SYARAH IBN ABBAD AR
RUNDI (TOKOH TAREKAT SYADZILIYYAH)
"Seluruh alam semesta adalah kegelapan, hanya diterangi oleh kemunculan Al-Haq. Maka sesiapa yang melihat alam semesta dan tidak menyedarinya-Nya di dalamnya, ia dan sebelum itu, atau selepas itu, kekurangan persepsi cahaya, dan bagi dia matahari pengetahuan telah disekat oleh awan jejak dan tanda-tanda".
Alam
semesta itu sendiri adalah semua adalah kegelapan, kerana ia tidak wujud dengan
sendirinya, tetapi ia wujud dan diterangi oleh kemunculan Tuhan, penampilan
rohani mencipta dan menentukan dan bukan penampilan fizikal kehadiran dan membentuk.
Ia
muncul dalam alam semesta dan berkata: "" jadi ia "", dan
Dia boleh memusnahkan ia pada bila-bila masa yang Dia kehendaki, maka tidak ada
yang wujud kecuali Pencipta dan menciptakan alam semesta yang. Sesetengah orang
terdinding oleh alam semesta dan ciptaan
dari melihat Pencipta itu. Mereka tidak melihat-Nya, [Subhanahu], tidak
menyaksikan kesan-Nya di alam semesta, dan ketinggalan melihat kehadiran lampu.
Bagi mereka, matahari dan lampu-lampu pengetahuan yang mendedahkan dan
memaparkan pati perkara bertudung dan dikaburkan, termasuk pengetahuan yang
menyerahkan kepada kehadiran Yang Maha Suci.
Orang
yang tidak terdinding oleh alam semesta dan ciptaan dan melihat Pencipta itu, tetapi menyaksikan-Nya
melalui kesan-Nya, dan mematuhi-Nya melalui matlamatnya dan perkiraan-Nya, dan
merekalah orang-orang yang menyaksikan kesan bersama-sama.
Orang
yang melihat-Nya sebelum segala-galanya, dan ini disimpulkan saksi dari kesan.
Yang
Lain menyaksikan Allah selepas segala-galanya, dan ini adalah orang-orang yang
menyaksikan kesan dan dari situ menyimpulkan kehadiran Ungkapan "di dalam,
pada, sebelum dan selepas" tidak di ambil masa fizikal menandakan atau
tempat yang berkaitan dengan Tuhan, tetapi digunakan untuk menyatakan keprihatian,
begitu memahami dan berpegang ketat kepada firman Allah,
"... tidak
ada apa-apa serupa dengan Dia, dan Dia Maha Mendengar itu, Melihat. [42:11]
".
Tiada ulasan:
Catat Ulasan