OLEH IMAM
Al-HUJWIRI
BAB 3 MENGENAI TASAWUF : PEMULA PEMBICARAAN
Dalam membicarakan tentang konsep tasawuf pada dasarnya tidak banyak
perbezaan pembicaraan dengan yang lain yang dibawa oleh Al-Hujwiri di
dalam Kashfu al-Mahjub.
Pendekatannya bermula dengan;
1)
Rujukan kepada ayat Al-Qur`an yang
berkait dengan tasawuf
2)
Perbandingan tentang Rasulullah
dari segi kerohanian
3)
Model sahabat
4)
Asal usul istilah tasawuf
5)
Perbedaan antara sufi, mutasawwif dan
mustaswif
6)
Tasawuf pada pandangan sufi
7)
Realiti praktikal tasawuf.
Al-Hujwiri bertolak membicarakan tentang tasawuf dari ayat Al-Qur`an yang
bermaksud:
`` Dan hamba-hamba Allah (Al-Rahman) ialah mereka yang berjalan dibumi
dengan sopan santun, dan apabila orang-orang yang berkelakuan kurang adab,
hadapkan kata-kata kepada mereka, mereka menjawab dengan perkataan `selamat`
dari perkara yang diingini.``
Ayat mencerminkan bahawa orang-orang berkelakuan baik – termasuk
sufi, ialah orang-orang beradab, dia di dalam tenteram dan mententeramkan yang
lain.
Berhubung dengan Rasul Baginda adalah model kesempurnaan insan dari segi
lahiri dan maknawi. Baginda adalah yang dicahayakan oleh Allah akan hatinya
dengan iman. Baginda dibarat sebagai cahaya matahari dan bulan yang
mencahayakan alam dan hati rohani.
Dari segi model sahabat, Al-Hujwiri mengambil pendekatan yang biasa
diambil oleh pembicara-pembicara tasawuf yang meletakkan Abu Bakar
sebagai sahabat dan Khalifah pertama. Tapi Al-Hujwiri meletakkan Abu
Bakar yang nama lengkapnya Abdullah bin Abi Quhafah adalah Pemimpin Imam
bagi segenap orang yang menuruti jalan kerohanian.
Ketika kewafatan Rasulullah dan orang ramai sedang kebingungan dan Umar
Ibn al-Khattab mengancam siapa yang mengatakan Nabi Muhammad telah wafat,
tetapi Abu Bakar sebagai sahabat Rasulullah dengan hati yang bersih dan tenang
melihat secara jelas dari mata rohani mengatakan, bahawa siapa yang memuja
Muhammad sesungguguh Muhammad telah mati dan siapa yang memuja Allah
sesungguhnya Allah hidup tidak mati, lantas beliau membaca ayat bermaksud;
``Dan tidak Muhammad melainkan seorang Rasul, sesungguhnya telah berlalu
sebelumnya rasul-rasul, jika demikian jika ia mati atau terbunuh,
patutkah kamu berbalik (atau berpaling tadah menjadi kafir ?) Dan ingatlah
siapa yang berbalik (berpaling tadah menjadi kafir), maka ia tidak mendatangkan
mudharat kepada Allah sedikit pun. (Ali `Imran: 144).
Watak Abu Bakar mencerminkan kematangan dan hakikat kebenaran. Ia
selayaknya menjadi sahabat utama Rasulullah yang digelar al-Siqqiq dan Imam
dari segi kerohanian.
Contoh kematangannya, dalam menyampaikan derma untuk peperangan, beliau
yang dikatakan memakai baju bulu pada masa itu menyerahkan semua hartanya dan
apabila ditanya, apakah yang ditinggalkan ? Dia menjawab, Allah dan
RasulNya ! Ini mencerminkan keimanan dan ketinggigian jiwa seorang sahabat
Rasulullah yang sejati.
Al-Hujwiri lebih menekankan tasawuf dari segi istilah bererti
bersih, tidak keruh di samping menyentuh kaitannya bereti bulu, saf
pertama, sifat dan sebagainya.
Al-Hujwiri membincangkan perbezaan antara sufi, mutasawwif dan
mustaswif
Sufi adalah mereka yang bersih jiwa - zahir dan batin yang boleh
meningkat kepada tahap wali.
Mutasawwif ialah yang dalam peringkat pencarian kepada tasawuf dan lebih
rendah dari sufi,
Manakala mustaswif ialah sufi palsu yang berpura-pura sufi bagi
mencari kesempatan untuk mendapat pulangan dari segi harta, kekayaan dan
kedudukan. Orang yang sedemikian hendaklah dicurigai.
Sebagaimana kitab-kitab tasawuf yang lain Al-Hujwiri juga membicarakan
pendapat-pendapat sufi – sekadar beberapa pendapat tokoh dan tidak menyeluruh
kerana terlampau banyak. Antaranya,
Dhu al-Nun al-Misri yang berkata:
`Orang sufi apabila bercakap ternyata kebenaran di dalam percakapannya.
Al-Junayd, Sufi mempunyai sifat-sifat bermutu tinggi mendekati Ilahi.
Ibn al-Jala, tasawuf pada hakikatnya tanpa bentuk.
Abu `Amrin al-Dimashqi, Sufi melihat kejadian alam dengan mata
kekurangan.
Al-Shibli, tasawuf dari satu segi `shirk`, kerana sering
menjaga hati orang lain. Bagi sufi yang lain dari Ilahi tidak ada erti.
Muhammad bin `Ali bin al-Hasan bin `Ali bin Abi Talib: ``Tasawuf adalah
kebaikan budi pekerti.``
Abu `Ali al-Murta`ish, ``Fikiran sufi selari dengan langkah kakinya.,``
Dan beberapa yang lain seperti al-Hushri, `Ali bin Bundar dan al-Muqri.
Pada penghujung pembicaraan Al-Hujwiri turun kepada realiti dan praktikal
tasawuf secara muamalat, bahawa sebagaimana kata Abu Hafs* al-Haddad, Tasawuf
keseluruhannya adalah adab.. Juga pendapat Abu al-Hasan al-Nuri, Tasawuf tidak
bererti tanpa moral,
sebagaimana kata al-Murta`ish ``Tasawuf adalah keelokan akhlak``.
Demikian pembicaraan Al-Hujwiri secara ringkas tentang tasawuf bagi
memulakan pembicaraan tasawuf yang dikira memada untuk kefahaman. Kalau mau
dibicarakan secara lengkap tentulah panjang. Pembicaraan adalah memada sebagai
muqaddimah pembicaraan.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan