Catatan Popular

Sabtu, 27 Februari 2021

KITAB IMAM AL QURTHUBI : FASAL KEMATIAN BAB 18 - DARI TANAH CIPTAAN, REZEKI DAN AJAL :

Kitab Al Taskirat bi Awali al Mauta wal Umur al Akhirat

Oleh Imam al Qurthubi Andalusia (Mahaguru Tafsir)


Diriwayatkan oleh Abu Nu'aim dan Abu Hurairah bahawa Rasulullah saw telah bersabda "Setiap yang dilahirkan itu akan ditaburi tanah dari yang digali untuknya".
Daripada Abu an Nabil menyatakan "keutamaan yang paling besar yang aku lihat pada diri Saidina Abu Bakar as Sidiq ra dan Saidina Umar al Khathab ra, ialah bahawa bahan tanah penciptaan mereka berdua adalah sama seperti bahan tanah penciptaan Baginda Rasulullah saw ". Begitulah menurut sebuah riwayat dari Abu Hurairah ra.

Diriwayatkan oleh Murrah dari Ibnu Mas'ud bahawa ia berkata " Sesungguhnya malikat yang diberi tugas oleh Allah mengurus masalah penciptaan mengambil air mani dari rahim dan diletakkan ditapak tangan kemudian ia bertanya "Wahai Tuhanku, apakah ini diciptakan atau tidak diciptakan ?". Jika Allah swt berfirman "Diciptakan" maka malaikat itu bertanya "Bagaimana rezekinya, bagaimana bahan tanahnya dan bagaimana ajalnya ?". Allah berfirman "Lihatlah Lauh Mahfuzh". Setelah dilihat, ternyata disana telah ada ketentuan tentang rezekinya, bahan tanah nya, ajalnya dan amalnya. Maka Malaikat itu pun mengambil tanah untuk bahan penciptaannya dan sekaligus untuk menguburkannya nanti ketika ia meninggal dunia ". Inilah maksud firman Allah didalam surah Taa Haa ayat 55 yang mafhumnya ;

"...dari bumi (tanah) itulah Kami menjadikan kamu dan kepadanyalah Kami akan mengembalikan kamu ".

Demikianlah diriwayatkan oleh ath Tarmidzi al Hakim dan Abu Abdullah didalam kitabnya bertajuk "Nawadir al Ushul".

Diriwayatkan dari Al Qamah dari Abdullah bahawa ia berkata " Ketika air mani sudah berada didalam rahim, ia diambil oleh malaikat dan diletakkan ditapak tangannya. Malaikat bertanya "Ya Allah, Apakah ini jadi diciptakan atau tidak jadi diciptakan ?". Jika Allah berfirman "Tidak jadi diciptakan" maka air mani itu bertukar menjadi darah. Jika Allah berfirman memerintah untuk diciptakan, Malaikat akan bertanya "Apakah jantinanya, lelaki atau perampuan ?, Adakah ia mendapat bahgia atau celaka ?, Bagaimana ajalnya ?, Bagaimana bahan tanahnya ?. Bagaimana rezekinya ?. Dimanakah ia akan meninggal dunia ?". Allah berfirman " Pergilah lihat diLauh Mahfuzh, disana kamu akan dapati mani itu ", lalu mani pun ditanya "Siapa Tuhanmu?", ia menjawab " Allah Tuhanku. Ditanya lagi "Siapa yang memberimu rezeki?". Ia menjawab "Allah". Lalu ia diciptakan dan dihidupkan mengikut dari apa yang telah ditentukan bersangkutan dengan masalah rezeki, ajal dan dimana nanti ia akan meninggal dunia ".

Muhammad bin Sirin mengatakan " Jika kamu berkawan baik pilihlah orang yang baik dan jujur. Bukan sebaliknya. Sesungguhnya Allah itu menciptakan Nabi Nya Muhammad, Abu Bakar dan Umar dari bahan tanah yang sama dan akan mengembalikan mereka pada bahan tanah yang sama juga".

KETERANGAN:

Menurut saya (penulis asal), adalah termasuk yang diciptakan dari bahan tanah tersebut ialah Nabi Allah Isa bin Maryam yang akan dibincang lanjut dibab-bab yang akan datang. Didalam bab ini adalah untuk menjelaskan maksud sebenar firman Allah swt didalam surah al Hajj ayat 5 yang mafhumnya;

"Hai manusia, jika kamu dalam keraguan tentang hari kebangkitan (dari kubur), maka (ketahuilah) sesungguhnya Kami telah menjadikan kamu dari Tanah ".

Dan firman Allah didalam surah al An'aam ayat 2 yang mafhumnya ;

"...Dialah yang telah menciptakan kamu dari tanah".

Dan firman Allah didalam surah as Sajadah ayat 8 yang mafhumnya;

"...Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari setitis air yang hina (air mani)".

Ayat-ayat tersebut sama sekali tidak bertentangan dengan penjelasan saya didalam kitab bertajuk "Al jami Li Ahkam Al Quran" termasuklah keterangan hadisnya yang berkaitan dimana ia semuanya sama.

Tiada ulasan: