Hukum
syara' telah menjelaskan bagi iman dan Islam itu ada pintu masuk dan juga pintu
keluamya. Sesungguhnya ikrar dan mentasdiqkan dua kalimah syahadah itu menjadi
kuncinya. Seseorang itu dianggap keluar daripada iman dan Islam apabila lahir
daripadanya perkataan, perbuatan atau i'tiqad yang membatalkan ikrar dan tasdiq
dari dua kalimah syahadah.
Oleh
itu sesiapa yang bercakap atau melakukan perkara-perkara yang menunjukkan
keingkarannya terhadap ikrar syahadah maka syahadahnya terbatal dan keluarlah
dia dari Islam. Dalam sistem pemerintahan Islam, orang tersebut wajib dikenakan hukuman
kerana melakukan jenayah murtad.
Iman dan kufur dibatasi oleh empat batas-batas utama. Setelah itu sesuatu
ucapan atau perbuatan yang membawa maksud yang disengajakan untuk melanggar
keempat-empat batas ini, maka ia akan mengeluarkan seseorang itu dari iman
;dan Islam. Empat batas utama yang menjadikan terbatalnya iman seseorang itu
adalah:
Mengingkari atau mencela sifat rububiyyah Allah.
Mengingkari atau mencela Asma' Allah dan sifat-sifat-Nya.
Mengingkari atau mencela sifat uluhiyyah Allah.
Mengingkari atau mencela Rasulullah s.a.w. kerasulannya
dan apa yang dibawanya dalam nzpa hukum syari'at.
Keempat-empat perkara tersebut berlaku dengan
i'tiqad, perkataan dan perbuatan, di mana sesiapa yang melakukannya batallah
imannya dan keluarlah ia dari Islam dan syahadahnya.
Penetapan Batas-Batas utama ini adalah di atas
dasar bahawa iman itu adalah satu hakikat yang bersifat kulliyyah atau
menyeluruh yang tidak dapat dipisah-pisahkan. Iman adalah hakikat kulliyyah
yang di bawahnya terdapat beberapa cabang. Di mana pengingkaran atau penafian
terhadap mana-mana satu cabang sahaja dari permasalahan iman ini bererti telah
mengingkari cabang iman yang lain. Sebagai
dalil kepada perkara ini adalah firman Allah yang mafhumnya:
"Apakah kamu beriman
kepada sebahagian kitab dan ingkar terhadap sebahagian yang Lain, tiadalah
balasan bagi orang yang berbuat demikian daripada kamu melainkan kehinaan dalam
kehidupan dunia dan pada Hari qiyamat mereka dikembalikan kepada siksa yang
sangat berat. ALLah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat." (Al-Baqarah: 85)
"Sesungguhnya
orang-orang yang kafir kepada Allah dan rasulrasul-Nya dan bermaksud
membezakan antara Allah dan rasulrasul-Nya seraya mengatakan: kami beriman
kepada yang sebahagian (dari rasul-rasul itu) dan kafir terhadap sebahagian
(yang lain) serta bermaksud dengan (perkataan itu) mengambil jalan (lain) di
antara yang demikian itu (iman atau kufur) merekalah orang yang kafir sebenar-benamya,
Kami telah menjadikan untuk orang-orang yang kafir itu siksaan yang
menghinakan." (An-Nisa: 151)
Nas-nas ini
menjelaskan bahawa iman dan kepatuhan itu mestilah menyeluruh dengan tidak
berlaku kekurangan walau sedikit pun. Iman merupakan sesuatu yang sepadu serta tidak
boleh dipisah-pisahkan. Berdasarkan kepada asas ini segala ucapan dan perbuatan
yang membawa pengertian yang disengajakan untuk mencanggahi keempat-empat batas
utama tadi akan mengeluarkan seseorang itu dari syahadah dan Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan