6.1
Menentang Hikmat Syari'at
Firman Allah yang mafhumnya:
Meyakini bahawa syari'at, perundangan, hukum dan hudud yang telah disyari'atkan Allah tidak mengandungi sebarang hikmah adalah perbuatan kufur terhadap Allah.
6.2 Menghukum Dengan yang Lain dari Hukum Allah
Firman Allah yang mafhumnya:
6.5 Merelakan Berleluasanya Kemungkaran
Rasulullah s.a.w bersabda yang mafhumnya:
Firman Allah yang mafhumnya:
"Wewenangan
menetapkan hukum itu hanyalah hak Allah." (Al-An’am: 57)
"Ingatlah,
menciptakan dan memerintah adalah wewenangan Allah sendiri." (Al-A’raf: 54)
"Dan tidak sekali-kali Tuhanmu
pelupa." (Maryam:
64)
Ayat-ayat tadi menjelaskan bahawa tidak ada sedikit pun perbuatan Allah yang
terkeluar dari landasan hikmat. Bertolak dari sini, perbuatan menolak atau
menentang sebahagian dari syari'at Allah bererti menolak dan menentang
perbuatan Allah secara keseluruhannya.Meyakini bahawa syari'at, perundangan, hukum dan hudud yang telah disyari'atkan Allah tidak mengandungi sebarang hikmah adalah perbuatan kufur terhadap Allah.
6.2 Menghukum Dengan yang Lain dari Hukum Allah
Firman Allah yang mafhumnya:
"Kemudian Kami jadikan kamu berada di
atas suatu syarfat dari urusan din itu, maka ikutilah syari'at itu dan
janganlah kamu ikuti hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui." (Al-Jatsiyah: 18)
"Barangsiapa yang
tidak menghukum. menurut apa yang diturunkan Allah maka mereka itulah orang-orang yang kafir. "
(Al-Ma’idah: 44)
Orang-orang
yang tidak menghukum dengan hukum-hukum Allah, mereka menjadi kafir yang nyata
apabila tindakan mereka itu memenuhi salah satu dari dua sudut berikut:
1.
Menghukum dengan hukuman
yang lain dari hukum Allah serta beri'tiqad atau meyakini bahawa hukum yang
dilaksanakan itu lebih baik dari hukuman Allah.
2.
Menghukum dengan hukuman
yang lain dari hukum Allah serta beri'tiqad atau meyakini bahawa hukuman yang
dilaksanakannya itu sama darjatnya dengan hukum Allah dengan tidak ada
perbezaan antara satu sama lain.
6.3
Mempersendakan Muslim kerana Islamnya dan Memusuhinya kerana berpegang teguh
kepada Islam
Mempersendakan
seseorang muslim kerana Islamnya adalah perbuatan kufur, kerana pada hakikatnya
perbuatan ini adalah mempersendakan Islam itu sendiri dan mempersendakan Islam
bererti mencela Allah yang telah mensyari'atkan Islam.
Allah telah
menerangkan inilah sifat dan amalan orang-orang kafir terhadap orang-orang
mu'min. Firman Allah yang mafhumnya:
"Sesungguhnya
orang-orang yang berdusta adalah mereka yang dahulunya mentertawakan
orang-orang yang beriman, dan apabila orang-orang yang beriman lalu di hadapan
mereka, mereka saling mengerdip mata mereka dan apabila orang-orang yang
berdusta itu kembali kepada kaumnya, mereka kembali dengan gembira dan apabila
mereka melihat orang-orang mu'min, mereka mengatakan: ‘Sesungguhnya mereka itu
benar benar orang yang sesat,’ padahal orang-orang yang berdusta itu tidak
dikirim sebagai penjaga bagi orang-orang mu'min.” (Al-Mutaffifin: 29-33)
Berdasarkan kepada
ayat ini sesiapa sahaja di kalangan manusia yang mempersendakan seseorang muslim
kerana kuatnya berpegang dengan amalan Islam serta berjuang untuk menegakkan
seluruh sistemnya, maka ia adalah kafir yang nyata. Ini adalah kerana ia tidak
lagi mempersendakan muslim itu sebagai seorang individu, tetapi sebenamya ia
mempersendakan Islam yang didukungi oleh individu tadi. Mempersendakan Islam
atau mana-mana dari sudut ajarannya samalah dengan mempersendakan kebijaksanaan
Allah dalam menetapkan Islam sebagai al-Din yang diredai-Nya.
Demikian juga
memusuhi seorang mu'min kerana behau berpegang teguh kepada ajaran dan tuntutan
Islam adalah perbuatan kufur. Permusuhan tersebut adalah kufur kerana pada
hakikatnya perbuatan itu adalah memusuhi dan mencabar Allah. Ianya bererti
melakukan halangan dan rintangan pada jalan Allah.
Mel akukan halangan dan rintangan pada jalan Allah dalam semua bentuk adalah
kufur terhadap Allah; kerana menurut yang sewajibnya seorang muslim haruslah
merasa gembira apabila din Allah tersebar dan kalimah Allah itu tegak tinggi.
Tetapi tidak demikian keadaannya bagi orang-orang kafir.
6.4
Bekerjasama dan Menolong Musuh Islam
Hakikat
perjuangan orang-orang yang beriman dan orang-orang kafir dinyatakan oleh Allah
sebagai berikut
"Orang-orang yang
beriman berjuang (berperang) pada jalan Allah dan orang-orang kafir berjuang
(berperang) pada jalan taghut." (An-Nisaa’:
76
Ayat
ini menjelaskan bahawa orang-orang yang beriman berjuang untuk menegakkan
kalimah Allah di atas muka bumf. Sedangkan orang-orang kafir berjuang untuk
menegakkan kekufuran dan kemungkaran di atas mukabumi. Oleh itu orang-orang
kafir akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menentang perjuangan orang-orang
yang beriman. Allah memberi peringatan dan amaran kepada orang-orang yang
beriman dengan firman yang mafhumnya:
"Dan orang-orang yang kafir, sebahagian mereka menjadi wali (pemimpin
dan pembantu) bagi sebahagian yang lain; kalau kamu (orang-orang yang beriman)
tidak berbuat begitu (totong menolong satu sama lain) terjadilah fttnah dan
kerosakan yang besar." (Al-Anfal: 73)
"Wahai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasara menjadi
wali (pemimpin), sebahagian mereka menjadi penolong sebahagian yang lain.
Barang siapa di kalangan kamu yang mengambil mereka menjadi pemimpin, maka
orang tersebut termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi
pimpinan kepada kaum yang zalim." (Al-Maidah:
51
"Wahai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu mengambil menjadi wali (pemimpin) orang-orang yang
menjadikan din kamu main-main dan olok-olok, iaitu orang-orang yang diberikan
Kitab sebelum daripada kamu dan juga orang-orang yang tidak beriman. Takutlah
kepada Allah sekiranya kamu benar-benar beriman." (Al-Ma’idah: 57)
"Hai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang kafir menjadi wali dengan
meninggalkan orang orang mu'min. Inginkah kamu mengadakan alasan yang nyata bagi Allah (untuk
menyiksamu)." (An-Nisa’: 144)
Ayat-ayat di atas jelas menunjukkan bekerjasama
dan menolong orangorang yang memerangi Islam tidak dibenarkan sama sekali oleh
syari'at. Larangan ini samada dalam bentuk memberi bantuan kepada musuh ketika
mereka memerangi orang-orang yang beriman ataupun terlibat di dalam pasukan
mereka dalam memerangi orang-orang yang beriman. Segala bentuk bantuan, baik
dalam bentuk kasih sayang, sokongan, pertolongan dan seumpamanya adalah ditolak
oleh Islam.
Firman Allah yang mafhumnya:
"Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil musuh-Ku dan
musuhmu menjadi teman-teman setia yang kamu sampaikan kepada mereka
(berita-berita tentang orang-orang mu'min), kerana rasa kasihsayang; padahal
sesungguhnya mereka telah ingkar kepada kebenaran yang datang kepadamu, mereka
mengusir Rasul dan (mengusir) kamu kerana kamu beriman kepada Allah,
Tuhanmu." (Al-Mumtahanah: 1)
Sesiapa yang berbuat demikian
dengan i'tiqad bahawa menolong orangorang kafir itu lebih mulia dari membela
orang-orang yang beriman, maka dia telah keluar dari kumpulan orang-orang yang
beriman dan termasuk dalam golongan orang-orang yang kafir.6.5 Merelakan Berleluasanya Kemungkaran
Rasulullah s.a.w bersabda yang mafhumnya:
"Tidak seorang pun nabi yang diutuskan sebelumku metainkan terdapat di
kalangan umatnya pengikut dan sahabat-sahabat yang menjalankan sunnahnya dan
menurut perintahnya. Kemudian golongan pengikut dan sahabat ini digantikan oleh
orang yang terkemudian dari mereka. Golongan ini memperkatakan sesuatu
yang tidak diperintahkan untuk dilakukan. Siapa yang memerangi
mereka dengan kekuatan, beliau adalah orang yang mu'min, siapa yang memerangi
mereka dengan lidahnya, beliau adalah orang yang mu'min dan siapa yang
memerangi mereka dengan hatinya, beliau adalah orang yang mu'min.
Setelah yang demikian itu iman (tidak lagi dianggap wujud)
sekalipun sebesar biji sawi." (Muslim)
Barangsiapa
dari kamu melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya,
apabila tiada kuasa maka dengan lidahnya, apabila tidak kuasa dengan hatinya
dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman.” (Muslim)
Hadith-hadith di atas membuktikan bahawa
sebahagian dari tuntutan iman itu ialah mengingkari kemungkaran melalui
cara-cara yang telah disebutkan di atas tadi; iaitu dengan tangan atau
kekuatan, kemudian dengan lidah dan akhir sekah dengan hati. Mengingkari
kemungkaran dengan tangan bererti menghapuskan kemungkaran itu dengan kekuatan,
manakala mengingkari kemungkaran dengan lidah pula adalah dengan menentang
kemungkaran dengan ucapan atau penulisan, mengingkari kemungkaran dengan hati
membawa erti merasa benci dan memusuhi kemungkaran dan juga pelaku mungkar itu
sendiri. Difahamkan daripada hadith ini bahawa mereka yang tidak mengingkari
kemungkaran dan pelakunya walaupun dengan hati, maka tidak lagi dia dianggap
sebagai mu'min, kerana Rasulullah s.a.w menyatakan:
"Setelah yang demikian itu iman (tidak lagi dianggap wujud) sekalipun
sebesar biji sawi."
Hadith ini bahawa mereka yang tidak mengingkari kemungkaran dan pelakunya
walaupun dengan hati, maka tidak lagi dia dianggap sebagai mu'min, kerana
Rasulullah s.a.w menyatakan:
"Setelah
yang demikian itu iman (tidak lagi dianggap wujud) sekalipun sebesar biji
sawi."
Ibn Taimiyyah berpendapat jika telah hilang rasa membenci kepada yang
mungkar dari dalam hati seseorang muslim, itulah tanda murtad terhadap Islam.
Orang yang murtad adalah orang yang menyekutukan Allah atau orang yang benci
kepada Rasulullah s.a.w dan kepada apa yang dibawa oleh Rasulullah s.a.w dan
tidak mengingkari dengan hati, apa yang diingkari oleh Rasulullah s.a.w.
Hati yang boleh dikatakan redha terhadap kemungkaran sekiranya ia tidak
membencinya sedikit pun. Apabila pengi'tirafan terhadap kemungkaran itu
tercantum dengan perasaan redha, kasih dan patuh terhadapnya, maka telah
terhimpunlah dua jenayah di dalamnya, iaitu; kufur dan melakukan halangan pada
jalan Allah.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan