Catatan Popular

Ahad, 31 Julai 2011

SILSILAH KE 13 : SYEIKH AZIZAN ALI AR RAMITANI (TAREKAT NAQSHABANDIYYAH), 591-721H , KHWAARIZM, UZBEKITSAN

Nama Ali, Azi zan-Laqab

Dia adalah seorang Bendera Mulia Islam dan seorang ulama besar yang membuka kunci kepada harta hati dan menjelaskan rahsia dari yang ghaib.


Ia membimbing orang-orang miskin ke stesen pengetahuan rohani . Namanya terbang tinggi di langit bimbingan kerohanian, dan tidak ada kata-kata untuk mengungkapkan tentang  pengetahuanya . Bagi kami dia mungkin dijelaskan, seperti  (Al-Quran), sebagai "yang ditulis dalam keadaan tinggi."

Beliau dilahirkan di desa Ramitan, dua batu dari Bukhara. Dia tinggal di sana, dan rajin dalam belajar pengetahuan Hukum Ilahi (shariaat), sampai dia mencapai kemasyhuran di Ilmu Hadis, Al-Quran, Fiqih, dan Jalan Sunnah.

Dia adalah seorang pusat rujukan (marjac) bagi sesiapa pun yang meminta keputusan tentang hukum (fatwa).
Kemudian ia menghubungi Syaikh Mahmud al-Anjir al-Faghnawi untuk bimbingan rohani. Dalam kehadiran Syaikh dia diangkat ke stesen maqam Manifestasi Cinta Ilahi dan Hadirat Ilahi.

Dia dikenali dan terkenal dengan nama Azizan, sebuah kata dalam bahasa Parsi yang digunakan untuk salah satu stesen ditinggikan.


Berikut adalah beberapa dari sekian banyak kata-kata kerohaniannya:

"Jangan dan jangan menghitung Akuilah kekurangan anda dan. Terus bekerja."

• "Tertinggi dengan kewujudan Tuhan, terutama apabila anda sedang makan dan ketika anda berbicara."

• "Allah SWT  mengatakan dalam Al-Quran-Nya," Wahai orang-orang percaya, bertaubat kepada Allah dengan taubat yang murni. "Ayat ini membawa kita kabar baik Kerana Allah meminta pertobatan (Taubah), itu berarti Ia akan menerimanya., kerana jika Dia tidak akan menerima pertobatan anda, Dia tidak akan memberitahu anda untuk membuat-Taubah. "

• "Nabi saw berkata, 'melihat Allah di jantung orang percaya setiap malam dan hari sebanyak 360 kali." Ini bermakna bahawa hati mempunyai 360 pintu masuk Dan setiap organ mempunyai 360 akar, semuanya terhubung ke jantung Jadi jika jantung, di bawah pengaruh dzikrullah, dipimpin ke stesen dari Allah. Ini akan memimpin semua organ. tubuh ke Pandangan Allah. Sebagai hasilnya, setiap organ akan taat kepada Allah dan jelaslah bahawa ketaatan setiap organ akan disambungkan ke Pencurahan Ilahi. Ini adalah apa yang menarik Pandangan dari rahmat dari Allah untuk jantung yang mengigantiNya "


Tentang Dzikir Keras

Maulana Sayfuddin Fidda, seorang ulama besar di zamannya, bertanya kepadanya, "Mengapa anda meningkatkan suara anda dalam Zikir?"

Sheikh Ali (q) berkata:
"Wahai saudaraku, sarjana Muslim selama berkurun-kurun, dari saat Tabiin (generasi selepas sahabat), hingga ke hari ini, telah mengizinkan zikir keras di saat-saat terakhir kehidupan. Pada masa ini, orang-orang dekat tenat mendorong dia untuk . mengulang kesaksian iman

Nabi berkata, laqqina mawtakum shahadatan LA ILAHA ILLALLAH ("membuat yang anda tenat berkata: Tidak ada Tuhan selain Allah")

 Dalam Ilmu tasawuf, para ulama telah menekankan bahawa setiap saat mungkin anda terkini. ini mengarah. sampai pada kesimpulan bahawa anda mungkin mengatakan LA ILAHA ILLALLAH dengan suara keras pada bila-bila masa dalam kehidupan anda. "

Ia diminta oleh Syaikh Maulana Badruddin al-midani,  seorang ulama besar di zamannya,

"Allah telah memerintahkan kita dalam Al-Quran untuk melakukan zikir berlebihan
oleh-Nya berkata," Ingat Allah berlebihan " Apakah Zikir bahawa untuk menjadi,  oleh lidah atau dengan hati? "

 Shaikh Ali Ramitani (q) menjawab:
"Untuk pemula yang terbaik adalah bahawa hal itu oleh lidah, dan untuk mahir yang terbaik ialah bahawa hal itu dengan hati." Ia melanjutkan, "Hal ini kerana bagi pemula untuk mengingati Allah ia harus melaksanakan banyak usaha. Karena hatinya terganggu dan tidak stabil dan usahanya tersebar, lebih baik baginya untuk melakukannya dengan lidah Tapi mahir. sudah dijamah hatinya dan mudah dipengaruhi oleh zikir Semua organ-organ tubuhnya menjadi ingat sehingga seluruh tubuh dari ahli, baik luaran dan dalaman, mengingati Allah dalam setiap saat .. yang kesamaan ini adalah bahawa satu hari zikir dari mahir sama dengan zikir satu tahun dari pemula. "

Dia melanjutkan,
"Tugas panduan adalah pertama untuk mengetahui kemampuan carian Lalu ia akan menaruh pada lidahnya kaedah yang paling sempurna berzikir.
Untuk menaikkan dia ke maqam tertinggi."
"Kalau sudah ada di salah satu bumi para pengikut Abdul Khaliq al-Ghujdawani pada saat Hallaj, Hallaj tidak akan pernah disalibkan." Ini bermakna bahawa akan ada seseorang yang mampu membela dirinya dari tuduhan orang yang bodoh.

Syaikh Fakhruddin an-Nuri, ulama lain yang terkenal di zamannya, bertanya kepadanya,

"Allah yang disebutkan dalam Al-Quran bahawa pada hari dijanjikan ia bertanya, Rabbikum Alastu bi, bala Qala (" Apakah saya tidak Tuhanmu - Mereka berkata:!? Ya "), sedangkan pada Hari Kiamat Dia akan bertanya, liman al-Mulk ul-yawm ('kepada sesiapa milik Kerajaan pada hari ini?') dan tidak ada satu akan menjawab.

Mengapa mereka menjawab soalan, "Bukankah Aku ini Tuhanmu 'sedangkan pada hari kiamat pula mereka tidak akan menjawab?"

Sebagai jawapan-Nya, Sheikh Ali Ramitani (q) menunjukkan kedalaman yang luar biasa pemahaman Quran dan Hadis Kudus adalah dimiliki oleh Mahaguru Naqshbandi .

Dia berkata:
"Ketika pertanyaan pertama," Bukankah Aku Tuhanmu? " dihukum manusia, hari itu adalah hari Allah telah menempatkan kewajipan undang-undang Kudus pada semua umat manusia Untuk membalas. ketika ditanya soalan merupakan kewajipan di bawah undang-undang Taurat. Itulah sebabnya mengapa mereka menjawab pertanyaan itu.

Namun pada Hari Kiamat, semua kewajipan telah berakhir, dan pada saat itu, kesedaran akan Kebenaran dan dunia rohani bermula Dalam kerohanian ada ucapan tidak lebih baik dari diam, kerana kerohanian merupakan aliran dari dan ke jantung yang tidak berkaitan dengan lidah .. Itu mengapa untuk pertanyaan kedua tidak perlu untuk memberikan jawapan. Allah sendiri menjawab pertanyaan-Nya sendiri, 'Untuk siapa milik Kerajaan Hari ini? " dengan mengatakan il, lillah il-Wahid-Qahhar, 'Ini milik Allah, yang unik, yang sangat menarik'. "

Setelah menerima arahan kerohanian ia pindah dari Bukhara ke Khwarazm. Ketika ia sampai Khwarazm, ia tidak masuk kota, tapi tinggal di gerbang dan menghantar utusan kepada raja untuk mengatakan kepadanya, "Seorang penenun miskin telah datang untuk memasukkan kerajaan anda dan untuk tinggal di dalamnya. Apakah anda memberikan izin atau tidak Jika anda memberi izin ia akan masuk. Jika tidak dia akan kembali.? "

Dia meminta utusan untuk memperoleh surat bertulis, ditandatangani oleh raja, pemberian izinnya. Ketika ia menerima surat bahawa Syaikh bergerak di dalam bandar dan mula menyebarkan cara sufi Naqshbandi . Setiap hari ia pergi ke pusat bandar, berbicara dengan orang-orang, meminta mereka untuk datang ke persatuan dan membayar upah mereka untuk hari itu.

Dia membuat seluruh bandar pengikutnya, pengamal soleh dan penjaga berdedikasi zikir. Ia menjadi sangat terkenal di bandar. Digunakan orang untuk mengunjunginya dari seluruh. reputasi yang baik itu membuat raja dan menterinya takut pengaruhnya pada rakyat.

Mereka cuba untuk memadam dia dari bandar. Setelah diramalkan acara ini, ia menghantar surat kembali ke raja. Pada saat itu raja datang ke Gurunya dan meminta maaf, meminta pengampunan-Nya. Ia menjadi salah satu murids terkemuka nya. 
Syaikh Ali meninggal dunia pada hari Isnin, 18 Dhul Qa'idah pada tahun 715 H / 1315 CE atau 721 H/1321 M, pada usia 130 tahun. 
Dia mempunyai dua putra yang sangat terkenal dalam mengikuti jejak ayah mereka. Namun, ia tidak lulus rahsia kepada mereka. Sebaliknya ia melewati ke Syaikh Muhammad Baba as-Samasi  Makam beliau berada diatas bukit, bersama kedua puteranya dan dikelilingi oleh makam ribuan muridnya. Pemandangan ini menggugah rasa, membuat airmata deras membasahi pipi, sungguh merupakan impian dapat tinggal di peristirahatan terakhir bersama-sama dengan sang guru dan sahabat-sahabat tercinta. 

Tiada ulasan: