki
untuk mengalahkan mereka;
dan turut -
campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda
dan anak-anak
(mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu).”
Padahal tidak ada
yang dijanjikan oleh syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata.
[al-A’raaf
17:61-64]
Syaitan menggunakan suaranya
untuk mengganggu manusia dengan pelbagai cara. Antaranya, bercakap kepada
manusia melalui perantaraan batu, pokok, mata air dan haiwan. Umpama seseorang
yang masuk ke hutan, tiba-tiba sebuah batu bercakap-cakap kepadanya: “Wahai
Azlina! Kamu seorang wanita yang shalihah. Amalan kamu selama ini telah mencukupi.
Kini memadai untuk kamu berzikir sahaja, tanpa perlu solat, puasa zakat dan
haji.” Percakapan tersebut sebenarnya berasal dari syaitan.
Oleh kerana suara-suara
syaitan inilah sebahagian masyarakat menganggap wujudnya “penunggu” atau
“penjaga” di kawasan hutan, air terjun, padang pasir dan sebagainya. Kemudian
ada pula yang memberi petua, apabila memasuki hutan ucapkanlah selawat kepada
nabi sekian-sekian kerana dia adalah penjaganya. Apabila menghampiri kawasan
air terjun ucapkanlah selawat kepada wali sekian-sekian kerana dia adalah
penjaganya. Semua ini hanyalah tipu daya syaitan untuk menyesatkan umat Islam.
Ciri # 5: Syaitan memiliki akal.
Berdasarkan bantahan syaitan
kepada Allah, dapat kita mengetahui bahawa syaitan memiliki akal. Ini kerana ia
telah menggunakan logik akal untuk membantah perintah Allah, seperti
kata-katanya:
“Patutkah aku sujud kepada (makhluk) yang Engkau jadikan dari tanah?”
“Khabarkanlah kepadaku, inikah orangnya yang Engkau muliakan
mengatasiku?”
Akal adalah sesuatu yang
dikurniakan oleh Allah Subhanahu wa Ta'ala agar dengan akal tersebut
makhluk dapat mentaati dan melaksanakan perintah larangan-Nya dengan cara yang
tepat dan betul. Sebaliknya jika akal digunakan untuk mengukur logik atau tidak
sesuatu perintah larangan Allah, maka ia adalah suatu penyimpangan yang
mengkhianati kurniaan akal itu sendiri.
Ciri # 6: Syaitan ketawa.
Syaitan
boleh ketawa. Ini dapat kita ketahui dari hadis berikut:
التَّثَاؤُبُ
مِنْ الشَّيْطَانِ فَإِذَا تَثَاءَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ
فَإِنَّ
أَحَدَكُمْ إِذَا قَالَ هَا ضَحِكَ الشَّيْطَان.ُ
Menguap adalah dari
syaitan. Maka apabila seseorang kalian menguap,
tahanlah sedaya
mungkin kerana sesungguhnya
apabila seseorang
kalian menguap sambil berbunyi “Haaa”
maka ketawalah
syaitan
Jika tidak dapat
menahan diri dari menguap, maka tutuplah mulut yang sedang menguap dengan
tangan dan jangan mengeluarkan apa-apa bunyi. Dalam sebuah hadis yang lain
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam mengajar kita:
إِذَا
تَثَاوَبَ أَحَدُكُمْ فَلْيُمْسِكْ بِيَدِهِ عَلَى فِيهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ
يَدْخُلُ.
Jika seseorang kalian menguap, maka tutuplah mulut dengan tangannya
kerana sesungguhnya syaitan masuk (ke dalam mulut yang terbuka).[4]
Ada pun bersin,
maka ia disukai oleh Allah Subhanahu wa Ta‘ala. Rasulullah shallallahu
‘alaihi wasallam menjelaskan perbezaan antara menguap dan bersin:
إِنَّ
اللَّهَ يُحِبُّ الْعُطَاسَ وَيَكْرَهُ التَّثَاؤُبَ فَإِذَا عَطَسَ فَحَمِدَ
اللَّهَ
فَحَقٌّ
عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ سَمِعَهُ أَنْ يُشَمِّتَهُ وَأَمَّا التَّثَاؤُبُ
فَإِنَّمَا
هُوَ مِنْ الشَّيْطَانِ فَلْيَرُدَّهُ مَا اسْتَطَاعَ فَإِذَا قَالَ هَا ضَحِكَ
مِنْهُ الشَّيْطَانُ.
Sesungguhnya Allah menyukai
bersin dan membenci menguap.
Maka
apabila (seseorang itu) bersin maka pujilah Allah
dan merupakan hak bagi setiap
muslim yang mendengar
(saudaranya
bersin) untuk mendoakannya.
Ada pun
menguap, maka ia tidak lain berasal dari syaitan.
Tahanlah ia
semampu mungkin dan apabila (yang menguap)
berbunyi
“Haaa” maka ketawalah syaitan.
Oleh itu Bagi
orang yang bersin, hendaklah dia memuji Allah dengan menyebut:
الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ.
“Segala
puji bagi Allah, Tuhan sekalian alam.”
Bagi yang mendengar orang bersin, dia berdoa:
يَرْحَمُكَ اللهُ.
“Semoga Allah merahmati
kamu”.
Kemudian bagi yang bersin, dia menjawab kepada orang yang
mendoakannya:
يَغْفِرُ
اللهُ لَنَا وَلَكُمْ.
Sekali pun bersin adalah sesuatu yang
disukai, tidaklah bererti seseorang itu boleh bersin di hadapan muka orang
lain, menghamburkan air liurnya atau bersin dengan suara yang kuat. Abu
Hurairah radhiallahu ‘anh menerangkan:
كَانَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا عَطَسَ وَضَعَ يَدَهُ
أَوْ
ثَوْبَهُ عَلَى فِيهِ وَخَفَضَ أَوْ غَضَّ بِهَا صَوْتَهُ.
Apabila
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam bersin,
baginda
meletakkan tangannya atau bajunya
ke atas
mukanya (mulut dan hidung) sambil merendahkan
(atau
sambil menundukkan muka dan) suaranya.
Ciri # 7: Syaitan memiliki tangan dan jari.
Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam berpesan:
إِذَا
أَكَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَأْكُلْ بِيَمِينِهِ وَإِذَا شَرِبَ فَلْيَشْرَبْ
بِيَمِينِهِ
فَإِنَّ
الشَّيْطَانَ يَأْكُلُ بِشِمَالِهِ وَيَشْرَبُ بِشِمَالِهِ.
Apabila seseorang
kalian makan, maka makanlah dengan tangan kanannya
dan apabila minum,
maka minumlah dengan tangan kanannya.
Ini kerana
sesungguhnya syaitan makan dengan tangan kirinya
dan minum dengan tangan
kirinya.
Oleh kerana itu
kita umat Islam sangat-sangat ditekan untuk makan dan minum dengan tangan kanannya.
Penekanan ini turut merangkumi apa jua perkakas yang digunakan seperti sudu,
garpu, chopsticks dan lain-lain, hendaklah semuanya dipegang dengan
tangan kanan.
Pernah dahulu
seseorang yang duduk bersama Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam makan
dengan tangan kirinya. Rasulullah menegur: “Makanlah dengan tangan kanan kamu.”
Orang itu menjawab: “Aku tidak mampu.” Rasulullah menjawab: “Kamu tidak mampu?”
Padahal dia enggan tidak lain kerana kesombongan. Perawi hadis, Salama bin
al-Akwa’ radhiallahu 'anh kemudian menerangkan bahawa setelah itu lelaki
tersebut tidak dapat mengangkat tangan kanannya ke mulutnya. Tangan kanannya
menjadi lumpuh sejak dia membantah teguran Rasulullah.
Syaitan juga
memiliki jari berdasarkan keterangan Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
كُلُّ
بَنِي آدَمَ يَطْعُنُ الشَّيْطَانُ فِي جَنْبَيْهِ بِإِصْبَعِهِ حِينَ يُولَدُ
غَيْرَ
عِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ ذَهَبَ يَطْعُنُ فَطَعَنَ فِي الْحِجَابِ.
Setiap anak Adam (manusia)
ketika lahir ditusuk di kedua tepi badannya
oleh
syaitan dengan jarinya kecuali ‘Isa ibni Maryam,
syaitan
hendak menusuknya tetapi hanya berjaya menusuk uri
(ibunya).
Ciri # 8: Syaitan makan dan minum.
Berdasarkan sabda
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: “…sesungguhnya syaitan
makan dengan tangan kirinya dan minum dengan tangan kirinya”, kita juga
dapat mengetahui syaitan makan dan minum.
Syaitan makan
apa-apa yang dibiarkan oleh kita, sama ada yang masih tersisa di pinggan atau
apa yang terjatuh darinya. Oleh kerana itulah Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam menyuruh kita menghabiskan semua makanan dan mengutip apa yang
terjatuh darinya. Tindakan ini bukan sahaja mengelak makanan tersebut daripada
diambil oleh syaitan tetapi untuk kita memperoleh keberkatan yang sepenuhnya
dari makanan tersebut. Anas bin Malik radhiallahu 'anh berkata:
أَنَّ
رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَكَلَ طَعَامًا
لَعِقَ أَصَابِعَهُ الثَّلاًثَ.
قَالَ
وَقَالَ: إِذَا سَقَطَتْ لُقْمَةُ أَحَدِكُمْ فَلْيُمِطْ عَنْهَا الأَذَى
وَلْيَأْكُلْهَا وَلاَ يَدَعْهَا لِلشَّيْطَانِ.
وَأَمَرَنَا
أَنْ نَسْلُتَ الْقَصْعَةَ. قَالَ: فَإِنَّكُمْ لاَ تَدْرُونَ فِي أَيِّ
طَعَامِكُمْ الْبَرَكَةُ.
Apabila
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam makan,
baginda
menjilat jari-jarinya tiga kali.
Anas berkata, bahawa Rasulullah bersabda:
“Jika sesuatu makanan seseorang kalian jatuh,
hendaklah (dia mengambilnya) dan membersihkan apa-apa
kotoran
yang melekat padanya lalu memakannya.
Janganlah meninggalkannya untuk syaitan.”
Anas
melanjutkan: “(Rasulullah) juga menyuruh kami
untuk
menghabiskan apa-apa sisa makanan.”
Baginda
berpesan: “Ini kerana kalian tidak tahu
di bahagian
manakah pada makanan kalian terdapat keberkatan.”
Untuk mengelakkan apa-apa makanan dari
tersisa, hendaklah kita sejak dari awal menyukat jumlah makanan yang diletakkan
ke dalam pinggan. Ambil sekadar yang perlu tanpa berlebih-lebihan. Syaitan akan
menghasut kita untuk mengambil secara berlebihan kerana berlebihan adalah salah
satu bentuk pembaziran dan hubungan antara orang yang membazir dengan syaitan
adalah:
Sesungguhnya orang-orang yang membazir
itu adalah saudara-saudara Syaitan.
[al-Isra’ 17:27]
Selain itu syaitan minum sambil berdiri.
Pada satu ketika Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam melihat seorang yang minum sambil berdiri. Baginda
menegur: “Jangan begitu!” Orang itu bertanya: “Mengapa?” Rasulullah
menjawab: “Adakah kamu suka minum bersama kucing?” Orang ituu menjawab:
“Tidak.” Rasulullah meneruskan:
فَإِنَّهُ
قَدْ شَرِبَ مَعَكَ مَنْ هُوَ شَرٌّ مِنْهُ: الشَّيْطَانُ.
Sesungguhnya telah ikut serta minum bersama kamu
sesuatu yang lebih buruk darinya, iaitu syaitan.
Oleh itu hendaklah kita sedaya
upaya mengelakkan diri minum sambil berdiri. Jika suasana tidak mengizinkan,
boleh minum sambil berdiri. Ini kerana dalam suasana terpencil lagi terdesak,
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam pernah minum sambil berdiri.
‘Abd Allah ibn ‘Abbas radhiallahu 'anhuma berkata:
سَقَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مِنْ
زَمْزَمَ فَشَرِبَ وَهُوَ قَائِمٌ.
Aku menghidang Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam air zam-zam
Ciri # 9:
Syaitan membuang air kecil.
Syaitan juga membuang air kecil, khasnya kepada orang yang tidur
lena sepanjang malam sehingga matahari naik. Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam pernah ditanya berkenaan orang yang tidur sepanjang malam hingga
pagi hari. Baginda menjawab:
ذَاكَ رَجُلٌ بَالَ الشَّيْطَانُ فِي أُذُنَيْهِ (أَوْ قَالَ) فِي أُذُنِهِ.
Itu adalah orang yang syaitan
kencing dalam kedua-dua telinganya
atau salah
satu telinganya.
Ciri # 10: Syaitan memiliki keturunan.
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Oleh itu,
patutkah kamu hendak menjadikan iblis dan keturunannya
sebagai
sahabat-sahabat karib yang menjadi pemimpin selain daripada-Ku? [al-Kahf 18:50]
Ciri # 11: Syaitan memiliki pasukan tenteranya.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
إِذَا أَصْبَحَ إِبْلِيسُ بَثَّ جُنُودَهَ فَيَقُول: مَنْ أَضَلَّ مُسْلِمًا أَلْبَسْتُهُ التَّاجَ.
Pada waktu
pagi, iblis mengutus pasukan tenteranya seraya berkata:
“Sesiapa
yang berjaya menyesatkan seorang muslim
maka aku
akan memakaikan mahkota kepadanya.”
Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Dan
bertahap-tahaplah dalam memujuk sesiapa yang engkau dapat dengan suaramu; dan
kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda
serta yang
berjalan kaki… [al-Isra’ 17:64]
Dengan pasukan tentera serta para
penyokongnya, syaitan berusaha untuk membuat fitnah kepada manusia. Lebih hebat
fitnah yang dilakukan, lebih besar pangkat dan anugerah yang dihadiahkan kepada
tentera yang berjaya melakukannya. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjelaskan
strategi ketenteraan ini:
إِنَّ
إِبْلِيسَ يَضَعُ عَرْشَهُ عَلَى الْمَاءِ ثُمَّ يَبْعَثُ سَرَايَاهُ
فَأَدْنَاهُمْ مِنْهُ مَنْزِلَةً أَعْظَمُهُمْ فِتْنَةً.
يَجِيءُ
أَحَدُهُمْ فَيَقُولُ: فَعَلْتُ كَذَا وَكَذَا! فَيَقُولُ: مَا صَنَعْتَ شَيْئًا.
قَالَ ثُمَّ يَجِيءُ أَحَدُهُمْ
فَيَقُولُ:
مَا تَرَكْتُهُ حَتَّى فَرَّقْتُ بَيْنَهُ وَبَيْنَ امْرَأَتِهِ. قَالَ:
فَيُدْنِيهِ مِنْهُ وَيَقُولُ: نِعْمَ أَنْتَ!.
Sesungguhnya
iblis meletakkan singgahsananya di atas air.
Kemudian
dia mengutuskan para tenteranya (untuk memfitnah manusia).
Di antara
para tentera itu, mereka yang memiliki kedudukan
yang paling hampir dengannya
ialah yang paling hebat dalam membuat fitnah.
Salah seorang dari tentera
itu datang dan berkata:
“Saya telah
melakukan sekian-sekian!”
Iblis
menjawab: “Kamu belum melakukan apa-apa.”
Kemudian datang seorang
tentera yang lain dan berkata:
“Tidaklah saya meninggalkan
(orang yang saya ganggu) sehinggalah
dia menceraikan
isterinya.”
Iblis
menghampiri tentera itu dan berkata: “Anda hebat!”
Di antara pasukan tentera syaitan ialah
manusia, iaitu mereka yang telah berjaya dipengaruhinya untuk memusuhi Islam
dan umatnya. Satu contoh ialah orang-orang musyrik dalam Perang Uhud yang Allah
Subhanahu wa Ta'ala sebut sebagai penolong (al-Auliya’) syaitan:
Sesungguhnya
yang demikian itu ialah syaitan yang menakut-nakutkan (kamu terhadap) penolong-penolongnya (kaum kafir musyrik). Oleh itu,
janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepada-Ku, jika betul kamu
orang-orang yang beriman.[‘Ali Imran 3:175]
Ciri # 12: Syaitan mencari tempat bermalam.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
إِذَا
دَخَلَ الرَّجُلُ بَيْتَهُ فَذَكَرَ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ وَعِنْدَ طَعَامِهِ
قَالَ
الشَّيْطَانُ: لاَ مَبِيتَ لَكُمْ وَلاَ عَشَاءَ.
وَإِذَا
دَخَلَ فَلَمْ يَذْكُرْ اللَّهَ عِنْدَ دُخُولِهِ
قَالَ
الشَّيْطَانُ: أَدْرَكْتُمْ الْمَبِيتَ.
وَإِذَا
لَمْ يَذْكُرْ اللَّهَ عِنْدَ طَعَامِهِ
قَالَ:
أَدْرَكْتُمْ الْمَبِيتَ وَالْعَشَاءَ.
Apabila seorang itu memasuki rumahnya dan
mengingati Allah (dengan membaca Bismillah) ketika memasukinya dan ketika ingin
makan, berkatalah syaitan (kepada golongannya): “Kalian tidak memiliki tempat
untuk bermalam dan tidak juga makanan malam.”
Sebaliknya apabila
seorang itu memasuki rumah
dan tidak
mengingati Allah ketika memasukinya,
berkatalah syaitan
(kepada golongannya):
“Kalian telah
mendapat tempat bermalam.”
Apabila seorang
tidak mengingati Allah ketika makan,
berkatalah (syaitan
kepada golongannya):
“Kalian telah
mendapat tempat bermalam dan makan malam.”
Demikian juga apabila kita hendak keluar
rumah, maka kuncilah pintu sambil menyebut nama Allah. Nescaya syaitan tidak
akan dapat membukanya. Tutuplah juga bekas-bekas makan dan minum, nescaya
syaitan tidak dapat membukanya dan mencemarinya. Padamkan juga lampu agar
dengan itu syaitan tidak dapat menyebabkan berlakunya kebakaran. Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
وَأَغْلِقُوا
الأَبْوَابَ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَفْتَحُ بَابًا
مُغْلَقًا وَأَوْكُوا قِرَبَكُمْ
وَاذْكُرُوا
اسْمَ اللَّهِ وَخَمِّرُوا آنِيَتَكُمْ وَاذْكُرُوا اسْمَ اللَّهِ
وَلَوْ أَنْ
تَعْرُضُوا عَلَيْهَا شَيْئًا وَأَطْفِئُوا مَصَابِيحَكُمْ.
Dan kuncilah pintu-pintu kalian dan sebutlah nama Allah
(dengan membaca Bismillah) kerana sesungguhnya syaitan
tidak dapat membuka pintu-pintu yang dikunci (dengan menyebut nama Allah).
Ikatlah kantong-kantong air kalian dan sebutlah nama Allah,
tutuplah bekas-bekas makanan kalian dan sebutlah nama Allah,
walau pun (tutupan) itu sekadar meletakkan sesuatu di atasnya
dan matikanlah lampu-lampu pelita kalian.
Jika syaitan berjaya memasuki rumah untuk
bermalam, syaitan akan bermalam dalam hidung para penghuni rumah tersebut.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
إِذَا
اسْتَيْقَظَ (أُرَاهُ أَحَدُكُمْ) مِنْ مَنَامِهِ فَتَوَضَّأَ
فَلْيَسْتَنْثِرْ
ثَلاَثًا فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَبِيتُ عَلَى خَيْشُومِهِ.
Apabila seseorang kalian bangun dari tidurnya dan berwudhu’,
maka (sedutlah air ke dalam hidungnya dan)
hembuslah air itu keluar sebanyak tiga kali
kerana sesungguhnya syaitan bermalam di lubang hidung kalian.
Ciri # 13: Syaitan dapat bergerak pantas.
Makhluk jin dapat bergerak pantas, sekali pun dengan membawa beban
yang amat besar lagi berat. Ini
dapat kita ketahui dari sejarah Nabi Sulaiman ‘alaihi salam:
Nabi
Sulaiman berkata pula: “Wahai pegawai-pegawaiku,
siapakah di
antara kamu yang dapat membawa kepadaku singgahsananya
(Puteri
Balqis dari Yaman ke Baitul Maqdis)
sebelum mereka
datang mengadapku dalam keadaan berserah diri memeluk Islam?” Berkatalah Ifrit
dari golongan jin:
“Aku akan
membawakannya kepadamu sebelum engkau bangun
dari tempat
dudukmu, dan sesungguhnya aku amatlah kuat
gagah untuk membawanya, lagi
amanah.”
[al-Naml 27:38-39]
Syaitan adalah dari jenis jin dan dengan itu kita mengetahui bahawa
ia juga dapat bergerak pantas. Antara ketika ia bergerak pantas adalah apabila
azan dilaungkan:
إِنَّ
الشَّيْطَانَ إِذَا نُودِيَ بِالصَّلاَةِ وَلَّى وَلَهُ حُصَاصٌ.
Sesungguhnya
syaitan apabila dikumandangkan azan,
ia akan berpaling dan lari
dengan pantas.
Ciri # 14:
Syaitan dapat bergerak dalam badan manusia.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
إِنَّ
الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنْ ابْنِ آدَمَ مَجْرَى الدَّمِ.
Sesungguhnya syaitan bergerak dalam badan anak Adam
(manusia) seperti aliran darah.
Ciri # 15: Syaitan dapat mempengaruhi manusia.
Tetap merujuk kepada hadis di atas
berkenaan pergerakan syaitan dalam badan manusia, ia secara lebih terperinci
berlaku ketika Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam sedang beriktikaf
di masjid dan isterinya Shafiyyah radhiallahu 'anha datang menziarahi
baginda. Kemudian apabila Shafiyyah ingin pulang, Rasulullah mengiringinya
hingga ke pintu masjid. Pada saat itu, dua orang sahabat dari kalangan Ansar radhiallahu
'anhuma berlalu dan nampak Rasulullah bersama seorang wanita. Mereka berdua
tidak tahu siapakah wanita tersebut kerana para isteri Rasulullah memakai
tudung yang juga menutupi muka.
Untuk mengelakkan salah faham, Rasulullah
memanggil dua lelaki tersebut dan menerangkan bahawa wanita yang bersamanya
ialah Shafiyyah, isteri baginda. Kedua-dua lelaki itu menjawab: “Subhanallah!”,
seolah-olah bermaksud: “Maha Suci Allah, tidaklah kami sekali-kali akan berburuk
sangka kepadamu wahai Rasulullah!” Kemudian Rasulullah membalas:
Apabila seseorang itu melakukan perkara
yang aneh atau berlainan dari kebiasaan, hendaklah dia serta merta menjelaskan
perbuatannya itu kepada orang-orang di sekeli-lingnya bagi mengelak syaitan
mempengaruhi orang-orang tersebut dengan sesuatu sangkaan yang buruk.
إِنَّ الشَّيْطَانَ يَجْرِي مِنْ الإِنْسَانِ مَجْرَى الدَّمِ وَإِنِّي خَشِيتُ
أَنْ
يَقْذِفَ فِي قُلُوبِكُمَا شَرًّا (أَوْ قَالَ) شَيْئًا.
“Sesungguhnya
syaitan bergerak dalam badan manusia seperti aliran darah. Sesungguhnya aku
bimbang ia melemparkan keburukan
atau
sesuatu sangkaan dalam hati kalian berdua.
Rasulullah membalas dengan menerangkan
ciri-ciri syaitan yang mampu bergerak dalam badan manusia dan mempengaruhi hati
manusia untuk berburuk sangka. Kedua-dua sahabat tersebut pada awalnya tidak
berprasangka apa-apa terhadap Rasulullah. Akan tetapi mungkin sahaja syaitan
menyelinap masuk dalam tubuh mereka beberapa saat kemudian sambil membisikkan
sesuatu yang buruk, konon Rasulullah berdua-duaan dengan wanita yang tidak
halal bagi baginda. Maka sebelum syaitan dapat memasuki dan mempengaruhi dengan
sesuatu yang buruk, Rasulullah menerangkan bahawa wanita tersebut ialah
Shafiyyah, isteri baginda sendiri.
Berdasarkan hadis ini dapat diketahui
ciri-ciri syaitan yang mampu mempengaruhi manusia dengan sesuatu yang
menyelisihi tuntutan al-Qur’an dan al-Sunnah. Ia tidak terhad kepada berburuk
sangka tetapi meliputi sikap-sikap lain seperti:
(a)
Syaitan
mempengaruhi pemikiran manusia:
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
يَأْتِي
الشَّيْطَانُ أَحَدَكُمْ فَيَقُولُ مَنْ خَلَقَ كَذَا؟ مَنْ خَلَقَ كَذَا؟
حَتَّى
يَقُولَ مَنْ خَلَقَ رَبَّكَ؟ فَإِذَا بَلَغَهُ فَلْيَسْتَعِذْ بِاللَّهِ
وَلْيَنْتَهِ.
Syaitan mendatangi seseorang
kalian dan bertanya:
“Siapakah yang mencipta itu?
Siapakah yang mencipta ini?”
sehinggalah ia bertanya:
“Siapakah yang mencipta tuhan kamu?”
Maka jika
ia bertanya soalan itu,
mintalah
perlindungan dari Allah dan sudahilah
(dari
melayani fikiran atau pertanyaan sedemikian).
(b) Syaitan berbisik kepada manusia:
Syaitan mampu berbisik kepada manusia sebagaimana ia mampu berbisik
kepada Adam:
Setelah itu maka
syaitan membisikkan kepadanya dengan berkata:
“Wahai Adam,
mahukah aku tunjukkan kepadamu
pohon yang
menyebabkan hidup selama-lamanya
dan kekuasaan yang
tidak akan hilang lenyap?”
[Ta-Ha 20:120]
Bisikan syaitan lazimnya ke arah sesuatu
yang bertentangan dengan Islam. Atau sesuatu yang kelihatan seolah-olah selari
dengan Islam padahal sebenarnya bertentangan. Bagi setiap manusia ada di sisinya
malaikat dan syaitan, masing-masing membisikkan sesuatu. Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam menjelaskan hakikat ini:
إِنَّ
لِلشَّيْطَانِ لَمَّةً بِابْنِ آدَمَ وَلِلْمَلَكِ لَمَّةً
فَأَمَّا
لَمَّةُ الشَّيْطَانِ فَإِيعَادٌ بِالشَّرِّ وَتَكْذِيبٌ بِالْحَقِّ
وَأَمَّا
لَمَّةُ الْمَلَكِ فَإِيعَادٌ بِالْخَيْرِ وَتَصْدِيقٌ بِالْحَقِّ
فَمَنْ
وَجَدَ ذَلِكَ فَلْيَعْلَمْ أَنَّهُ مِنْ اللَّهِ فَلْيَحْمَدْ اللَّهَ
وَمَنْ
وَجَدَ الأُخْرَى فَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ.
Sesungguhnya bagi setiap anak
Adam (yakni manusia)
ada
sentuhan (bisikan) syaitan dan sentuhan (bisikan) malaikat.
Ada pun
sentuhan syaitan, ia mengajak kepada keburukan dan mendustakan kebenaran.
Manakala
sentuhan malaikat, ia mengajak kepada kebaikan dan menegakkan kebenaran.
Maka sesiapa yang merasai sentuhan (bisikan)
kebaikan,
ketahuilah bahawa ia adalah dari Allah (melalui
perantaraan malaikat)
dan hendaklah dia memuji Allah (dengan menyebut
Alhamdulillah).
Sebaliknya sesiapa yang merasai sentuhan (bisikan)
sebaliknya
hendaklah dia meminta perlindungan Allah daripada
syaitan
(dengan menyebut A’uzubillahi minash syaitan
nirrajim).
Satu contoh mudah ialah adab minum air
sebagaimana yang telah diterangkan dalam ciri syaitan # 8. Ketika anda memegang segelas air untuk minum, tiba-tiba hati anda
berbisik untuk minum sambil duduk. Itu adalah bisikan malaikat. Kemudian muncul pula bisikan lain yang
berkata: “Alaah! Tak mengapa, seteguk saja. Menyusahkan saja untuk duduk.” Itu
adalah bisikan syaitan. Lawanlah ia dengan mengucap “A’uzubillahi minash
syaitan nirrajim” kemudian duduk dan minumlah.
(c) Syaitan mempengaruhi imajinasi manusia:
Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
إِنَّ الْمَرْأَةَ تُقْبِلُ فِي صُورَةِ شَيْطَانٍ وَتُدْبِرُ فِي
صُورَةِ شَيْطَانٍ
فَإِذَا أَبْصَرَ أَحَدُكُمْ امْرَأَةً فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ
ذَلِكَ يَرُدُّ مَا فِي نَفْسِهِ.
Sesungguhnya seorang wanita tampil dalam gambaran syaitan
dan membelakangi dalam gambaran syaitan.
Maka jika seseorang kalian melihat wanita (yang dia tertarik dengannya),
maka kembalilah kepada isterinya
kerana itu akan menolak (lintasan jahat) dalam dirinya.
Dalam hadis di atas,
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menerangkan kemampuan syaitan
membentuk gambaran atau imajinasi pada pemikiran seorang lelaki yang melihat
wanita. Semua ini akan menyebabkan lelaki itu mula mengkhayal secara seksual
akan wanita tersebut. Perkara ini tidak saja dilakukan oleh syaitan kepada lelaki
yang melihat wanita tetapi juga kepada wanita yang melihat lelaki.
Gambaran atau imajinasi yang
dibuat oleh syaitan dapat ditolak dengan masing-masing kembali kepada
pasangannya. Jika belum bernikah atau tidak dapat kembali, maka jagalah
pandangan masing-masing sejak dari awal.
(d)
Syaitan mempengaruhi tumpuan atau fokus manusia:
Antara tumpuan yang masyhur
diganggu syaitan ialah kekhusyukan ketika solat dan membaca al-Qur’an. Seorang
sahabat bernama ‘Utsman bin Abi al-‘Ash radhiallahu 'anh mengadu kepada
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam: “Wahai Rasulullah! Sesungguhnya
syaitan menghalang antaraku dan solat serta bacaan al-Qur’anku, dan ia selalu
mengelirukan aku.” Maka Rasulullah menjawab:
ذَاكَ
شَيْطَانٌ يُقَالُ لَهُ خَنْزَبٌ فَإِذَا أَحْسَسْتَهُ فَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ
مِنْهُ وَاتْفِلْ عَلَى يَسَارِكَ ثَلاَثًا.
Itulah syaitan yang disebut
sebagai “Khanzab”,
maka
apabila merasai gang-guannya,
mohonlah
perlindungan Allah darinya
dan
ludahlah ke kiri sebanyak tiga kali.
‘Utsman bin al-‘Ash kemudian
berkata:
“Aku
melakukan itu dan Allah menjauhkan gangguan syaitan itu dariku.”
Syaitan tidak saja mengganggu tumpuan
solat tetapi aja jua aktiviti lain yang dilakukan kerana agama. Sebagai contoh,
apabila anda ingin membaca buku agama, syaitan akan mengganggu tumpuan anda
dengan tangisan bayi, anak yang meminta perhatian, perasaan mengantuk dan
kesukaran untuk faham.
(e)
Syaitan mempengaruhi motivasi manusia melakukan kebaikan:
Syaitan mampu mempengaruhi motivasi kita
apabila ingin melakukan sesuatu aktiviti demi kebaikan agama, seperti mengkaji
al-Qur’an dan hadis, bersedekah, membuat kerja sukarelawan, melaksanakan amar
ma’ruf dan nahi mungkar serta berdakwah kepada orang ramai. Allah Subhanahu
wa Ta'ala berfirman:
Dan tidaklah Kami
mengutuskan sebelummu seorang Rasul
atau seorang Nabi
melainkan apabila dia bercita-cita
(untuk kebaikan
agama yang dibawanya),
maka syaitan pun
melemparkan hasutannya
mengenai usaha
Rasul atau Nabi itu (dari) mencapai cita-citanya.
[al-Hajj 21:52]
Nah! Jika syaitan menghasut dan mengganggu
para Nabi dan Rasul, sudah tentu syaitan juga akan menghasut dan mengganggu
kita. Oleh kerana itulah, apabila kita ingin melakukan sesuatu aktiviti demi
kebaikan agama, kita merasa sukar untuk memberi tumpuan penuh kepadanya. Selain
itu akan ada saja pelbagai faktor yang menghalang atau menyukarkan sehingga
kita hilang motivasi untuk meneruskannya. Ketahuilah bahawa semua itu adalah
dari syaitan, maka lawanlah ia. Berhenti dari melakukan aktiviti yang dirancang
adalah tanda mengalah kepada syaitan. Sebaliknya meneruskan apa yang dirancang
dengan penuh motivasi dan dedikasi adalah tanda kemenangan di atas syaitan.
Antara contoh aktiviti yang dimaksudkan
ialah bersedekah, dimana Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Wahai orang-orang yang
beriman!
Belanjakanlah (pada
jalan Allah) sebahagian dari hasil usaha kamu yang baik-baik,
dan sebahagian dari
apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu.
Dan janganlah kamu
sengaja memilih
yang buruk
daripadanya (lalu kamu dermakan
atau kamu jadikan
pemberian zakat),
padahal kamu
sendiri tidak sekali-kali akan mengambil yang buruk itu
(kalau diberikan
kepada kamu),
kecuali dengan memejamkan
mata padanya.
Dan ketahuilah,
sesungguhnya Allah Maha Kaya,
lagi sentiasa
Terpuji.
Syaitan menjanjikan
kamu dengan kemiskinan dan kepapaan
(jika kamu
bersedekah atau menderma),
dan ia menyuruh
kamu melakukan perbuatan yang keji (bersifat bakhil kedekut);
sedangkan Allah
menjanjikan kamu (dengan) keampunan daripada-Nya
serta kelebihan
kurnia-Nya. Dan (ingatlah),
Allah Maha Luas
limpah rahmat-Nya,
lagi sentiasa
Meliputi Pengetahuan-Nya.
[al-Baqarah 2:267-268]
(f)
Syaitan mempengaruhi manusia dengan sikap terburu-buru.
Jika dalam kes di atas syaitan
mempengaruhi kita dengan sikap negatif seperti malas, tidak berminat dan tiada
motivasi, maka sebaliknya syaitan juga mampu mempengaruhi kita dengan sikap
tergesa-gesa. Akhirnya berlaku apa yang berlawanan, seperti terlebih
bersemangat (over excited), melampaui batas, mengharapkan hasil
serta-merta dan kelam-kabut. Kemudian apabila apa yang diinginkan tidak
menjadi, sikap tergesa-gesa di atas beralih kepada berputus asa, merungut,
menuduh orang lain atas kegagalan diri sendiri dan sebagainya.
Ada pun Islam, maka ia menganjurkan sikap
yang dipertengahan antara malas dan tergesa-gesa. Sikap tersebut ialah tenang.
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
اَلتَّأَنِيْ
مِنَ اللهِ وَالْعَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطَانِ.
Ketenangan
adalah dari Allah manakala ketergesa-gesaan adalah dari syaitan.
(g) Syaitan mempengaruhi manusia dengan perasaan cemburu:
Isteri Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam, A’isyah radhiallahu 'anha menerangkan pada satu malam
baginda keluar dari rumahnya dan ini menyebabkan dia merasa cemburu. Kemudian
Rasulullah kembali ke rumah dan mendapati dia sedang dalam keadaan yang
cemburu. Lalu baginda bertanya:
مَا لَكِ
يَا عَائِشَةُ؟ أَغِرْتِ؟ فَقُلْتُ: وَمَا لِي لاَ يَغَارُ مِثْلِي عَلَى
مِثْلِكَ؟
فَقَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
أَقَدْ جَاءَكِ شَيْطَانُكِ؟
قَالَتْ:
يَا رَسُولَ اللَّهِ أَوْ مَعِيَ شَيْطَانٌ؟ قَالَ: نَعَمْ. قُلْتُ: وَمَعَ كُلِّ
إِنْسَانٍ؟
قَالَ:
نَعَمْ. قُلْتُ: وَمَعَكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: نَعَمْ وَلَكِنْ رَبِّي
أَعَانَنِي عَلَيْهِ حَتَّى أَسْلَمَ.
“Apa jadi kepada kamu wahai A’isyah? Adakah kamu cemburu?”
“Takkanlah aku
tidak cemburu kepada orang seperti anda?”
Kemudian Rasulullah
shallallahu 'alaihi wasallam melanjutkan:
“Apakah telah
datang kepadamu syaitan kamu?”
“Wahai Rasulullah!
Apakah bersama aku ada syaitan?”
“Ya.”
“Dan (apakah
syaitan itu ada) pada setiap manusia?”
“Ya.”
(Apakah syaitan
juga) bersama kamu wahai Rasulullah?”
“Ya, akan tetapi
Tuhanku telah menolongku darinya
sehingga aku
selamat dari gangguannya.”
(h)
Syaitan mempengaruhi manusia dengan perasaan marah:
Sulaiman bin Shurd radhiallahu 'anh berkata:
كُنْتُ
جَالِسًا مَعَ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَرَجُلاَنِ
يَسْتَبَّانِ
فَأَحَدُهُمَا
احْمَرَّ وَجْهُهُ وَانْتَفَخَتْ أَوْدَاجُهُ.
فَقَالَ
النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: إِنِّي لأَعْلَمُ كَلِمَةً لَوْ
قَالَهَا ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ
لَوْ قَالَ:
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْ الشَّيْطَانِ ذَهَبَ عَنْهُ مَا يَجِدُ.
Ketika aku sedang duduk bersama Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam,
dua orang sedang bertengkar
sehingga salah seorang dari mereka
menjadi merah wajahnya dan urat-urat
lehernya timbul keluar.
Maka Nabi shallallahu 'alaihi wasallam
bersabda:
“Sesungguhnya aku mengetahui satu
kalimah yang jika diucapkan
nescaya kemarahannya akan hilang. Iaitu
sebutlah
“A’uzubillahi minash syaitan” nescaya
kemarahannya akan hilang.
Terdapat dua faktor di sebalik kemarahan. Pertama ialah
faktor peribadi, seperti orang yang marah kerana kedudukannya tidak dihormati
atau kerana barangnya telah dirosakkan. Ini adalah marah yang tercela dan perlu
dihindarkan. Kedua ialah faktor agama, seperti seorang muslim yang
merasa marah kerana ajaran agamanya dirosakkan oleh muslim yang lain atau marah
apabila umat Islam dizalimi oleh kaum lain. Ini adalah marah yang terpuji, akan
tetapi tidaklah bermakna seseorang itu boleh terus bertindak kasar kerananya.
Yang dituntut ialah tetap tenang dan berlemah lembut untuk menangani orang yang
menyebabnya marah. Sikap tenang adalah berdasarkan hadis yang dikemukakan
sebelum ini:
اَلتَّأَنِيْ
مِنَ اللهِ وَالْعَجَلَةُ مِنَ الشَّيْطَانِ.
Ketenangan adalah dari Allah
manakala ketergesa-gesaan adalah dari syaitan.
Manakala sikap lemah lembut adalah berdasarkan hadis:
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الرِّفْقَ فِي الأَمْرِ كُلِّهِ.
Sesungguhnya Allah mencintai
sikap lemah lembut dalam segala urusan.
Jika dirujuk kepada sirah Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam,
akan ditemui beberapa ketika baginda marah atas faktor agama. Akan tetapi
kemarahan tersebut tidaklah menyebabkan baginda mengeluarkan kata-kata yang
kotor atau bertindak ganas. Sebaliknya baginda hanya memberi teguran yang
tenang lagi lemah lembut. Satu contoh ialah kisah berikut yang diriwayatkan
oleh Abu Mas‘ud al-Anshari radhiallahu 'anh.
Beliau menceritakan, seorang lelaki telah datang menemui Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam dan berkata: “Wahai Rasulullah! Aku pernah mundur dari
solat (berjamaah) disebabkan si-fulan (imamnya) membaca surah yang panjang.”
(Abu Mas‘ud) menyambung: Aku tidak pernah melihat Nabi shallallahu 'alaihi
wasallam amat dahsyat kemarahannya dalam rangka memberi nasihat berbanding
pada saat itu. Lalu baginda bersabda:
أَيُّهَا
النَّاسُ إِنَّكُمْ مُنَفِّرُونَ فَمَنْ صَلَّى بِالنَّاسِ فَلْيُخَفِّفْ
فَإِنَّ
فِيهِمْ الْمَرِيضَ وَالضَّعِيفَ وَذَا الْحَاجَةِ
Wahai manusia! Sesungguhnya
di antara kalian
ada yang membuat orang-orang
lari dari solat berjamaah.
Maka sesiapa yang mengimami
manusia,
hendaklah dia meringankan
(memendekkan) bacaan
kerana sesungguhnya di
kalangan mereka (makmum)
ada yang sakit, lemah dan
berurusan.
(i) Syaitan mempengaruhi manusia dengan sifat lupa:
Terdapat dua jenis lupa. Pertama lupa dalam urusan harian
seperti lupa dimana letaknya anak kunci rumah atau lupa membeli barang tertentu
di kedai runcit. Kedua lupa dalam urusan agama seperti lupa solat atau
hafalan al-Qur’an. Lupa jenis kedua berasal dari syaitan, kerana syaitan dapat
mempengaruhi manusia dengan sifat lupa. Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
Dan apabila engkau melihat orang-orang
yang memperkatakan dengan cara mencaci
atau mengejek-ejek ayat-ayat Kami,
maka tinggalkanlah mereka sehingga
mereka memperkatakan soal yang lain;
dan jika engkau dilupakan oleh
syaitan (lalu engkau duduk bersama mereka),
maka janganlah engkau duduk lagi
bersama-sama kaum yang zalim itu,
sesudah engkau mengingati (akan larangan
itu).
[al-An’aam 6:68]
Walaubagaimana pun sesetengah kes lupa dari jenis pertama boleh
berasal dari pengaruh syaitan kerana dengan kelupaan tersebut, seseorang itu
mungkin menjadi marah dan merungut. Sikap negatif seperti ini adalah sesuatu
yang disukai oleh syaitan. Maka jika lupa dalam urusan harian, hendaklah tetap
tenang dan seterusnya mencari jalan untuk mengelaknya dari berulang pada masa
akan datang. Satu contoh lupa jenis pertama ini yang berpunca dari syaitan
ialah kisah berikut yang berlaku pada zaman Nabi Musa ‘alaihi salam:
Temannya berkata: “Tahukah apa yang
telah terjadi
ketika kita berehat di batu besar itu?
Sebenarnya aku lupakan hal ikan itu
dan tiadalah yang menyebabkan aku lupa
daripada menyebutkan halnya kepadamu
melainkan syaitan;
dan ikan itu telah menggelunsur menempuh
jalannya di laut
dengan cara yang menakjubkan.”
[al-Kahf 18:63]
Syaitan
mempengaruhi manusia dengan kesakitan:
Penyakit adalah sesuatu yang lazim dialami oleh manusia. Akan tetapi
syaitan turut serta dengan sesuatu penyakit dengan menambah pengaruh kesakitan,
kepayahan, kesengsaraan dan keluhan yang dialami:
Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami,
Nabi Ayub,
ketika dia berdoa merayu kepada Tuhannya
(ketika menghadapi penyakitnya) dengan
berkata:
“Sesungguhnya aku diganggu oleh syaitan
dengan kesusahan dan siksaan.”
[Shad 38:41]
(j) Syaitan mempengaruhi manusia untuk berbuat jahat:
Syaitan mampu mempengaruhi seseorang atau menghasutnya untuk berbuat
jahat. Antara kejahatan tersebut ialah mengganggu orang yang sedang solat
dengan cara sengaja melintas di hadapannya. Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam bersabda:
إِذَا صَلَّى أَحَدُكُمْ إِلَى شَيْءٍ يَسْتُرُهُ مِنْ النَّاسِ
فَأَرَادَ أَحَدٌ أَنْ يَجْتَازَ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلْيَدْفَعْهُ فَإِنْ أَبَى
فَلْيُقَاتِلْهُ فَإِنَّمَا هُوَ شَيْطَانٌ.
Apabila seseorang kalian solat dengan
menghadap sesuatu
(yang diletakkan) sebagai penghadang
dari (lalu lintas) orang lain,
lalu ada orang yang hendak melintas di
antaranya
dan penghadang itu, maka tahanlah dia.
Jika dia enggan (dan tetap berkeras
untuk melintas)
maka tahanlah dia dengan lebih tegas
kerana dia tidak lain ialah syaitan.
Dalam hadis di atas, yang akan melintas di hadapan orang yang sedang
solat bukanlah syaitan tetapi orang yang dipengaruhi atau dihasut oleh syaitan.
Ini kerana dalam sebuah riwayat lain, hadis di atas diakhiri dengan lafaz “…kerana
sesungguhnya syaitan bersama dia.”
Inilah juga yang dimaksudkan sebagai “syaitan-syaitan manusia”
dalam firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:
Dan demikianlah Kami jadikan bagi
tiap-tiap Nabi itu
musuh dari syaitan-syaitan manusia dan
jin,
setengahnya membisikkan kepada
setengahnya yang lain
kata-kata dusta yang indah-indah
susunannya
untuk memperdaya pendengarnya.
[al-An’aam 6:112]
Yang dimaksudkan dengan “syaitan-syaitan manusia”
ialah manusia yang dipengaruhi dan dihasut oleh syaitan untuk berbuat jahat dan
menjadi musuh kepada para Nabi. Penafsiran ini adalah berdasarkan perbezaan
asal usul kedua-duanya, dimana syaitan berasal dari api manakala manusia
berasal dari tanah.
Dalam rangka berbuat jahat, syaitan bukan sahaja mempengaruhi
manusia tetapi juga mempengaruhi haiwan untuk berbuat jahat kepada manusia.
Salah satu darinya ialah mempengaruhi tikus untuk menjatuhkan lampu-lampu
pelita agar dengan itu dapat berlaku kebakaran di rumah.
‘Abd Allah ibn ‘Abbas radhiallahu 'anhuma menerangkan bahawa
pernah seekor tikus menolak sebuah lampu pelita sehingga tumbang di atas tikar
yang sedang diduduki oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
Lalu terbakarlah tikar tersebut sebesar saiz satu dirham. Melihat yang
sedemikian Rasulullah bersabda:
إِذَا
نِمْتُمْ فَأَطْفِئُوا سُرُجَكُمْ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَدُلُّ مِثْلَ هَذِهِ
عَلَى هَذَا
فَتُحْرِقَكُمْ.
Apabila kalian hendak tidur maka
padamkanlah lampu pelita kalian
kerana sesungguhnya syaitan menunjuki
ini (tikus) kepada itu (lampu pelita)
sehingga kalian terbakar.
Demikian beberapa kemampuan syaitan untuk mempengaruhi
manusia. Selain apa yang disebut di atas, syaitan juga mampu mempengaruhi
dengan sikap-sikap buruk yang lain. Tidak ketinggalan ialah sikap-sikap yang
menyebabkan ia diusir dari langit, iaitu ujub, menghina, mengunggulkan akal di
atas wahyu dan mempersoalkan wahyu.
Dalam kehidupan harian kita, sudah pasti satu atau lebih dari sikap-sikap
di atas mempengaruhi kita. Pada waktu pagi kita mungkin marah, pada waktu
petang kita mungkin cemburu, pada waktu petang kita mungkin berburuk sangka
dengan rakan dan pada waktu malam kita mungkin merasa malas untuk pergi ke
kuliah agama. Semua ini adalah pengaruh syaitan, maka lawanlah ia dengan
mengucap “A’uzubillahi minash syaitan nirrajim” dan tinggalkan
sikap-sikap yang buruk tersebut.
Ciri # 16:
Syaitan dapat merasuk manusia.
Dalam dua ciri di atas, kita telah mempelajari kemampuan syaitan
untuk bergerak dalam diri manusia dan melakukan pelbagai pengaruh ke atas
manusia yang dimasukinya. Dalam suasana itu manusia yang dipengaruhi masih
dalam keadaan yang normal. Akan tetapi adakalanya syaitan dapat mempengaruhi
manusia hingga mengubah perwatakan dan tingkah lakunya, menjadi seolah-olah
orang yang gila. Inilah yang disebut sebagai kerasukan atau histeria. Allah Subhanahu
wa Ta'ala menerangkan tentang kemampuan syaitan ini:
Orang-orang yang memakan
(mengambil) riba
tidak dapat berdiri betul
melainkan seperti berdirinya
orang yang dirasuk syaitan dengan
terhuyung-hayang kerana sentuhan (syaitan) itu. [al-Baqarah 2:275]
Kerasukan tidak saja terhad kepada orang yang melibatkan diri dalam
urusniaga riba, tetapi meluas kepada pelbagai keadaan yang lain. Merujuk kepada
persoalan kerasukan dan hubungkaitnya dengan syaitan, manusia terbahagi kepada
tiga golongan:
1. Mereka yang menafikannya. Golongan ini
berkata, kerasukan tidak berpunca dari syaitan sebaliknya berpunca dari
penyakit tertentu seperti gangguan saraf, perubahan hormon, tekanan jiwa (stress)
dan sebagainya. Penyakit-penyakit ini dapat dihentikan dengan mengambil ubat.
2. Mereka yang berlebih-lebihan. Golongan
ini mengakui bahawa kerasukan berpunca dari syaitan. Akan tetapi mereka
berlebih-lebihan dalam menyandarkannya kepada syaitan sehingga apa jua
perubahan tingkah laku (behaviour) yang dihadapi oleh seseorang, mereka
menganggapnya sebagai kerasukan syaitan.
3. Mereka yang berada di pertengahan antara
golongan pertama dan kedua. Golongan ketiga ini berkata kerasukan boleh
berpunca dari penyakit dan boleh juga berpunca dari syaitan. Maka kerasukan
pertama (penyakit) dihentikan dengan ubat-ubatan manakala kerasukan kedua
(syaitan) dihentikan dengan zikir-zikir yang diajar oleh Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam. Jika tidak pasti kerasukan yang dialami oleh seseorang
sama ada berpunca dari penyakit atau syaitan, maka ia dihentikan dengan ubat
dan zikir.
Ada pun hujah golongan pertama bahawa kerasukan hanya berpunca dari
penyakit, mereka membuktikannya dengan pelbagai penemuan baru tentang apa yang
sedang berlaku dalam badan. Bahkan dengan peralatan serba canggih masa kini,
mereka dapat menunjuk secara tepat bahagian saraf yang sedang mengalami
gangguan dan keadaan hormon badan yang tidak seimbang. Maka apabila diberi
ubat, apa yang dianggap sebagai kerasukan dapat dihentikan.
Akan tetapi, sekali pun dengan segala penemuan dan alat
canggih tersebut, tetap timbul satu persoalan yang masih tidak dapat dijawab
oleh para pakar perubatan: Mengapa saraf mengalami gangguan dan mengapa
sebahagian kelenjar merembeskan hormon secara berlebihan? Benar, bahawa semua
itu dapat dihentikan dengan mengambil ubat tertentu. Akan tetapi mengapakah
kerasukan berulang apabila ubat habis dimakan?
Jawapannya dapat diperolehi dengan mengkaji peranan syaitan. Apabila
syaitan memasuki tubuh badan manusia, ia mampu mengganggu kestabilan saraf dan
keseimbangan hormon. Bahkan ia mampu melakukan pelbagai lagi yang tidak
dianggap sebagai kerasukan, seperti mematikan saraf (paralyse),
menyumbat saluran darah (blood clot) dan merangsang sel-sel tertentu
untuk berkembang dengan pantas secara tak terkawal (tumor and cancer).
Semua ini amat mudah bagi syaitan dan semua ini akan diakui oleh sesiapa yang
mengkaji secara teliti kesemua ciri-ciri syaitan yang dikupas dalam bab ini.
Walaubagaimana pun, ini tidaklah bererti semua penyakit dan gangguan
tingkah laku berpunca dari syaitan. Sebahagiannya berpunca dari faktor lain
seperti gizi pemakanan yang tidak seimbang, kecederaan fizikal, tekanan jiwa,
usia tua dan sebagainya. Maka tidaklah benar anggapan golongan kedua bahawa
semua perubahan kelakuan berpunca dari syaitan.
Yang benar adalah bahawa kerasukan mungkin berpunca dari penyakit
dan mungkin juga berpunca dari syaitan. Maka apa yang berpunca dari penyakit,
ia dihentikan dengan ubat-ubatan yang diberi oleh doktor pakar manakala apa
yang berpunca dari syaitan, ia dihentikan dengan zikir-zikir yang diajar oleh
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Jika tidak pasti sama ada
kerasukan berpunca dari penyakit atau syaitan, maka kedua-dua kaedah digunakan
serentak untuk menghentikannya.
Seterusnya, peranan syaitan dalam menyebabkan kerasukan kepada
manusia terbahagi kepada dua kategori:
Kategori Pertama: Kerasukan yang dilakukan
oleh syaitan berdasarkan kemahuannya sendiri. Sengaja syaitan merasuk manusia
untuk menyesatkannya, mengkafirkannya, mensyirikkannya dan memasukkan mangsa
tersebut ke dalam neraka. Semua ini dapat dicapai oleh syaitan apabila mangsa
atau orang di sekelilingnya cuba mengubati kerasukan itu dengan cara yang
berbeza dari tunjuk ajar Rasulullah, bahkan dengan cara yang dilarang oleh
Islam.
Kategori Kedua: Kerasukan yang dilakukan
oleh syaitan berdasarkan perintah tuannya. Ini disebut sebagai sihir. Sihir
adalah satu tindakan jahat yang memerlukan dua unsur utama:
1.
Manusia sebagai ahli sihir
sekali gus merangkap jawatan “Tuan”.
2.
Syaitan sebagai khadam yang
melakukan kerja sihir yang diperintah oleh tuannya.
Melalui
sihir syaitan dapat mencapai beberapa objektifnya. Secara terperinci:
Objektif Menyesatkan:
Apabila orang yang terkena sihir berubat, lazimnya mereka tidak tahu cara
perubatan sahih yang diajar oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam.
Mereka berjumpa dengan mana-mana bomoh atau ustaz yang masyhur di sisi
masyarakat untuk berubat dan menerima apa saja kaedah perubatan yang diberikan
olehnya. Bahkan mereka tidak tahu apakah maksud jampi-jampian yang dibacakan ke
atas mereka. Akibatnya, mereka telah meninggalkan jalan Rasulullah kepada jalan
lain yang menyesatkan.
Objektif
Memusyrikkan: Apabila orang yang terkena sihir berubat, lazimnya mereka
meletakkan keyakinan bahawa pengaruh kesembuhan adalah dari bomoh atau ustaz
yang sedang mengubatinya beserta bacaan-bacaan jampi mereka. Padahal
satu-satunya pengaruh untuk kesembuhan ialah Allah Subhanahu wa Ta'ala.
Apabila keyakinan seseorang terhadap kuasa yang dapat memberi manfaat dan
mudarat kepadanya beralih dari Allah kepada sesuatu yang lain, dia telah syirik
kepada Allah.
Objektif
Mengkafirkan: Satu contoh mudah, apabila Jamal ingin berbuat jahat kepada
Jamilah, dia akan menemui seorang ahli sihir bernama Ahmad dan menyampaikan
hajatnya. Ahmad akan memerintah khadamnya, yakni syaitan, untuk membuat apa
yang dihajatkan oleh Jamal ke atas Jamilah. Perbuatan itu pelbagai, dari muntah
darah, gangguan pemikiran sehinggalah kepada kerasukan. Inilah yang lazim
disebut sebagai “kena buat orang!”
Untuk melawan buatan sihir itu, Jamilah akan pergi menemui seorang
ahli sihir lain bernama Kamal dan menyampaikan hajatnya. Kamal akan
memerintahkan khadamnya, yakni syaitan, untuk membuatkan apa yang dihajatkan
oleh Jamilah ke atas Jamal. Demikianlah ia berulang antara Jamal dan Jamilah.
Dalam contoh di atas, syaitan berjaya mengkafirkan kesemua Jamal,
Jamilah, Ahmad dan Kamal. Sekali pun syaitan disebut sebagai “khadam”,
sebenarnya ia adalah tuan kepada semua yang terbabit, termasuklah Ahmad dan
Kamal. Syaitan hanya berpura-pura menjadi khadam asalkan dengan itu tercapailah
objektifnya untuk mengkafirkan manusia.
Sesiapa saja yang terlibat dengan sihir, sama ada untuk menyihir
atau melawan sihir dengan sihir, akan menjadi kafir berdasarkan firman Allah Subhanahu
wa Ta'ala:
Mereka mengikut ajaran-ajaran sihir yang
dibacakan oleh puak-puak syaitan
dalam masa pemerintahan Nabi Sulaiman, padahal
Nabi Sulaiman tidak mengamalkan sihir yang menyebabkan kekufuran itu,
akan tetapi syaitan itulah yang kafir
(dengan amalan sihirnya);
Kerana merekalah yang mengajarkan
manusia ilmu sihir
dan apa yang diturunkan kepada dua
malaikat:
Harut dan Marut, di negeri Babil
(Babylon),
sedang mereka berdua tidak mengajar
seseorang pun
melainkan setelah mereka menasihatinya
dengan berkata:
“Sesungguhnya kami ini hanyalah cubaan
(untuk menguji imanmu),
oleh itu janganlah engkau menjadi
kafir (dengan mempelajari sihir).”
[al-Baqarah 2:102]
.
Objektif memasukkan ke dalam neraka: Orang
yang berurusan dengan sihir akan menerima padah yang buruk di Hari Akhirat,
termasuk diazab di dalam neraka. Allah Subhanahu wa Ta'ala berfirman:
Dan sebenarnya mereka
mempelajari perkara (sihir)
yang hanya membahayakan
mereka
dan tidak memberi manfaat
kepada mereka.
Dan demi sesungguhnya mereka
telahpun mengetahui
bahawa sesiapa yang memilih
ilmu sihir itu,
tidaklah lagi mendapat
bahagian yang baik di Akhirat.
Demi sesungguhnya amat buruknya apa yang
mereka pilih untuk diri mereka, kalaulah mereka mengetahui.
[al-Baqarah 2:102]
Ciri # 17: Syaitan
dapat mempengaruhi mimpi manusia.
Syaitan bukan sahaja mempengaruhi hati manusia tetapi juga mimpi
yang dialami oleh manusia. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjelaskan:
الرُّؤْيَا
الصَّالِحَةُ مِنْ اللَّهِ وَالْحُلُمُ مِنْ الشَّيْطَانِ فَإِذَا حَلَمَ
أَحَدُكُمْ حُلُمًا يَخَافُهُ
فَلْيَبْصُقْ
عَنْ يَسَارِهِ وَلْيَتَعَوَّذْ بِاللَّهِ مِنْ شَرِّهَا فَإِنَّهَا لاَ
تَضُرُّهُ.
Mimpi yang baik adalah dari Allah
manakala mimpi yang buruk adalah dari syaitan. Maka apabila seseorang kalian mengalami
mimpi buruk yang menakutkannya, hendaklah dia meludah ke arah kirinya dan minta
perlindungan dari Allah dari keburukannya kerana setelah itu ia
(mimpi tersebut) tidak akan
mengakibatkan apa-apa kemudaratan.
Mimpi buruk dari syaitan tidak terhad kepada sesuatu yang mengerikan
(nightmare) sahaja. Dalam rangka mempengaruhi mimpi manusia, syaitan
adakalanya menjelma sebagai seorang syaikh, wali atau tuan guru lalu
menyampaikan sesuatu ajaran agama, seperti zikir-zikir dan amal ibadah yang
menyalahi apa yang diajar oleh Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam. Orang
yang sedang bermimpi menduga dia telah mendapat mimpi yang baik dari Allah
padahal yang benar dia mendapat mimpi yang buruk dari syaitan. Dia menyangka
telah mendapat satu syari‘at khusus dari Allah berbanding syari‘at awam yang
dibawa oleh Rasulullah, padahal yang dia dapati hanyalah syari‘at kesesatan
dari syaitan.
Berkaitan mimpi, ramai orang yang salah faham tentang hadis
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
مَنْ رَآنِي
فَقَدْ رَأَى الْحَقَّ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ لاَ يَتَكَوَّنُنِي.
Sesiapa yang melihat aku
dalam mimpi maka sungguh dia telah melihat dengan benar
kerana syaitan tidak dapat
menyerupai aku.
Mereka menganggap siapa jua yang mereka temui dalam
mimpi yang memiliki ciri-ciri berjambang, memakai serban dan jubah putih serta
menaiki unta dalam suasana padang pasir atau sedang berteduh di bawah pohon
kurma, maka orang itu ialah Rasulullah.
Memang benar bahawa syaitan tidak boleh menjelma sebagai
Rasulullah. Akan tetapi syaitan boleh menjelma sebagai seseorang lain lalu
orang yang bermimpi mendakwa itu adalah Rasulullah. Lebih-lebih lagi apabila
orang itu sendiri sebelum tidur melakukan sekian-sekian zikir dan selawat yang
dipercayai boleh menghadirkan Rasulullah dalam mimpinya. Maka syaitan datang
menjelma dalam mimpi sebagai seseorang yang berjambang, berserban, berjubah dan
menaiki unta, lalu segera dianggap oleh orang yang bermimpi: Itu adalah
Rasulullah.
Ciri
# 18: Syaitan dapat beraktiviti.
Syaitan adalah satu makhluk yang memiliki kemahiran
membuat, bertindak dan beraktiviti. Antara aktiviti tersebut ialah membuat
bangunan dan menyelam untuk Nabi Sulaiman ‘alaihi salam:
(Sulaiman berdoa): “Wahai
Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku
dan kurniakanlah kepadaku
sebuah kerajaan
yang tidak akan ada pada
sesiapapun kemudian daripadaku;
sesungguhnya Engkaulah yang
sentiasa Melimpah kurnia-Nya.”
Maka (Kami kabulkan
permohonannya lalu) Kami mudahkan baginya
menggunakan angin yang
bertiup perlahan-lahan menurut kemahuannya,
ke arah mana sahaja yang
hendak ditujunya.
Dan (Kami mudahkan bagi
Sulaiman memerintah) syaitan:
golongan-golongan yang pandai
mendirikan bangunan dan yang menjadi penyelam. [Shad 38:35-37]
Jika syaitan mampu membina bangunan dan menyelam, maka mudah
sangatlah bagi ia untuk melakukan aktiviti yang dianggap masyarakat sebagai
satu mukjizat atau Karamah seperti air yang tiba-tiba mengalir keluar
dari tanah yang tandus, makanan yang datang dari arah kubur seorang syaikh,
al-Qur’an yang terbuka dan tertutup dengan sendirinya, lampu atau pelita yang
menyala dan padam dengan sendirinya dan aktiviti-aktiviti lain yang di luar
adat kebiasaan.
Syaitan melakukan semua itu kerana dua sebab:
1.
Syaitan tersebut dipelihara
oleh tuannya dan tuannya ingin agar masyarakat menghormati dia dan menganggap
dia sebagai wali. Maka dia mengarahkan syaitan peliharaannya melakukan
aktiviti-aktiviti di luar adat kebiasaan untuk memberi pengaruh kepada
masyakarat. Dengan ketipan jarinya, lampu akan menyala. Dengan tepukan tangan,
rumah jiran yang condong ditiup angin kuat kembali tegak. Dengan satu senyuman,
gadis yang kerasukan tiba-tiba sembuh dan tersenyum. Dengan mengangkat kedua
tangannya, perahu yang tenggelam di laut dalam akan timbul. Bahkan syaitan
mampu membawanya terbang dan bergerak pantas (Lihat Ciri # 13). Fenomena
terakhir ini lazim dilakukan oleh pakar-pakar seni mempertahankan diri dimana
mereka boleh terbang sambil melawan atau mengejar musuh. Ia juga
dilakukan oleh para syaikh tareqat: sarapan di Masjidil Haram, makan tengahari
di Masjidil Aqsa, minum petang di Kandahar, makan malam di rumahnya. Semua ini
akan menyebabkan masyarakat memandang mereka sebagai seorang wali Allah.
2.
Syaitan ingin menyesatkan
masyarakat setempat dan membawa fitnah kepada seorang hamba yang shalih. Maka
syaitan menerbitkan mata air di tanah tandus berhampiran rumah orang shalih
itu, menempatkan awan di atas rumahnya agar sentiasa teduh, mengarahkan angin
untuk meniup daun-daun kering dari laman rumahnya dan membuka pintu pagar bagi
sesiapa yang berhajat untuk mengunjunginya. Aktiviti-aktiviti di luar adat
kebiasaan sebegini akan menyebabkan masyarakat segera menganggap orang shalih
tersebut sebagai wali Allah.
Dalam kedua-dua kes di atas, apabila masyarakat mula menganggap
seseorang itu sebagai wali Allah, mereka akan bersegera mengambil berkat darinya,
meminta air jampi darinya, berdoa dengan perantaraannya, menggantung potretnya
dan bersolat dengan menghadap gambarnya. Dengan semua ini tercapailah objektif
syaitan untuk menyesat, mengkafir, memusyrik dan menjadikan mereka ahli neraka.
Khusus kepada kes kedua, ia lazim berlaku kepada para shaikh
tasawuf. Mereka asalnya ialah para hamba Allah yang shalih lagi bertaqwa, yang
mendisiplinkan diri untuk beribadah kepada Allah secara bersungguh-sungguh.
Kemudian syaitan datang melakukan beberapa aktiviti di luar adat kebiasaan di
sekelilingnya sehingga masyarakat menganggap dia adalah seorang wali Allah.
Dari sini mulalah mereka mengagungkan dia dengan pelbagai amalan bid‘ah dan
cerita-cerita fantasy. Akhirnya seorang hamba Allah yang shalih telah
diangkat oleh masyarakat menjadi super wali dan pelbagai pemikiran serta
amalan yang syirik dilakukan atas namanya.[40]
Ciri # 19:
Syaitan dapat ditangkap.
Abu Darda radhiallahu 'anh menerangkan bahawa Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bangun untuk bersolat, lalu ketika sedang solat, baginda
berkata:
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ.
“Aku berlindung kepada Allah
dari engkau!”.
Kemudian baginda berkata:
أَلْعَنُكَ بِلَعْنَة اللَّهِ.
“Aku melaknat engkau dengan
laknat Allah!”
Sebanyak tiga kali, sambil menghulurkan
tangan seolah-olah ingin menangkap sesuatu. Apabila baginda selesai solat, kami
bertanya:
“Wahai Rasulullah! Kami
mendengar kamu berkata dalam solat
sesuatu yang tidak pernah
kami dengar kamu memperkatakannya
(ketika sedang solat) dan
kami melihat kamu menghulurkan tangan.”
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam menjawab:
إِنَّ
عَدُوَّ اللَّهِ إِبْلِيسَ جَاءَ بِشِهَابٍ مِنْ نَارٍ لِيَجْعَلَهُ فِي وَجْهِي
فَقُلْتُ:
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنْكَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ.
ثُمَّ
قُلْتُ: أَلْعَنُكَ بِلَعْنَةِ اللَّهِ التَّامَّةِ فَلَمْ يَسْتَأْخِرْ ثَلاَثَ
مَرَّاتٍ ثُمَّ أَرَدْتُ أَخْذَهُ
وَاللَّهِ
لَوْلاَ دَعْوَةُ أَخِينَا سُلَيْمَانَ لأَصْبَحَ مُوثَقًا يَلْعَبُ بِهِ
وِلْدَانُ أَهْلِ الْمَدِينَةِ.
Sesungguhnya
musuh Allah, yakni iblis, datang dengan membawa api
untuk dilemparkan ke muka
aku. Maka aku mengucap: “Aku berlindung kepada Allah dari engkau!” tiga kali.
Kemudian
aku mengucap: “Aku melaknat engkau dengan laknat Allah!”
akan tetapi dia tidak
mengundur diri. Kemudian aku bermaksud untuk
menangkapnya.
Demi Allah! Jika
bukanlah kerana doa saudara kami Sulaiman nescaya ia akan terikat
sehingga pagidan
dijadikan mainan anak-anak warga Madinah.
Berdasarkan hadis di atas, syaitan adalah satu makhluk yang boleh
ditangkap, dikurung dan diikat. Hanya dari sudut syari‘at tindakan menangkap,
mengurung dan mengikat makhluk jin dan syaitan tidak dibenarkan disebabkan oleh
doa Nabi Sulaiman ‘alahi salam yang telah dikemukakan sebelum ini:
(Sulaiman berdoa): “Wahai
Tuhanku! Ampunkanlah kesilapanku
dan kurniakanlah kepadaku
sebuah kerajaan
yang tidak akan ada pada
sesiapapun kemudian daripadaku;
sesungguhnya Engkaulah yang
sentiasa Melimpah kurnia-Nya.”
[Shad 38:35]
Berdasarkan doa ini, Rasulullah shallallahu 'alaihi
wasallam tidak menangkap iblis sekali pun baginda mampu melakukannya. Ini
kerana tindakan tersebut hanya dibolehkan kepada Nabi Sulaiman dan dilarang
kepada selainnya, termasuk Rasulullah dan umat baginda.
Bagi Rasulullah dan umat baginda, Allah yang akan
mengikat iblis sekali setahun, iaitu sepanjang bulan Ramadhan. Rasulullah shallallahu
'alaihi wasallam bersabda:
إِذَا دَخَلَ رَمَضَانُ فُتِّحَتْ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ وَغُلِّقَتْ
أَبْوَابُ جَهَنَّمَ وَسُلْسِلَتْ الشَّيَاطِينُ.
Apabila masuk
bulan Ramadhan, pintu-pintu syurga dibuka,
pintu-pintu
neraka ditutup dan syaitan diikat.
Berdasarkan hadis di atas juga dapat kita bezakan bahawa
orang-orang yang memelihara atau menggunakan khidmat jin dan syaitan, mereka
sebenarnya tidak mengikuti ajaran al-Qur’an dan al-Sunnah. Jin dan syaitan
sengaja membiarkan diri mereka diikat dan dijadikan khadam oleh tuannya agar
dengan itu mereka dapat menjerumuskan tuan mereka ke dalam kesesatan.
Ciri # 20:
Syaitan memiliki waktu kegemaran.
Orang tua kita lazim berpesan, jangan bermain di luar ketika waktu
senja. Pesanan ini berasal dari Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam:
إِذَا
اسْتَجْنَحَ اللَّيْلُ (أَوْ قَالَ جُنْحُ اللَّيْلِ) فَكُفُّوا صِبْيَانَكُمْ
فَإِنَّ الشَّيَاطِينَ
تَنْتَشِرُ
حِينَئِذٍ فَإِذَا ذَهَبَ سَاعَةٌ مِنْ الْعِشَاءِ فَخَلُّوهُمْ.
Apabila malam menjelang tiba
maka tahanlah anak-anak kalian (dari keluar)
kerana sesungguhnya pada
waktu itu syaitan-syaitan berkeliaran.
Apabila telah berlalu waktu
Isya’, maka lepaskanlah mereka.
Ciri # 21:
Syaitan memiliki tempat kegemaran.
Syaitan juga memiliki tempat kegemarannya, atau apa yang dapat
disebut sebagai tempat melepaknya. Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:
لاَ
تَكُونَنَّ إِنْ اسْتَطَعْتَ أَوَّلَ مَنْ يَدْخُلُ السُّوقَ وَلاَ آخِرَ مَنْ
يَخْرُجُ مِنْهَا
فَإِنَّهَا
مَعْرَكَةُ الشَّيْطَانِ وَبِهَا يَنْصِبُ رَايَتَهُ.
Selagi
mampu, janganlah menjadi orang yang pertama memasuki pasar
dan
janganlah menjadi orang terakhir keluar dari pasar
kerana
sesungguhnya pasar adalah medan tempur syaitan
dan di situlah benderanya
dicacak.
Pada zaman kini pasar bukan sahaja merujuk kepada tempat menjual
ikan dan sayur tetapi meluas kepada pasaraya, pusat membeli belah dan bursa
saham.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan