SYAIKH QASIM IBN MUHAMMAD IBN ABU BAKAR AS-SIDDIQ
Lalu Abu Bakar mula menghilang dan Qasim zikir di lidah dan di dalam hatinya. Ia melanjutkan ke Mekah dan menyaksikan berdiri di Gunung Arafah (yang terjadi pada setiap tahun pada tarikh 9 Zulhijah). Baik lelaki mahupun wanita, secara rohani hadir di Arafah, dan Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq bertemu dengan mereka.
Apabila mereka berdiri, mereka semua mendengar Dataran Arafat dan gunung yang menangis sedih. Mereka bertanya Gunung Arafat, "Mengapa engkau menangis seperti ini?" Dan Gunung Arafat menjawab, "Aku dan semua malaikat menangis, karena hari ini bumi ini akan kehilangan salah satu tiang."
Mereka bertanya, "Siapa tiang bumi ?" Gunung Arafat menjawab, "Abu Muhammad Qasim akan meninggalkan dunia ini, dan dunia tidak akan lagi dihargai dengan langkah-langkah, dan Aku tidak akan lagi melihat dia di dataran saya, dimana semua peziarah datang, dan saya akan merindukannya. Itulah sebabnya aku menangis dengan cara ini. Tidak hanya dari diriku sendiri, tetapi datuknya Muhammad, dan datuknya Abu Bakar, dan datuknya Ali, dan seluruh dunia menangis. Mereka mengatakan kematian seorang ulama adalah kematian dunia. "
Pada saat itu Nabi dan Abu Bakar as-Siddiq secara rohani hadir di Arafah, di mana mereka menangis. Nabi berkata, "Dengan kematian Qasim rasuah besar akan muncul di bumi, kerana ia adalah salah satu tiang boleh mencegahnya."
Sebelumnya, yang menangis sedih oleh Gunung Arafat hanya terjadi ketika Nabi wafat dari dunia ini, maka ketika Abu Bakar berlalu, maka ketika Salman berlalu, dan ketika Qasim berlalu. Salah satu orang suci, Rabia al-Adawiyya, bertemu Qasim dalam alam rohani, orang-orang suci dan dia berkata, "Setiap hal-hal dan kering hidup, aku mendengar mereka menangis. Mengapa, Oh Rabia, hal ini terjadi? Saya pernah mengalami seperti menangis dalam hidupku. Adakah kamu tahu penyebabnya? Dia menjawab," Wahai Abu Muhammad, saya juga tidak dapat membezakan sifat yang menangis, sehingga anda harus bertanya datukmu, Abu Bakar. "
Abu Bakar muncul secara rohani kepada mereka, lalu berkata, "ia menangis dari setiap titik di bumi ini adalah kerana anda meninggalkan kehidupan duniawi ini, kerana saya memberitahu pada ziarah anda." Qasim mengangkat tangan dan berdoa kepada Allah, "Kerana saya meninggal dunia daripada kehidupan ini sekarang, memaafkan siapa pun berdiri dengan saya di Gunung Arafat "Kemudian mereka mendengar suara berkata,". Demi anda, Allah telah mengampuni siapa pun berdiri dengan anda di Gunung Arafah pada haji "Pada. saat itu Allah yang diwahyukan kepada Qasim.
Kemudian ia berangkat dari Gunung Arafat dan berkata, "Wahai Gunung Arafat, jangan lupa saya di Hari Penghakiman. Semua orang suci dan semua nabi berdiri di sini dan jadi aku meminta anda untuk tidak melupakan aku pada Hari Penghakiman. Lalu gunung besar menjawab," Wahai Qasim., "Dengan suara keras yang semua orang boleh mendengar," Jangan lupakan aku pada Hari Kiamat . Jangan lupa aku. Biarkan aku menjadi sebahagian daripada perantaraan Nabi. "
Pada saat itu Qasim di Gunung Arafat dan tiba di Makkah al-Mukarrama, di Kaabah. Di sana ia mendengar tangisan datang dari Rumah Tuhan dan semakin kuatiunya ketika ia mendekatinya, dan semua orang mendengarnya. Itu suara Kaabah, menangis perginya Qasim dari dunia ini.datang seperti banjir, banjir air mata mengalir keluar dari Kaabah,
Rumah Tuhan berkata, "Wahai Qasim! Aku akan merindukanmu dan saya tidak akan melihat anda lagi di dunia ini "Kemudian Kaabah membuat 500 pusingan sekitar Qasim untuk menghormati dia. Setiap kali mengunjungi orang suci ke Kaabah ia menjawab salam yang suci mengatakan, "Wa` alayka as-salam ya wali-Allah, "" dan ke atas kamu damai, teman Allah. "
Lalu kata Qasim perpisahan ke Hajar al-Aswad , kemudian ke Jannat al-Mualla, pemakaman di mana Khadijah al-Kubra, isteri pertama Nabi, dikebumikan, dan kemudian ke seluruh Mekah. Dia kemudian meninggalkan dan pergi ke al-Qudayd, sebuah tempat antara Mekah dan Madinah, pada tarikh 9 Muharram, di mana ia diwariskan kehidupan berikutnya. Tahun ini 108 (atau 109) H/726 M, dan dia adalah berumur tujuh puluh tahun. Dia mencurahkan rahsia dari Rantai Emas Naqsybandi untuk penggantinya, cucunya, Imam Jafar as-Sadiq.
Syaikh Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq diturunkan dari Abu Bakar as-Siddiq pada sisi ayahnya dan dari Ali bin Abi Talib di sisi ibunya. Beliau dilahirkan pada hari Khamis, di bulan suci Ramadhan.
Hal ini diceritakan bahawa ia berkata, "Datuk saya, Abu Bakar as-Siddiq, sendirian dengan Nabi di Gua Abu Tsaur selama penghijrahan dari Mekah ke Madinah, dan Nabi berkata kepadanya: 'Anda telah bersama saya sepanjang hidup anda dan kamu telah melakukan segala macam kesulitan. Dan sekarang saya ingin anda untuk membuat permohonan untuk memohon kebaikan Tuhan pada anda . Abu Bakar lalu berkata,' Wahai Rasulullah, anda adalah rahsia jiwa saya dan rahsia hatiku .. Anda lebih tahu apa yang saya perlukan. '"
Nabi mengangkat tangannya dan berkata, "Ya Allah, selama saya undang-undang Ilahi untuk Hari Pembalasan semoga Tuhan memberikan bahawa di antara keturunan anda adalah mereka yang membawanya dan orang yang mewarisi rahsia batin, dan memberikan bahawa di antara keturunan anda adalah mereka yang berada di jalan yang lurus dan mereka yang membimbing untuk itu. "
Jawapan pertama yang memohon dan yang pertama untuk menerima berkat ialah Sayyidina Qasim. Pada waktu ia dikenali di Madinah sebagai Abu Muhammad. Orang-orang datang untuk mendengar bimbingan, kuliah (suhba) dan pendedahan tentang makna yang tersembunyi dari Quran. Qasim ibn Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq adalah salah satu daripada tujuh ahli undang-undang yang paling terkenal di Madinah, yang paling luas di antara mereka. Hal itu melalui tujuh Imam besar.
Dia bertemu beberapa tabiin dari sahabat, termasuk Salim bin Abd Allah ibn Umar.
Dia adalah seorang imam yang soleh dan sangat berpengetahuan . Abu Zannad berkata, "Aku tidak pernah melihat orang yang lebih baik daripada dia dalam mengikuti Sunnah Nabi. Dalam masa kita tidak ada seorangpun yang dianggap sempurna sampai dia sempurna dalam mengikuti Sunnah Nabi, dan Qasim adalah salah seorang lelaki sempurna. "
Abdur-Rahman bin Abi Zannad mengatakan bahawa ayahnya berkata, "Aku tidak melihat siapa pun yang mengetahui sunnah lebih baik daripada Al-Qasim."
Abu Nuaym berkata tentang dia dalam bukunya al-Awliya Hilyat: "Dia mampu mengtafsir undang-undang terdalam dan ia tertinggi dalam undang-undang dan etika."
Imam Malik meriwayatkan bahawa Umar bin Abd ul-Aziz, yang dianggap sebagai khalifah benar pembimbing kelima, berkata, "Jika ia adalah di tangan saya, saya akan membuat al-Qasim khalifah di waktu saya."
Sufian berkata, "Beberapa orang datang ke al-Qasim dengan amal yang diedarkan. Setelah ia diedarkan itu, ia pergi untuk berdoa. Sementara ia berdoa, orang-orang mulai berbicara negatif tentang dia. Putranya berkata kepada mereka, 'anda sedang bercakap di belakang seorang lelaki yang diedarkan wang anda dan tidak mengambil satu dirham dari itu untuk dirinya sendiri. "Cepat ayahnya memarahi dia berkata," Jangan bicara, tapi tetap tenang.' " Dia ingin mengajar anaknya untuk tidak membela dirinya, sebagai satu-satunya keinginan adalah untuk menyenangkan Allah. Dia tidak peduli terhadap pendapat orang.
Yahya bin Sayyid berkata, "Kami tidak pernah ditemui, pada waktu kita di Madinah, orang yang lebih baik daripada Al-Qasim."
Hal ini diceritakan bahawa ia berkata, "Datuk saya, Abu Bakar as-Siddiq, sendirian dengan Nabi di Gua Abu Tsaur selama penghijrahan dari Mekah ke Madinah, dan Nabi berkata kepadanya: 'Anda telah bersama saya sepanjang hidup anda dan kamu telah melakukan segala macam kesulitan. Dan sekarang saya ingin anda untuk membuat permohonan untuk memohon kebaikan Tuhan pada anda . Abu Bakar lalu berkata,' Wahai Rasulullah, anda adalah rahsia jiwa saya dan rahsia hatiku .. Anda lebih tahu apa yang saya perlukan. '"
Nabi mengangkat tangannya dan berkata, "Ya Allah, selama saya undang-undang Ilahi untuk Hari Pembalasan semoga Tuhan memberikan bahawa di antara keturunan anda adalah mereka yang membawanya dan orang yang mewarisi rahsia batin, dan memberikan bahawa di antara keturunan anda adalah mereka yang berada di jalan yang lurus dan mereka yang membimbing untuk itu. "
Jawapan pertama yang memohon dan yang pertama untuk menerima berkat ialah Sayyidina Qasim. Pada waktu ia dikenali di Madinah sebagai Abu Muhammad. Orang-orang datang untuk mendengar bimbingan, kuliah (suhba) dan pendedahan tentang makna yang tersembunyi dari Quran. Qasim ibn Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq adalah salah satu daripada tujuh ahli undang-undang yang paling terkenal di Madinah, yang paling luas di antara mereka. Hal itu melalui tujuh Imam besar.
Dia bertemu beberapa tabiin dari sahabat, termasuk Salim bin Abd Allah ibn Umar.
Dia adalah seorang imam yang soleh dan sangat berpengetahuan . Abu Zannad berkata, "Aku tidak pernah melihat orang yang lebih baik daripada dia dalam mengikuti Sunnah Nabi. Dalam masa kita tidak ada seorangpun yang dianggap sempurna sampai dia sempurna dalam mengikuti Sunnah Nabi, dan Qasim adalah salah seorang lelaki sempurna. "
Abdur-Rahman bin Abi Zannad mengatakan bahawa ayahnya berkata, "Aku tidak melihat siapa pun yang mengetahui sunnah lebih baik daripada Al-Qasim."
Abu Nuaym berkata tentang dia dalam bukunya al-Awliya Hilyat: "Dia mampu mengtafsir undang-undang terdalam dan ia tertinggi dalam undang-undang dan etika."
Imam Malik meriwayatkan bahawa Umar bin Abd ul-Aziz, yang dianggap sebagai khalifah benar pembimbing kelima, berkata, "Jika ia adalah di tangan saya, saya akan membuat al-Qasim khalifah di waktu saya."
Sufian berkata, "Beberapa orang datang ke al-Qasim dengan amal yang diedarkan. Setelah ia diedarkan itu, ia pergi untuk berdoa. Sementara ia berdoa, orang-orang mulai berbicara negatif tentang dia. Putranya berkata kepada mereka, 'anda sedang bercakap di belakang seorang lelaki yang diedarkan wang anda dan tidak mengambil satu dirham dari itu untuk dirinya sendiri. "Cepat ayahnya memarahi dia berkata," Jangan bicara, tapi tetap tenang.' " Dia ingin mengajar anaknya untuk tidak membela dirinya, sebagai satu-satunya keinginan adalah untuk menyenangkan Allah. Dia tidak peduli terhadap pendapat orang.
Yahya bin Sayyid berkata, "Kami tidak pernah ditemui, pada waktu kita di Madinah, orang yang lebih baik daripada Al-Qasim."
Ayyub as-Saqityani berkata, "Aku tidak melihat orang lebih baik dari Imam Qasim. Dia meninggalkan 100.000 dinar kepada masyarakat miskin ketika dia meninggal dunia, dan itu semua dari pendapatan yang sah. "
Salah Satu Keajaiban-Nya
Syaikh Syarafuddin dan penggantinya, Syaikh Abd Allah ad-Daghestani menceritakan kisah berikut:
Pada tahun di mana Abu Muhammad Qasim meninggalkan dunia ini, pada ketiga Ramadhan beliau melanjutkan ziarah. Ketika ia tiba di al-Qudayd, dimana peziarah biasanya berhenti, Allah membuka tabir untuk melihat para malaikat turun dari syurga dan naik dalam jumlah yang tak terhitung jumlahnya. Mereka akan turun, melawat tempat ini, dan kemudian pergi semula. Saat ia melihat malaikat-malaikat ini membawa berkat-berkat yang Allah menghantar turun dengan mereka, maka seolah-olah bahawa kekuatan cahaya dan tertumpu dituang ke dalam hatinya langsung, mengisinya dengan ketulusan dan kesedaran.
Begitu terjadi , ia tertidur. Dalam mimpi dia melihat Abu Bakar as-Siddiq datang kepada-Nya. Dia berkata, "Wahai Datuk saya, yang makhluk surga yang turun dan naik dan yang telah mengisi hatiku dengan kesedaran Tuhan ?"
Abu Bakar as-Siddiq menjawab, "Malaikat yang kamu lihat naik dan turun, Allah telah ditetapkan untuk kubur anda. Mereka terus-menerus melawat. Mereka mendapatkan berkat dari mana tubuh anda akan dikebumikan di bumi. Untuk menghormati kamu, Allah memerintahkan mereka untuk turun dan meminta berkat untuk anda. Oh cucu saya, jangan lalai tentang kematian kamu, ia akan datang segera dan anda akan diangkat ke Hadirat Ilahi dan meninggalkan dunia ini ".
Qasim membuka matanya dan melihat datuknya di depannya. Dia berkata, "Saya hanya melihat anda dalam mimpi.". Abu Bakar as-Siddiq menjawab, "" Ya, aku diperintahkan untuk bertemu dengan kamu. "Itu bererti aku akan meninggalkan dunia ini," jawab Qasim. "Ya, anda akan meninggalkan dunia dan menemani kita untuk akhirat," kata guru kami Abu Bakar as-Siddiq.
"Apakah perkara yang anda sarakan saya lakukan pada saat-saat terakhir saya di bumi?" Tanya Qasim kepada datuknya.
Abu Bakar as-Siddiq menjawab, "Wahai anakku, menjaga lidah anda dibasahi dengan zikrullah dan menjaga hati anda dan hadir dengan zikrullah. Itu adalah terbaik yang pernah anda dapat mencapai di dunia ini. "Syaikh Syarafuddin dan penggantinya, Syaikh Abd Allah ad-Daghestani menceritakan kisah berikut:
Pada tahun di mana Abu Muhammad Qasim meninggalkan dunia ini, pada ketiga Ramadhan beliau melanjutkan ziarah. Ketika ia tiba di al-Qudayd, dimana peziarah biasanya berhenti, Allah membuka tabir untuk melihat para malaikat turun dari syurga dan naik dalam jumlah yang tak terhitung jumlahnya. Mereka akan turun, melawat tempat ini, dan kemudian pergi semula. Saat ia melihat malaikat-malaikat ini membawa berkat-berkat yang Allah menghantar turun dengan mereka, maka seolah-olah bahawa kekuatan cahaya dan tertumpu dituang ke dalam hatinya langsung, mengisinya dengan ketulusan dan kesedaran.
Begitu terjadi , ia tertidur. Dalam mimpi dia melihat Abu Bakar as-Siddiq datang kepada-Nya. Dia berkata, "Wahai Datuk saya, yang makhluk surga yang turun dan naik dan yang telah mengisi hatiku dengan kesedaran Tuhan ?"
Abu Bakar as-Siddiq menjawab, "Malaikat yang kamu lihat naik dan turun, Allah telah ditetapkan untuk kubur anda. Mereka terus-menerus melawat. Mereka mendapatkan berkat dari mana tubuh anda akan dikebumikan di bumi. Untuk menghormati kamu, Allah memerintahkan mereka untuk turun dan meminta berkat untuk anda. Oh cucu saya, jangan lalai tentang kematian kamu, ia akan datang segera dan anda akan diangkat ke Hadirat Ilahi dan meninggalkan dunia ini ".
Qasim membuka matanya dan melihat datuknya di depannya. Dia berkata, "Saya hanya melihat anda dalam mimpi.". Abu Bakar as-Siddiq menjawab, "" Ya, aku diperintahkan untuk bertemu dengan kamu. "Itu bererti aku akan meninggalkan dunia ini," jawab Qasim. "Ya, anda akan meninggalkan dunia dan menemani kita untuk akhirat," kata guru kami Abu Bakar as-Siddiq.
"Apakah perkara yang anda sarakan saya lakukan pada saat-saat terakhir saya di bumi?" Tanya Qasim kepada datuknya.
Lalu Abu Bakar mula menghilang dan Qasim zikir di lidah dan di dalam hatinya. Ia melanjutkan ke Mekah dan menyaksikan berdiri di Gunung Arafah (yang terjadi pada setiap tahun pada tarikh 9 Zulhijah). Baik lelaki mahupun wanita, secara rohani hadir di Arafah, dan Qasim bin Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq bertemu dengan mereka.
Apabila mereka berdiri, mereka semua mendengar Dataran Arafat dan gunung yang menangis sedih. Mereka bertanya Gunung Arafat, "Mengapa engkau menangis seperti ini?" Dan Gunung Arafat menjawab, "Aku dan semua malaikat menangis, karena hari ini bumi ini akan kehilangan salah satu tiang."
Mereka bertanya, "Siapa tiang bumi ?" Gunung Arafat menjawab, "Abu Muhammad Qasim akan meninggalkan dunia ini, dan dunia tidak akan lagi dihargai dengan langkah-langkah, dan Aku tidak akan lagi melihat dia di dataran saya, dimana semua peziarah datang, dan saya akan merindukannya. Itulah sebabnya aku menangis dengan cara ini. Tidak hanya dari diriku sendiri, tetapi datuknya Muhammad, dan datuknya Abu Bakar, dan datuknya Ali, dan seluruh dunia menangis. Mereka mengatakan kematian seorang ulama adalah kematian dunia. "
Pada saat itu Nabi dan Abu Bakar as-Siddiq secara rohani hadir di Arafah, di mana mereka menangis. Nabi berkata, "Dengan kematian Qasim rasuah besar akan muncul di bumi, kerana ia adalah salah satu tiang boleh mencegahnya."
Sebelumnya, yang menangis sedih oleh Gunung Arafat hanya terjadi ketika Nabi wafat dari dunia ini, maka ketika Abu Bakar berlalu, maka ketika Salman berlalu, dan ketika Qasim berlalu. Salah satu orang suci, Rabia al-Adawiyya, bertemu Qasim dalam alam rohani, orang-orang suci dan dia berkata, "Setiap hal-hal dan kering hidup, aku mendengar mereka menangis. Mengapa, Oh Rabia, hal ini terjadi? Saya pernah mengalami seperti menangis dalam hidupku. Adakah kamu tahu penyebabnya? Dia menjawab," Wahai Abu Muhammad, saya juga tidak dapat membezakan sifat yang menangis, sehingga anda harus bertanya datukmu, Abu Bakar. "
Abu Bakar muncul secara rohani kepada mereka, lalu berkata, "ia menangis dari setiap titik di bumi ini adalah kerana anda meninggalkan kehidupan duniawi ini, kerana saya memberitahu pada ziarah anda." Qasim mengangkat tangan dan berdoa kepada Allah, "Kerana saya meninggal dunia daripada kehidupan ini sekarang, memaafkan siapa pun berdiri dengan saya di Gunung Arafat "Kemudian mereka mendengar suara berkata,". Demi anda, Allah telah mengampuni siapa pun berdiri dengan anda di Gunung Arafah pada haji "Pada. saat itu Allah yang diwahyukan kepada Qasim.
Kemudian ia berangkat dari Gunung Arafat dan berkata, "Wahai Gunung Arafat, jangan lupa saya di Hari Penghakiman. Semua orang suci dan semua nabi berdiri di sini dan jadi aku meminta anda untuk tidak melupakan aku pada Hari Penghakiman. Lalu gunung besar menjawab," Wahai Qasim., "Dengan suara keras yang semua orang boleh mendengar," Jangan lupakan aku pada Hari Kiamat . Jangan lupa aku. Biarkan aku menjadi sebahagian daripada perantaraan Nabi. "
Pada saat itu Qasim di Gunung Arafat dan tiba di Makkah al-Mukarrama, di Kaabah. Di sana ia mendengar tangisan datang dari Rumah Tuhan dan semakin kuatiunya ketika ia mendekatinya, dan semua orang mendengarnya. Itu suara Kaabah, menangis perginya Qasim dari dunia ini.datang seperti banjir, banjir air mata mengalir keluar dari Kaabah,
Rumah Tuhan berkata, "Wahai Qasim! Aku akan merindukanmu dan saya tidak akan melihat anda lagi di dunia ini "Kemudian Kaabah membuat 500 pusingan sekitar Qasim untuk menghormati dia. Setiap kali mengunjungi orang suci ke Kaabah ia menjawab salam yang suci mengatakan, "Wa` alayka as-salam ya wali-Allah, "" dan ke atas kamu damai, teman Allah. "
Lalu kata Qasim perpisahan ke Hajar al-Aswad , kemudian ke Jannat al-Mualla, pemakaman di mana Khadijah al-Kubra, isteri pertama Nabi, dikebumikan, dan kemudian ke seluruh Mekah. Dia kemudian meninggalkan dan pergi ke al-Qudayd, sebuah tempat antara Mekah dan Madinah, pada tarikh 9 Muharram, di mana ia diwariskan kehidupan berikutnya. Tahun ini 108 (atau 109) H/726 M, dan dia adalah berumur tujuh puluh tahun. Dia mencurahkan rahsia dari Rantai Emas Naqsybandi untuk penggantinya, cucunya, Imam Jafar as-Sadiq.
6 ulasan:
ABU BAKAR Merupan Pengkianan Kepada nabi... semasa nabi hidup... YA... dia la WIRA.... tapi setelah nabi wafat.... kenapa Dia merampas kuasa daripada SAIDINA ALI BIN ABI TALIB???? ALI adalah org yg paling layak Menjadi Pemimpin Selepas Nabi.... Imam bukan Pangkat.. Imam adalah Keturunan.....!!! ALI Merupkan Saudara Paling DEkat dengan Nabi.... Sepupu & sahabat nabi.... ALI juga... merupakan kanak2 & Lelaki Pertama yg memeluk Islam... Maknannya ALI sngat Suci... dia tidak pernah Menyembah Barhala....!!! AAli adalah org paling Layak Menggntikan Nabi..... Bukan ABU BAKAR!!!!!
Deen Hassa << ko jgn jadi syiah. ko dapat hadis dari mna ? semua dari sumber syiah pendusta. Saidina Ali sangat suci ?
taubat la saudara. ingat la islam yg sebenar x kan mecerca orang lain apa lagi mencerca sahabah2 nabi yg dapat pangkat radiallahuanhum. taubat la saudara.
Kau Nie nk kata ada akai tapi xmau nk pkiaQ....... xguna aku nk bertaubat.. kau 2 kena bertaubat... aku bukan syiah lah... aku ahlisunnah waljamaah kau tau apa maksud syiah???? syiah pon xtau apa maksud dia... nk ckap bnyak,..... Aku pencinta ahlulBaith.......!!! yang sebenar-benarnya mewarisi ISLAM.. bukan Para Ulamak Abu Bakar Umar Uthman....!!! ALI adalah Pewaris Nabi... dia yg berhak mewarisi nabi... bukan Para sahabat...... Ahli Baith nabi Adalah Fathimah,ALI,Hasan&Husaien.............
bleh saya tahu, dialog antara Rasulullah dan Sayidina Abu Bakar r.a. tu, tuan petik daripada kitab mana? saya memerlukan sumbernya.
Tarekat dan tasauf ada didalam islam..jazakallah khairan..
Masyaallah sahabat2.. Abu Bakar tidak eprnah merampas apa pun hak daripada Syaidina Ali. Beliau pun kalau boleh tak mau terima jawatan khalifah setelah wafatnya rasulallah sebab beratnya amanah itu. Tetapi sebab usrah dan muafakat penduduk Mekah memilih beliau maka beliau terima. Sedangkan Syaidina Ali dipilih selepas itu. Perjalanan hidup mereka semua Allah dan tentukan macam tu. Jadi tak usahlah kita berbahas tentang kejadian itu lagi kerana ianya sudah terjadi mengikut qadak dan qadarnya.
Catat Ulasan