Sesungguhnya sahadat adalah merupakan rukun
islam yang pertama dimanaseseorang itu ingin menjadikan islam sebagai cara
hidupnya haruslah terlebihdahulu mengucap dua kalimah sahadat i itu:- Jadi
sesungguhnya selagi sesorang itu tidak melafazkan dua kalimah sahadat makaselama
itulah dia tidak boleh di iktiraf sebagai seorang islam.
Dalam pengertian syariat,dua kalimah sahadat itu
ialah "aku menaik saksi bahawatiada tuhan yang disembah melainkan Allah
dan aku menaik saksi bahwa Nabi Muhammad itu pesuruh Allah.Sesungguhnya ramai
diantara kita hanya pandai melafazkan ucapan dua kalimahsahadat itu tetapi
jarang benar dikalangan kita cuba mengkaji atau sekurang2nyamenyoal diri
sendiri tentang hakikat pengertian hujung jatuhnya sahadat itusendiri,kita
lihat ibu bapa kita melafazkan sahadat maka kita pun turut
berbuatdemikian,namun begitu tak pernah bertanya kenapa kitaharus melafazkanyaDan
kenapa kita pula tidak boleh melafazkan satu bentuk penyaksian yang laindaripada
dua kalimah sahadat.Disamping itu tidak kurang pula dikalangan kita bertanya
kenapa LA ILA HA ILLAALLAH itu boleh membawa pengertian "tiada tuhan yang
di sembahmelainkan Allah" sedangkan di dalam kalimah tersebut tidak pernah
terdapatperkataan tuhan (RABB) dan tidak pula terdapat perkataan sembah (PAK
BUDUUHU) tetapi di dalam pentafsiran erti baik bahasa oleh para ulama syariat
ada perkataan "tuhan" dan "sembah" dan kenapa pula sahadat
tersebut tidak bolehdikatakan begini......لyang mungkin lebih sesuai untuk
diberi erti "tiada tuhan yang disembah melainkanAllah" tetapi islam
tetap mengunakan lafaz sahadat dengan.. yang membawa pengertian kepada tiada
yang nyata hanya Allah.
TIADA NYATA HANYA ALLAH Jadi boleh disimpulkan
di sini bahawa pengertian yang dibuat oleh para alim ulamasyariat adalah
jauh,tidak menepti daripada matlamat sebenar yang hendak dinyatakan oleh
sahadat itu sendiri disamping itu soalnya apakah perkataan Allahdi dalam
sahadat itu boleh di samakan kepada tuhan dan apakah sebenarnyabegitu..??Begitu
juga apabila kita melafazkan .. itu apakah benar membawa satu pengertian kepada
"Nabi Muhammad itupersuruh Allah" jika benar begitu kenapa Nabi Adam
Alaihimusallam bapasekalian manusia juga mengucap sahadatnya dengan
mengkhabarkan sahadatnyaitu dengan lafaz Muhammad Rasulullah dan seterusnya
Nabi Ibrahim,Nabi Ismaildan rasul2,wali2 Allah sebelum zahir Nabi Muhammad saw
mengucap denganucapan yang sama atau dalam hal yang lain ada dikalangan kita
akan berkatanabi2 sebelum zahirnya Nabi Muhammad mengucap dengan cara lain,
jika benarbegitu apakah mereka difahamkan bahawa islam itu hanya baru ujud pada
zamanMuhammad saw dan benarkah islam tidak pernah ujud sebelumnya,dan jika
benarucapan Muhammad RasuluLlah itu fahaman kepada Nabi Muhammad,kenapapula
Nabi Muhammad juga mengucap seperti kita mengucap sekarang,dan kenapapula
RasuluLlah tidak mengucap begini... yang lebih sesuai membawa kepada pengerian
"aku naik saksi tiada tuhan yangdisembah melainkan Allah dan aku naik
saksi bahawa akulah persuruh Allah"
Pendek kata banyaklah lagi persoalan-persoalan
yang harus ditanya oleh kita apabila kitamelangkah dan berusaha mencari dan
menggali pengertian sahadat yangbenar,justeru itu marilah kita membincangkan
bersama-sama akan hakikat sahadatmengikut pandangan hakikat dan makrifat dan
marilah kita sama-sama menggalimakna hujung jatuh sahadat itu sendiri agar kita
sama-sama dapat memahaminyadengan mendalam dan dapat pula berpegang dengan
pemahaman kita itu.
Adapun kalimah sahadat itu adalah:- dan
sesungguhnya adalah dinamakan sahadat tauhid dan.. adalah pula sahadat
rasul.Sebab kalimah..LAILAHAILLALLAH.. dinamakan sahadat tauhid adalah
didalamkalimah tersebut kita bersaksi dengan penuh rasa bahawa tiada yang lain
hanyaAllah semata2 tiada bersekutu baginya dalam segala2 hal dan tiada sesuatu
punyang bercampur aduk denganya kecuali DIA sendiri,oleh itu kita bersaksi dengandiri
kita sendiri tiada yang nyata pada kita hanya Allah semata2,kita nafi tubuhkita
dan kita isbatkannya kepada Allah semata-mata (diri batin kita)
Adapun kalimah itu dinamakan sahadat rasul,sebab
pada kalimah ini kita melafazkan bersaksibahawa yang menyampaikan dan
menanggung diri rahsia Allah adalahMuhammad iaitu diri zahir kita,dan dengan
melafazkan kalimah tersebut makaberikrar dan bersaksilah kita dengan diri kita
sendiri bahawa diri zahir kita tetapakan menanggung rahsia Allah dan akan
menjaganya buat selama2nya.Adapun hakikat ketuhanan itu adalah diri batin kita
(ruhani),dan hakikat kerasulan itu adalah diri zahir kita (jasmani)Diri batin
adalah sebenar-benar diri yang menyatakan rahsia tuhan dan untuk menyatakan
diri rahsia Allah tersebut adalah diri zahir kita...jadi diri zahir kitalahyang
menyatakan rahsia ketuhanan Allah Taala,oleh yang demikian diri zahir
kitadigelar HAKIKAT
RASUL.
APABILA KITA MELAFAZKAN:- TIADA NYATA HANYA ALLAHMAKNAYA: tiada
nyata hanya Allah....dari sini jelaslah kalimahLAILAHALILLAH itu sudah terang
diri batin kita,bila saja kita melafazkankalimah tersebut dengan jelas kita
memperakui dengan sesungguhnyabahawasanya tiada nyata hanya DIAlah Allah yang
dikandung oleh tubuh zahirkita.
ADAPUN KALIMAH: MUHAMMADRASUL ALLAH pula
menyatakan dirikasar kita kerana hakikat bentuk manusia itu berhakikat dengan
huruf M U H AM
M A D , justeru itu menakala kita melafazkan kalimah. Maka kalimah
yang telah dilafazkan itu adalah meliputi pada menyatakan diribatin dan diri
zahir kita (ruhani dan jasmani) iaitu kita menyaksikan bahawa yangdikandung
oleh diri kasar ini adalah diri rahsia Allah Taala dan diri kasar inilah
merupakan sarung, seperti firman Allah yang
bermakna :MANUSIA
ITUADALAH RAHSIAKU DAN AKULAH RAHSIANYA"
Allah Taala telah mengurniakan manusia untuk
memegang dan bertangungjawabterhadap rahsia yang ditanggung oleh manusia itulah
Allah Taala memberi satupenghormatan besar terhadap kejadian manusia...seperti
firman-Nya.... sesungguhnya Aku kurniakan akan manusia itu satu kejadian yang
sebaik-baiknyanya.Kejadian manusia adalah satu2 kejadian yang paling rapi,elok
tersusun pada zahirdan batin,duduknya kemuliaan manusia adalah kerana manusia sahajalah
kejadianAllah yang sanggup memegang rahsianya,sedangkan sebelumnya Allah
sendiripernah menawarkan rahsia ini kepada langit,bulan,bukit untuk
menanggungnyatetapi semuanya makhluk kejadian tersebut tidak mempunyai
kesanggupan untuk menanggungnya:- seperti firman Allah yang bermaksud:"
sesungguhnya rahsia akuini pernah aku taruhkan kepada langit,bumi,gunung-ganang
tetapi mereka engganmenerimanya kerana takut mengabaikannya,tetapi yang sanggup
menerima adalahmanusia".Dari itu apabila kita mengucap akan kalimahلmaka
bererti kita bersaksi dengan diri kita sendiri bahawa tiada yang nyata padadiri
kita hanya Allah semata-mata dan tubuh zahir kita ini adalah tukang
penyatarahsia Allah semata-mata
Adapun solat itu adalah berdiri menyaksikan diri
kita sendiri,kita menyaksikanbahawa diri kitalah yang membawa dan menanggung
rahsia Allah Taala dan tiadasesuatu pada diri kita hanya rahsia Allah
semata2,tiada satu jua pun yang kitapunya kecuali hak Allah semata-mata,jika
diibaratkan kita ini hanya sebagai sebuahkotak radio yang hidup dengan
mengharapkan siaran dari stastion besarsemata2,dan perlu di ingat bahawa
berfungsinya radio tersebut kerana dapatmenerima gelombang siaran dari station
besar,yang demikian jika habislah siaranatau rosaknya penerimaan siaran maka
sudah tentu kotak radio tersebut akandibuang menjadi sampah,maka begitulah
kita.Kita akan berguna di sisi Allah jika kita dapat menanggung amanah rahsia
ituserta dapat berfungsi dan bertindak mengenal diri kita sendiri,kerana
apabila kitaberjaya dapat mengenal diri kita,maka dengan itulah pula kita dapat
mengenal diriAllah itu sendiri...firman Allah dalam hadis qudsiertinya,barangsiapa
mengenal dirinya maka kenallah tuhannya.Oleh itu jika kita tidak mengenal diri
kita,maka kita adalah lebih hina daripadasampah di sisi Allah.
Adapun sembahyang/solat itu bukanlah sekali
ertinya menyembah kerana apabiladisebut sembah,maka sudah tentu membawa
pengertian bahawa ada yangmenyembah dan ada pula yang kena sembah dan tiap tiap
yang disembah sudahpasti ada di hadapan yang menyembah.Justeru itu bagaimana
halnya dengan Allah yang bersifat bersalahan denganbenda-benda itu ujud,ujud
dihadapan untuk di sembah,dan jikalau Allah dihadapanya maka ertinya Allah
bertempat,jika ini iktikad kita maka kafirlah kita jadinya.Lagi pun bagaimana
boleh dikatakan sembahyang itu boleh disifatkanmenyembah sedangkan manusia itu
sendiri pun adalah diri rahsia Allah sepertifirman Allah dalam Hadis Qudsi; "ertinya :
manusia itu adalahrahsiaKu dan diri Akulah rahsianya".
Oleh itu dapatlah disimpulkan bahawa sembahyang
itu sebenarnya adalah satuistiadat menyaksikan diri sendiri dan sesungguhnya
diri kita itu adalah kepunyaanAllah semata-mata.Dan sugia di ingatkan bahawa
keadaan yang dinyatakan di atasbukanlah sekali kita boleh beriktikad bahawa
Allah Subhanahuwatallah itu duduk di dalam diri kita,jika kita beranggapan
bergitu maka kafirlah jadinya dankeadaan yang diterangkan di atas juga bukan
sekali-kali boleh beriktikad bahawadiri batin kita (ROH) itu tuhan dan
bertuhankan diri,maka berbuat demikian kafirpula jadinya.Perlu di ingatkan
bahawa kita adalah sebagai kotak radio yang menerimagelombang radio dan rahsia
radio,maka untuk menyatakan rahsia radio tersebutadalah station yang memancar
siaranya ke kotak radio,maka berbunyilah radioseperti mana asalnya di station
besar.Bergitu dengan Allah,Dia memuji diriNyadengan diri rahsiaNya yang
dikandung oleh manusia.Seperti firman Allah didalamHadis Qudsi yang bermaksud:AKU SUKA MENGENAL
DIRIKU SENDIRI,LALU AKU JADIKAN MAKHLUK INI,LALU AKU PERKENALKAN DIRI
AKU,KEPADA MEREKA DAN LALU MEREKA,PUN MENGENAL AKU.
Bermula yang dimaksudkan dengan makhluk di dalam
hadis qudsi di atas adalahmanusia.Adapun yang dikatakan sembahyang itu berdiri
menyaksikan diri kerana semasasembahyang kita wajib berkata :" ertinyabersaksilah
aku bahawa tiada yang nyata kecuali Allah (diri batin) dan bersaksilahaku
bahawa Muhammad (diri zahir) itu adalah penyaksian Allah (diri batin).Di sini
terang dan jelaslah bahawa kalimah penting itu di lafazkan oleh kita bagitujuan
supaya menilik diri kita dengan matahati kita,bahawa akulah yangmembawa rahsia
Allah,dan kita menilik dengan mata zahir dan batin kita bahawakita adalah Allah
semata-mata tiada sesuatu pada kita hanya Allah semata-mata.Ucapan penyaksian
ini bukanlah sahaja dilafazkan oleh lidah malahan dikatakanbersama oleh semua
anggota zahir dan batin kita,masing-masing serentak berdirimenyaksikan diri ini
adalah Allah semata-mata)Maka di saat melafazkan sahadah tersebut maka
gementarlah seluruh tubuh jiwaraga orang arifin billah,maka disaat itu
terasalah oleh mereka satu kelazatan yang amat sangat,tiada bahasa yang boleh
diterangkan di sini kecuali diketahuilahsendiri oleh mereka yang mengalami dan
sampai pula ke martabatnya.
Untuk menegaskan hal di atas Allah Subhanahuwatallah
telah berfirman di dalamAl-Quran ertinya" sesungguhnya bagi mereka yang
beriman apabila sahaja disebut Allahnescaya gementarlah hati mereka dan apabila
dibaca ayat-ayatNya bertambahiman mereka kepada Allah mereka bertawakal.Adapun ertinya
bersaksilah aku tiada yang nyata hanya Allah,iaitubersaksilah aku dengan
telingaku,mataku,otakku,kulitku,dagingku,kakiku, danseluruh tubuhku yang zahir
dan batin aku,tiada yang nyata kecuali Allah jua.Akumelihat dan mendengar
dengan penglihatan Allah dan pendengaran Allah,tiadaaku merasa ,Allah lah
merasa,tiada aku berkehendak,Allah lah yang berkehendak,tidak aku
berkuasa,Allah lah yang berkuasa...tidak....tidak...tidakkkk...HANYAALLAH
SEMATA-MATA
.Seperti firman Allah;..."Dimana sahaja kamu berhadap disitulah
wajah Allah".Cara ini adalah dengan kita menafikan diri kita yang zahir
ini dan mengisbatkandiri kita yang batin (Allah).
Adapun ertinya "dan bersaksilah aku bahawa
diriku yangzahir ini adalah menanggung diri rahsia Allah semata-mata.Di dalam
kalimah ini kita bersaksi dengan diri kita sendiri bahawa diri kita
jasmaniinilah yang menanggung dan membawa rahsia Allah (diri batin) dan diri
kita yangzahir inilah juga yang menjadi dalil awal akan ujudnya Allah Tuhan
semesta alam.Dengan yang demikian fahamlah kita bahawa kalimah sahadat itu
adalah kalimahhakikat yang menyatakan penyambungan diantara badan jasmani
dengan badanruhani kita,ianya tidak boleh dipisahkan dan diceraikan diantara
satu dengan lain.Oleh kerana kita faham dengan hujung jatuhnya kalimah sahadah
itu adalahhakikat penyambungan diantara ruhani dengan jasmani,maka setengah
ulama'berpendapat bahawa tidak wajar bagi kita untuk melafazkan kalimah
sahadahtersebut secara mewakafkan bacaan dimana-mana bahagian kalimah dua
kalimahsahadah tersebut,adalah tidak kita mewakafkan di kalimah ALLAH seperti
yangdiamalkan oleh kebanyakan orang jahil di dalam hakikat dua
kalimahsahadah,kerana pada hakikatnya kita telah mengetahui bahawa tubuh
kalimah duasahadah tersebut adalah gabungan ruhani dan jasmani kita.
Adapun ucapan dua kalimah sahadah yang hanya
disebut dilafazkan dimuluttampa mengerti apakah sebenar hakikat sahadah
tersebut adalah dinamakansahadah tanda,hujung jatuh akan hakikat sahadah tanda
ini adalah bertujuansupaya satu-satu masyarakat yang mengaku diri mereka
islam,turut samamengiktiraf bahawa manusia yang mengucap dua kalimah sahadah
semacam tadiadalah berugama islam seperti mereka juga. tetapi sebenarnya
sahadah sedemikianitu adalah kosong dan tidak memberi erti apa-apa serta tidak
bermaya, ertinya jikadi ibaratkan besi maka besi seperti inilah besi tawar yang
tidak pernah mengertiapa makna tajam,ia hanya bergelar besi tetapi tidak berguna
untuk apa-apa juapun kerana perlu di tegaskan bergunanya besi bagi sebilah
pisau adalah keranatajamnya.Tajam itulah sebenar benar tubuh pisau itu,oleh
sebab itu bagi merekayang hanya mengerti melafazkan dua kalimah sahadah tetapi
jahil daripadamengerti hakikat sahadah maka manusia begini adalah manusia islam
minannasdan ianya bukan sekali kali islam minallah,oleh itu untuk menjadi islam
minallahmaka seseorang itu haruslah mengerti dan mengetahui dan memahami serta
dapatduduk pada hakikat sahadah sebenarnya. HURUF-HURUF KALIMAT SAHADAT 24 HURUF
MELAMBANGKAN 24 JAMSEHARI SEMALAM. Adapun kalimah sahadat ini
hendaklah dijadikan darah daging kita pada siang malamselama 24 jam ertinya
hidup kita,mati kita,bangkit kita dihari kiamat nanti adalah dengankalimah
sahadat
ertinya:hidupku didalam dunia ini,matiku dan
bangkitku dihari akhir nanti didalamkalimah (sahadat) dan insallah aku menjadi
orang yang amin. disamping itu diingatkan bahawa didalam kalimah tauhid jiga
mengandungi 24 huruf semuanya bagi menandakan kehidupan manusia 24 jam dalam
sehari semalamsebagaimana yang dinyatakan dalam bab yang lalu bahawa kalimah
sahadat itu adalah pada menyatakan perihal diri ruhani dan jasmani kita.Kalimah
ini adalah tersangat penting didalam penghidupan kita untuk menuju kepada Allah
Subhanahu wataala. Oleh itu janganlah dipisahkan manusia samasekali dua kalimah
sahadat didalamkehidupan kita,jika ingin menjadi manusia yang diredhai di dunia
dan diakhirat dan jangan sekali2 kita mati tampa kalimah sahadat.
( 24 huruf) (bagi mengisyaratkan
kehidupan/penghidupan manusia 24 jam sehari semalam.) Ahli Makrifat itu tidak
mempunyai makrifat jika ia tidak mengenal Allah dari segalasudut dan dari
segala arah mana saja ia menghadap. Ahli Hakikat hanya ada satu arahiaitu ke
arah Yang Hakiki itu sendiri. "Ke mana saja kamu memandang, di situ ada
Wajah Allah" (Al-Qur-an) "Ke mana saja kamu memandang", sama ada
dengan deria atau akal atau khayalan, makadi situ ada Wajah Allah". Oleh
itu dalam tiap-tiap ain [di mana] ada ain (Zat Ilahi) dansemuanya adalah
"La ilaha illalLah" (Tiada Tuhan Melainkan Allah).
Dalam "La ilaha illalLah" semua wujud
ada terkandung, iaitu Wujud Semesta Raya danWujud secara khusus; atau Wujud
atau apa yang dianggap Wujud; atau wujud Hakiki danWujud makhluk. Wujud makhluk
tertakluk kepada kepada "La ilaha" yang bererti bahawa
segala-galanyakecuali Allah adalah kosong(batil), iaitu dinafikan bukan
diisbatkan. Wujud Hakikitermasuk dalam "illaLlah". Oleh itu semua
kejahatan tertakluk di bawah "La ilaha" dansemua yang dipuji
tertakluk di bawah "illaLlah". Semua wujud terkandung dalam
mengisbatkan Keesaan (La ilaha illaLlah) dan andamesti memasukkkannya juga
dalam menamakan hamba yang paling mulia (dalammengatakan Muhammadun
RasuluLlah). "Muhammadun RasuluLlah" ini mengandungi tiga alam.
Muhammad itu menunjukkan Alam Nyata(Alam Nasut);
iaitu alam yang boleh dipandangdengan deria(senses). Rasul itu menunjukkan Alam
Perintah(Alam Malakut); iaitu Alam batin berkenaanrahsia-rahsia tanggapan yang
mujarad; dan ini terletak antara yang muhaddas denganYang Qadim. Nama
Ilahi(Allah) itu menunjukkan Alam Pertuanan(Alam Jabarut). Lautan
darinyaterpancar pengertian dan tanggapan. "Rasul" itu sebenarnya
pengantara yang muhaddas dengan Yang Qadim; kerana tanpa diatidak akan ada
wujud, kerana jika yang muhaddas bertemu dengan yang Qadim, maka binasalah yang
muhaddas dan tinggallah Yang Qadim.
Apabila Rasul diletakkan pada tempatnya yang
wajar pada kedua itu, maka barulah alamini diperintahkan, kerana pada zhohirnya
ia adalah hanyalah seketul tanah liat, tetapi batinnya ia adalah khalifah
Allah. Pendeknya, maksud mengisbatkan Tauhid itu tidaklah sempurna dan tidaklah
meliputitanpa diisbatkan Keesaan atau Tauhid Zat, Sifat dan Lakuan. Pengisbatan
itu difahamidari "Muhammadun RasuluLlah". Apabila seorang ahli
Makrifat berkata "La-ilaha illaLlah" maka ia ketahui padahakikatnya
bukan hanya pada majazi sahaja, iaitu tidak ada jalan lain melainkan Allah.Oleh
itu wahai saudaraku, janganlah hanya mengucapkan dengan mulut saja syahadahyang
mulia ini, kerana dengan itu mulut sajalah yang akan mendapat manfaatnya. Dan
ini bukanlah matlamat yang hendak dituju. Yang pentingnya ialah Mengenal Allah sebagaimana
Ia sebenarnya."Allah
itu dahulu seperti Ia sekarang jua tanpa sekutu, dan Ia sekarang seperti Ia
dahulu jua". Fahamilah ini, dan anda tidak akan dibebankan lagi
dengan penafian, dan tidak ada yangtinggal bagi anda lagi melainkan pengisbatan
agar apabila anda berkata anda akan berkata; "Allah, Allah, Allah".
Tetapi kini hati anda dibebankan dan pandangannyalemah. Semenjak anda dijadikan
anda hanya berkata; La-ilaha........ tetapi bilakah penafian itu akan
berkesan?. Bahkan ia tidak berkesan kerana penafian itu hanya denganlidah
sahaja. Jika anda nafikan dengan Akal iaitu dengan Hati anda dan rahsia anda
yang paling dalam, maka seluruh alam ini akan lenyap dari pandangan anda dan
anda akanlihat Allah sendiri, bukannya diri anda sendiri dan juga
makhluk-makhluk lain.
KaumSufi menafikan wujud yang lain kecuali
Allah. Maka mereka mencapai kedamaian dankerehatan dan terus memasuki KalamNya.
Mereka tidak akan keluar lagi. Tetapi penafiananda tidak ada langsung
hujungnya............ Ghirullah(selain Allah) tidak akan lenyap dengan hanya
mengatakan "tidak" dengan lidahsahaja; dan belum sempurna juga lagi
dengan mata keimanan dan keyakinan, tetapi akanlenyap dengan pandangan secara
langsung dan berhadapan muka."Sesungguhnya Allah itulah matlamat anda yang
terakhir" (Al-Qur'an).Dialah sumber segala-galanya. Maka anda tidak perlu
lagi nafi dan tidak perlu isbat. Iniadalah kerana Yang Wajib itu telah
memangnya isbat walaupun belum anda isbatkan, danyang ghairullah itu
sememangnya nafi walaupun sebelum anda nafikan. Tidakkah anda ingin menemui
guru yang dapat mengajar anda bagaimana menafikanghairullah dan membawa anda
kepada kedamaian di mana anda dapati tidak ada yanglain kecuali Allah?.
Maka barulah anda hidup dengan Allah dan dapat
menjadi penghuni"Dalam tempat tinggal orang-orang yang ikhlas di Majlis
Tuhan Yang Maha Agung", danini adalah semuanya hasil daripada ingat anda
dan makrifat anda bahawa "Tiada Tuhanselain Allah". Anda tahu
kata-kata Syahadah itu sahaja dan yang paling dalam yang anda tahu ialah
berkata; "Tidak ada yang patut disembah melainkan Allah". Ini adalah
pengetahuanorang-orang awam(biasa) tetapi apakah kaitannya dengan pengetahuan
atau ilmu orang-orang Sufi?.Pengetahuan anda yang sekarang itulah yang
menghalang anda memahami pengetahuanorang-orang pilihan(Sufi). Masihkan anda
menafikan pengetahuan yang didapati dari bimbingan guru menuju Hakikat, padahal
mereka yang dipimpin itu memandang tidak yang wujud kecuali Allah? Mereka bukan
sahaja mengenal Allah dengan Iman dankeyakinan saja, tetapi mereka memandang
dengan cara pandangan yang terus tanpahalangan. Omong kosong tidak sama dengan melihat,
bertemu muka. Rujuklah mereka yang arif billah..
Tiada ulasan:
Catat Ulasan