Catatan Popular

Ahad, 16 Januari 2022

Bab Yang Keempat: Peringkat-Peringkat Perjalanan Suluk Orang Sufi (Hasil Orang Menjalani Suluk) (9)

Karangan Al FaQirul Makhlus Sheikh Mustapha Mohamed Al-Jiasi (Al-Ahmadi) Murid utama To’ Guru Daud Bukit Abal, Kelantan


Keterangan Maqam-maqam Secara Ringkas

 

Maqam-maqam itu terbahagi kepada dua bahagian besar:

 

1. Maqam fana - maqam tinggi.

 

2. Maqam baqa - maqam teristimewa. Dan tiap-tiap daripada maqam fana dan baqa itu masing- masing pula mempunyai empat darjah iaitu:

 

1. Tauhid al-afa'al - rendah.

2. Tauhid al-asma' - tinggi

3. Tauhid al-sifat - tertinggi

4. Tauhid al-zat - teristimewa.

Perbezaan:

1. Maqam fana tiada sedarkan diri bila terdapat syuhud dan hanya yang sedar ialah kepada Allah jua tetapi apabila ia sembuh atau siuman dari tidak menyedari diri maka hatinya tiada kekal dengan Allah.

2. Maqam baqa ialah maqam menyedari diri umpama orang-orang biasa, sedang ia dalam keadaan syuhud serta keadaan hatinya sentiasa kekal dengan Allah sekalipun ia bergaul dengan orang ramai, berkira bicara dan bercakap dengan orang ramai atau pun berfikir pada suatu benda. Pendek kata maqam baqa ialah maqam orang yang kekal dalam kesedaran dua alam; alam lahir dan alam batin.

 

Persoalan Penting

Bagaimana boleh berhimpun hati yang satu berharap kepada dua perkara alam yang dimasyghul, pertama: Kepada Allah, dan yang kedua kepada perkara-perkara yang lain daripada Allah? Jawabnya: Fahamlah bandingan di bawah ini: Iaitu seorang dalam keadaan maqam baqa itu bolehlah diumpamakan seperti orang yang sedang lapar nasi walaubagaimana sekalipun ia sibuk dengan kerja-kerja besar maka hatinya tetaplah kekal rasa lapar dan ingatkan kepada nasi. Demikianlah bandingan maqam baqa itu.

 

Peringatan

Terdapatnya maqam baqa itu ialah apabila sudah datang maqam fana lebih dahulu dan biasanya tak mungkin berlaku jika sebaliknya. Dan jika mengikut segi pandangan maka maqam baqa terbahagi kepada dua bahagian pula:

1. Tarki (pandang dari bawah ke atas).

2. Tadli (pandang dari atas ke bawah).

(Tarki) ialah " " ertinya pandang (syuhud) dari yang banyak pada yang satu (Allah). Ibarat pandang kepada pokok kayu dengan segala banyak cabang ranting dan daun-daunnya adalah semuanya itu hasil dari sebutir biji benih yang satu sahaja. Maksudnya tersyuhud di hatinya bahawa semua alam makhluk ini adalah dari Allah yang Esa jua. (Tadli) ialah " " ertinya pandang (syuhud) yang satu pada yang banyak. Ibarat pandang kepada sebutir biji benih yang satu itu dapat mengeluarkan sepohon kayu yang rendang dengan banyak segala cabang ranting dan daun-daunnya. Maksudnya tersyuhud di hatinya bahawa semuanya alam makhluk ini dari Allah yang esa jua.

 

Mengapa Kemajuan Ruhani Tiada Membangun?

 

Zaman moden sekarang sangatlah berbeza sekali dari zaman-zaman Nabi, sahabat dan tabi'in tentang segi kemajuan-kemajuan keruhanian bahkan terdapat jauh sekali dari setaraf dengan kemajuankemajuan yang tercapai di zaman Nabi atau di zaman-zaman tersebut - mengapa demikian? Mengapa sifat-sifat keruhanian atau budi susila yang terbaik dan mulia bagaimana yang terdapat pada nabi-nabi dan wali-wali seperti taqwa, tawakkal, zahid, redha, khauf, syukur dengan erti yang sebenar tidak lahir dan tidak tercetus dalam sanubari kita dan manusia zaman sekarang? Mengapa dia tidak pernah mengunjungi kita? Kalau kita menanya diri sendiri, mana lebih takut hantu dengan Tuhan maka mulutnya terkunci hendak menjawab, kalau dikatakan kepada Tuhan lebih takut maka hatinya membohongi diri sendiri kerana kerapkali kita naik bulu roma dirasanya lebih takut kepada hantu dari Tuhan yakni perasaan takut yang sebenar kepada Tuhan tidak terdapat pada hati kita - mengapa demikian? Jawabnya, al-maklumlah kerana hati zaman moden ini lebih banyak menerima karat maksiat yang diimport dari dunia Barat daripada menerima keruhanian agama, tambahan pula pelajaran pelajaran keruhanian yang dibentang oleh kitab-kitab. tua agama yang muktabar (tasauf) tidak mendapat sambutan oleh majoriti umat Islam sendiri bahkan jika terdapat perkara-perkara (pelajaran tasauf) yang tidak berlaga dengan nafsu atau tidak secucuk dengan nafsu, langsung dikatakan pelajaran itu khurafat bida'ah... dan ia tiada datang dari Nabi dan tiada dalam Quran.

Malah dunia hari ini sudah terbalik. Perkara yang haram mestilah dicari jalan supaya dihalal kerana agama kononnya sesuai dengan zaman, oleh itu mestilah mengikut zaman dan mengikut kemahuan nafsu zaman. Agama tetap agama! Agama menganjur kita supaya jadikan akhirat sebagai tujuan. Agama menganjur kita supaya bermujahadah. Agama menganjur kita beribadat malam. Dan agama juga menganjur kita supaya mencari kehidupan dunia sebagai alat untuk mencapai cita-cita tersebut. Sudahkah kita berbuat demikian?

 

Firman Allah Taala:

Ertinya: "Tuntutlah kampung akhirat dengan kurniaan Allah (harta) yang diberi kepada kamu dan janganlah kamu lupa habuan kamu di dunia". Perkataan akhirat disebutnya dahulu daripada perkataan dunia. Ini mengisyaratkan bahawa Allah Taala mengutama akhirat dari dunia. Tetapi apabila kita berjuang dan bertungkus-lumus mencari kehidupan dunia, kita lupakan akhirat bahkan dia dipandang sebagai inting (kecil) sahaja dan masalah yang besar ialah masalah sekarang (dunia). Itulah bererti nafsu sudah menakluki ruhani kita, bukan ruhani menakluki nafsu kita. Oleh itu tidaklah hairan maka segala kehendak hati kita dan segala perjuangan kita adalah semata-mata untuk memuja nafsu, untuk memupuk dan memelihara sarang nafsu sehingga apabila berjuak dengan ibadat dikatakan atau dirasanya tidak ada masa senang untuk beribadat. Firman Allah:

Ertinya: "Adakah engkau perhatikan orang yang mengambil hawa nafsunya menjadi tuhan dan dia disesatkan Allah, kerana Allah mengetahui (tentang kejahatan hatinya), lalu ditutup Allah pendengarannya dan mata hatinya dan dijadikan pula tutupan di atas pemandangannya".

Kalau demikian maka sifat-sifat budi agama tadi sudikah akan mengunjungi kita? Jawabnya: Mustahil dia datang mengunjongi kita atau pun kita dapat memburu dia jika kita masih beku berdiam diri dari mengikuti prinsip-prinsip jalan sufiah. Malah jauh sekali dapat menakluki jika kita dari golongan orang mengingkari tasauf. Maka bagaimana pula sifat-sifat budi utama itu akan melutut di hadapan kita! Dan dengan sebab-sebab itu, orang-orang sufi telah membuat suatu kaedah khas iaitu maqam baqa dan maqam fanalah yang menjadi soal pokok utama dalam perjuangan mereka. Dan ia mustahil tercapai jika tidak tercapai kesucian hati mutlak. Apabila kesucian hati tercipta maka datanglah sifat-sifat budi utama tadi secara otomatik.

 

Firman Allah:
Ertinya: "Orang-orang yang bermujahadah pada jalan Kami nescaya Kami akan tunjukkan mereka jalan-jalan Kami". Lihat dan perhatilah pula, beberapa banyak kaum fuqaha atau ahli al-zawahir, mereka beribadat kuatkuat tanpa kaedah-kaedah sufiah yakni semata-mata bertujuan mencari pahala akhirat jua maka tidak akan datang kepada mereka apa-apa warid sedikit pun, malah yang dapat kepada mereka ialah rajin dan kemanisan dalam ibadat jua, bahkan sifat-sifat utama seperti taqwa, tawakkal, zahid, khauf dan sebagainya tidak datang menghidu di hati mereka mengapa? Jawabnya: Kerana amalan-amalan mereka tiada persambungan wayar dengan tarikat sufiah. Itulah sebab-sebab pokok yang tidak dapat difaham oleh kebanyakan orang intelek kita sekarang. Tetapi dipercayai, barangkali bukan kerana mereka tak mahukan keruhanian, bahkan mereka mau, kerana di sana bukan sedikit orang yang berasa pelik pada diri sendiri lalu ia mengatakan: "Mengapa hatiku tidak begitu merasa takut kepada Tuhan? Malah lebih takut kepada hantu dari Tuhan? Mengapa demikian?" Tetapi mereka tidak tahu bagaimana cara mendapat sifat-sifat itu. Di sana terdapat setengah orang awam yang merasa dirinya sudah menguasai sifat "taqwa" maka itulah sebenarnya tanda kelemahan taqwa. Kalau jadi demikian ukurkanlah diri sendiri, benarkah kita sudah kawalkan diri kita dengan perintah-perintah agama?

Sekarang insaflah jika mau insaf! Buku ini di antara lain tujuan ialah untuk memberi gambaran supaya dapat menyuluh perbandingan diri sendiri, mudah-mudahan dapat menentukan sejauh mana mundur atau sejauh mana majunya sifat-sifat keruhanian kita sendiri berbanding dengan orang-orang sufi zaman dahulu. Atau sekadar mana kemajuan-kemajuan ruhani yang sudah kita capainya, kalau belum, mengapa pula sampai berani kita mencela dan mengecil-ngecilkan tasauf? Dengan mengecil-ngecil dan mencela tasauf itu adalah satu dari faktor-faktor yang menyebabkan zaman moden hari ini tertinggal hanyut dan mundur dalam kemajuan ruhani dan agama.

Cubalah banding kemajuan-kemajuan ruhani yang tinggal sekadar yang ada hari ini dengan kemajuan-kemajuan ruhani yang tercapai di zaman Nabi dan sahabat-sahabatnya, tentulah jauh berbeza laksana langit dengan bumi. Dapatkah kemajuan-kemajuan ruhani yang ada di zaman Nabi itu ditegapkan kembali dengan pembelian wang ringgit? Atau dapatkah kemajuan ruhani di zaman itu direbut kembali dengan semata-mata diasaskan kepada kejayaan kemajuan benda? Atau akan tercapaikah kembali kemajuan-kemajuan ruhani umpama itu dengan terbangunnya kemajuan projek-projek raksaksa kebendaan itu. Jawablah ahli fikir dan pakar-pakar bijak pandai zaman sekarang! Tetapi ada di antara kita telah banyak terpedaya dalam menganalisakan soal mundur majunya agama dan sifat-sifat keruhanian itu adalah semata-mata berdasar kepada memupuk di atas kekayaan benda.

 

Pada hal beberapa banyak pula orangorang kaya benda, tetapi sifat-sifat kemajuan ruhani tidak sedikit pun menghidu mereka malah sifat-sifat
keruhanian yang ada pada mereka telah bertukar menjadi sifat syaitan dan nafsu buas dengan sebab kekayaan itu. Pada hal kemajuan sebenar yang tercapai di zaman Rasulullah dan sahabat-sahabatnya ialah kemajuan ruhani sebagai pokok matlamat dan inilah yang diperjuangkan oleh mereka, sedangkan masalah-masalah kemajuan benda adalah ranting lahir jua dan ia juga merupakan masalah kejadian alam, semuanya orang tahu kekayaan, dan berlumba-lumba merebutnya, tetapi keruhanian dan agama bukan nature sebagai rebutan, sebab itulah diutusnya rasul-rasul.

Pendek kata, kebanyakan orang kita telah terpedaya dalam mentafsirkan kemajuan agama itu hanya dengan tercapainya kemajuan-kemajuan kebendaan jua, pada hal kemajuan agama yang sebenar ialah kemajuan taqwa, kemajuan ruhani dan kemajuan ihsan antara kita dengan Allah sebagai teras, sedangkan kemajuan-kemajuan kebendaan merupakan sebagai suatu syarat hidup yang memang sudah menjadi nature alam.

Firman Allah:

Ertinya: "Sesungguhnya orang yang semulia-mulia di antara kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwa".

Oleh itu adalah suatu kesilapan besar umat Islam hari ini tentang tidak menyedari apakah takrif yang sebenar keruhanian itu dan betapa perlunya kemajuan-kemajuan ruhani lebih dahulu dipusatkan sambil membangun dan bagaimana jalannya. Kerajaan yang besar-besar di zaman cemerlang gemilang dahulu terjatuh sejatuh-jatuhnya adalah berpunca dari kejatuhan keruhanian lebih dahulu dari masalah-masalah lain, bahkan terjatuhnya kerajaan Islam yang besar-besar di zaman dahulu adalah berpunca dari kerana rendahnya keruhanian iaitu membiarkan hawa-nafsu menguasai alam insan.

Tiada ulasan: