Muqadimmah : Islam inti Iman
Al-Iman merupakan satu persoalan yang sangat penting dalam kehidupan setiap manusia. Ianya mencakupi seluruh kegiatan manusia dan menjadi faktor penentu bagi kejayaan seseorang di dunia dan di akhirat, sama ada ia mu'min atau tidak, samaada ia ke syurga atau ke neraka sebagai tempat kembalinya.
Al-Iman merupakan satu persoalan yang sangat penting dalam kehidupan setiap manusia. Ianya mencakupi seluruh kegiatan manusia dan menjadi faktor penentu bagi kejayaan seseorang di dunia dan di akhirat, sama ada ia mu'min atau tidak, samaada ia ke syurga atau ke neraka sebagai tempat kembalinya.
Iman adalah inti kepada
Islam. Tidak ada tujuan lain diturunkan al-Qur'an dan kerasulan Rasulullah
s.a.w selain dari untuk menyeru manusia beriman. Di dalam al-Qur'an diterangkan
bahawa di atas keimanan itulah timbulnya kebenaran, 'ilmu, hidayah, nur dan pandangan
hati. Sebaliknya bila tidak beriman, maka timbullah dalam diri seseorang itu
perkaraperkara negatif, di antaranya kufur, jahil, zalim, syirik , munafiq dan
fasiq. Hakikat perbezaan ini dijelaskan oleh al-Qur'an yang mafhumnya seperti
berikut:
"Dan tidak sama (di antara) orang
yang buta dan orang yang dapat melihat: Dan tidak (juga sama) orang-orang yang
beriman serta mengerjakan amal salih dengan orang-orang yang durhaka. Sedikit
sekali orang-orang yang mengambii peringatan" (Al-Mu'min: 58)
Bagi orang-orang yang beriman, al-Qur'an menegaskan
yang mafhumnya:
“Maka orang-orang yang beriman
kepada-Nya, menolong-Nya dan mengikuti cahaya yang terang yang diturunkan
kepadanya (al Quran) merekalah orang yang beruntung.” (Al-A'raf: 157)
“Dan orang yang membawa kebenaran
(Muhammad) serta orang orang membenarkannya mereka itulah orang-orang yang
bertaqwa.”(Az-Zumar:
33)
“Kerana itu barangsiapa yang ingkar
kepada taghut dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya dia telah berpegang
kepada simpulan tali yang amat kuat yang tidak akan terungkai. Dan Allah Maha
Mendengar Lagi Maha Mengetahui, Allah pelindung orang-orang yang beriman. Dan
mengeluarkan mereka dari kegelapan (kekafiran) kepada cahaya (iman). "
(Al-Baqarah: 256-257)
Bagi orang-orang yang tidak beriman, Allah menjelaskan
yang mafhumnya:
“Dan barangsiapa yang lebih sesat daripada orang yang mengikuti hawa
nafsunya dengan tidak mendapat petunjuk dari Allah sedikit pun. Sesungguhnya
Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang zalim.” (Al-Qasas: 50)
"Katakanlah apakah tidak kami beritahukan kepada kamu tentang
orang-orang yang paling rugi 'amatannya. Iaitu orang yang telah mensia-siakan
amalannya dan kehidupannya di dunia ini. Sedang mereka menyangka bahawa mereka
berbuat sebaikbaiknya. Mereka itu ialah orang-orang yang kufur terhadap ayat
ayat Allah dan perjumpaan dengan-Nya maka hapuslah amalanamalan mereka pada
Hari giyamat. Demikianlah balasan mereka itu Jahannam, disebabkan kekafiran
mereka menjadikan ayat ayat Ku dan rasul-rasui Ku sebagai olok-olok." (Al-Kahf 103-106 )
"Orang-orang
yang kafir amal mereka itu adalah seperti fatamorgana di tanah yang datar
(padang pasir), orang yang kehausan menyangka air, setelah datang ke sana
didapati tidak ada apa-apa.” (An-Nur: 39)
"Mereka itu tidak lain hanya
mengikuti persangkaan, sedangkan persangkaan itu tidak ada gunanya terhadap
kebenaran.” (An-Najm: 28)
Pengertian Iman
Kalimah iman berasal dari akar kata al-amn yang
bererti amen; iaitu ketiadaan rasa takut. Pecahan kalimah al-amn pule terdiri
dari kalimahkalimah al-amen, al-amanah dan al-amin, kesemuanya mengandungi
makna induk, iaitu; Keamanan dari takut den bimbang den teraman dari dusta den
tipuan. Ia juga menanggung makna kedamaian den ketenangan jiwa.
Dari kalimah al-amn ini
lahirlah kalimah al-iman yang mengandungi beberapa makna. Di antaranya kalimah
iman membawa erti; mengi'tiraf, mengakui den membenarkan sesuatu tanpa
mendustakannya. Iman dalam pengertian bahasa ini mengandungi makna-makna:
ketenangan, rasa penuh percaya, tiada keresahan den kegelisahan jiwa, kesihatan
'aqal serta amen damai dari takut den bimbang.
Dari segi istilah syara',
pengertian iman ialah: Membenarkan dengan hati secara putus (jazam) akan segala
yang dibawa atau didatangkan oleh Rasulullah s.a.w dan thabit secara putus
(qat'i) yang diketahui kedatangannya itu adalah secara darurah.
Membenarkan dengan hati
bererti meyakini, mengakui serta menerima dengan kerelaan akan kebenaran
tersebut, dan keyakinan tersebut tempatnya adalah dalam hati. keyakinan ini
pula adalah di atas dasar 'ilmu yang yakin, bukan di atas dasar syak atau
keraguan. Ini adalah kerana membenarkan sesuatu secara zan atau sangkaan adalah
tidak termasuk dalam istilah iman.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan